2018-01-17, 09:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Jag skrev att det går att göra med samma argument. Din uppgift är ju att definiera när det är ok eller inte att avsluta ett mänskligt liv. Om jag skrev att jag vill ha en godtycklig gräns vid ex. 10 veckor eller om vi låtsas att gränsen för mänskligt liv går där. Så har du ju ditt svar. Det är dock av bekvämlighetsskäl (och för möjligheten att genomföra forskning) som motiverar det.
[quote=Oantastlig|62938089] Jag noterar att du tycker att man i princip kan döda 3-åringar. Varför kan man inte i så fall döda 50-åringar av bekvämlighetsskäl?
Citat:
Ja, det är därför det ex. kan vara olagligt att sälja sex i ett land men inte ett annat. Det är därför det kan vara förbjudet att göra abort i ett land och inte ett annat etc. Har du vissa principer/mänskliga rättigheter du håller dig till, ex. rätt till liv eller förbud mot tortyr, så begränsar du vilka möjliga straff du kan införa. Hur kan du överhuvud taget vara förvirrad kring detta?
Jag är inte ett dugg förvirrad kring detta. Varje land stiftar naturligtvis lagar enligt sina principer. Det är du som tror att lagarna stiftas helt godtyckligt lite hipp som happ.
Citat:

Båda är ju tillåtna i vissa länder, båda är förbjudna i andra. I Sverige kan du gå till en statsanställd läkare och göra det första annars och det andra får du hitta någon som gör det "svart" åt dig. Det är dock inte olagligt.

Så du kommer bli fullständig abortmotståndare när tekniken når dit?

Nej, jag kommer att fortsätta att tycka att gravida kvinnor får göra vad de vill med sina kroppar. Du förstår att man kan tycka så va trots att abortlagstiftningen säger att abortgränsen ska följa barnets levnadsduglighet utanför livmodern. Får man inte sin abort i om svensk sjukvård så får man väl leta upp ett land som kan tillhandahålla aborten.

Det är inte så att jag är emot allt som man inte kan få på ett svenskt sjukhus.
Citera
2018-01-17, 09:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Nej, och varför tror du jag skulle tycka det?

HAr inte kvinnan rätt till sin kropp längre ifall hon är gravid med någon med downs eller särskada?

Vad är detta för känslodravel? Ska en kvinna tvingas bära barnet ifall det visar sig att den har downs?

Det är ju inte så jävla stor skillnad i så fall på dig och kristna grupper. Du har bara särskadade som heliga, de har alla barn som heliga.

Jag är givetvis själv konsekvent och anser inte några barn vara heliga.
Citera
2018-01-17, 11:43
Medlem
Citat:
För din kunskap det gör mänskliga foster också. Sen finns det inget som heter "biologisk fitness".

Både foster och parasiter kopplar upp sig mot sin "värd" och tar sin energi ut från värdens blodomlopp och olika "depåer" etc etc. Finns skäl till varför gravida mödrar blir hungriga som fan, och får konstiga sug efter mineraler etc.
I parasiters fall så är de oftast otrevligt och icke villigt från värden, i fosters värld så är det ju oftast trevligt och villigt.

Jo, fitness är ett begrepp inom biologi. Så det är du som är dåligt påläst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fitness_(biology)

Fostrets och moderns kropp samarbetar, det är ej ett parasitärt förhållande.

Citat:
Hur ska du plocka ut ett foster på 12 veckor menar du? suga ut det utan att skada det? eller utföra kejsarsnitt? DET problemet tror jag inte man löst än. Kejsarsnitt är inte ett ofarligt ingrepp...ska vi i sånt fall införa en tvångslag på kejsarsnitt för alla gravida kvinnor som inte vill ha sitt barn? för att det kan räddas via artificiella livmödrar?

Låt säga det går att rädda 12 v foster via att man opererar in det i män via omvänt kejsarsnitt....
ska man tvinga fäder till detta? om nu OM varit? Där en annan lika hypotetisk fråga.

Varför ska det alltid var ok tvinga kvinnor till allt möjligt i er värld, varför inte i sånt fall män?

Det går inte idag, men kommer gå i framtiden att rädda barn i vecka 12. Precis som man i USA, England och Kanada redan har kommit till den punkt då man kan rädda barn tidigare än abortgränsen (eftersom de länderna tillåter senare aborter än Sverige).

Citat:
du menar det är inte korrekt grammatiskt säga "alla dessa" kring antalet 4?
eller vad försöker du hävda?
Jag har ingen aning om antalet totalt abortmotståndare i USA men tillåt mig tvivla att det är så många som du nu uppger...källa på det i sånt fall.

