2018-01-18, 03:33
Medlem
Du har inte skrivit högskoleprovet TS? I sådana fall skulle ett resultat på högskoleprovet kunna säga en del om din intelligens.

Ett riktigt IQ-test är ju naturligtvis mer pricksäkert men jag tror det finns en väldigt kraftig korrelation mellan ens IQ och ens resultat på HP.
Citera
2018-01-18, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jackkee
Du har inte skrivit högskoleprovet TS? I sådana fall skulle ett resultat på högskoleprovet kunna säga en del om din intelligens.

Ett riktigt IQ-test är ju naturligtvis mer pricksäkert men jag tror det finns en väldigt kraftig korrelation mellan ens IQ och ens resultat på HP.

Nej jag har aldrig gjort det.

Det är inte viktigt för mig att testa mitt iq. Det här testet gjorde jag enbart för att jag gör en ADHD-utredning.
Citera
2018-01-18, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Jag har extremt dåligt (i mina papper konstaterat att jag är särskilt slö) och läste lite i tråden alla de oförskämda svar TS fått. Särskilt ett var värdelöst för någon som hamnat under snittet med en mängd högfärdigt framställda besserwisser attityd med medvetet försvårande inlägg. Bestämde mig därför att slå upp och försöka lära mig (eftersom jag korrekt som det påstods adhd:are gör, skiter i det som är svårt). Percentil och index var det jag slog upp. (Har knappt gått grundskolan och säkerligen enbart hälften av högstadiet) Totalt kaos med svårare frustration och de första fem minuterna (tog 10-15 min på mig till en grej i taget) fick jag läsa om texten om och om igen under svår stress. (Eftersom jag inte förstår textinnehåll heller) mellan femte till tionde minuten så började det lossna så pass att jag hyfsat övergripande förstår tillräckligt för att när jag inte är utmattad, kommer kunna läsa igenom långsamt och förstå mer ingående det med percentil efter medelvärdet (beräkningar på det jag läst mm.) och aktie index etc. Men jag behöver repetera i lugn och ro. Jag tror inte att arbetsminne påverkar intelligensen men är däremot en funktionsnedsättning som kan ge mycket sämre resultat och ge lite kriterier för ADHD vad jag förstått. En orsak till att just ADHD:are kan prestera mycket sämre på IQ-test än efter faktisk intelligens. Taskigt arbetsminne gör det inte omöjligt att förstå något. Bra lärare och förklaringar är dock en hjälp för att slippa utmattning.

Min poäng är att ett trasigt arbetsminne kan kompenseras genom att människor förklarar lugnt och stilla i korta led och längre pauser (eller som jag nu gjort själv). Man blir däremot tröttare mentalt och får mycket sämre testresultat. Det betyder dock inte att man är korkad. Många människor som är mindre begåvade än mig har hånat mig mycket för mina uppenbara problem. Smartare människor förklarar gärna sådant de kan med tålamod.

Jag har läst en mängd otrevliga bemötanden här i tråden och det säger något om att det är just medelmåttiga människor som skrivit eftersom sådana oftare trycker ner än hjälper. Jag skulle själv kunna be om hjälp för att tyda resultat. Som de brukar säga: Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar. Vem som helst kan vara spydig eller briljera med ord. Det säger inte särskilt mycket om förståndet hos den som gör det heller. Men komplex måste man nog ha

Tack för ditt inlägg! Du skriver mycket kloka och vettiga ord! Bra människor som dig ger mig hopp om mänskligheten.
Citera
2018-01-18, 04:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasbond3000
Tyvärr had ADHD den egenheten att den leder till lägre IQ än genomsnittet.
Anledningen är att ADHD för med sig koncentrationssvårigheter, minnesproblem och bristande exekutiva funktioner.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/14681911

En ADHD-nisse KAN under gynnsamma förhållanden prestera lika bra som medelsvensson om man plockar bort tidskravet, men då blir inte testet lika rättvisande.
För mycket i vår vardag är tidsbegränsat. T.ex. har man en begränsad tid att uppnå kunskapsmålen inom skola och arbetsliv.

https://www.additudemag.com/low-iq-in-adhd-adults-may-not-reflect-intelligence/

Så vad du, TS, än må lida av så är det jävligt angeläget att du får behandling. För dina mentala sjukdomar förstör din hjärna.

