Citat:
Ursprungligen postat av
8711
Är väl ganska uppenbart att Yougov ändrade viktningen i samband med olika toppar. Du kan gå tillbaka och se det vid 28,8% i januari 2016, april 2017 och oktober 2017 exempelvis.
Det finns såklart inga bevis, men förmodligen ändrar dom någonting vid olika punkter som drar tillbaka siffrorna när dom blir för höga. Även Yougov underskattar troligen SD med någon procentenhet vid ett val idag, men det är ju delvis för att kunna mäta under valåret och Yougovs mätningar är generösa mot Sverigedemokraterna så ökningar är att vänta under valåret.
Som ett generellt svar till dina inlägg här i tråden: Du kanske inte hör det så ofta, men jag tycker det är så kul att se din positiva energi i tråden angående SD.
Jag tror dock inte att opinionsinstitut likt Yougov kommer att vikta upp SDs siffror till valet. Ökar SD i mätningar hos opinionsinstitut nu fram till valet så kommer det bero på att rådatan också visar ökning för SD.
Jag tror även att opinionsinstituten(Förutom Sentio och Yougov) hellre för opinion mot SD genom att hålla låga viktningar av SD och tar smällen efter valet. Än att höja viktningarna innan valet för SD.
Jag börjar bli mer och mer övertygad om att mätningarna är helt snedviktade. Helt plötsligt från ingenstans börjar högsta och lägsta opinionsinstitut ligga på nästan jämlik nivå. Egentligen är det inte de sämsta opinionsinstituten som har annorlunda siffror nu jämfört med två år sedan. Utan det är dem som mäter SD högst som har helt annorlunda siffror idag.
Januari 2016 för två år sedan skiljde det 12 procentenheter mellan Yougov och Ipsos i januarimätningen. I december skiljde det fyra procentenheter, och denna månad kanske ännu mindre.