2018-01-18, 02:18
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du visar ganska bra på hur svårt och pressande det är att ha sjuka barn och förmodligen en cancersjuk mamma.
Förvånar mig dock att du inte blivit nermald av många här i tråden.

Nej det är ALDRIG rätt att döda någon men man kan inte döma andra innan man själv gått i dennes skor. Att leva i en familj med flera svåra sjukdomar, kanske med dödliga utgångar är oerhört påfrestande, självklart kan de brytas ner och må psykiskt dåligt och fattar ett beslut som dom tycker är rätt utav kärlek till varandra.
Jag försvarar inte mord

Jag minns ett fall, minst tio år gammalt. En kvinna i övre medelåldern mördade sin make med något kraftigt tillhygge när han sov ruset av sig. Han hade misshandlat henne regelbundet under många år i stort sett dagligen, och hon hade inte kraften eller modet att anmäla honom och levde i ständig skräck. Hon var troligen livrädd varje dag och bara inväntade kvällens rutinmässiga misshandel.

Kvinnan friades helt. Rätten ansåg att det fanns inget annat sätt för kvinnan att ta sig ur relationen/helvetet.

Vad ska man tycka om detta? Ja, jag skulle inte vilja vara domare i det målet. Hon hade ihjäl maken när han var helt försvarslös. Men, hade kvinnan något val? Hon har med största sannolikhet levt under en extrem rädsla större delen av sitt vuxna liv och har inte ens vågat nämna detta till någon anhörig, polis, kvinnojour eller socialtjänst. Hon såg ingen annan utväg. Det kanske var så att hon hellre hade valt livstids fängelse istället för att polisanmäla mannen. Hennes enda utväg var troligen att ha ihjäl mannen.

Att hon friades helt är inget jag ligger sömnlös över, som GW Persson brukar säga. Jag ser det mer som ett slags nödvärn för kommande misshandel.

Jag försvarar heller inte mord, men just i det fallet är jag beredd att göra ett undantag.
Senast redigerad av Pajosv 2018-01-18 kl. 02:42.
Citera
2018-01-18, 02:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Den informationen lämnades i form av att i detalj redovisa hur de arbetar med döda kroppar som, på det viset tycker de att de mättat allmänhetensa(alla gamars) behov av att "få veta".
Men det är väl inte det alla vill veta, utan vem av föräldrarna det är som.
Och det tror jag inte de kommer att gå ut med.

Neop, det är en generell arbetsbeskrivning hur man genomför en obduktion i typen av fall.
Än så länge är locket på, så mer info kommer men det är dock svårt att veta hur mycket dom kommer att berätta. Vi får hoppas det kan skingra röken en del i alla fall. Alla vill veta vad som hänt i Bjärred. Och gärna varför ingen reagerat innan eller sett minsta signal. Det är faktiskt ofattbart.
Citera
2018-01-18, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Neop, det är en generell arbetsbeskrivning hur man genomför en obduktion i typen av fall.
Än så länge är locket på, så mer info kommer men det är dock svårt att veta hur mycket dom kommer att berätta. Vi får hoppas det kan skingra röken en del i alla fall. Alla vill veta vad som hänt i Bjärred. Och gärna varför ingen reagerat innan eller sett minsta signal. Det är faktiskt ofattbart.

Se min EDIT 02: 27.

Ja, det är ofattbart, för detta hade enligt min mening kunnat undvikas, OM barnens respektive skolor hade följt lagen och inte gjort både ett och två undantag för dessa föräldrars krav och önskemål.

EDIT, grannen Ulla:
Ulla är själv arbetsterapeut och har arbetat med barn med särskilda behov. Hon konstaterar att det är väldigt ovanligt att två barn i samma familj får hemundervisning och hon är förvånad över att skolledningen inte gjorde en anmälan.
Man har ju själva sagt att ”vi har sett en familj i djup kris”. Så det är konstigt att man inte har gjort en orosanmälan. Det har har man skyldighet enligt lag att göra, menar Ulla.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar

