2017-12-26, 02:27
Medlem
Fittheligeandes avatar
Att upphöja egot och se upp till styrka och se ner på svaghet. I praktiken blir det ungefär som social darwinism. Många på Flashback skulle passa bra inom Lavey typen av satanism.
Citera
2017-12-27, 17:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Att upphöja egot och se upp till styrka och se ner på svaghet. I praktiken blir det ungefär som social darwinism.

Citat:
Många på Flashback skulle passa bra inom Lavey typen av satanism.

Visst. Och många skulle inte.
Citera
2018-01-18, 13:39
Medlem
Luftgevars avatar
Vad är människosynen och gudsuppfattning inom Satanism?

Satt här och tänkte vid matbordet vad egentligen människosynen och gudsuppfattning är inom satanismen?
Verkar vara väldigt luddig religion så någon kunnig själ som kan komma med lite klarhet?
Citera
2018-01-18, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Satt här och tänkte vid matbordet vad egentligen människosynen och gudsuppfattning är inom satanismen?
Verkar vara väldigt luddig religion så någon kunnig själ som kan komma med lite klarhet?
Satanismen är skriven av kristna
Citera
2018-01-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardtokill

Hur menar du? Satanism är väl ändå skrivet av Anton Lavey, åtminstone skrev han den satanistiska bibeln och allt vad det innebär med att vara satanist.
Citera
2018-01-18, 14:05
Medlem
Pressombudsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardtokill

Fel, satamismen som religion är skapad av Anton LaVey. Står inget om att han skulle varit kristen vid något tillfälle.
För övrigt fokuserar satanismen på en själv. Det är en egoistisk religion skulle man kunna säga. Pengar, makt, njutning i alla dess former utan att bry sig om andra.
Citera
2018-01-18, 14:14
Medlem
Anton Lavey var utav Judiskt härkomst också.
Citera
2018-01-18, 14:14
Medlem
RingInteSnutens avatar
Gå direkt till källan och läs på.
https://www.churchofsatan.com/frequently-asked-questions.php
Citera
2018-01-18, 14:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Upplyst själviskhet tror jag det skulle kunna kallas.
Hjälp andra om det får dig att må bra men se till dig själv först så att du är stark nog att kunna hjälpa.

Jag tror många av deras "bud" är mer i kontakt med människans natur än vad Abrahamismen är, utan att vara ondska eller något annat Kristendomen skulle kalla det.

Jag är inte satanist själv men sympatiserar med deras inställningar i en del saker. Däremot vill jag minnas att det innehåller magi och ritualer som jag tycker verkar rätt ointressant.
Citera
2018-01-18, 16:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar

Kan vi inte ta det på nån redan existerande tråd om ämnet, istället för att börja om från rutan étt?
Citera
2018-01-18, 17:53
Medlem
Frågan är om LaVeyansk satanism överhuvudtaget skall betraktas som en religion, då de varken tror att Gud eller Satan existerar på riktigt. Jag skulle mera beskriva den som en livsfilosofi.
Citera
2018-01-18, 18:36
Medlem
sfrges avatar
Var inte Alistair Crowley inne lite på satanismen också?
"Gör vad du vill" typ.

Som sagt. En riktig ego-religion.
Om en pedofil utnyttjar ett barn sexuellt och sen dödar ungen så borde det i en satanists värld vara rättfärdigt.
Har jag rätt?
Pedofilen vill ju bara tillfredsställda sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in