2018-01-18, 08:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Isåfall hade polisen stuckit den under näsan på honom direkt. Tror nog papper förstörs av vatten.
Jag tror ju på polisen men jag har svårt att tro att han planerat att mörda just KiM.
Med det vi vet nu, känns det mer som att han förberedde sig så smått för ett tänkt mord på någon.
(Jag har letat men inte hittat tillbaka till de uppgifterna som fanns tidigt att PM talat med tre tjejer om en ubåtstur. Ett par dagar senare ringde han den ena tjejen och bjöd henne. Hon tackade nej pga att hon tyckte att det var konstigt att inbjudan bara gällde henne själv. Som jag minns det nu var det bara några dagar före 10/8.) Jag tycker att det verkar konstigt dock om PM planerat att stycka KiM och därför tänkt, -att det är bäst och jag tar med sågen. Samma dag och utan att bry sig om vittnen? Jag hade nog smugit ombord den i en väska i så fall. Men PM är kanske korkad?

Det där har aldrig hänt. Det blev en trådsanning för att några tjatade om det, om och om igen, men det ville aldrig lämna en källa.
Citera
2018-01-18, 08:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
PM insåg inte att KWs pojkvän skulle ringa polisen så snabbt. PM har ingen erfarenhet av mänskliga relationer, hur skulle han förstå oro, saknad.... Okända saker.

Han skrev i och för sig i sin blogg, att frun hade varit i Sydamerika på reportageresa, och att de hade längtat efter varandra så mycket att det gjorde ont... Men visst, det kan ha varit något han bara skrev för att han lärt sig att folk tycker att sådant är gulligt.
Citera
2018-01-18, 08:25
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det fetade har du fel för dig. PM blev inte dirigerad alls! Står kanske på sidan 1/ i tråden. Tidslinjen.

Kims pojkvän skulle möta Kim på ett ställe "Baby,baby" på Rehavesön efter ubåtsturen, enligt Djursing.
Om nu PM inte kände till detta så har KiM alla gånger vädjat till honom att tänka på detta (när hon blivit tillfångatagen av PM).Självklart har PM hållit koll på Kims mobiltelefon när N.varit i ytläge. Han kan tom skickat ett svar till KiMs pojkvän. KiMs pojkvän och anhöriga ringde ju hela tiden och sökte henne. Varför tror du att PM strök omkring med släckta lanternor?

Nautilus hade inga lanternor. På Nautilus I hade de haft en lös lanterna som fästes med magnet, om de någon gång stannade ute efter mörkrets inbrott, men den hade av någon anledning inte följt med tillbaka efter renoveringen.
Senast redigerad av Merwinna 2018-01-18 kl. 08:38.
Citera
2018-01-18, 08:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greyhoundbus
Låt säga att om han har mördat förut t ex Emelie Meng och parallellt med det haft sin självbild av att vara ett "geni", en uppfinnare"; Raket-Madsen. Och när han börjar förstå att han är utkonkurrerad så börjar hans identitet som Raket-Madsen falla. Hans andra mörka sida har han rättfärdigat med sin "goda", att han är viktig för världen. Precis som han sa i en intervju om nazisten han beundrade. Han beskrev honom som komplicerad. Men han beundrade vad han gjort för raketutvecklingen.
Men nu så såg han att fasaden snart var borta och han visste då att han hade noll och ingenting. Kvar var bara den onda sidan som han nu enligt planen bestämde sig för att manifestera i det ultimata brottet. Och hans begåvning räckte inte för att förstå att han kanske inte tänkt pp allt. Han räknade inte med en massa saker. För det första räknade han inte med att hans "fantastiska" historia skulle ifrågasättas. Han trodde nog att hans identitet som uppfinnaren Raket-Madsen skulle skydda honom. Och kanske för att det var en så otrolig händelse.

