2018-01-18, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Och då passade pappan på att åka till affären med yngsta dottern.
Dom syntes ju där i mellandagarna.
Visserligen var dom sjuka och deppiga i familjen, men just vid den tidpunkten, är det ju rimligt att tycka att dom ändå betedde sig ganska normalt.
Men, vad fan hände efter nyår.
Det kanske kom ett telefonsamtal från exempelvis en läkare, eller nån annan som lämnade besked om nått........ eller nått helt annat, som sen fick familjen att dö.

Det kan ha räckt med att tonårsbarnet i familjen gjorde revolt mot en sjuk familjs instängda liv.
Citera
2018-01-18, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ny information är utlovad i slutet på denna vecka. Så snart vet vi mera. Idag eller under morgondagen.

Troligen är det exakt så som det beskrivits en familj i djup kris med allvarliga sjukdomar.

Lyssna igår på Tomas Sjödin, pastor och föreläsare, som hade två barn som var drabbade av en medfödd obotlig hjärnsjukdom, som bl.a. berättade om barnens djupa ångest när funktionerna försvann, ett efter ett. Efter att första barnet dött av hjärtstillestånd, stod nästa barn inför att genomgå samma resa. Idag är båda döda.

Här gäller det två barn med andra sjukdomar och en mamma med trolig dödsdom. Ångesten är lika närvarande oavsett ålder.

Med den skillnaden att familjen Sjödin också var lyckliga tillsammans med sina svårt sjuka barn. Det är det jag reagerar på i Bjärredsfallet. Jag kan inte se i tråden att den cancer som omtalas verkligen inte bara är den mamman en gång haft och blivit av med, men utan allvarlig sjukdom hos mamman blir hela händelsen obegriplig för mig. Om hon inte varit sjuk, borde inte detta ha blivit en familj i stil med familjen Sjödin? Där man tar vara på varje sekund av barnens liv och hoppas in i det sista?
Citera
2018-01-18, 13:44
Medlem
Quixotes avatar
Någon som vet om pappan ägde bitcoins? Med tanke på hans bakgrund är det inte osannolikt.

Om han ägde bitcoins, vad händer med dem i såna fall? Går det att komma åt hårddisken hans om man vore en hacker. Eller ligger hårddisken/usb minnet på polisstationen.
Citera
2018-01-18, 13:44
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Vad jag menar är att dessa två föräldrar har överhuvudtaget inte visat några tecken på missbruk, de är högfungerande, barnen var vetgiriga. Hade barnen visat tecken på övergrepp borde väl någon i efterhand sagt något? Fast de kanske de har, till polisen. Nå, vi får vänta och se vad polisen säger.
Det där kan döljas så smidigt. Man vill gärna tro att tecken på övergrepp ska synas, men tyvärr, inte alltid. Får verkligen hoppas att inga som helst övergrepp skett, att utredarna undersöker det och sedan kan utesluta det.

Dock vet jag inte om ens anhöriga upplyses om några övergrepp skett.
Citera
2018-01-18, 13:45
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Jag antar att orsaken är att allmänheten kan se foton från brottsplatsen som publiceras på nätet och på det sättet få reda på offrens identitet.

Bilarna tillhörde inte familjen direkt, utan bägge visade sig vara tjänstebilar i mannens firma(?)

Ratsit visade inga bilar alls utan bara en scooter eller moped.
Citera
2018-01-18, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det kan ha räckt med att tonårsbarnet i familjen gjorde revolt mot en sjuk familjs instängda liv.

Den teorin köper inte jag.
Men visst, det är en teori, och det finns det gott om här.
Jag har själv en 13-årig dotter där hemma, men jag har svårt att tro att hon kan driva
mej till att mörda hela familjen, så den har jag svårt att köpa.
Däremot kan hon göra mig så förbannad att jag vill flå ungen ......... he he
Citera
2018-01-18, 13:46
Medlem
Citat:
Herregud vad du är naiv! Du har helt köpt upplägget att sjukdom förklarar detta, trots att du inte vet vad som ligger bakom. Precis som den idiotiska rektorn gjorde! Hon hade det yttersta ansvaret för flickebarnen från samhällets sida och missade grovt. Klart att skolan försöker snacka sig ur detta.

Barn har rätt till att känna sig trygga, även om de är svårt sjuka. Ingen har rätt att ta deras liv.

