2018-01-18, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubban007
Vadå, jag påstår väl inte det heller?! Fullt medveten (tyvärr) om att det är från dag till dag när man bär på den sjukdomen..
Du har nog blandat ihop mig med någon annan isåfall, för jag har aldrig ifrågasatt det.
Det var bara en upplysning rent allmänt. Folk tror att cancer gör att man absolut inte kan röra ett finger eller ens gå. Inget mot dig alls.
Citera
2018-01-18, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Du minns alldeles rätt Det var ingen snö i Bjärred då.

bilden med soptunnan, har man kollat uppepå platta taket
Citera
2018-01-18, 13:31
Medlem
Snubban007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det var bara en upplysning rent allmänt. Folk tror att cancer gör att man absolut inte kan röra ett finger eller ens gå. Inget mot dig alls.

Ok vad bra! 👍 var tvungen att skrolla igenom mina inlägg för att se vad sjutton jag kunnat skriva som misstolkats så.. 😉

Vet att frågan angående äldsta dottern va uppe för massa inlägg sedan... Ang om hon läste för konfirmation. Du har inte fått några svar kring det eller? För runt jul är det ju väldigt många träffar generellt för konfirmander... undrar om A var där isåfall.. 🤔
Citera
2018-01-18, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Själv hade jag valt att inte mörda mina barn. Men visst, är man verkligen helt sjuk i hela huvudet kanske man klurar kring om man gör sig bäst i tal eller skrift när man skall förklara för eftervärlden varför man blev tvungen att avliva sina döttrar...

Fast nu vet vi inte hur förutsättningarna för den här familjen såg ut, eller hur? Och då kan du rimligen inte göra ett sådant antagande. Du har ingen aning om vad du själv hade valt i samma situation. Du kan däremot inte föreställa dig en situation så svår att du hade kommit till samma slutsats. Och det hade förmodligen inte heller de här föräldrarna gjort, om du frågat dem ett par år tidigare.
Citera
2018-01-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ahcg
bilden med soptunnan, har man kollat uppepå platta taket
Vad menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ja, om modern har det väl bara sagts att hon var skicklig på sitt jobb och en omtyckt medarbetare. Säger inte så mycket.

Allmänt kan man väl fråga sig hur villig någon skulle vara att ge ett omdöme där något kan uppfattas negativt om en person direkt efter dennes bortgång.

Finns exempel på chefer med strålande referenser från tidigare kollegor på LinkedIn, men som chefer funkar de inte och inte heller som anhöriga. De kan bete sig direkt ondskefullt.
Citera
Medlem
Skogsberghs avatar
Citat:
Mamman var ute i trädgården under mellandagarna och pysslade. Och nej, man behöver inte ligga utmattad i soffan om man har cancer. Man är inte helt sänkt. Vissa dagar är bra - vissa är det sämre.
Jaha!? Den hade jag missat , att även mamman sågs ute efter Jul.
Såg att ngn sagt sig ha sett pappan iaf, och hejat tror jag. Nån granne tror jag det var?
Citera
2018-01-18, 13:35
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lentil
Vilket fruktansvärt sorgligt fall. Jag har försökt att följa tråden från början. En del har jag säkert ändå missat ty sova och utföra dagens sysslor måste i varje fall jag göra, men för mig är det viktigt om det är mer eller mindre konstaterat att mammans cancer hade återvänt. Hennes cancer omnämnts ofta i tråden, men för mig är det inte klart om det är den cancer hon tillfrisknat från eller om det faktiskt rör sig om ett återfall till obotlig cancer. (Jepp. Jag har gjort en sökning på ordet cancer i tråden. Det klarnade ändå inte). Varför är detta viktigt? kan man undra. För att det inte räcker för mig att barnen kanske hade en medfödd kronisk sjukdom som gradvis skulle ta deras liv under svårt lidande. Det räcker inte som motiv för att två under vanliga förhållanden mycket sunt fungerande vuxna ska börja samtala om att döda sina barn. Många länkar här till artiklar om familjer med långsamt döende barn och om hur föräldrarna där gläds åt de lyckligare stunderna. I samband med länken påpekar man gärna att familjen H/B därför måste vara grundligt rubbade på något vis eftersom de var så ovilliga att kämpa för sina barn, men om mamman förväntades dö inom en inte avlägsen framtid? OH tycks ha varit kontakten utåt, familjens ”fixare”, den som såg till att problem blev lösta, men HB? Var hon den som levde närmast sina barn, som intuitivt kände till deras minsta behov, som lyssnade och skapade trygghet och lugn omkring dem? Som visste exakt hur hon skulle stötta? Var det där familjens hjärta fanns? Vad händer då om familjens hjärta inte längre kan slå?

Var det så att när fixaren och problemlösaren OH till slut stod inför något som inte gick att fixa hur engagerad och noggrann han än var, då tog depressionen över och samtidigt sa hustrun att hon inte orkade utsätta barnen för sitt eget lidande och död och att hon heller inte orkade med tanken på att lämna dem i sticket med en plågsam sjukdom som hennes egen DNA kan ha orsakat? (Om barnen verkligen hade A-T/Louis-Bar som det ryktats om i tråden – det är fullt möjligt att föräldrarna förstod att det var vad barnen hade utan att vården ännu kommit så långt – var också risken för framtida cancer hos dem mycket hög). Kanske bönföll hon honom om hjälp att avsluta sitt liv innan hennes symptom blev så svåra att barnen blev lidande pga henne? Var det så samtalen började? Man sätter sig knappast ner runt frukostbordet med en macka i näven och kläcker ”Nej, men hör du, älskling! Det här med barnen verkar ju lönlöst. Om vi skulle ta och ta livet av både dem och oss?”