Om det nu är sant att han har begått detta/dessa brott (och fakta talar ju tyvärr för det), så kan detta fetade vara pudelns kärna. Han hade ett fatalistiskt tänkande, det är ju uppenbart. Han räknade med att saker skulle gå hans väg, även på hans ubåt och hans kommande bemannade raket - han brydde sig inte om att bygga in en massa redundans och säkerhetssystem som andra ingenjörer gör.

Han räknade med ödet (för någon gud trodde han ju inte på), och skulle det inte gå väl så "fick det bli så" (detta yttrade han angående att han kanske skulle dö i Nautilus, när han fick bassning för att hon var osäker). Jag har träffat människor som tar konstiga risker med sådana resonemang i verkligheten, fast det har gällt helt andra saker än mord eller ubåtsbygge. T.ex. att ge sig ut ensam på fjällvandring i lågsäsong utan att lämna en färdplan till någon. Och den som gjorde detta senare var inget dumhuvud i vanliga fall.
Citera
2018-01-18, 08:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Hur har du mage att fråga efter källa, när du strax senare påstår följande? Du säger ju bara vad som faller dig in människa.

Du har ingen aning om vad Madsen vet eller inte vet. I detta fallet t ex räknade han ju gruvligt fel eftersom torson flöt upp.

Säger du emot detta jag skrev angående att djur inte brukar döda sina artfränder? Då får du läsa på litet. (OK vissa apor gör det, och vi är mer släkt med dom än med hjortdjur.)

Jag tror inte att han räknade fel, utan att han var tvungen att improvisera med vad han hade. Tvungen att chansa på att det skulle räcka. Och just därför tror jag, att han inte hade planerat att sänka något lik den natten.
Citera
2018-01-18, 08:58
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Säger du emot detta jag skrev angående att djur inte brukar döda sina artfränder? Då får du läsa på litet. (OK vissa apor gör det, och vi är mer släkt med dom än med hjortdjur.)

Jag tror inte att han räknade fel, utan att han var tvungen att improvisera med vad han hade. Tvungen att chansa på att det skulle räcka. Och just därför tror jag, att han inte hade planerat att sänka något lik den natten.

40% av däggdjursarter dödar inte sina egen art. Så det går inte att prata om 'brukar'. 60% gör, och människan är inte ens i topp i den statistiken, utan ligger (numera) på medelnivå.

Det är ditt sätt att bara häva ur dig saker du tycker underbygger dina egna resonemang jag vill kritisera. Men det är ju så att du liksom inte bryr dig om fakta utan trivs fint med helt egenpåhittade sanningar.
Citera
2018-01-18, 09:10
Medlem
SigersonHolmess avatar
Citat:

Tror som du att han improviserade. Men han har sannolikt lekt med tanken att göra något dylikt. Kanske var det en kick i sig att ha med sig verktyg/tillbehör i ubåten som skulle kunna användas. Någonstans tog han ett steg för nära sin fantasi och sen fanns ingen återvändo.
Så ja, planerat i en övergripande generell mening att han fantiserat om att göra liknande. Men, nej, detta var troligen inte planerat i detalj. Så enorma risker tagna med detta modus.

Planerat i detalj, bara om han är väldigt korkad har en grandios självbild och varit i behov av att bräcka någon tidigare våldshandling som också varit riskabel som han kommit undan med. Alltså, en stegring av risktagande.
Citera
2018-01-18, 09:22
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigersonHolmes
Tror som du att han improviserade. Men han har sannolikt lekt med tanken att göra något dylikt. Kanske var det en kick i sig att ha med sig verktyg/tillbehör i ubåten som skulle kunna användas. Någonstans tog han ett steg för nära sin fantasi och sen fanns ingen återvändo.
Så ja, planerat i en övergripande generell mening att han fantiserat om att göra liknande. Men, nej, detta var troligen inte planerat i detalj. Så enorma risker tagna med detta modus.

Planerat i detalj, bara om han är väldigt korkad har en grandios självbild och varit i behov av att bräcka någon tidigare våldshandling som också varit riskabel som han kommit undan med. Alltså, en stegring av risktagande.

