Citat:
Ursprungligen postat av
svensk0kina
Min van, du har fel.
NK enda mal sen 48 ar ett enat Korea under Kim familjen. NK behover inte bry sig om nasta kvartalsrapport eller nasta val. NK glommer inte hur latt de erovade SK under borjan av kriget.
Nordkoreas ledare ar inte dumma, dom har spelat "long term game". They have took advantage of western liberals like myself. In my youth I was a radical who liked to quote "neither Moscow nor Washington". Let us not do the same mistake as we done for 30 years.
Yes USA made a big mistake in 1945, they should allowed Korea to be free and united, but done is done.
Ursakta att jag ibland skriver pa Engelska. Efter 25 ar i Kina, ar mitt 1a sprak Kinesiska och jag skriver ytterst sallan Svenska.
Och, låt oss hoppas att Nordkorea inte gör om det misstag, dom gjorde när dom invaderade Syd, och kriget startade, för det fall dom inte kommer till förhandlingsbordet, med en klar intention att nedrusta och medge en demokratisk utveckling, för ett eventuellt enat Korea.
Kim vet mycket väl att "Loppet redan är kört", han vet bara inte hur han skall klara sig ur det faktum att "Hans snöboll är i full rullning på väg ner i helvetet".
Nordkorea har inte det förtroendekapital som behövs, för att kunna ställa krav på, hur en återförening skulle kunna ske eller än mindre få mandat för ett konstituerande av en ny statsbildning. Dessutom har Nordkorea inget som Syd vill ha, ingen betydande "Hemgift", annat än mineraler och vatten. Det dom har att göra vid en återförening, är att överlämna territoriet och den stora befolkningen som är i behov av fysisk och mental intensivvård.
Det är det faktum som gäller, vi får bara hoppas att återföreningen blir oblodig och fredlig.
Problemet är dock, vad händer med "Eliten" och Kim´s närmaste?
Patentlösningen från DDR:s fall och återföreningen med BRD, kan tyvärr inte tillämpas till alla delar vad gäller Korea.