2019-06-07, 17:22
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tror att svenskar i regel betonar ord från språk som de inte alls förstår som man betonar latinska lånord. Man betonar ju oftast grekiska namn som romarna betonade dem och inte som grekerna själva betonar dem.
Det stämmer till stor del. Vi säger "syklop" om Cykloper, till skillnad från Danskar som säger det korrekta "kyklop" som är Grekiska utan Romansk ordomvändning eller förgiftning.
Citera
2019-08-17, 15:53
Medlem
Det anses där borta att med hög grad inte ha någon funktion i deras arbetsliv, de tycker att det inte finns någon anledning för dem att lära sig engelska
Citera
2019-08-18, 01:37
Medlem
urgts avatar
1. Japanska är inte ett germanskt språk. Finnar snackar sämre engelska än svenskar av samma anledning (t.ex. så brukar både finnar och japaner glömma a och the lite här och där, eftersom varken finska eller japanska har artiklar).

2. Japaner håller sig till sina egna. Väldigt insulär kultur.
Citera
2019-08-27, 22:48
Medlem
Varför är USA så dåliga på vanlig fotboll? Ungefär liknande i tal-teori, det uppmuntras inte i samhället
Citera
2019-09-11, 22:35
Medlem
Lite förvånande med tanke på hur välutvecklat Japan är.
Citera
2019-09-11, 23:45
Medlem
Hej, allihopa!

Minna paa, att japaner ar daaliga paa VARJE frammande spraak, darfor att deras ljudsystem
inte ar tilllampligt till andra ljudsystemer, inkl. kinesiska och koreanska:-)

Daa jag var paa den sista gaangen i Goteborg naagra aar sedan, motte jag en japaner
som provade att tala tyska, darefter paa svenska med mig. Han kunde ingen engelska,
och mina engelskkundskaper ar fattiga, darfor beslutade vi att tala svenska med varandra.

Han pratade ongefar fem eller tio minutter och arligtalat har jag forstaatt inget ord-
Antligen gick man sin vag.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in