Citat:
Ursprungligen postat av
Gothus
"
Gunnar Wall
02 januari 2012
Vapenjournalist om min Palmebok – och om poliskonspiration
LARS-KRISTIAN BERGH, känd som journalist, vapenexpert och kritisk samhällsdebattör, har tagit upp ”Mordgåtan Olof Palme” på sin blogg. Han kallar boken ”lysande” och berättar att han gång på gång går tillbaka till den för att få underlag för att fundera vidare kring frågan.
Men han skriver också något annat som får läsaren att lyfta på ögonbrynen: ”Jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före. T ex Christer Pettersson.”
Bergh är långt ifrån den förste som väckt frågan om polisinblandning i Palmemordet. Jag har själv diskuterat omständigheter som pekar i den riktningen i mina två böcker i ämnet. Och för att nämna ett par av de senaste debattörerna som tagit upp saken: förra året gick polisprofessorn Leif GW Persson ut med egna tankegångar om en poliskonspiration. En tidigare chef inom Säpo, Olof Frånstedt, har för sin del nyligen fört fram liknande resonemang. Men Lars-Kristian Bergh går alltså längre än att hävda sannolikheten av en sådan komplott, han hävdar att den faktiskt fanns.
Jag har frågat Bergh hur han kan vara så säker på sin sak. Det vill han inte gå ut med nu, förklarar han. Det svar från honom som jag tills vidare får nöja mig med att återge för denna bloggs läsare lyder som följer:
”Alla detaljer även med polisnamn finns på säker plats och kommer att publiceras. När och hur vill jag inte kommentera”.
Mitt intresse är definitivt väckt."
https://gunnarwall.wordpress.com/2012/01/02/vapenjournalist-om-min-palmebok-och-om-poliskonspiration/
BERGH?
Uppdaterat med länkar :
https://gunnarwall.wordpress.com/2013/10/24/utpekade-polisen-dementerar-inte-att-han-bad-johan-skjuta-palme/
Detta blev högintressant från 2013 då journalister intervjuade den utpekade polisen , sedermera också polisens fru , och personer i detta forum väldigt snabbt identifierade den utpekade polisen som alltså hade frågat Bergh att skjuta Palme med ett ej spårbart vapen.
Bergh är trovärdig har inget att vinna på att ljuga , Jag kände personligen att flera inblandade i mordet och mörkläggningen blev väldigt nervösa då.
- Jag saknar varje uns av motiv för att berätta något annat än sanningen.
Han säger till Expressen:
- Jag är beredd att under ed berätta allt jag vet.
"Han frågade mig rakt ut"
Han säger att det inte rör sig om "fyllesnack", utan att de var sparsamma med alkohol.
– Jag minns bestämt att varken hon eller han ville ha grogg efter maten. Han gav intrycket av att han inte vill bli alkoholpåverkad, säger "Johan" till Aftonbladet.
"Johan" berättar också hur expolisen skulle ordna fram ett vapen till honom, och hur expolisen uppmanade honom att hålla tyst.
– Det lovade jag och han frågade mig rakt ut om jag ville åta mig att skjuta Palme.
Vad gör du om utredarna vill tala med dig i dag?
– Jag är inte avvisande om de själva hör av sig. Men jag lyfter inte luren.
Jag frågar Johan om han känner något obehag i samband med att han nu valt att berätta.
– Ja, det gör jag.
Du tar ändå det obehaget?
– Ja. Jag kommer ju inte att leva i evighet. Det här är min historia. Gör vad du vill med den.
Konspiratörerna , den utpekade polisen och hans fru och svenskidioter lugnades av Palmeutredarna och Palme-gruppens förundersökningsledare , vice riksåklagare Kerstin Skarp , "Så här säger hon om expolis-spåret :
- Att han utmålats som väldigt intressant har kommit från media. Det har inte kommit från oss. I övrigt kommenterar vi inte enskilda utredningsuppdrag, säger hon.
- Flera personer insatta i Palmeutredningen som Expressen varit i kontakt med menar också att uppgifterna handlar om "fyllesnack."