Det är rent sakligt fel att påstå att det är ett utbrett fenomen att abortmotståndare skjuter skallen av abortläkare. Det skjuts ihjäl många människor i USA, men ytterst sällan är dessa abortmotståndare. Eftersom de flesta dödsoffer för skjutvapenvåld i USA själva är kriminella så kan jag garantera att det går många många många ihjälskjutna mördare för varje ihjälskjuten abortläkare. Skjuts ihjäl åtminstone 30 personer om dagen i USA i snitt, medan mord på abortläkare som sagt skett fyra gånger senaste 30 åren.

Andelen som identifierar sig som pro-life i USA har under 2000-talet pendlat mellan 41 och 51 procent.

https://www.liveaction.org/news/gallups-newest-poll-shows-americans-consider-pro-life/
Citera
2018-01-17, 12:03
Medlem
Citat:
Återigen aj det är värt det eftersom barn på några år har rättigheter baserat på de kriterier vi tidigare pratat om (som jag fasen inte orkar dra en gång till) medan 12 v foster inte har det baserat på samma.

Om jag är svårt skadad så är det nog inte min sambo som har något att säga till om utan först och främst läkarna sen mina föräldrar.

Ingen pratar om att flytta fram abortgränsen, det pratas om att flytta bak den...och jeep...retoriken från Tyskland innehöll ju även brister i kvinnors rättigheter.

Nej, och varför tror du jag skulle tycka det?

Fast nej det där tror jag inte på. gällande mäns icke funktionella hjärna alltså.

Vad är fel med att flytta bak abortgränsen?

I Kanada anklagas man för kvinnohat om man vill sänka abortgränsen till svensk nivå.

I Sverige anklagas man för kvinnohat om man vill sänka abortgränsen till dansk nivå.

Har Sverige och Danmark en kvinnohatande abortlagstiftning?
Citera
2018-01-18, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apricate
Jo, fitness är ett begrepp inom biologi. Så det är du som är dåligt påläst.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fitness_(biology)

Fostrets och moderns kropp samarbetar, det är ej ett parasitärt förhållande.

Nej, det du tänker på "survival of the fitness" handlar om evolutionsteorier, och det har inget att göra med vad vi pratar om nu.

Det ett foster ger till sin "värd" är reproduktion, och inte så mycket mer än det.

Citat:
Det går inte idag, men kommer gå i framtiden att rädda barn i vecka 12. Precis som man i USA, England och Kanada redan har kommit till den punkt då man kan rädda barn tidigare än abortgränsen (eftersom de länderna tillåter senare aborter än Sverige).

Visst, vi kommer säkert i en framtid kunna "rädda" alla befruktade ägg. Så! Vi kan ju införa tvångslagar för alla kvinnor som haft sex, att de ska kontrolleras för befruktade ägg, skäras upp så det oerhört värdefulla "livet" befruktad äggcell kommer i trygghet i en artificell livmoder tid. Sen kan vi lägga miljarder på att dessa ägg ska bli till barn, som ingen vill ha egentligen, eftersom världen redan är överfull av barn.
Skitsamma hur kvinnors "liv" blir, skitsamma hur många kvinnor som kommer stryka med under kniven alla de gånger de genomgår tvångskejsarsnitt etc. är ju alltid andras "liv" som ska gå före kvinnors.

Citat:
Det är rent sakligt fel att påstå att det är ett utbrett fenomen att abortmotståndare skjuter skallen av abortläkare. Det skjuts ihjäl många människor i USA, men ytterst sällan är dessa abortmotståndare. Eftersom de flesta dödsoffer för skjutvapenvåld i USA själva är kriminella så kan jag garantera att det går många många många ihjälskjutna mördare för varje ihjälskjuten abortläkare. Skjuts ihjäl åtminstone 30 personer om dagen i USA i snitt, medan mord på abortläkare som sagt skett fyra gånger senaste 30 åren.

Vänligen citera var exakt jag skrev att mord på abortläkare är ett utbrett fenomen, eller sluta binda halmdockor.