Ja, jag tror faktiskt att du kan ha rätt. Men han är MYCKET sjuk om han tappar alla hämningar så där, trots stora risker för sig själv och sitt raketprojekt och hela sitt återstående liv. (Förutom det uppenbara.) Vi får väl se vad RPU:n visar.
Citera
2018-01-18, 09:35
Medlem
252lifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Madsen kommer med all sannolikhet dömas för tre brott: Mord, sexuellt umgänge med lik, brott mot griftefriden. Under särskilt försvårande omständigheter. (Har jag glömt något?)

Frågan är om han sitter av dessa tre brott parallellt, vilket ju är väldigt vanligt. Eller om han FÖRST får sitta av straffet för mord, därefter sitta av straffet för umgänge med lik och därefter brott mot griftefriden. Jag tänker då på brottets art med allt vad vi läst om hur det gått till och planeringen inför brottet. Det är liksom inte som om han snubblade och råkade sticka kniven i någon.

Om det är så att han sitter av brotten efter varandra, och inte parallellt, så lär han komma ut via en kista.
Nån som har koll på det här?

Han kommer med största sannolikhet dömmas till livstid dvs. Ca 14 år.
Hade han begått brottet 2004 hade han vart fri idag. Helt sjukt med tanke på hur extremt brutalt mordet är.
Citera
2018-01-18, 10:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 252life
Han kommer med största sannolikhet dömmas till livstid dvs. Ca 14 år.
Hade han begått brottet 2004 hade han vart fri idag. Helt sjukt med tanke på hur extremt brutalt mordet är.

Det finns dock brott som är värre, och som oftast straffas med betydligt lägre straff. Typ föräldrar som dödar sina egna barn, styvföräldrar och "pojkvänner" till mammor som misshandlar ihjäl mammans barn - och mammor som låter detta ske i fullt samförstånd. För att inte tala om alla invandrare som dödar svenskar, och borde straffas hårdare bara just för att de svikit det förtroende de erhöll, då de fick komma in här och bo här och få all hjälp på vår bekostnad. Förutom då att alla dessa, nu uppräknade, indvider i de allra flesta fallen aldrig tillför något till samhället, utan bara drar ifrån det.

Men nu känns det som att M får klä skott för allting, för att han är en politiskt korrekt brottsling som det är tillåtet att hacka hur mycket som helst på, och kräva orimliga straff för, som ingen skulle kräva om han var neger, arab, zigenare eller White Trash.
Citera
2018-01-18, 10:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det finns dock brott som är värre, och som oftast straffas med betydligt lägre straff. Typ föräldrar som dödar sina egna barn, styvföräldrar och "pojkvänner" till mammor som misshandlar ihjäl mammans barn - och mammor som låter detta ske i fullt samförstånd. För att inte tala om alla invandrare som dödar svenskar, och borde straffas hårdare bara just för att de svikit det förtroende de erhöll, då de fick komma in här och bo här och få all hjälp på vår bekostnad. Förutom då att alla dessa, nu uppräknade, indvider i de allra flesta fallen aldrig tillför något till samhället, utan bara drar ifrån det.

Men nu känns det som att M får klä skott för allting, för att han är en politiskt korrekt brottsling som det är tillåtet att hacka hur mycket som helst på, och kräva orimliga straff för, som ingen skulle kräva om han var neger, arab, zigenare eller White Trash.

Ta dina känsloargument och dra till I&I eller nån tråd om vaccinationer.

Inser du inte att Madsen kvalificerar in bland de värsta brottslingarna on his own fucking merits?
Citera
2018-01-18, 10:20
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Det er bra at du slår et slag för oss vita medelåders menn här Mervinna Men om Madsen skulle få lite extra smäll på fingrarna , så tror jag det beror på at han er kändis i Danmark. Kom också ihåg at danskarna inte alls är lika PK som ni svenskar. Dom skiter mer eller mindre i sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in