2018-01-19, 12:34
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det har inte bara med ålder att göra. Många inser aldrig att det föreligger en distinktion mellan empati och sympati.

Det kanske också blir en viss förvirring i tråden då man använder ord som "rimligt" utan att skilja mellan om man menar att en förklaring är rimlig eller om själva gärningen är rimlig.

Jag kan objektivt förstå att människor kan vara i mentala tillstånd som får dem att resonera på ett sjukt sätt och fatta beslut utifrån det. Däremot kan jag inte kalla det objektivt "rimligt" att avliva sina barn. Vissa i tråden resonerar på ett sätt som gör att det framstår som oklart huruvida de försöker förstå den mest rimliga förklaringen till hur det gick snett eller om de försöker reda ut vilka situationer som motiverar barnamord.

(För att antagligen göra det onödigt krångligt: Det är inte heller självklart för mig att distinktionen mellan huruvida man empatiserar eller sympatiserar med föräldrarna i "barmhärtighetsmordsteorin" är så skarp i detta fall, eftersom denna teori än så länge är uppdiktad mest utifrån önsketänkande. Fakta är att fyra personer dött i vad som verkar vara två eller tre mord och ett eller två självmord. När man kommit fram till att det mest rimliga är att det skett av barmhärtighet för att sedan kalla det "en förklaring, inte en ursäkt" empatiserar man i nuläget med känslor och resonemang man först själv tillskrivit föräldrarna, för att sedan distansera sig och klargöra att man inte sympatiserar. För att tala för egen del så finner jag det obehagligt att man verkar utgå ifrån "i vilken situation är det mest förståeligt/motiverat att mörda sin familj" snarare än "i vilka situationer är det mest vanligt att någon mördar sin familj".)
Citera
2018-01-19, 12:37
Medlem
Zezzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfagra666
I morgon på nyhetsmorgon tv4 skulle dom prata om ME.
Finns en dokumentär om ME på Netflix. Unrest heter den om nån är intresserad.
Citera
2018-01-19, 12:38
Medlem
Ni som inte tror på denna infernaliska sjukdomsbild kring familjen, hur tolkar ni rektorns "Vi har sett en familj i djup kris"? Vad betyder det, tror ni?
Senast redigerad av hicku 2018-01-19 kl. 12:40.
Citera
2018-01-19, 12:39
Medlem
Caspjos avatar
Saxat från Polisens press-sida:
2018-01-19 12:28, Övrigt, Lomma
Ny information om ärendet i Bjärred.

Den omfattande förundersökningen om mord som påbörjades den 9 januari när en familj hittades avlidna i sin bostad i Bjärred pågår fortfarande.

Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.
Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.
Citera
2018-01-19, 12:40
Medlem
vargaretass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hej du har en länk till en gammmal info-sida från IVO. Googla igen på nätet.

IVO för patienter är borttaget. Det går inte att kontakta IVO med någon form av klagomål som patient eller anhörig längre.
Har du problem med något ska du kontakta din vårdinrättning och därefter gå vidare till ansvariga där.
Att IVO lagt ner som "klagomålsinstans" gäller från årskiftet 2017/18. För patienter finns det inte längre någon instans som tar emot och värderar klagomål, ingen vårdpersonal kan heller bli "anmäld".

IVO sysslar endast med lex Maria ärenden där vården själv anmäler något som hänt. Dessa ärenden är väldigt få varje år och sker endast intern inom vården och är inget patienter kan påverka.

Tack för uppgiften, bra att veta. Jag hade väl tur då, för olika instanser jag va i kontakt med hade faktiskt agerat fel, 3 olika instanser. Jag fick rätt och de fick göra en utredning på vart de missat någonstans. Men det finns nog nån annan inrättning, jag ska söka och är jätte tacksam för din info. Jag ska söka för andra oxå, så de vet vart man kan vända sig. Så detta i Bjärred aldrig någonsin upprepar sig.
Citera
2018-01-19, 12:41
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Har sagt det innan och gör det nu igen. Planen var att slussa in äldsta flickan i skolan igen. Vilket säger mig att flickan inte var döende, men däremot kommit ifrån skolvärlden, kompisar genom isolering.
Planen gällde nog den yngsta dottern också. Mottogs kanske inte med öppen famn.

Spek.
Mamman hjälpte gärna andra, kanske i sin egen oförmåga att hjälpa sig själv. Hon ville kanske komma ifrån hans kontroll, att hela tiden dansa kring den karriärslystne mannen. Nu ville hon ha skilsmässa och flickorna ville bo med mamma. De hade tröttnat på att dränkas av hans tillkortakommanden dag ut och dag in.

