2018-01-18, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tycker du är mer än lovligt arrogant. Du sitter inte på svaren. Ingen annan här heller, men ändå sätter du dig på höga hästar. Lite ödmjukhet är aldrig fel hörrudu.

Jag arbetar trots allt med neurovetenskaplig forskning inom biosocial kriminologi, så jag vet en del om hur gärningsmän fungerar.

Du kan tycka att det är arrogant att jag uttalar mig om saker som ligger inom min profession. Din åsikt står dig fri. Ett alternativ är att se till fakta och logiska argument oavsett vad du anser om dem, mig eller någon annan.

Ergo, visa gärna vad som är felaktigt istället för att komma med tröttsamma ad hominem-argument.
Citera
2018-01-18, 19:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det finns inget som pekar åt något annat håll heller. Därför spekulerar folk i än det ena än det andra. Något mer troligt, andra mindre troligt.

Det finns en sjukdomsbild. Hur allvarlig den är vet vi inte. Jag misstänker att du drar slutsatser utifrån att du upplever att svensk sjukvård fungerar till punkt och pricka och att läkare genast ger rätt diagnos.

Jag har noterat att du gått igenom en del fall, men då, som jag uppfattar det, polis uttalat sig om att detta är ett unikt fall så passar det ju inte in på tidigare standardmallar där du vill klämma ned det.

Fast med det menar polisen att alla fall med familjemord samt självmord är unika. Så det ska inte läggas något sk extra på den biten. Dessutom kan man visst ha teorier, men man ska också vara förberedd på att ifrågasättas för det är liksom lite väl mycket som inte stämmer med vissa av teorierna. Fakta avgör alltid i sista änden och då menar jag verifierbar fakta från polis, åklagare, rättsmedicin, osv. Inte fantasifoster i utan verkligheten.
Citera
2018-01-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Någon dag efter att polisen sade att detta inte är vad man förväntar sig sade de att polisen fortfarande letade efter ett motiv. Om allt var ”självklart” direkt (t.f.a. en förklarande filminspelning eller liknande) när offren påträffades var det en märklig formulering. Det ovanliga polisen avsåg var troligen att en förälder mördat hela sin familj och sedan sig själv.

I övrigt konstruerar du en verklighet som saknar stöd i kända fakta. Ingenting talar för att döttrarna hade en sjukdom som gjorde att de var akut döende. Det är en mental konstruktion gjord för att rationalisera ett eventuellt ”barmhärtighetsmotiv”. Inget som framkommit stöder den tesen. Barnen befann sig inte på någon anstalt för palitativ vård. Planerna var att barnen skulle kunna återgå till skolan och läsa vidare på gymnasiet. Av det som framkommit var föräldrarna inte ens säkra på att den yngre dottern hade samma diagnos som den äldre. De sökte hjälp internationellt enligt vissa. Det framstår inte som två föräldrar som givit upp gemensamt.

Hela den retoriska dialog du illustrerar med utgår från den fiktiva premissen att båda barnen var döende. Den stöds bara utifrån sig själv i nuläget. För att försvara spekulationen att föräldrarna gemensamt mördade son barn av barmhärtighet konstrueras ”kanske, möjligen, men”-argument som helt saknar förankring i kända fakta.

Citat:
Jag tycker du är mer än lovligt arrogant. Du sitter inte på svaren. Ingen annan här heller, men ändå sätter du dig på höga hästar. Lite ödmjukhet är aldrig fel hörrudu.

Jag tycker du fick ett bra svar på tal om vad dina teorier går för. Tack Stefan S.

Picasso, Scheel och Avd.9, ni påstod alla igår att ni skulle lämna tråden efter alla påhopp från personer som inte håller med er.
Men ni är tillbaka idag igen och kör stenhårt på samma teorier som ni haft från början utan ett uns av fakta som talar till er fördel.

Det är trist för tråden att bli så sönder slagen av era teorier medans fler andra har tagit fram mkt bra sammanställningar på statistik, liknande fall i andra länder och verkligen lagt ner tid att gräva i fallet på ett objektiv sätt.

