2018-01-18, 17:52
Medlem
DjungelJenss avatar
Är det vanligt att arbeta över till kl 23:20 på kvällen om man egentligen har ett 9-17 jobb? Känns ju lite märkligt att hålla på och jobba över så hiskeligt sent...

Tänker förstås på skandiamannen.
Citera
2018-01-18, 18:19
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Är det vanligt att arbeta över till kl 23:20 på kvällen om man egentligen har ett 9-17 jobb? Känns ju lite märkligt att hålla på och jobba över så hiskeligt sent...

Vardag för många egna företagare. Grafiskt arbete hade ofta beting där man jobbade mot en deadline, så helt ologiskt är det inte.
Citera
2018-01-18, 18:20
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=JmMaXCaD5-Q

Någon säger 0:44-0:46 "Det är vår statsminister".
Citera
2018-01-18, 18:52
Medlem
iamnotsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
"Gunnar Wall
02 januari 2012
Vapenjournalist om min Palmebok – och om poliskonspiration

LARS-KRISTIAN BERGH, känd som journalist, vapenexpert och kritisk samhällsdebattör, har tagit upp ”Mordgåtan Olof Palme” på sin blogg. Han kallar boken ”lysande” och berättar att han gång på gång går tillbaka till den för att få underlag för att fundera vidare kring frågan.

Men han skriver också något annat som får läsaren att lyfta på ögonbrynen: ”Jag vet, inte tror utan vet, att det fanns en konspiration inom en grupp poliser i Stockholm. De hade beslutat sig för att mörda Palme, det vet jag. Men jag vet inte om de hann eller om någon annan hann före. T ex Christer Pettersson.”

Bergh är långt ifrån den förste som väckt frågan om polisinblandning i Palmemordet. Jag har själv diskuterat omständigheter som pekar i den riktningen i mina två böcker i ämnet. Och för att nämna ett par av de senaste debattörerna som tagit upp saken: förra året gick polisprofessorn Leif GW Persson ut med egna tankegångar om en poliskonspiration. En tidigare chef inom Säpo, Olof Frånstedt, har för sin del nyligen fört fram liknande resonemang. Men Lars-Kristian Bergh går alltså längre än att hävda sannolikheten av en sådan komplott, han hävdar att den faktiskt fanns.

Jag har frågat Bergh hur han kan vara så säker på sin sak. Det vill han inte gå ut med nu, förklarar han. Det svar från honom som jag tills vidare får nöja mig med att återge för denna bloggs läsare lyder som följer:

”Alla detaljer även med polisnamn finns på säker plats och kommer att publiceras. När och hur vill jag inte kommentera”.

Mitt intresse är definitivt väckt."

https://gunnarwall.wordpress.com/2012/01/02/vapenjournalist-om-min-palmebok-och-om-poliskonspiration/

BERGH?
Uppdaterat med länkar :
https://gunnarwall.wordpress.com/2013/10/24/utpekade-polisen-dementerar-inte-att-han-bad-johan-skjuta-palme/

Detta blev högintressant från 2013 då journalister intervjuade den utpekade polisen , sedermera också polisens fru , och personer i detta forum väldigt snabbt identifierade den utpekade polisen som alltså hade frågat Bergh att skjuta Palme med ett ej spårbart vapen.
Bergh är trovärdig har inget att vinna på att ljuga , Jag kände personligen att flera inblandade i mordet och mörkläggningen blev väldigt nervösa då.

- Jag saknar varje uns av motiv för att berätta något annat än sanningen.
Han säger till Expressen:
- Jag är beredd att under ed berätta allt jag vet.
"Han frågade mig rakt ut"
Han säger att det inte rör sig om "fyllesnack", utan att de var sparsamma med alkohol.
– Jag minns bestämt att varken hon eller han ville ha grogg efter maten. Han gav intrycket av att han inte vill bli alkoholpåverkad, säger "Johan" till Aftonbladet.
"Johan" berättar också hur expolisen skulle ordna fram ett vapen till honom, och hur expolisen uppmanade honom att hålla tyst.
– Det lovade jag och han frågade mig rakt ut om jag ville åta mig att skjuta Palme.
Vad gör du om utredarna vill tala med dig i dag?
–  Jag är inte avvisande om de själva hör av sig. Men jag lyfter inte luren.
Jag frågar Johan om han känner något obehag i samband med att han nu valt att berätta.
– Ja, det gör jag.
Du tar ändå det obehaget?
– Ja. Jag kommer ju inte att leva i evighet. Det här är min historia. Gör vad du vill med den.

Konspiratörerna , den utpekade polisen och hans fru och svenskidioter lugnades av Palmeutredarna och Palme-gruppens förundersökningsledare , vice riksåklagare Kerstin Skarp , "Så här säger hon om expolis-spåret :
- Att han utmålats som väldigt intressant har kommit från media. Det har inte kommit från oss. I övrigt kommenterar vi inte enskilda utredningsuppdrag, säger hon.
- Flera personer insatta i Palmeutredningen som Expressen varit i kontakt med menar också att uppgifterna handlar om "fyllesnack."
Citera
2018-01-18, 20:52
Medlem
Djurfeldt säger att han parkerade om bilen för han fått så många p-böter men i det här klippet säger man att han inte hade några p-böter, i varje fall inte året före mop.
Men det var väl alla slumpars kväll i Stockholm.

https://www.youtube.com/watch?v=G4qfX4P72ww
(drygt 11 minuter in)