Ja.
Citera
2018-01-18, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Tack för ditt inlägg! Du skriver mycket kloka och vettiga ord! Bra människor som dig ger mig hopp om mänskligheten.
Ditt index, Det inom parentes är sammanfattning av resultaten.

Percentil utgår ifrån ett medelvärde av vad människor har. Under och över 50% (om jag förstått det rätt).

7:e percentil betyder t ex att 7 % får sämre resultat. 97% bättre. (Jag blir helst rättad om jag säger fel nu till TS tack) Hamnar du under 50% är det lägre percentil. Över 50% högre än medelvärdet. Jag kan säga fel eftersom jag aldrig försökt sätta mig in i de här begreppen tidigare men hoppas att jag inte lär dig fel nu. Är som sagt obekant område.

Jag får inte kläm på om det är hela skalan som är korrekt med 78 i IQ eller om det är GAI 82. Någon annan lär kunna besvara det. Jag fick som sagt googla upp termerna och förstod nada först. Det är så att gymnasieutbildning får många att känna sig så pass märkvärdiga att de inte förklarar utan vill känna sig bättre. Min erfarenhet är att verkligt kunniga inte besvarar ens frågor så som många besvarade din trådstart.

Men jag tror att du kanske kommer upp till medel. Oavsett vad så är det inte hela världen. Finns en mängd olika saker man kan göra som hjärngympa. Lära sig ett språk. Träna. Lära sig en dans och så vidare.

Jag gjorde ett test på tid och fick att jag hade låg på 29:e percentil och då ska alltså 71% prestera bättre. Jag gjorde ett nytt test utan tid och fick svaret att jag har 134 i IQ http://iq-test.illvet.se/#/ Med dina resultat kommer du kanske inte upp så högt men testerna på nätet förskönar när man hamnar högre upp. Jag tror att det enbart var matten som var på tid även om jag själv inte klarar av att komma ihåg siffror i huvudet och tyckte att det var mycket svårt så tror jag att det kanske är ett test för dig att göra i lugn och ro.

Sedan så är det inte så viktigt med resultaten. Jag har pendlat mycket. Konditionen mentalt kan variera mycket i perioder. Så jag hoppas att du får upp självförtroendet igen och inriktar dig mer på att skaffa dig färdigheter som du tycker är roliga och inte jämför dig med andra. Medelvärdet för människors beteenden är iallafall inte särskilt bra och ligger du över det, eller är särskilt empatisk och så vidare, klarar du mer än många och vem bryr sig då om tråkig figurer och matte?

Mitt tips är att du väljer något du alltid velat lära dig och börjar kämpa med det. När det börjar lossna kommer du känna dig mer självsäker. Annars kan du ta upp ett intresse du kanske tappat eller inte lagt så mycket tid på och förfina din känsla för det. Kunskaper är godis för hjärnan och ger välmående.
Senast redigerad av Schablonbild 2018-01-18 kl. 06:27.
Citera
2018-01-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schablonbild
Ditt index, Det inom parentes är sammanfattning av resultaten.

Percentil utgår ifrån ett medelvärde av vad människor har. Under och över 50% (om jag förstått det rätt).

7:e percentil betyder t ex att 7 % får sämre resultat. 97% bättre. (Jag blir helst rättad om jag säger fel nu till TS tack) Hamnar du under 50% är det lägre percentil. Över 50% högre än medelvärdet. Jag kan säga fel eftersom jag aldrig försökt sätta mig in i de här begreppen tidigare men hoppas att jag inte lär dig fel nu. Är som sagt obekant område.