Förhoppningsvis så kommer det ut mer information imorgon, som troligen blir ett stort antiklimax för en del i tråden.
Citera
2018-01-18, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag arbetar trots allt med neurovetenskaplig forskning inom biosocial kriminologi, så jag vet en del om hur gärningsmän fungerar.

Du kan tycka att det är arrogant att jag uttalar mig om saker som ligger inom min profession. Din åsikt står dig fri. Ett alternativ är att se till fakta och logiska argument oavsett vad du anser om dem, mig eller någon annan.

Ergo, visa gärna vad som är felaktigt istället för att komma med tröttsamma ad hominem-argument.
Du spekulerar precis som vi. Hur en gärningsman kan fungera finns det absolut säkert belägg för. Men du vet inte hur just den här gärningsmannen har fungerat. Du vet inte vad som skett i hans familj. Det är bara så jag tänker. Om du nu inte är med i utredningsteamet.
Citera
2018-01-18, 20:05
Medlem
mastarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxima05
.
"Håller helt med. Sheele, Picasso och Avd 9 tillför tråden med nyanserade och genomtänkta inlägg. Ett stort Tack till er, det gör tråden värd att följa!"....bla bla bla

Yeah right!
Då får jag väl kontra med ett stort tack till
Stefan S Dekorima JanTaliban Analkanal mfl
Som ifrågasätter "säkra källor" sekten och erbjuder tråden lite kaffe att lukta på!

Wakey-wakey
Senast redigerad av mastarn 2018-01-18 kl. 20:08.
Citera
2018-01-18, 20:06
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Fast med det menar polisen att alla fall med familjemord samt självmord är unika. Så det ska inte läggas något sk extra på den biten. Dessutom kan man visst ha teorier, men man ska också vara förberedd på att ifrågasättas för det är liksom lite väl mycket som inte stämmer med vissa av teorierna. Fakta avgör alltid i sista änden och då menar jag verifierbar fakta från polis, åklagare, rättsmedicin, osv. Inte fantasifoster i utan verkligheten.

Givetvis. Verkligheten. Utifrån de fakta som föreligger.

Finns det fakta som pekar åt ena eller andra hållet menar du?

Pekar fakta på fadern i detta fall?

Statistiskt ja, något annat nej.

Oavsett så är motivet ofta dunkelt men det är trots allt det vi är mest intresserade av att få veta. Varför?
Citera
2018-01-18, 20:07
Medlem
Som förälder till två barn kan jag bara bli förskräckt då jag läser gång på gång i tråden samma argument.....Jag finner det extremt obehagligt att folk härinne tycker det är OKEJ att döda sina barn, av "barmhärtighet". Detta kanske är aktuellt OM ens barn ligger och skriker med halvt söndertrasad kropp typ efter att en bomb slagit ner i huset...och man i ren desperation måste döda sitt barn för att göra lidandet mer kortfattat-då det inte finns någon annan utväg än döden... dock hade detta också krävt enorm ansträngning av de flesta föräldrar tror jag, att ens då kunna göra nåt sånt!

MEN: detta är en annan sak. Påstådd trötthet...hemma men ändå delta i skolundervisning...plan att komma in i gymnasiet...hoppa o stoja i poolen...handla på mellandagsrea...Vi går bara på föräldrarnas påståenden. OM de led av nån slags sjukdom som ibland gjorde dem trötta, finns INGEN SOM HELST anledning att döda dem för...!
Och barn i den åldern kan vara trötta utan att vara sjuka. Nej detta känns definitivt som att felet satt mellan öronen på mamman eller pappan, eller båda.
Var någon SJUK så var det föräldrarna.

Så sluta nu en gång för alla att påstå att föräldrarna gjorde detta av kärlek till sina barn...! detta är rått mord! och inget annat!
Citera
2018-01-18, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribersborg
Jag tycker du fick ett bra svar på tal om vad dina teorier går för. Tack Stefan S.

