Citat:
Ursprungligen postat av
tgbtgb
Tack för ditt inlägg! Du skriver mycket kloka och vettiga ord! Bra människor som dig ger mig hopp om mänskligheten.
Ditt index, Det inom parentes är sammanfattning av resultaten.
Percentil utgår ifrån ett medelvärde av vad människor har. Under och över 50% (om jag förstått det rätt).
7:e percentil betyder t ex att 7 % får sämre resultat. 97% bättre. (Jag blir helst rättad om jag säger fel nu till TS tack) Hamnar du under 50% är det lägre percentil. Över 50% högre än medelvärdet. Jag kan säga fel eftersom jag aldrig försökt sätta mig in i de här begreppen tidigare men hoppas att jag inte lär dig fel nu. Är som sagt obekant område.
Jag får inte kläm på om det är hela skalan som är korrekt med 78 i IQ eller om det är GAI 82. Någon annan lär kunna besvara det. Jag fick som sagt googla upp termerna och förstod nada först. Det är så att gymnasieutbildning får många att känna sig så pass märkvärdiga att de inte förklarar utan vill känna sig bättre. Min erfarenhet är att verkligt kunniga inte besvarar ens frågor så som många besvarade din trådstart.
Men jag tror att du kanske kommer upp till medel. Oavsett vad så är det inte hela världen. Finns en mängd olika saker man kan göra som hjärngympa. Lära sig ett språk. Träna. Lära sig en dans och så vidare.
Jag gjorde ett test på tid och fick att jag hade låg på 29:e percentil och då ska alltså 71% prestera bättre. Jag gjorde ett nytt test utan tid och fick svaret att jag har 134 i IQ
http://iq-test.illvet.se/#/ Med dina resultat kommer du kanske inte upp så högt men testerna på nätet förskönar när man hamnar högre upp. Jag tror att det enbart var matten som var på tid även om jag själv inte klarar av att komma ihåg siffror i huvudet och tyckte att det var mycket svårt så tror jag att det kanske är ett test för dig att göra i lugn och ro.
Sedan så är det inte så viktigt med resultaten. Jag har pendlat mycket. Konditionen mentalt kan variera mycket i perioder. Så jag hoppas att du får upp självförtroendet igen och inriktar dig mer på att skaffa dig färdigheter som du tycker är roliga och inte jämför dig med andra. Medelvärdet för människors beteenden är iallafall inte särskilt bra och ligger du över det, eller är särskilt empatisk och så vidare, klarar du mer än många och vem bryr sig då om tråkig figurer och matte?
Mitt tips är att du väljer något du alltid velat lära dig och börjar kämpa med det. När det börjar lossna kommer du känna dig mer självsäker. Annars kan du ta upp ett intresse du kanske tappat eller inte lagt så mycket tid på och förfina din känsla för det. Kunskaper är godis för hjärnan och ger välmående.