Jag får inte kläm på om det är hela skalan som är korrekt med 78 i IQ eller om det är GAI 82. Någon annan lär kunna besvara det. Jag fick som sagt googla upp termerna och förstod nada först. Det är så att gymnasieutbildning får många att känna sig så pass märkvärdiga att de inte förklarar utan vill känna sig bättre. Min erfarenhet är att verkligt kunniga inte besvarar ens frågor så som många besvarade din trådstart.

Men jag tror att du kanske kommer upp till medel. Oavsett vad så är det inte hela världen. Finns en mängd olika saker man kan göra som hjärngympa. Lära sig ett språk. Träna. Lära sig en dans och så vidare.

Jag gjorde ett test på tid och fick att jag hade låg på 29:e percentil och då ska alltså 71% prestera bättre. Jag gjorde ett nytt test utan tid och fick svaret att jag har 134 i IQ http://iq-test.illvet.se/#/ Med dina resultat kommer du kanske inte upp så högt men testerna på nätet förskönar när man hamnar högre upp. Jag tror att det enbart var matten som var på tid även om jag själv inte klarar av att komma ihåg siffror i huvudet och tyckte att det var mycket svårt så tror jag att det kanske är ett test för dig att göra i lugn och ro.

Sedan så är det inte så viktigt med resultaten. Jag har pendlat mycket. Konditionen mentalt kan variera mycket i perioder. Så jag hoppas att du får upp självförtroendet igen och inriktar dig mer på att skaffa dig färdigheter som du tycker är roliga och inte jämför dig med andra. Medelvärdet för människors beteenden är iallafall inte särskilt bra och ligger du över det, eller är särskilt empatisk och så vidare, klarar du mer än många och vem bryr sig då om tråkig figurer och matte?

Mitt tips är att du väljer något du alltid velat lära dig och börjar kämpa med det. När det börjar lossna kommer du känna dig mer självsäker. Annars kan du ta upp ett intresse du kanske tappat eller inte lagt så mycket tid på och förfina din känsla för det. Kunskaper är godis för hjärnan och ger välmående.

Tusen tack för ditt fina och peppande inlägg! Jag önskar att alla människor var lika vettiga och sympatiska som dig.
Citera
2018-01-18, 08:36
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulkninja
Ja negativ. Men grupp är som oftast försumbar i jämförelse med individ.

Ja begreppet ADHD är väldigt diffust och även omstritt.

Men IQ njaae, inom psykologin är förmodligen detta det minst abstrakta.
Det är väldigt väldefinierat, mätbart och har varit så väldigt länge.
Det är allmänt accepterat och inte kontroversiellt som att det skulle finnas flera sidor som tycker helt olika om detta ämne.
Allt prat om olika intelligenser, EQ, musikalitet bla bla det är dagstidningar som fabulerar.
Inom psykologin råder konsensus.

Men det är av någon anledning ett känsligt ämne.
Frågar man 1000 personer hur de upplever sin egen intelligens så svarar kanske 80-90% att de tror sig ligga över medel. Man känner sig alltid smartare än vad man upplevs av andra. Eftersom det är enklare att tänka än att prata.

Fast du missförstår nog min invändning angående IQ. Jag påpekar bara att definitionen är godtycklig (eller jag antar väl egentligen att den är det), att den likväl skulle kunna se annorlunda ut och innefatta andra parametrar än vad den gör. Men det ska sägas att jag inte på något sätt är insatt på någon fackmannamässig nivå, så det är möjligt att jag har fel.

Det kallas "dünning-krüger effekten", att ointelligenta människor tror sig vara smartare än vad de är. Däremot är det tvärtom vanligt med det motsatta, att intelligenta människor underskattar sin egen förmåga gentemot andra.

Vad menar du med att man känner sig smartare än vad man upplevs av andra därför att det är enklare att tänka än att prata? Du menar att man drar slutsatser man inte hör andra göra och därför förutsätter att ingen annan kom till samma slutsats?
Citera
2018-01-18, 10:09
Medlem
Citat:
Tusen tack för ditt fina och peppande inlägg! Jag önskar att alla människor var lika vettiga och sympatiska som dig.
Lugnt Vet själv hur jobbigt det är när kapaciteten hindras av mental trötthet eller att man inte förstår något. Saken är att många människor som känner sig bättre och smartare aldrig tänker själva. De kunde inte förklara för dig för att se inte förstod frågeställningen. De har inlärd kunskap och därför kan få människor kan överge sina kunskaper, åsikter eller idéer.

