2018-01-18, 12:55
Medlem
Nihennas avatar
Visserligen ett land med 127 mille invånare, men japanska är dels ett språk som enbart talas i Japan, samt att det inte delar särskilt många likheter med andra språk, inte ens koreanska eller något av de kinesiska språken. Ändå är de helt urusla på Engelska, varför?

Med tanke på deras geografiska situation är de då helt isolerade från omvärlden, och verkar heller inte särskilt villiga att förbättra situationen.

Är det pga. stolthet, eller något annat?

Jag tänkte att det helt enkelt hade att göra med att japanska är så olikt engelskan i både struktur och ordförråd (förutom alla låneord då som "kompyute" eller vad nu dator heter), men det finns ju fall på andra folk vars språk är sjukt olikt engelskan som klarar sig långt mycket bättre.

Rent logiskt borde de ju vara mycket bättre än vad de är, om de vill ha kontakt med någon nation utanför deras ö-rike
Senast redigerad av Nihenna 2018-01-18 kl. 12:57.
Citera
2018-01-18, 12:59
Medlem
MonkMans avatar
Jag vet inte hur sugen jag skulle vara pa att lära mig ett sprak som de som släppte ned 2 Nukes pa mitt land talar + att de flesta Japaner skiter i västerländsk kultur över lag sa varför ska de bry sig om varat sprak för. Bara vad jag tror, inget jag vet
Citera
2018-01-18, 13:00
Medlem
Dels så tillhör det ju en helt annan språkstam, som du säger, men sen är det väl som i alla andra länder där de pratar usel engelska - de dubbar sannolikt all film och tv så den enda engelska japanerna lär sig är i skolan. Vet inte hur länge de pluggar engelska där men jag pluggade tyska i sju år och kan trots det knappt sätta ihop en mening längre. Man behöver exponeras för språket för att lära sig det på riktigt, tror jag, och japanerna blir väl inte exponerade för engelska tillräckligt mycket helt enkelt.
Citera
2018-01-18, 13:04
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Guuksen kommer ta över världen så varför ens ska dom lära sig något de inte kommer ha någon användning för. Idag så finns det till och med alla dessa device, prylar etc som ger en direkt översättning från ditt språk till JAPANESE!

Lika bra att vi lär oss japanese för sedan när vi står där på knäna och med ett laser pistol siktad bakom huvudet så finns det inte mycket att göra åt det.
Citera
2018-01-18, 13:06
Medlem
tegelpanna123s avatar
De har ju en historia av att inte direkt vara öppna gentemot omvärlden:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Sakoku
Citera
2018-01-18, 13:13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dannebil
Dels så tillhör det ju en helt annan språkstam, som du säger, men sen är det väl som i alla andra länder där de pratar usel engelska - de dubbar sannolikt all film och tv så den enda engelska japanerna lär sig är i skolan. Vet inte hur länge de pluggar engelska där men jag pluggade tyska i sju år och kan trots det knappt sätta ihop en mening längre. Man behöver exponeras för språket för att lära sig det på riktigt, tror jag, och japanerna blir väl inte exponerade för engelska tillräckligt mycket helt enkelt.

Ja, men dock är dubbning av film och TV inte unikt för Japan, det verkar bara vara de nordiska länderna samt Holland som inte regelmässigt dubbar allt utan använder textning. Sedan kan man vända på TS fråga: Varför är engelsmän så dåliga på japanska, inte många engelskspråkiga som talar japanska... Givetvis beror det på att det är så fundamentalt olika språk. Man borde egentligen fråga sig varför så många européer är dåliga på engelska, då de ofta har ett eget germanskt språk som modersmål.. Tror folk är lokalpatrioter i många fall, och vägrar använda sig av annat språk än sitt eget. (Jämför med fransmännen, de borde förstå engelska bättre). Tror japaner är liknande. -Att det är "patriotiskt" att inte kunna engelska alltså.
Citera
2018-01-18, 13:20
Medlem
WarlockGeorges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonkMan
Jag vet inte hur sugen jag skulle vara pa att lära mig ett sprak som de som släppte ned 2 Nukes pa mitt land talar + att de flesta Japaner skiter i västerländsk kultur över lag sa varför ska de bry sig om varat sprak för. Bara vad jag tror, inget jag vet

