Citat:
[quote=Oantastlig|62938089] Jag noterar att du tycker att man i princip kan döda 3-åringar. Varför kan man inte i så fall döda 50-åringar av bekvämlighetsskäl? Jag skrev att det går att göra med samma argument. Din uppgift är ju att definiera när det är ok eller inte att avsluta ett mänskligt liv. Om jag skrev att jag vill ha en godtycklig gräns vid ex. 10 veckor eller om vi låtsas att gränsen för mänskligt liv går där. Så har du ju ditt svar. Det är dock av bekvämlighetsskäl (och för möjligheten att genomföra forskning) som motiverar det.
Citat:
Jag är inte ett dugg förvirrad kring detta. Varje land stiftar naturligtvis lagar enligt sina principer. Det är du som tror att lagarna stiftas helt godtyckligt lite hipp som happ. Ja, det är därför det ex. kan vara olagligt att sälja sex i ett land men inte ett annat. Det är därför det kan vara förbjudet att göra abort i ett land och inte ett annat etc. Har du vissa principer/mänskliga rättigheter du håller dig till, ex. rätt till liv eller förbud mot tortyr, så begränsar du vilka möjliga straff du kan införa. Hur kan du överhuvud taget vara förvirrad kring detta?
Citat:
Båda är ju tillåtna i vissa länder, båda är förbjudna i andra. I Sverige kan du gå till en statsanställd läkare och göra det första annars och det andra får du hitta någon som gör det "svart" åt dig. Det är dock inte olagligt.
Så du kommer bli fullständig abortmotståndare när tekniken når dit?
Båda är ju tillåtna i vissa länder, båda är förbjudna i andra. I Sverige kan du gå till en statsanställd läkare och göra det första annars och det andra får du hitta någon som gör det "svart" åt dig. Det är dock inte olagligt.
Så du kommer bli fullständig abortmotståndare när tekniken når dit?
Nej, jag kommer att fortsätta att tycka att gravida kvinnor får göra vad de vill med sina kroppar. Du förstår att man kan tycka så va trots att abortlagstiftningen säger att abortgränsen ska följa barnets levnadsduglighet utanför livmodern. Får man inte sin abort i om svensk sjukvård så får man väl leta upp ett land som kan tillhandahålla aborten.
Det är inte så att jag är emot allt som man inte kan få på ett svenskt sjukhus.