2018-01-18, 03:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Bra jobbat! Om man lägger ihop det med den här

Så blir kontentan att EN gärningsperson i familjen orsakade de andras död genom mord, och att denne sedan begick självmord.
Ja, men det var väl känt redan dag 1.
Citat:
Det utesluter både kollektivt självmord, och att mamman och pappan skulle gjort detta gemensamt.
Troligen, ja. Men man kan i nuläget inte helt utesluta att inte förekommit någon slags samförstånd mellan makarna av det vi känner till just nu.
Citat:
Det leder oss också att misstänka att eftersom det är OKLART för rättsmedicin vem som tog sitt liv och vilka som blev mördade, så kan vi också i viss mån utesluta hängning och istället fundera över på vilket sätt de har dött så att det blir oklart vem som gjort vad. Min gissning är intox, via läkemedel eller gift.
Vet vi om det är oklart om vem som gjort vad?
Citera
2018-01-18, 03:40
Medlem
Citat:
Hörru GW, det är redan fastslaget att det inte är mamman och pappan. Det kan i teorin vara noll gärningsmän, alla hade kunna dö av sjukdom, samtidigt, eller inom några dagars marginal. Även om sannolikheten för detta skulle vara extremt låg.

Nu vet vi, tack vare den förnämliga rättsläkaren Brita Zilg att det var mord och självmord och att det inte var mamman och pappan.

Den förnämliga rättsläkaren säger också avseende tidpunkt för död mellan personer ligger kring 2 timmar. Mer exakthet kan dom inte ge.

Det i sin tur kan vara EN orsak till att man nu nämner minst en gärningsperson.
Citera
2018-01-18, 03:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, men det var väl känt redan dag 1.
Här i tråden ja. Men inte officiellt.
Citat:
Troligen, ja. Men man kan i nuläget inte helt utesluta att inte förekommit någon slags samförstånd mellan makarna av det vi känner till just nu.
Så du menar att man mördar någon i samförstånd? "Är det okej om jag mördar dig eller? Schysst!" Eller "Jag vill verkligen dö, kan inte du ta livet av mig älskling?" - känns inte särskilt plausibelt kan jag tycka.
Citera
2018-01-18, 03:56
Medlem
Kanske ett slags "onödigt vetande", men "Världen idag" en rikstäckande och obunden nyhetstidning på kristen grund nämner också fallet och det under:
Fäder motverkar våld
Ledare · Publicerad 00:00, 17 jan 2018

---
Det är långt ifrån säkert att en starkare myndighetskontroll hade varit enda sättet att avvärja den här tragedin. En uppsökande verksamhet från skola och socialförvaltning är viktiga i sig. Men omsorgen från dem som finns nära är ofta värdefullare än den översyn som kommunalt anställda kan ge. Ett vänligt ord, en praktisk omtanke från grannar, arbetskamrater eller varför inte en församling kan vara av oskattbart värde när nöden blir stor, också i ett vanligt svenssonhem.
---
http://www.varldenidag.se/ledare/fader-motverkar-vald/reprab!gFKEtR0bcXdwPX082LZQ/
Nu var ju inte det här ett "vanligt svenssonhem", det är det som går emot en viss statistik.
Citera
2018-01-18, 03:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den förnämliga rättsläkaren säger också avseende tidpunkt för död mellan personer ligger kring 2 timmar. Mer exakthet kan dom inte ge.