Om alla hade facit på hand innan saker hände, så skulle det inte ske några mord överhuvudtaget. Det är så jävla lätt att som utomstående nicka förnumstigt och säga att "varför gjorde de inte det och det och det", det hade jag minsann gjort.

Du vet inte alls vad som ligger bakom, lika lite som vi. Nej, ingen har rätt att ta deras liv. Kanske får vi en förklaring så man åtminstone kan förstå, om än inte ursäkta.
Citera
2018-01-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det där kan döljas så smidigt. Man vill gärna tro att tecken på övergrepp ska synas, men tyvärr, inte alltid. Får verkligen hoppas att inga som helst övergrepp skett, att utredarna undersöker det och sedan kan utesluta det.

Dock vet jag inte om ens anhöriga upplyses om några övergrepp skett.
Jag tror inte polisen kommer mörka något alls faktiskt. Däremot kommer de kanske vara lite känsliga för HUR de berättar saker. Men de anhöriga måste få svar på alla de frågor de har, om polisen har svar på dom.
Citera
2018-01-18, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Tänker också mycket på vad flickorna kan ha lidit av. Det har inte kommit ut några uppgifter om att de behövde någon omfattande vård, hemma eller på sjukhus. Detta borde ha varit fallet om de led av de syndrom/sjukdomar som togs upp i tråden igår som hade ngt med "enzymer" att göra. Det verkar inte troligt att de var nära att dö i sina sjukdomar, då är man väl mest troligt inlagd om läget är så kritiskt?
Yngsta dottern hade nyligen fått samma symtom som den äldre, som varit hemma i ca 2 år.

Fast handlar det inte då om livskvalité snarare än hur närstående döden är? När ett barn inte längre kan gå in skolan så är det en ordentlig inskränkning på barnets livskvnalié - den uppfattningen är det väldigt många skribenter som vittnar om här... Om föräldrarna ändå uppfattade loppet som kört, kan det ju vara så att man ville bespara dem det värsta lidandet och ge dem ett värdigt avslut? Känner inte att det är upp till mig att döma om det var rätt eller fel. Dödhjälp är trots allt lagligt i många länder och har en hel del anhängare även här.
Citera
2018-01-18, 13:51
Medlem
Citat:
Herregud vad du är naiv! Du har helt köpt upplägget att sjukdom förklarar detta, trots att du inte vet vad som ligger bakom. Precis som den idiotiska rektorn gjorde! Hon hade det yttersta ansvaret för flickebarnen från samhällets sida och missade grovt. Klart att skolan försöker snacka sig ur detta.

Barn har rätt till att känna sig trygga, även om de är svårt sjuka. Ingen har rätt att ta deras liv.

Hej, rappyt! En förklaring är inte detsamma som ett försvar. Det de flesta klurar på här är hur och varför. Om barnamord är rätt eller fel under olika omständigheter bör man nog diskutera, men då kanske under en annan rubrik?
Citera
2018-01-18, 13:54
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morkfromork
Bilarna tillhörde inte familjen direkt, utan bägge visade sig vara tjänstebilar i mannens firma(?)

Ratsit visade inga bilar alls utan bara en scooter eller moped.
Tänkte bara att det är praxis från Polisen att dölja regnummer, med tanke på flashbackdetektiverna. Även tjänstebilar kan leda till de berörda personerna.
Citera
2018-01-18, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Den informationen lämnades i form av att i detalj nakna kroppar, blod, urin, plockar ut inre organ redovisa hur de arbetar med döda kroppar som, på det viset tycker de att de mättat allmänhetens(alla gamars) behov av att "få veta".
Men det är väl inte det alla vill veta, utan vem av föräldrarna det är som.
Och det tror jag inte de kommer att gå ut med.
Så arbetar rättsläkarna med Bjärred-fallet
https://www.expressen.se/kvallsposten/sa-arbetar-rattslakarna-med-bjarred-fallet/

EDIT
Klartlagt är att media har hittat ett fel i de båda mördade flickornas bägge skolors bedömning gällande flickornas hemundervisning och genom att presentera hur rättsläkare arbetar med döda kroppar som så kommer det nog att i framtiden bli lättare att se varningssignaler hos familjer som denna där barn först isoleras från omvärlden/ skolvärlden för att sedan kunna dödas av en vårdnadshavare.
Att man skriver "vem" här och inte "vilka" tolkar jag som att det är föräldrarna man menar och att en av dom skulle vara gärningsman, inte båda!
Citat:
– Av de här fyra, vem var det som begick självmord och vem var det som blev mördad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in