Rektor tycker skolan gjort allt för att hjälpa familjen, men eftersom de inte gjorde en orosanmälan så har de bevisligen inte gjort allt.
Varför gjordes ingen orosanmälan?
Rektor säger själv att hon har gjort sådana förut. Det vore intressant att veta på vilka grunder de här skolorna brukar göra orosanmälan på?
Vad krävs för att de dödade barnens skolor ska göra en orosanmälan? Och mig veterligen har inga andra barn blivit mördade tidigare som varit inskrivna på de här två skolorna.
Kan det betyda att de orosanmälningar som annars brukar göras har räddat några barns liv?
Senast redigerad av manot 2018-01-18 kl. 02:45.
Citera
2018-01-18, 02:41
Bannlyst
Citat:
EDIT
Klartlagt är att media har hittat ett fel i de båda mördade flickornas bägge skolors bedömning gällande flickornas hemundervisning och genom att presentera hur rättsläkare arbetar med döda kroppar som så kommer det nog att i framtiden bli lättare att se varningssignaler hos familjer som denna där barn först isoleras från omvärlden/ skolvärlden för att sedan kunna dödas av en vårdnadshavare.

Vi vill inte veta "hur rättsläkare arbetar med döda kroppar" utan vi vill veta vem som gjorde vad, och varför. Eller åtminstone vad vederbörande hade för bevekelsegrund.
Citera
2018-01-18, 02:43
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Ok, jag beklagar.
Men då kanske du ändå har en uppfattning om, ifall det är möjligt att föräldrarna kan ha varit influerade av scientologins föreställningar utan att vara medlemmar i "kyrkan". Det finns ju även organisationer som är närstående scientologin, Freezones tror jag de kallas, som inte är erkända av "kyrkan" men som använder samma mumbo-jumbo och allmänt brukar räknas till "rörelsen".
Familjen kan ju ha besökt Arlöv, men haft sitt riktiga engagemang i någon Freezonevariant med mindre strikta regler. De finns ju också över hela världen, vad jag förstått. Där kan de ha sökt sin hjälp, oavsett om de gällt döttrarnas sjukdom eller sina egna psykiska tillkortakommanden. Ja, ja.
Jag söker bara en rimlig förklaring till detta lika mystiska som förfärliga utfall och då finner jag scientologispåret som en möjlig hypotes.

Det finns flera sådana organisationer. Jag uttrycker mig kanske fel när jag säger att scientologer inte skulle begå självmord, det förekommer nog. Det skulle i så fall mörkas inom organisationen (för mig är det inte rätt att kalla det kyrka egentligen). Jag vet att många avhoppare och barn till scientologer hamnar inom psykiatrin.

Vad som inte riktigt stämmer för mig är tanken att de skulle begå självmord för att återförenas under bättre former eller liknande. Självmord är en oetiskt handling i scientologi som du sedan bär med dig nästa livstid.

Allt detta är lite svårt och bisarrt för mig att förklara.

Scientologer tror mycket mer på att man själv är ytterst ansvarig för allt som sker (jo, allt) genom de övertygelser man har. Även om du själv är offret i en situation är det inte ovanligt att få frågan "How Did you put yourself in that situation?" Gäller även barn.

Vad jag försöker komma fram till är att sjukdom anses vara något du orsakat i viss mån. I kombination med att du någonstans i din närhet har en suppressiv person (detta finns att läsa om på nätet, orkar inte förklara)

Alltså ser inte en scientolog en sjukdom som fysisk så mycket som beroende på ens egna föreställningar och andliga status. En scientolog skulle tro på att den kan bli botad genom rätt "steg" inom scientologin.

Dock får inte en allvarligt sjuk person fortsätta i de vanliga stegen som scientologer gör. Det skulle kunna knäcka en person som lagt hela sitt liv på detta. För det finns ingen tid över för något annat om man är medlem.

Dessutom krävs stora summor pengar. Oerhörd press från kyrkan att skaffa fram dessa pengar. Går man inte dit så ringer de hela tiden. Svarar man inte kommer de hem till en. Det kan knäcka människor.

Hade de varit i de där andra pseudo-scio du pratade om, hade de nog mått bättre. Men jag har ingen erfarenhet av dem, och får ångest bara av att prata om skiten.
Citera
2018-01-18, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Vi vill inte veta "hur rättsläkare arbetar med döda kroppar" utan vi vill veta vem som gjorde vad, och varför. Eller åtminstone vad vederbörande hade för bevekelsegrund.

