2018-01-19, 12:03
Medlem
Langnasas avatar
Får hoppas att Kina har något att säga om detta också, och att det inte blir av.
Citera
2018-01-19, 12:05
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Bra löst för en gång skull av Sverige. Kineserna utnyttjar systemet med att skicka som gåva. Sen är mesta av deras saker piratsaker, är det inte det så är det annat plastigt skit som skapar sopberg i världen.

Shoppar ni från Kina ska ni skämmas.

Om du tror att du inte handlar något från Kina så är du allt naiv och dum.
Har du ingen dator, telefon, kamera osv? Tror du de är gjorda någon annanstans?
Citera
2018-01-19, 12:07
Medlem
Blir det inte så att vi som handlar från Aliexpress eller Wish nu kommer se till att försöka beställa alla billiga prylar från samma säljare istället för att ta den som är billigast.
Citera
2018-01-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Påståendet att ”kvaliten är ändå skräp” är dock ett dumt svepande påstående

Jag skulle påstå att det är vanligt att varor som importeras av svenska företag och säljs här är ganska vanligt. Typ Clas Ohlson säljer en ”asaklitt”ficklampa för 300 kr är bara en ommärkt kinaficklampa som kostar 55kr på aliexpress. Har många kinatillverkde produkter som inte är sämre bara för att de inte ompacketterats i Europa. Ofta kommer dom från samma fabriker som säljs dyra under andra varunamn i Europa

Det är inte alltid så enkelt. Kan säga av erfarenhet att Clas har en del kvalitetssäkring. De kan ju omöjligt tillåta sig sälja saker med suspekt CE märkning.
Köper man från Kina är CE-märkningen ofta fejk. De har ingen kvalitetskontroll. Det kan fungera lika bra - eller inte.
Citera
2018-01-19, 12:08
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celtico
Bra löst för en gång skull av Sverige. Kineserna utnyttjar systemet med att skicka som gåva. Sen är mesta av deras saker piratsaker, är det inte det så är det annat plastigt skit som skapar sopberg i världen.

Shoppar ni från Kina ska ni skämmas.

För allt du handlar är tillverkat i Sverige? Allt som finns på Mediamarkt, Elgiganten, H&M mfl osv är tillverkat i Kina. Skulle inte förvåna mig om din iphone är ihopsatt i kina också även om den "kommer från USA"
Citera
2018-01-19, 12:09
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Vinnare: Postnord, Svenska företag

Förlorare: Konsumenter.

Grattis, nu får vi återigen betala Svenska löner för samma skitprodukter. Jag har inget problem med Svenska företag där produkter görs i Sverige men att jag som konsument ska betala vinst åt Svenska företag för produkter som de har handlat från Kina är sjukt.

Fuck off
Varför skulle det vara sjukt? Frakten går att lösa betydligt smidigare genom att ett företag i Sverige tar in varan i bulk och sedan distribuerar den till svenska konsumenter än genom att konsumenterna beställer direkt från Kina, med hundratusentals paket i veckan som följd.
Citera
2018-01-19, 12:09
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
där gick Wish i graven Goda nyheter för svensk ekonomi dock!

Yes, och miljön. + min åsikt är att skräpet är så billigt så folk chansbeställer för att sedan kasta i stort sett direkt för kvalitén suger.

Jag har köpt en del prylar och skulle en butik i Sverige ha dessa i sortimentet skulle den konka direkt, framförallt kläder, herregud vilket skit.
Citera
2018-01-19, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robertr81
Samtidigt tråkig att man förlorar utbudet. Mycket av det inom elektronikkomponenter/moduler jag köper finns inte ens i butiker i Sverige. Hade dom inte kunnat ta fram en modell som fungerar åt båda håll och som är mer i relation till priset.
Ja exakt, det är inte bara priset det handlar om. Nu går man tillbaka i utvecklingen på ett sätt och måste hoppas på att nåt av de stora svenska företagen importerar grejen vilket inte händer om det inte är en säljbar konsumentprodukt som breda massan vill ha.
Citera
2018-01-19, 12:11
Medlem
Danne90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
För allt du handlar är tillverkat i Sverige? Allt som finns på Mediamarkt, Elgiganten, H&M mfl osv är tillverkat i Kina. Skulle inte förvåna mig om din iphone är ihopsatt i kina också även om den "kommer från USA"

Den är tillverkad och ihopsatt i Kina. På baksidan står "Designed in USA".
Citera
2018-01-19, 12:11
Medlem
Kvasiintellektuells avatar
Sverige startar handelskrig mot Kina med straffavgifter. Nu måste Kina bojkotta svenska varor.
Citera
2018-01-19, 12:12
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drama-Llama
Varför skulle det vara sjukt? Frakten går att lösa betydligt smidigare genom att ett företag i Sverige tar in varan i bulk och sedan distribuerar den till svenska konsumenter än genom att konsumenterna beställer direkt från Kina, med hundratusentals paket i veckan som följd.

Jaa som sagt, Postnord tjänar massa på det. Återigen visar på hur dåligt monopol är, klarar de inte av uppdraget öppna upp marknaden och låt andra företag ta han om det.

Butiker tjänar så klart på ta in varor och sälja det.

Du säger ju det själv, hur vinner jag som konsument på det här? Mindre valfrihet, betala företag och dyrare frakt.
Citera
2018-01-19, 12:13
Medlem
Drama-Llamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasiintellektuell
Sverige startar handelskrig mot Kina med straffavgifter.
Berätta på vilket sätt Postnord är synonymt med Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in