Du förstår, det med IQ test, det är mycket lättare för dem som gått gymnasiet. Inte för att de är smartare utan för att de lärt sig läsa problem efter vissa principer. Grader exempelvis. Men för andra människor snurrar bara figurerna och roterar av sig själva när de tittar på dem. Om någon förklarade för dig, skulle du antagligen klara vissa moment bättre. De jag inte kan lösa kan jag fråga någon annan om (har idag gjort det någon gång) och får då vettiga svar eftersom det är normalt att förklara för människor på ett hyfsat bra vis, det de frågar om. Men jag kan garantera dig att många flashbackare saknar iallafall en ordentlig del av den intellektuella kapacitet de tror sig ha så du ska inte ta illa upp personligen. De kan inte svara för att de inte kan tänka utanför boxen och istället för att fråga eller lyssna, går de till angrepp.
Citera
2018-01-18, 12:20
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackkee

Ett högskoleprov säger precis ingenting om intelligens annat än som sekundär bieffekt.
Högskoleprovet är ett kunskapsprov.
Citera
2018-01-18, 12:28
Medlem
Bulkninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Fast du missförstår nog min invändning angående IQ. Jag påpekar bara att definitionen är godtycklig (eller jag antar väl egentligen att den är det), att den likväl skulle kunna se annorlunda ut och innefatta andra parametrar än vad den gör. Men det ska sägas att jag inte på något sätt är insatt på någon fackmannamässig nivå, så det är möjligt att jag har fel.

Det kallas "dünning-krüger effekten", att ointelligenta människor tror sig vara smartare än vad de är. Däremot är det tvärtom vanligt med det motsatta, att intelligenta människor underskattar sin egen förmåga gentemot andra.

Vad menar du med att man känner sig smartare än vad man upplevs av andra därför att det är enklare att tänka än att prata? Du menar att man drar slutsatser man inte hör andra göra och därför förutsätter att ingen annan kom till samma slutsats?

Jag menar att det är svårare att uttrycka sig lika "intelligent" som man kan tänka.
Är det på ett annat språk än modersmål blir det ännu värre.
Vilket innebär att när man lyssnar på vad andra människor säger och hur de resonerar så uppfattar man detta som mindre "intelligent" än vad man själv tänker.
Det är enkelt att vara smart men uppfattas som dum. Det omvända är dock nästan omöjligt.
Så folk i ens omgivning uppfattas generellt som dummare än vad de egentligen är.

Men detta är väldigt känsligt ämne. Det är ens självbild som står på spel.

1 Intelligens
2 Utseende
3 Makt eller styrka

Den som saknar en eller två av dessa och inte kan kompensera upp det med den tredje mår förmodligen väldigt illa av detta och har en katastrofal självbild.
Senast redigerad av Bulkninja 2018-01-18 kl. 12:38.
Citera
2018-01-18, 21:26
Bannlyst
Citat:
Jag är sjuk och min ork extremt begränsad. Har därmed läst i ett mycket långsamt tempo. Har endast sett dessa studier som en sysselsättning. För att ha något att göra på dagarna.

Vad är det för sjukdom du har då? Hur länge har du haft denna sjukdom?

Kanske svaret på att du inte presterar på begåvningstester.
Citera
2018-01-19, 23:55
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Jag skrev att adhd inte har något med intelligens att göra.
https://anhoriga.ifokus.se/discussions/4e6dae8a88f4725175012c29-adhd-hos-vuxna
http://attention.se/npf/information-barn/om-adhd/
https://www.healthline.com/health/adhd/iq-adhd
https://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Adhd/

Ingen av dina länkar motsäger att det finns en korrelation mellan en lägre IQ gentimot normalbefolkningen, tyvärr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in