Pappan hade stakat ut sitt liv med ny bil och snart en proffesur. Han var populär. Arbetet var hans ledstjärna, att göra karriär med lilla familjen inom trädgårdens staket.
Lilla familjen dock, hade börjat sätta sig på tvären.
De ville ut i världen igen, vilket skulle störa hans kontroll och utstakade väg. Han ville ha dem där de var och nya planer för att hålla äldsta flickan från skolan malde i hans huvud. Skolan, frun, flickorna och läkare, alla satte käppar i hjulen för honom.
Hela hösten hade han börjat må sämre pga alla motgångar och det var deras fel. Missade möten och föredrag, nedtrappning i arbetstid.. Inget hjälpte.
Han tog till flaskan och var ständigt mer eller mindre berusad under jul- och nyårsledigheten.

Tror inte morden var så trevliga, men att de blev nerbäddade i ånger och skuld.
Polisen såg säkert honom genom fönstret och spåren kan ha varit omkullvällta saker och tomma flaskor.
Slut spek.

Till er som tror att sjuka människor dör i våndor och plågor idag: Vi har numer avancerad smärtlindring. Gäller det andningen är det dock fortfarande besvärligt, trots syrgas. Men mottot är att den döende ska ha det bekvämt utan smärtor och ångest.
Citera
2018-01-19, 12:43
Medlem
Breaking från SVT.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/bjarredforaldrarna-lamnade-ett-avskedbrev
Citera
2018-01-19, 12:43
Medlem
Aftonbladet bekräftar att föräldrarna dödade barnen och sedan si själva
Citera
2018-01-19, 12:45
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caspjo
Saxat från Polisens press-sida:
2018-01-19 12:28, Övrigt, Lomma
Ny information om ärendet i Bjärred.

Den omfattande förundersökningen om mord som påbörjades den 9 januari när en familj hittades avlidna i sin bostad i Bjärred pågår fortfarande.

Polisen har nu en sammantagen uppfattning av vad som har skett i villan men inväntar fortfarande svar på olika analyser för att kunna få en fullständig bild av händelseförlopp och dödsorsaker.

Det fanns ett avskedsbrev från föräldraparet som berättade att man varit överens om beslutet att avsluta sina och sina döttrars liv. Anledningen som beskrivs i brevet var att de inte såg någon livskvalitet eller framtid på grund av sina döttrars sjukdomssituation. Brevet var undertecknat av båda föräldrarna.

Polisen har hållit ett femtiotal förhör med anhöriga och andra utanför familjekretsen för att få relevant information och kunskap om den situation som fanns i familjen. Det har också gjorts omfattande tekniska underökningar i huset som kommer att vara avspärrat så länge det behövs för att slutföra förundersökningen.

Familjens anhöriga är underrättade om vad som hittills framkommit i utredningen.

Förundersökningen kommer med största sannolikhet att läggas ner när den är klar, eftersom de misstänkta inte längre är i livet.
Ingen ytterligare information kommer att lämnas och polisen kommer inte att hålla presskonferens i detta ärende.

Jag är mållös. Hade ALDRIG kunnat tro att ett föräldrapar gör en sådan här sak i samförstånd. Kan faktiskt inte ta in den här informationen.

"Folie ā deux; French for "madness of two", or shared psychosis,[1] is a psychiatric syndrome in which symptoms of a delusional belief and sometimes hallucinations[2][3] are transmitted from one individual to another.[4] "

https://en.wikipedia.org/wiki/Folie_%C3%A0_deux
Senast redigerad av allegrageller 2018-01-19 kl. 12:47.
Citera
2018-01-19, 12:46
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
]Verkar ju luta åt mord[/b] då polisen, igår (el. om det var i förrgår) meddelade att de verkar ha haft rätt om hur de trott att det gått till.

Sett till vad vi vet hade jag nog hållit öppet för möjligheten att flickorna tagit sina liv (använt något i medicinskåpet?), föräldrarna vaknar upp på morgonen och gör denna fasansfulla upptäckt varpå de följer efter.

Tillvaron verkar inte ha varit speciellt rolig för någon, allra minsta döttrarna själva som inte tycks ha levt ett normalt liv med kompisar på slutet. Känslig ålder också i början av tonåren.

"Luta åt mord"????? Det ÄR mord. På gränsen till massmord beroende på hur man räknar. Räknar man in mördaren (mannen) så blir det 4 mord, som är kriterie för att klassas som massmord.
Citera
2018-01-19, 12:47
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Önskar mer information, för detta sjuka samförstånd mellan de båda föräldrarna har jag svårt att fatta.
Sjukdomarna ingen hade namn på dessutom..
Citera
2018-01-19, 12:48
Medlem
Koppykatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Polisen måste sambedöma med suicidcentrum för att minimera effekter av en presskonferens, ffa Werther-effekten.

Ja, vad menar du? Är det info du fått ang vad de håller på med nu inför kommande uttalande, eller var det nåt du kom på spontant?

Tror de flesta inte vet vad Werther-effekten är så kan informera om att det syftar på en litterär figur ur en 1800talsroman "Den unge werthers lidanden", som handlar om en olyckligt förälskad ung man som tog sitt liv och som sen utlöste en självmordsvåg bland unga.

Är det en hint om att tjejerna tagit sina egna liv som man kommer rapportera om? Annars har jag svårt att se kopplingen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in