Svår sjukdom hos modern skulle förklara det mesta för mig. (Och jag tror att tråden har många läsare eftersom många frågar sig just varför en till synes så lyckad familj kunde bli så alltigenom olycklig).

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Deras genetiska "kortslutning" lär (i så fall) ha stått klar för dem en tid, och det är inte otroligt att de haft fall i deras egna släkter tidigare som satt dem på spåren. Sen behövs egentligen ingen särskild anledning till att ta upp ärendet att de båda döttrarna kommer leva jämförelsevis plågsamma, osäkra liv utan hopp om egen avkomma eller familj. Och så länge båda föräldrarna är friska behövde detta inte vara en källa till ångest värre än att man skulle kunna hantera den tillsammans som föräldrapar. Men när mamman står inför omedelbar död, som vi antar, blir plötsligt ansvaret för pappan obeskrivligt tufft att bära. Särskilt kanske utan närmare släkt eller familjevänner omkring sig. Ångesten inför detta hos en redan sliten och sårbar individ är potentiellt en dråpare. Det räcker så.

Fr.a. skulle han nog behövt släppa sin karriär omedelbart och övergått till att göra ngt helt annat.

Därmed inte sagt att alla familjer där mamman dör i förtid kommer att bli dräpta av pappan. Utan det handlar om en partikulär uppsättning personer och personligheter, deras sjukdomar, livsförhoppningar, och föreställningar om vad som är uthärdligt att bära och se framför sig för resten av livet.

Jag hoppas pappan fick tillgång till en bra terapeut... (eller inte?)
Citera
2018-01-18, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Fast nu vet vi inte hur förutsättningarna för den här familjen såg ut, eller hur? Och då kan du rimligen inte göra ett sådant antagande. Du har ingen aning om vad du själv hade valt i samma situation. Du kan däremot inte föreställa dig en situation så svår att du hade kommit till samma slutsats. Och det hade förmodligen inte heller de här föräldrarna gjort, om du frågat dem ett par år tidigare.

Så du är av åsikten att mord kan rättfärdigas om det bara är tillräckligt tufft? Vem avgör det? Du eller den du tänker mörda? Du får nu utgå från dig själv, eftersom det är helt sjukt att du tänker tanken att andra kan tillåtas mörda sina barn!

Hur ställer du dig till att sjuka, barn om vuxna, oroas av dådet i Bjärred? Det finns definitivt minst lika sjuka barn och vuxna som lever och ska leva utan dödsfruktan. Håller du inte med?
Citera
2018-01-18, 13:37
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Ja, vid sidan av att en av föräldrarna (mest sannolikt pappan) tog livet av alla är det ett scenario som känns "rimligt" - att ungarna tagit livet av sig och föräldrarna följt efter.

Det är säkert uttömt redan men varför saknade de två bilarna reg-skyltar?
Jag antar att orsaken är att allmänheten kan se foton från brottsplatsen som publiceras på nätet och på det sättet få reda på offrens identitet.
Citera
2018-01-18, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Deras genetiska "kortslutning" lär (i så fall) ha stått klar för dem en tid, och det är inte otroligt att de haft fall i deras egna släkter tidigare som satt dem på spåren. Sen behövs egentligen ingen särskild anledning till att ta upp ärendet att de båda döttrarna kommer leva jämförelsevis plågsamma, osäkra liv utan hopp om egen avkomma eller familj. Och så länge båda föräldrarna är friska behövde detta inte vara en källa till ångest värre än att man skulle kunna hantera den tillsammans som föräldrapar. Men när mamman står inför omedelbar död, som vi antar, blir plötsligt ansvaret för pappan obeskrivligt tufft att bära. Särskilt kanske utan närmare släkt eller familjevänner omkring sig. Ångesten inför detta hos en redan sliten och sårbar individ är potentiellt en dråpare. Det räcker så.

Fr.a. skulle han nog behövt släppa sin karriär omedelbart och övergått till att göra ngt helt annat.

Därmed inte sagt att alla familjer där mamman dör i förtid kommer att bli dräpta av pappan. Utan det handlar om en partikulär uppsättning personer och personligheter, deras sjukdomar, livsförhoppningar, och föreställningar om vad som är uthärdligt att bära och se framför sig för resten av livet.

Jag hoppas pappan fick tillgång till en bra terapeut... (eller inte?)

Herregud vad du är naiv! Du har helt köpt upplägget att sjukdom förklarar detta, trots att du inte vet vad som ligger bakom. Precis som den idiotiska rektorn gjorde! Hon hade det yttersta ansvaret för flickebarnen från samhällets sida och missade grovt. Klart att skolan försöker snacka sig ur detta.

Barn har rätt till att känna sig trygga, även om de är svårt sjuka. Ingen har rätt att ta deras liv.
Citera
2018-01-18, 13:39
Bannlyst
Citat:
Mamman var ute i trädgården under mellandagarna och pysslade. Och nej, man behöver inte ligga utmattad i soffan om man har cancer. Man är inte helt sänkt. Vissa dagar är bra - vissa är det sämre.

Och då passade pappan på att åka till affären med yngsta dottern.
Dom syntes ju där i mellandagarna.
Visserligen var dom sjuka och deppiga i familjen, men just vid den tidpunkten, är det ju rimligt att tycka att dom ändå betedde sig ganska normalt.
Men, vad fan hände efter nyår.
Det kanske kom ett telefonsamtal från exempelvis en läkare, eller nån annan som lämnade besked om nått........ eller nått helt annat, som sen fick familjen att dö.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in