Visst är det så. Jag hade en japansk kollega, som var forskningschef i vårt japanska dotterbolag, och han lärde sig engelska ypperligt, samt svenska. Hans far, som var veteran från WW2, förkastade honom och sade upp all kontakt pga. sonens 'vurmande' för det engelska språket och en internationell karriär.
Citera
2018-01-18, 13:27
Medlem
Banangurkazzs avatar
De är väldigt trogna nationalister (som fransmän) och anser inte de behöver det om de inte ska göra affärer.
Citera
2018-01-18, 13:31
Medlem
MonkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WarlockGeorge
Visst är det så. Jag hade en japansk kollega, som var forskningschef i vårt japanska dotterbolag, och han lärde sig engelska ypperligt, samt svenska. Hans far, som var veteran från WW2, förkastade honom och sade upp all kontakt pga. sonens 'vurmande' för det engelska språket och en internationell karriär.

Haha, sjukt. Ja, den generationen som genomled kriget är nog duktigt emot engelskan, förstaligt...till viss del. Men den lite yngre generationen är nog inte helt omöjliga längre, mycket turism och att Japaner reser mer än nagonsin nu mera. Jag har stött pa lite japaner, i Bangkok och Indien tex och de kunde göra sig mer eller mindre relativt förtadda pa kacking engelska, men visst, de ligger langt bakom de flesta länder. Jag bor i Tyskland nu och jag trodde engelskan skulle bli ett problem men de snackar engelska, även de äldre, även om de säger att de inte gör det sa gör de visst det. Pa vissa smutsiga sma barer sa kan man fa lite rassiga gliringar för att man inte snackar tyska men skämtar man bara bort det, säger att man fattar men inte pratar sa bra, är ifran Sverige sa pabörjas genast ett trevande men helt ok samtal pa engelska, även den mest alkade tyska feta byggjobbar-gubben kan snacka lite fotboll och hur fina brudar vi har i Sverige pa engelska. Japanerna har inte ens det.
Senast redigerad av MonkMan 2018-01-18 kl. 13:34.
Citera
2018-01-18, 13:55
Bannlyst
Jag tror att språkförbistringen beror på att Japan är öar och inte i inlandet. Då träffar de inte Européer och så. Trist för dem. Jag brukar imitera japaner på min revy/freak show till publikens skratt och stoj.
Citera
2018-01-18, 14:19
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Visserligen ett land med 127 mille invånare, men japanska är dels ett språk som enbart talas i Japan, samt att det inte delar särskilt många likheter med andra språk, inte ens koreanska eller något av de kinesiska språken. Ändå är de helt urusla på Engelska, varför?

Med tanke på deras geografiska situation är de då helt isolerade från omvärlden, och verkar heller inte särskilt villiga att förbättra situationen.

Är det pga. stolthet, eller något annat?

Jag tänkte att det helt enkelt hade att göra med att japanska är så olikt engelskan i både struktur och ordförråd (förutom alla låneord då som "kompyute" eller vad nu dator heter), men det finns ju fall på andra folk vars språk är sjukt olikt engelskan som klarar sig långt mycket bättre.

Rent logiskt borde de ju vara mycket bättre än vad de är, om de vill ha kontakt med någon nation utanför deras ö-rike

Du svarar ju själv på din fråga. De bor på en ö och pratar ett språk som inte har mycket gemensamt med något annat språk.

Lägg till det faktum att Japan i sig är ett ganska instängt land (rent politiskt, lagar, kulturellt o.s.v.) samt det faktum att de krigade mot USA, som dessutom släppte ett par atombomber över Japan. Är det verkligen så konstigt att de inte har haft något överväldigande intresse av att lära sig språket?

Drar man paralleller till t.ex. Finland så är det först nu på senare år som man på riktigt har börjat ha en någotsånär "positiv" inställning till att lära sig Ryska, lägger det inom "" eftersom det verkligen är långt från alla som tycker man ska något samröre med Ryssarna öht.
Citera
2018-01-18, 15:19
Medlem
Europes avatar
Jag kan inte säga att jag vet varför, men jag skulle gissa på:

1. En stor och stolt kulturnation med ett gemensamt språk som inte har en massa invandrare.

2. Det finns andra stora språk som det kan vara naturligare att lära sig av geografiska skäl, t.ex. kinesiska.

3. De japaner som har skäl att kunna engelska, t.ex. forskare, verkar rätt ofta ändå behärska engelskan tillräckligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in