Såg detta på fb:
" Befann mig gåendes med två kamrater norrut, direkt efter korsningen Regeringsg/David Bagares gata strax efter mordet. Runt hörnet och endast omkring tio meter bakom oss kommer poliserna Djurfeldt och Hermansson (har jag förstått det som) rusandes med dragna vapen. Ingen notis lämnas oss trots att vi är de enda där. Cirka sex minuter senare sitter vi i vår bil på Odengatan och ser ambulansen (eller en av dem). Svänga upp från Sveavägen upp mot Odenplan med blåljus på. Jag får omöjligt ihop tidsrymden i dessa observationer och tycker nu liksom då att polisernas märkbara ointresse för oss synes lite besynnerlikt. Vi har aldrig kontaktat polis eller utredningen om händelsen. "
Citera
2018-01-18, 20:54
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk69eye

Håller med dig . Visst låter det så. Innebär att ngn eller några på mordplatsen vet vem mordoffret är före kl 2323
Citera
2018-01-18, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawk69eye

Jag tycker det låter som "vi måste ha ohörbart"
Citera
2018-01-18, 21:41
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Såg detta på fb:
" Befann mig gåendes med två kamrater norrut, direkt efter korsningen Regeringsg/David Bagares gata strax efter mordet. Runt hörnet och endast omkring tio meter bakom oss kommer poliserna Djurfeldt och Hermansson (har jag förstått det som) rusandes med dragna vapen. Ingen notis lämnas oss trots att vi är de enda där. Cirka sex minuter senare sitter vi i vår bil på Odengatan och ser ambulansen (eller en av dem). Svänga upp från Sveavägen upp mot Odenplan med blåljus på. Jag får omöjligt ihop tidsrymden i dessa observationer och tycker nu liksom då att polisernas märkbara ointresse för oss synes lite besynnerlikt. Vi har aldrig kontaktat polis eller utredningen om händelsen. "
En iaktagelse - adekvat eller inte - som talar för att polisen var mycket snabbt på plats och att ambulansen, som kom någon minut efteråt tog lång tid på sig stt komma till Odengatan.

Flera vittnen hävdar att polisen kom snabbt. GS och IW kan ha kommit 1-2 minuter efter mordet. Ambulanspersonalen kan ha utfört tidskrävande insatser på plats - vilket är vanligt.
Citera
2018-01-18, 21:54
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagersvensk
och strax innan låter det som
-Olof Palme!
-Det är vår statsminister!
Dett är alltså knappt en minut efter skotten-Varför går inte detta fram till Gösta Söderström som kommer sen?
Vad jag vet är det inga vittnen som sagt sig känna till att det var OP och Lisbet förrän när Olof skulle lastas in i ambulansen. Eller var det när Anna Haage gjorde återupplivningsförsök- Lisbet sa; ser du inte att det är Olof min man? Eller vilken tid o till vem var det Lisbet sa detta?
Men så tidigt som 1-2 min efter är det väl känt vilka manliga vittnen som var på plats så det borde ju gå o räkna ut vem som yttrar detta. Den som ringer är det taxichaffisen kan man ju tänka sig att det är någon av hans passagerare som får medhörning in i samtalet. Eller är det någon av vittnena som visste att det var OP utan att behöva gå fram o titta, dvs personen var inblandande i mordet?
Om olika versioner låter olika måste man misstänka att några är manipulerade på ett olämpligt sätt. Det är också vanskligt att tolka brusiga inspelningar. Från brus kan vad som helst filtreras fram.

Jag hade ett fickminne i kavajen vid en förhandling vid ett tillfälle. När några av oss gick ut från rummet glömde jag fickminnet i påslaget i kavajen som hängde på stolen. När jag efteråt lyssnade på vad som sagts i vår frånvaro blev jag förvånad. Det var mest gallimatias, sånt som ingen säger, som: "Dom hörde mig i tvättstugan" och annat obegripligt som inte hade något sammanhang..
Senast redigerad av iesho 2018-01-18 kl. 21:56.
Citera
2018-01-18, 22:31
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens

Behöver inte var egen företagare (men det hjälper),
rätt jobb i IT branchen så är du lätt kvar till 1:00-2:00 eller 6:00 sen brukade jag krokna även i yngre dar. Men kurir-flyget plockade upp vid 6:00 så ibland fick man köra på tills dess.
Citera
2018-01-18, 22:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Djurfeldt säger att han parkerade om bilen för han fått så många p-böter men i det här klippet säger man att han inte hade några p-böter, i varje fall inte året före mop.
Men det var väl alla slumpars kväll i Stockholm.

https://www.youtube.com/watch?v=G4qfX4P72ww
(drygt 11 minuter in)

Såg detta på fb:

Bilen stod kvar och bogserades sedan bort efter ytterligare p-böter.
Citera
2018-01-18, 22:36
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om olika versioner låter olika måste man misstänka att några är manipulerade på ett olämpligt sätt. Det är också vanskligt att tolka brusiga inspelningar. Från brus kan vad som helst filtreras fram.

Jag hade ett fickminne i kavajen vid en förhandling vid ett tillfälle. När några av oss gick ut från rummet glömde jag fickminnet i påslaget i kavajen som hängde på stolen. När jag efteråt lyssnade på vad som sagts i vår frånvaro blev jag förvånad. Det var mest gallimatias, sånt som ingen säger, som: "Dom hörde mig i tvättstugan" och annat obegripligt som inte hade något sammanhang..

Den så kallade backwards-masking-rättegångarna illustrerade detta i dom stol. Spelar man upp ljud baklänges kan man "höra in" väldigt olika saker beroende hur man är lagd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in