Citat:
Andelen som identifierar sig som pro-life i USA har under 2000-talet pendlat mellan 41 och 51 procent.

https://www.liveaction.org/news/gallups-newest-poll-shows-americans-consider-pro-life/

fast vara pro-life betyder inte alltid att man är emot all abort.
Senast redigerad av Merapi 2018-01-18 kl. 13:58.
Citera
2018-01-18, 13:15
Medlem
Citat:
Gött att du inte har en aning om kriteriet du själv använder för att förklara att rättfärdiga abort

Enligt den lag som började gälla i Sverige den 1 januari 1988 ”är människan död när hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort”. Så åter till min fråga, om man med hög sannolikhet vet att personen kommer vakna upp (hjärnan återfår sin funktion), skulle vi då dödförklara den personen? Läs nu lagen och fundera riktigt, riktigt hårt på det.

Du menar jag har ingen aning om hjärndöds betydelse för om man betraktar någon som död eller inte juridiskt? bara för att jag är nyfiken på exakt hur läkare ställer den diagnosen?

Tramspelle.
Senast redigerad av Merapi 2018-01-18 kl. 13:59.
Citera
2018-01-18, 21:01
Medlem
Citat:
Du menar jag har ingen aning om hjärndöds betydelse för om man betraktar någon som död eller inte juridiskt? bara för att jag är nyfiken på exakt hur läkare ställer den diagnosen?

Tramspelle.
Haha, ditt argument för att mänskligt liv har ju byggt på att vi dödförklarar hjärndöda så därför är inte heller embryon/foster som inte har en färdigutvecklad hjärna att betrakta som mänskligt liv. Jag har då förklarat för dig att det resonemanget inte fungerar eftersom man aldrig hade dödförklarat dem om man med hög sannolikhet hade vetat att funktionen skulle komma tillbaka.

När det skriver "människan död när hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort” så visar ju detta att jag hade rätt och du fel, som vanligt.

Så låt höra, vad skall du hitta på för nytt kriterium den här gången?
Citera
2018-01-18, 23:04
Medlem
Citat:
Nej, det du tänker på "survival of the fitness" handlar om evolutionsteorier, och det har inget att göra med vad vi pratar om nu.

Det ett foster ger till sin "värd" är reproduktion, och inte så mycket mer än det.

Vi pratar om vad som är parasitism i en biologisk kontext. Då spelar reproduktion in. Om en organism lever på din bekostnad genom att din fitness minskar så är det parasitärt.

Att fostret ger sin ”värd” spridandet av dennes gener är extremt värdefullt i biologisk mening.

Här är en filosofie doktor i biologi som förklarar varför ett foster ej är en parasit då den höjer moderns fitness:

http://www.cephalopodiatrist.com/2012/10/why-babies-arent-actually-parasites.html

Citat:
Visst, vi kommer säkert i en framtid kunna "rädda" alla befruktade ägg. Så! Vi kan ju införa tvångslagar för alla kvinnor som haft sex, att de ska kontrolleras för befruktade ägg, skäras upp så det oerhört värdefulla "livet" befruktad äggcell kommer i trygghet i en artificell livmoder tid. Sen kan vi lägga miljarder på att dessa ägg ska bli till barn, som ingen vill ha egentligen, eftersom världen redan är överfull av barn.
Skitsamma hur kvinnors "liv" blir, skitsamma hur många kvinnor som kommer stryka med under kniven alla de gånger de genomgår tvångskejsarsnitt etc. är ju alltid andras "liv" som ska gå före kvinnors.

I de delar av världen där sådan teknologi kan introduceras (Japan, Europa, USA) är problemet att det föds för få barn, inte för många. Det kommer knappast vara i Kongo eller Afghanistan (de delar av världen som föder många barn) denna teknologi utvecklas.

Vem förespråkar att man ska ha ihjäl kvinnor genom att skära upp dem så fostret kan placeras i avancerade kuvöser? De flesta aborter i Sverige idag sker ju trots att graviditeten inte riskerar moderns liv och hälsa. Och nästan alla länder som saknar fri abort tillåter det i fall där moderns hälsa är i fara.

Citat:
Vänligen citera var exakt jag skrev att mord på abortläkare är ett utbrett fenomen, eller sluta binda halmdockor.

Du skrev om ”alla dessa” mord på abortläkare. ”Alla dessa” är felaktigt ordval om något inte är vanligt.

Citat:
fast vara pro-life betyder inte alltid att man är emot all abort.

