2018-01-19, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pantherTypeG
Var barnen verkligen "i vägen" för deras karriärer? De har ju bra jobb, de hade lätt kunnat hyrt någon som passade dom om de nu behövde hjälp med det.

Ja, så de var!

http://www.smp.se/personligt/lisa-valde-att-formedla-naturen-i-stallet-for-att-forska/

Här pratar Oskar Henkows syster Lisa om Doktor Glas. Hon är lyrisk över Allan Edwalls framställning. Detta är dubbelmord i Doktor Glas anda! Två föräldrar tar livet av sina barn! Noll empati. Noll sympati. De kunde tagit sina straff, visst, de betalade med döden, men de valde. Barnen valde inte.

Vilken diagnos hade så flickorna?! När det kommer fram, bör alla barn med den diagnosen försäkras om att de får lova. Kan ju vara något som är så extremt ovanligt att man blir rädd bara man läser om symptomen, men, då ska sjukvården stötta. Skolan ska inte prata om återgång till skolan. Detta är nu bevisligen dubbelmord. Två självmord. Två dubbelmord.

Barnen borde ha omhändertagits. Skolan skulle ha larmat.

Föräldrarna tog aktivt ställning för dödshjälp. Kanske inspirerade av någon?!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Exakt! Fick inte rum i deras matematiska värld och troligen minst hos en av de båda.

Att båda skrivit under ett självmordsbrev bevisar inte att båda verkligen låg bakom massmordet. Underteckningar kan hamna på ett papper på flera olika sätt. Det vore långtifrån första gången någon förfalskat en underteckning eller lurat en part att skriva under något den inte är medveten om.

Samtidigt kan det givetvis vara så att föräldrarna mördade sina barn av skäl de själva romantiserade.
Citera
Medlem
Nu för första gången känner jag att jag verkligen skulle vilja se en bild på mamman och veta lite mer om henne.
Citera
2018-01-19, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Så god människa att han dödar sina egna barn? Frågade de barnen?
En Feg narcissistisk råtta är han och frugan.

Right! I arbetslivet har man ihjäl folk som "står i vägen", man dödar psykologiskt, och så även hemma, fast där dödar man fysiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hayouel
Nu för första gången känner jag att jag verkligen skulle vilja se en bild på mamman och veta lite mer om henne.

Känner tvärtom att hon kan vara i mörkret nu. Barnen däremot...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Jag drömmer och du håller med dem..

Du drömmer, ja. Och kommer med förhastade slutsatser och formulerar dig som om det vore en allmängiltig sanning, det är allt jag har åsikter om. Men berätta gärna vad det du har för information som säger att föräldrarna inte har gjort allt för att barnen ska må bra? Vad vet du egentligen? Du spekulerar löst med en KRAFTIGT beskuren bild av vad som har hänt.

Seså, berätta nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
två till synes friska personer

Så mycket information har vi inte att vi kan utgå från att föräldrarna var helt friska eller helt mentalt stabila.

Här saknas en hel del information och här någon eller några pusselbitar som saknas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mammamia6
jag har varit medlem på Fb sedan 2015, men skriver nu mitt första inlägg. Det förvånar mej att så många skribenter i denna tråd har så bråttom att döma dessa föräldrar. Inlägg där någon deklarerar att "jag har två barn och minsann aldrig skulle mörda dem" är inte bara meningslösa utan också en uppvisning i en skrämmande brist på inlevelseförmåga, respekt och empati. Ingen frisk människa skaffar rimligtvis barn för att 12-14 år senare ta livet av dem, men när livet långsamt blir så nattsvart att man inte ser någon utväg kan det omöjliga upplevas möjligt, kanske till och med som det bästa alternativet man har. Utan att ha någon kännedom om denna familj tror jag ändå att jag kan jag ändå förstå att föräldrarnas beslut att tillsammans utplåna hela sin familj är inget beslut de tagit över en fika. Det är sorgligt att deras liv varit så eländigt och svart att de valt denna utväg. Men säkert inte obegripligt för dem som kände dem.
Vi vet inget. Blir trött på skribenter som har så bråttom att skrika mördare åt höger och vänster.

Så föreställ dig att du skulle ha egna barn i den åldern och att du nu skulle försöka berätta för dem vad som hänt och hur det gått till i det här fallet. Skulle du då berätta för dem på samma sätt som du gjort ovan? Hur skulle dina barn känna då tror du? Skulle de kunna lita på att du inte också tog livet av dem om de blev sjuka? Och hur skulle de veta hur mycket sjuka de skulle behöva vara för att det skulle ske? Skulle du ge dem trygghet och tillit till dig då?
Citera
Medlem
Den här tråden har ju devalverat till någon sorts filo-psykologisk debatt. Detta är faktumen.

1. Polisen är i princip säker på att ingen utomstående är ansvarig.

2. Döttrarna har varit sjuka i någon form av odiagnosticerad sjukdom med (delvis) oklar symtom och förlopp.

3. Föräldrarna har (av allt att döma) gjort detta i samförstånd.

4. Föräldrarna har till ytan varit helt normala och saknat tydligt påvisbara "störningar".

Allt annat är ren spekulation om bevis ingen har. Men att vissa har så extremt svårt att greppa att det kan vara så enkelt som det verkar, nämligen att ett par normala (icke-sjuka) föräldrar har gjort detta, leder till att märkliga konspirationsteorier och integritetskränkande efterforskningar sjösätts. Det är larvigt och potentiellt kränkande mot anhöriga.
Citera
Medlem
Folk blir så upprörda när de får veta att båda föräldrarna har tagit ett gemensamt beslut, men vilken förklaring skulle man bli mindre upprörd för?
Hade det varit bättre om pappan hade slagit ihjäl hela familjen utan att fråga?
Citera
2018-01-19, 13:49
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vi ser ingen framtid för våra döttrar och därför tar vi föräldrar beslutet att ta våra liv, allihop.
Hur tänker man då? Vi har knappt fått info, det bara MÅSTE ligga mer bakom. Detta är inte okej nånstans. Livskvalitet är subjektivt. Det föräldrarna ansåg vara livskvalitet, kanske inte döttrarna delade. De hade kanske andra kriterier? De var bara barn. Vad vet barn om livet.

Nej, jag kan inte riktigt acceptera att det enbart var barnens sjukdom som låg bakom beslutet.

Det är ju polisens ord. Det kan finnas massvis med detaljerad info vad som ledde fram till beslutet. Kanske fick de inte hjälpen de behövde etc.
Citera
2018-01-19, 13:49
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Ja precis Koppykatt, så tänker jag också. De kunde även ha lämnat bort sina barn, men även det skulle de ha sett som ett misslyckande.

Ja, jag menar till och med att de kan ha blivit rådda utifrån att göra slut på sig själva eftersom de som familjeenhet sett inte skulle kunna bidra till något för mänskligheten, de kanske fick besked om uteslutning ur kyrkan.
Ellerså är det en internaliserad bild av ont som de uppfattat drabbat dem som familj och individer, de är drabbade av dödsjukdom och onda krafter och därför inte kan fortsätta ha något existensberättigande.

Fortfarande finns inga bevis framlagda eller adekvat dokumentation på
att flickorna verkligen var sjuka.

Undrar om vi nånsin får veta det eller om polisen anser de gjort sitt?

Som nån skrev tidigare, jag är säker på att inte Bjärredsborna accepterar denna bristfälliga rapportering, de kommer låta huvuden få rulla i kommun och på skolan o soc omsorg.

Ett fall för Uppdrag Granskning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in