Citat:
Ursprungligen postat av
A1HORNYLAD
Ok, jag beklagar.
Men då kanske du ändå har en uppfattning om, ifall det är möjligt att föräldrarna kan ha varit influerade av scientologins föreställningar utan att vara medlemmar i "kyrkan". Det finns ju även organisationer som är närstående scientologin, Freezones tror jag de kallas, som inte är erkända av "kyrkan" men som använder samma mumbo-jumbo och allmänt brukar räknas till "rörelsen".
Familjen kan ju ha besökt Arlöv, men haft sitt riktiga engagemang i någon Freezonevariant med mindre strikta regler. De finns ju också över hela världen, vad jag förstått. Där kan de ha sökt sin hjälp, oavsett om de gällt döttrarnas sjukdom eller sina egna psykiska tillkortakommanden. Ja, ja.
Jag söker bara en rimlig förklaring till detta lika mystiska som förfärliga utfall och då finner jag scientologispåret som en möjlig hypotes.
Det finns flera sådana organisationer. Jag uttrycker mig kanske fel när jag säger att scientologer inte skulle begå självmord, det förekommer nog. Det skulle i så fall mörkas inom organisationen (för mig är det inte rätt att kalla det kyrka egentligen). Jag vet att många avhoppare och barn till scientologer hamnar inom psykiatrin.
Vad som inte riktigt stämmer för mig är tanken att de skulle begå självmord för att återförenas under bättre former eller liknande. Självmord är en oetiskt handling i scientologi som du sedan bär med dig nästa livstid.
Allt detta är lite svårt och bisarrt för mig att förklara.
Scientologer tror mycket mer på att man själv är ytterst ansvarig för allt som sker (jo, allt) genom de övertygelser man har. Även om du själv är offret i en situation är det inte ovanligt att få frågan "How Did you put yourself in that situation?" Gäller även barn.
Vad jag försöker komma fram till är att sjukdom anses vara något du orsakat i viss mån. I kombination med att du någonstans i din närhet har en suppressiv person (detta finns att läsa om på nätet, orkar inte förklara)
Alltså ser inte en scientolog en sjukdom som fysisk så mycket som beroende på ens egna föreställningar och andliga status. En scientolog skulle tro på att den kan bli botad genom rätt "steg" inom scientologin.
Dock får inte en allvarligt sjuk person fortsätta i de vanliga stegen som scientologer gör. Det skulle kunna knäcka en person som lagt hela sitt liv på detta. För det finns ingen tid över för något annat om man är medlem.
Dessutom krävs stora summor pengar. Oerhörd press från kyrkan att skaffa fram dessa pengar. Går man inte dit så ringer de hela tiden. Svarar man inte kommer de hem till en. Det kan knäcka människor.
Hade de varit i de där andra pseudo-scio du pratade om, hade de nog mått bättre. Men jag har ingen erfarenhet av dem, och får ångest bara av att prata om skiten.