I svensk politisk debatt kallas pro-lifers för abortmotståndare även fast de ej vill förbjuda all abort. Även SD kallas för abortmotståndare trots de ej vill förbjuda all abort.
Senast redigerad av apricate 2018-01-18 kl. 23:06.
Citera
2018-01-18, 23:08
Medlem
Citat:
Haha, ditt argument för att mänskligt liv har ju byggt på att vi dödförklarar hjärndöda så därför är inte heller embryon/foster som inte har en färdigutvecklad hjärna att betrakta som mänskligt liv. Jag har då förklarat för dig att det resonemanget inte fungerar eftersom man aldrig hade dödförklarat dem om man med hög sannolikhet hade vetat att funktionen skulle komma tillbaka.

När det skriver "människan död när hjärnans samtliga funktioner totalt och oåterkalleligt har fallit bort” så visar ju detta att jag hade rätt och du fel, som vanligt.

Så låt höra, vad skall du hitta på för nytt kriterium den här gången?

Jeep är 1 av mina argument.

en deklarerat hjärndöd FÅR INTE sin hjärnfunktion tillbaka. Har en människas hjärna den chansen så deklarerar man den inte hjärndöd...capsiche?
Hjärndöd är finito...no return.
Embryo före vecka det och det...är också "hjärndöd" där och då, men med den skillnaden att dens hjärna kommer att bildas i en framtid eftersom ett embryo är ett förstadium till människa, medan en döende åldring/ skadad inte är det.

Jag pratar endast om den befintliga tiden där och då. Du klarar inte detta uppenbart utan du blandar ihop nutid, framtid i en enda röra.

Bara för att embryon har en inbyggd potential i sig att "bli" en människa OM den får rätt förutsättningar, så behöver man inte ta hänsyn till detta, enligt mig, lika lite som man behöver ta hänsyn till att en befruktad äggcell kan bli människa vid rätt förutsättningar. Utan det är där och då som gäller.
Men så fort en hjärna har uppnått vissa bärande funktioner bör vi betrakta den som en människa, värd vår omsorg.
Senast redigerad av Merapi 2018-01-18 kl. 23:18.
Citera
2018-01-19, 02:05
Avslutad
Bryr mig ärligt talat inte, vill man vara barnamördare får man vara det, däremot skulle jag gärna vilja slippa betala dessa tiotusentals aborter som finansieras offentligt i Sverige varje år. För det gör mig illamående att jag tvingas finansiera detta och därmed vara delaktig i massmordet när det fullständigt går emot mina principer.

Din kropp, ditt ansvar, ditt problem.
Det borde verkligen vara så enkelt i det här fallet.
Citera
2018-01-19, 09:30
Medlem
Citat:
Embryo före vecka det och det...är också "hjärndöd" där och då, men med den skillnaden att dens hjärna kommer att bildas i en framtid
Exakt, och det är därför ditt resonemang inte fungerar. För en människa som är hjärndöd skulle aldrig dödförklaras (och således upphöra att vara ett mänskligt liv) om vi visste att hjärnaktiviteten skulle komma tillbaka. Det är själva innebörden av "oåterkalleligt". Därför kan avsaknaden av hjärnfunktion inte vara kriteriet för mänskligt liv

Säg att vi kommer på ett sätt att stimulera hjärnan så att den återaktiveras samtidigt som personen befinner sig i en livsuppehållande maskin. På samma sätt som vi kan sätta igång ett hjärta som stannat. Då skulle vi aldrig hävda att eftersom de var "döda" under den stunden, och således inte hade något mänskligt liv, så kunde vi döda dem. Hur kan detta vara på något sätt oklart?
Citera
2018-01-19, 15:00
Medlem
Citat:
Exakt, och det är därför ditt resonemang inte fungerar. För en människa som är hjärndöd skulle aldrig dödförklaras (och således upphöra att vara ett mänskligt liv) om vi visste att hjärnaktiviteten skulle komma tillbaka. Det är själva innebörden av "oåterkalleligt". Därför kan avsaknaden av hjärnfunktion inte vara kriteriet för mänskligt liv

Säg att vi kommer på ett sätt att stimulera hjärnan så att den återaktiveras samtidigt som personen befinner sig i en livsuppehållande maskin. På samma sätt som vi kan sätta igång ett hjärta som stannat. Då skulle vi aldrig hävda att eftersom de var "döda" under den stunden, och således inte hade något mänskligt liv, så kunde vi döda dem. Hur kan detta vara på något sätt oklart?

Bara den lilla detaljen att en "nästan hjärndöd" alltid är en människa då detta inträffar.
Ett embryo har ingenting att falla tillbaka på.
Och mitt jämförande mellan dessa två "hjärndöda" är alltså exakt detta, och ingenting annat.
De äger där och då ingen mänsklig hjärna i funktion.
Men lycka till du med OM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in