Picasso, Scheel och Avd.9, ni påstod alla igår att ni skulle lämna tråden efter alla påhopp från personer som inte håller med er.
Men ni är tillbaka idag igen och kör stenhårt på samma teorier som ni haft från början utan ett uns av fakta som talar till er fördel.

Det är trist för tråden att bli så sönder slagen av era teorier medans fler andra har tagit fram mkt bra sammanställningar på statistik, liknande fall i andra länder och verkligen lagt ner tid att gräva i fallet på ett objektiv sätt.

Förhoppningsvis så kommer det ut mer information imorgon, som troligen blir ett stort antiklimax för en del i tråden.
Jag tycker absolut Stefan har en hel del bra poänger. Men för att göra det enkelt så tror jag att istället för att krångla till det med statistik, och ev göra det till en sanning, så tror jag att pappan har kommit på detta själv och de facto tagit död på sin familj. Sorg och sprit i kombination kanske.
Nå, jag ska inte trasa sönder tråden. Läser och lyssnar
Citera
2018-01-18, 20:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Givetvis. Verkligheten. Utifrån de fakta som föreligger.

Finns det fakta som pekar åt ena eller andra hållet menar du?

Pekar fakta på fadern i detta fall?

Statistiskt ja, något annat nej.

Oavsett så är motivet ofta dunkelt men det är trots allt det vi är mest intresserade av att få veta. Varför?

Det är inte vad jag svarat på utan du menade på att polisen påstår att det är utöver det vanliga, men det man egentligen menar är att brottstypen är ovanlig vilket är tur. Så att hacka på Stefan S och påstå att gamla mallar inte stämmer är felaktigt ur den synvinkeln.
Nej, jag vet inte vad som hänt, och inväntar mer info och är således sparsam med stora utsvävande teorier om vad jag tror. Det är ju för fan inte ens intressant vad jag tror då det saknas uppgifter för att tro ett förbannat dugg. Det är en tragisk historia, och dom flesta vill veta vad som har hänt och hur i helvete detta kunde ske.
Citera
2018-01-18, 20:11
Medlem
Byxan81s avatar
Förmodligen får vi veta mer i morgon, eftersom det i slutet av veckan skulle komma info. Antar inte polisen lämnar sånt på lördag och söndag. Så några svar kommer vi nog få på våra frågor.
Citera
2018-01-18, 20:12
Medlem
Citat:
Mmm.... vi hörde det för snart en vecka sedan Tack ändå. Hört nåt mer?

Det är möjligt. Däremot är det svårt att ögna igenom hela tråden och därför bekräftar jag denna info om den redan har kommit upp.
Citera
2018-01-18, 20:12
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfried
Som förälder till två barn kan jag bara bli förskräckt då jag läser gång på gång i tråden samma argument.....Jag finner det extremt obehagligt att folk härinne tycker det är OKEJ att döda sina barn, av "barmhärtighet". Detta kanske är aktuellt OM ens barn ligger och skriker med halvt söndertrasad kropp typ efter att en bomb slagit ner i huset...och man i ren desperation måste döda sitt barn för att göra lidandet mer kortfattat-då det inte finns någon annan utväg än döden... dock hade detta också krävt enorm ansträngning av de flesta föräldrar tror jag, att ens då kunna göra nåt sånt!

MEN: detta är en annan sak. Påstådd trötthet...hemma men ändå delta i skolundervisning...plan att komma in i gymnasiet...hoppa o stoja i poolen...handla på mellandagsrea...Vi går bara på föräldrarnas påståenden. OM de led av nån slags sjukdom som ibland gjorde dem trötta, finns INGEN SOM HELST anledning att döda dem för...!
Och barn i den åldern kan vara trötta utan att vara sjuka. Nej detta känns definitivt som att felet satt mellan öronen på mamman eller pappan, eller båda.
Var någon SJUK så var det föräldrarna.

Så sluta nu en gång för alla att påstå att föräldrarna gjorde detta av kärlek till sina barn...! detta är rått mord! och inget annat!

Klart det var mord ! Inget annat. Bry dig inte om ringlinjen, det är bara skyping
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in