Det i sin tur kan vara EN orsak till att man nu nämner minst en gärningsperson.
Så kan det mycket väl vara. Men det i sin tur avslöjar ju att man fortfarande är oviss på ordningen, dock inte på att det var mord. Således existerar ingen "avskedsvideo".
Citera
2018-01-18, 04:00
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Hörru GW, det är redan fastslaget att det inte är mamman och pappan.
Och jag skrev att det exempelvis kunde vara mamman och pappan, inte att det var just de två. Och då hade jag inte läst Brita Zilgs artikel.
Citat:
Det kan i teorin vara noll gärningsmän, alla hade kunna dö av sjukdom, samtidigt, eller inom några dagars marginal. Även om sannolikheten för detta skulle vara extremt låg.
Men om alla hade dött samtidigt av sjukdom så är det inget brott.
Citat:
Nu vet vi, tack vare den förnämliga rättsläkaren Brita Zilg att det var mord och självmord och att det inte var mamman och pappan.
Och det har jag inte påstått heller. Jag skrev att det exempelvis kunde vara mamman och pappan och det var före jag läste Zilgs artikel.
Senast redigerad av Pajosv 2018-01-18 kl. 04:14.
Citera
2018-01-18, 04:04
Medlem
Citat:
Så kan det mycket väl vara. Men det i sin tur avslöjar ju att man fortfarande är oviss på ordningen, dock inte på att det var mord. Således existerar ingen "avskedsvideo".

Den slutsatsen följer inte naturligen.
Senast redigerad av Remark 2018-01-18 kl. 04:08.
Citera
2018-01-18, 04:07
Bannlyst
Citat:
Och jag skrev att det exempelvis kunde vara mamman och pappan, inte att det var just de två. Och då hade jag inte läst Brita Zilgs artikel.

Men om alla hade dött samtidigt av sjukdom så är det inget brott.
Precis. Men du säger ju att det av hävd måste finnas en gärningsman. I teorin behöver det inte vara så.
Citat:
Och det har jag inte påstått heller. Jag skrev att det exempelvis kunde vara mamman och pappan och det var före jag läste Zilgs artikel.
Exakt. Och före det här:

Citat:
Polisen har tidigare slagit fast att gärningarna skett inne i villan - och att det inte finns någon utomstående gärningsperson.
Det betyder i klartext att någon i familjen orsakat familjemedlemmarnas död
Citera
2018-01-18, 04:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den slutsatsen följer inte naturligen.
Men sluta nu, tror du fortfarande på det? Som Moosky skrev: 'det är ju inte ens alla som lämnar ett avskedsbrev'. Vem fan spelar in en VIDEO? "Maten är klar...", "Kommer.. ska bara redigera ljudet på våran dödsvideo!" Seriöst.
Senast redigerad av Dekorima 2018-01-18 kl. 04:49.
Citera
2018-01-18, 04:14
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Här i tråden ja. Men inte officiellt.

Så du menar att man mördar någon i samförstånd? "Är det okej om jag mördar dig eller? Schysst!" Eller "Jag vill verkligen dö, kan inte du ta livet av mig älskling?" - känns inte särskilt plausibelt kan jag tycka.
Nej, du har rätt, men man kan i nuläget inte helt utesluta att inte förekommit någon slags samförstånd mellan makarna av det vi känner till just nu. Vi har ännu inte hela bilden...
Citera
2018-01-18, 04:18
Bannlyst
Citat:
Nej, du har rätt, men man kan i nuläget inte helt utesluta att inte förekommit någon slags samförstånd mellan makarna av det vi känner till just nu. Vi har ännu inte hela bilden...
Nej men om det är samförstånd så har minst en av dem bett om att bli mördad.
Man kan inte utesluta iscensatt självmord heller i så fall. Eller strålning från yttre rymden. Men det är inte troligt.
Citera
2018-01-18, 04:21
Medlem
Rebusbuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piratica
Hej!
Har läst igenom lite av de senaste inlägg. Och är lite nyfiken på om det kommit fram någon form av fakta. Igår satt jag på Max och åt lunch med ett par kollegor, när jag hör hur de två yngre killarna bredvid oss sitter och pratar om just Bjärredsmorden. Killen berättar att han hört följande.

"Att både barnen och mamma hittades sovandes i sängen och pappan hade hängt sig. Och att båda föräldrarna har skrivit under på självmordsbrevet som fanns på platsen."

Vore intressant att höra om det är fler som hört detta rykte?
Kan de vara så att det har varit ett gemensamt beslut från föräldrarna ?

han har väl säkert hört det på Flashback eller dylikt, om du inte bor i typ Lund/Bjärred så är det nog inte så mycket info i det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in