2018-01-18, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensk0kina
Jag och manga Kineser pratar om hans son. Kim Han Sol. Som ar den aldsta sonsonson....till Kim den 1;e, givetvis fornekar kamrat SS hans existens.
Nedan ar en bra artikel om honom fran tidsskriften New Yorker. Journalisten har varit larare for barnen till NK elit och ger en bra insyn hur dessa barn tanker.

Han sol gjorde sin forsta intervju i den finska kanalen YLE. Han gav ett mycket bra intryck for att vara en tonaring.

I manga ar har han, hans syster och mor levt hemligt under Kina's beskydd.

I en artikel publicerad for nagon manad sen pratar Han Sol om hur trot han ar pa att vara pa flykt, och hur han borjat supa under dagarna.

https://www.newyorker.com/news/news-desk/an-extraordinary-statement-from-a-north-korean-prince

Du får nog snart ett svar från SecundusMünchhausen, som tillrättalägger dig, såsom okunnig - felinformerad - och korkad. Invektiven verkar ju hagla rätt friskt därifrån för tillfället.

Kanske ett resultat av den tilltagande frustrationen han upplever just nu,
över det "Impossible mission" han fortsätter med här i tråden!
Citera
2018-01-18, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Skillnaden den här gången tror jag är att de övriga i regionen snart börjar tröttna på Trump och USA. Om du hade varit insatt och tagit dig tid på att läsa officiella dokument så skulle du ha vetat att NK:s enda krav för att förhandla är att USA tillsammans med SK slutar med att öva invasion av NK under jordbrukssäsongen då arbetskraften behövs till att så och skörda ris men som blir upptagen av att militärt skydda landet om en invasion skulle bli verklighet. Det har man sedan år 2000 framfört fem gånger. Vid samtliga tillfällen har USA avvisat sådana krav.

Min van, du har fel.

NK enda mal sen 48 ar ett enat Korea under Kim familjen. NK behover inte bry sig om nasta kvartalsrapport eller nasta val. NK glommer inte hur latt de erovade SK under borjan av kriget.

Nordkoreas ledare ar inte dumma, dom har spelat "long term game". They have took advantage of western liberals like myself. In my youth I was a radical who liked to quote "neither Moscow nor Washington". Let us not do the same mistake as we done for 30 years.

Yes USA made a big mistake in 1945, they should allowed Korea to be free and united, but done is done.

Ursakta att jag ibland skriver pa Engelska. Efter 25 ar i Kina, ar mitt 1a sprak Kinesiska och jag skriver ytterst sallan Svenska.
Senast redigerad av svensk0kina 2018-01-18 kl. 03:03. Anledning: felstav
Citera
2018-01-18, 03:01
Medlem
Citat:
Under tonaren studerade han pa en internationell skola i Bosnien. Senare i Frankrike. Han skulle ha borjat studera i Cambridge, men efter hans far dog pa flygplatsen gick han under jorden.

Jag tror att YLE var ett bra val. Ingen kan saga att YLE tillhor SK eller USA hogerflygel.

YLE är normalt, en mycket neutral och korrekt mediaorganisation.

Deras reportage inifrån Nordkorea, är både trovärdiga och sakliga.
Citera
2018-01-18, 03:02
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Under tonaren studerade han pa en internationell skola i Bosnien. Senare i Frankrike. Han skulle ha borjat studera i Cambridge, men efter hans far dog pa flygplatsen gick han under jorden.

Jag tror att YLE var ett bra val. Ingen kan saga att YLE tillhor SK eller USA hogerflygel.

Och så var Elisabeth Rhen en av dem som var med om att starta skolan som jag förstod det. Så det är väl den vägen hon visste om hans existens. Det förklarar onekligen situationen. Tyvärr fanns den andra delen inte tillgänglig. Han lät balanserad och genomtänkt, med tanke på att han var 17 år då så är det lite imponerande.
Citera
2018-01-18, 03:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Min van, du har fel.

NK enda mal sen 48 ar ett enat Korea under Kim familjen. NK behover inte bry sig om nasta kvartalsrapport eller nasta val. NK glommer inte hur latt de erovade SK under borjan av kriget.

Nordkoreas ledare ar inte dumma, dom har spelat "long term game". They have took advantage of western liberals like myself. In my youth I was a radical who liked to quote "neither Moscow or Washington". Let us not do the same mistake as we done for 30 years.

Yes USA made a big mistake in 1945, they should allowed Korea to be free and united, but done is done.

Ursakta att jag ibland skriver pa Engelska. Efter 25 ar i Kina, ar mitt 1a sprak Kinesiska och jag skriver ytterst sallan Svenska.
Fortfarande, läs de officiella dokumenten som ligger ute på nätet. Och min absoluta uppfattning är att den enda fredliga lösningen är att USA drar sig tillbaka och att Kina tillsammans med övriga i regionen tar över säkerhetsarbetet. Men då kommer de verkliga orsakerna till USA:s närvaro att blottläggas, nämligen att de är där för att hålla Kina i schack. Det borde du veta.
Citera
2018-01-18, 03:04
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
YLE är normalt, en mycket neutral och korrekt mediaorganisation.

Deras reportage inifrån Nordkorea, är både trovärdiga och sakliga.