Det är det som är det viktiga och det tror jag de allra flesta också tycker.
Det fanns varningssignaler, men hur ser de ut som?
Utplockade organ och blod och urin?
Är det vad allmänheten och även skolor och övrig omvärld ska se framför sig?
Hur ser varningssignalerna ut och som flera borde ha sett? Det är vad som är viktigt.
Citera
2018-01-18, 02:55
Medlem
Citat:
Se min EDIT 02: 27.

Ja, det är ofattbart, för detta hade enligt min mening kunnat undvikas, OM barnens respektive skolor hade följt lagen och inte gjort både ett och två undantag för dessa föräldrars krav och önskemål.

Jag är helt övertygad om att det är exakt vad skolan gjort. Jag har inte sett något som tyder på motsatsen.

Barnen hade läkarintyg och diagnoser, som gav underlag för att göra det som åligger dom enligt skollagen.

Du har en annan övertygelse. Som gör skolan snarast delaktiga till denna händelse.

Jag delar inte den tanken. Men vi alla har samma rätt att ha våra uppfattningar.
Citera
2018-01-18, 02:55
Bannlyst
Citat:
Det är det som är det viktiga och det tror jag de allra flesta också tycker.
Det fanns varningssignaler, men hur ser de ut som?
Utplockade organ och blod och urin?
Är det vad allmänheten och även skolor och övrig omvärld ska se framför sig?
Hur ser varningssignalerna ut och som flera borde ha sett? Det är vad som är viktigt.
Precis.

Varför börjar du prata om organ och kroppsvätskor? Varningssignal kan ha varit att något av barnen anförtrott sig till personal på skolan, eller betett sig anmärkningsvärt på något sätt. Det skulle också kunna vara att någon på respektive arbetsplats märkt beteendeförändringar, osv. Det handlar inte om blod.

Däremot är det inte säkert att skolan faktiskt fick några varningssignaler. De kan ha blivit blåsta.
Citera
2018-01-18, 02:59
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Polisens senaste livstecken i fallet var att de mer eller mindre gick ut med 1 gm och 3 bo, detta fritt ur minnet.
Men så skrev någon någonstans i tråden att de hade gått ut med minst 1 gm och 3 bo.
Jag vill läsa den artikeln igen.
Det vore riktigt hyggligt, det:-)

Ja, det är väl inget konstigt med att de nämner minst en gärningsman. Färre gärningsmän kan det väl knappast vara. Givetvis kan det vara flera gärningsmän, ex. pappan och mamman. Men jag tror knappast att någon släkting eller granne är inblandad.
Citera
2018-01-18, 03:01
Medlem
f30malmos avatar
Kanske ska tillägga att man går inte i kyrkan som scientolog på det sättet kristna gör. Det är mer som att man går till en skola eller terapeut. Man har alltså ingen anledning att besöka kyrkan i Arlöv men sedan tillhöra andra scio-liknande grupper, det skulle dessutom inte tillåtas.
Citera
2018-01-18, 03:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Ja, det är väl inget konstigt med att de nämner minst en gärningsman. Färre gärningsmän kan det väl knappast vara. Givetvis kan det vara flera gärningsmän, ex. pappan och mamman. Men jag tror knappast att någon släkting eller granne är inblandad.
Hörru GW, det är redan fastslaget att det inte är mamman och pappan. Det kan i teorin vara noll gärningsmän, alla hade kunna dö av sjukdom, samtidigt, eller inom några dagars marginal. Även om sannolikheten för detta skulle vara extremt låg.

Nu vet vi, tack vare den förnämliga rättsläkaren Brita Zilg att det var mord och självmord och att det inte var mamman och pappan.
Citera
2018-01-18, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Kanske ska tillägga att man går inte i kyrkan som scientolog på det sättet kristna gör. Det är mer som att man går till en skola eller terapeut. Man har alltså ingen anledning att besöka kyrkan i Arlöv men sedan tillhöra andra scio-liknande grupper, det skulle dessutom inte tillåtas.

Jag vet absolut Noll om scientologi, men nu när du är här har jag en fråga. Hur ser man på detta med mediciner? Är det OK eller bör/ska man inte ta dylika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in