Det var inte min invändning. Jag var mer förvånad över att den som eventuellt vill ha global genomslagskraft inte väljer BBC eller CNN, men jag förstår bakgrunden till intervjun och kopplingen till skolan och Elisabeth Rhen bättre nu. Jag betvivlar inte för en sekund att YLE inte är både sakliga och balanserade.
Citera
2018-01-18, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Fortfarande, läs de officiella dokumenten som ligger ute på nätet. Och min absoluta uppfattning är att den enda fredliga lösningen är att USA drar sig tillbaka och att Kina tillsammans med övriga i regionen tar över säkerhetsarbetet. Men då kommer de verkliga orsakerna till USA:s närvaro att blottläggas, nämligen att de är där för att hålla Kina i schack. Det borde du veta.

ursakta men vad pratar du om. Vilka ovriga? Ryssland?
Ryssland har sen 1800 talet velat (wanted) erova nord ostra Kina for att fa tillgang till is fria hamnar typ Dalian. Fram till Stalins dod ockuperade Sovjet nordostra Kina. Putin forsatter i Stalins och Romanovs fotspar. Ryssland har alltid varit en aggresiv imperialism land.
Citera
2018-01-18, 03:23
Medlem
Citat:
Min van, du har fel.

Nordkoreas ledare ar inte dumma, dom har spelat "long term game". They have took advantage of western liberals like myself. In my youth I was a radical who liked to quote "neither Moscow nor Washington". Let us not do the same mistake as we done for 30 years.

Och, låt oss hoppas att Nordkorea inte gör om det misstag, dom gjorde när dom invaderade Syd, och kriget startade, för det fall dom inte kommer till förhandlingsbordet, med en klar intention att nedrusta och medge en demokratisk utveckling, för ett eventuellt enat Korea.

Kim vet mycket väl att "Loppet redan är kört", han vet bara inte hur han skall klara sig ur det faktum att "Hans snöboll är i full rullning på väg ner i helvetet".

Nordkorea har inte det förtroendekapital som behövs, för att kunna ställa krav på, hur en återförening skulle kunna ske eller än mindre få mandat för ett konstituerande av en ny statsbildning. Dessutom har Nordkorea inget som Syd vill ha, ingen betydande "Hemgift", annat än mineraler och vatten. Det dom har att göra vid en återförening, är att överlämna territoriet och den stora befolkningen som är i behov av fysisk och mental intensivvård.

Det är det faktum som gäller, vi får bara hoppas att återföreningen blir oblodig och fredlig.

Problemet är dock, vad händer med "Eliten" och Kim´s närmaste?

Patentlösningen från DDR:s fall och återföreningen med BRD, kan tyvärr inte tillämpas till alla delar vad gäller Korea.
Citera
2018-01-18, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Det var inte min invändning. Jag var mer förvånad över att den som eventuellt vill ha global genomslagskraft inte väljer BBC eller CNN, men jag förstår bakgrunden till intervjun och kopplingen till skolan och Elisabeth Rhen bättre nu. Jag betvivlar inte för en sekund att YLE inte är både sakliga och balanserade.

Ok, då är jag med!
Citera
2018-01-18, 03:32
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ryssland har sen 1800 talet velat (wanted) erova nord ostra Kina for att fa tillgang till is fria hamnar typ Dalian. Fram till Stalins dod ockuperade Sovjet nordostra Kina. Putin forsatter i Stalins och Romanovs fotspar. Ryssland har alltid varit en aggresiv imperialism land.
Kom igen, kalla kriget avslutades för snart 30 år sedan. Regionen har en enorm infrastrukturpotential. Tänk dig landförbindelse mellan Japan och Korea med en transkoreansk järnväg med anslutning till transsibiriska och transeuroasiskt järnvägsnät. Det blir nog en enkel match att locka Kim med i sådana projekt, bara USA:s militära närvaro får en lösning. Uppenbarligen finns det en hel del naturresurser att exploatera i NK. Jag tror att regionen går en ljus framtid tillmötes utan USA.

Varför tror ni alltid att en militär lösning är svaret på allt?
Citera
2018-01-18, 03:39
Medlem
Citat:

USA kommer alltid att ha "Vetorätten", och sista ordet, om vad som sker vid en återförening, så länge Sydkorea - Japan är dess allierade, vare sig dom är kvar i hela området eller drar sig tillbaka.

Dessutom kommer aldrig Sydkorea och Japan att "Sova lugnt", om USA lämnar, fysiskt för gott.
Citera
2018-01-18, 03:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LEMMOR
Och,

Patentlösningen från DDR:s fall och återföreningen med BRD, kan tyvärr inte tillämpas till alla delar vad gäller Korea.

En bra artikel av Prof. Myers som tar upp lessons learned om aterforeningen av Tyskland.
Myers ar en typisk vanster intellectual som ar professor i SK. jag har sjalv jobbat i JV i Kina och har helt ratt om att man kan forsvara sin JV partner.

nar jag lasta hans bok "the cleaniest race" passade det mycket in pa min egen erfarenhet av Koreaner. Senare har han blivit min bekant. Van (friend) ar ett for starkt ord.

I boken argumentar han att NK race based nationalism och inte communism.

I nedan artikel pratar han om (publicerad Dec 2017)
1. femte kollanare journalister, framforallt AP kontor i NK.
2. utveckling i SK.
3. NK mal.

http://sthelepress.com/index.php/2017/12/21/north-koreas-unification-drive/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in