2018-01-17, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Okej, kolla Golem istället.

https://golem.network/

Du måste verkligen förstå technologin här dock och är du inte mycket till tech-freak blir det nog svårt att ta in.
De vill skapa ett stort decentraliserat nätverk av beräkningskraft som man kan hyra in sig på, vilket jag tycker låter som bra affärsidé.

Däremot ser jag inte varför man behöver blockchain-teknik för det, än mindre varför man om man ställer upp med datorkraft måste få betalt i deras tokens (och inte direkt i FIAT) och allra minst varför man måste gå via Bitcoin för omvandla deras token till FIAT så att du kan handla bröd för det.

Med andra ord är vi tillbaka i min ursprungspost; jag ser inte att Bitcoin tillför något av värde jämfört med de existerande alternativen för finansiella transaktioner.
2018-01-17, 23:26
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Ska göra ett försök att ge min syn på det hela, även om jag är ute på lite tunn is

Jag tror personligen inte på Bitcoin eller andra kryptovalutor. Efter att ha läst på en del, utan att på något sätt vara expert, så ser jag helt enkelt inte värdet i det. Visst, man kan skicka pengar utan banker som mellanhand, men kommer det någonsin vara en särskilt värdefull tjänst för gemene man? Jag tror inte det. Det är endast folk som vill hålla sig undan bankväsendet (oftast kriminella) som kan utnyttja kryptovalutors största fördel. Jag tror inte de kriminella är en tillräckligt stor grupp för att hålla uppe värdet i "valutan" genom efterfrågan från endast den gruppen.

I övrigt ser jag inga andra fördelar, bara nackdelar. Det verkar vara långsamt, energikrävande, höga transaktionskostnader (jämfört med banksystemet) och osäkert (titta på alla hacks som skett med bitcoins för hundratals miljoner stulna). Eftersom det tilltalar kriminella kommer stater göra vad de kan för att sabotera.

Jag är helt övertygad om att det i princip enda som driver kursen i nuläget är ren spekulation. Folk köper för de tror att att kursen kommer stiga, eftersom de hoppas att andra kommer köpa för att de tror att kursen ska stiga, o.s.v. Upp som en raket när psykologin är på det hållet, ner som en pannkaka när psykologin vänder.

Enda tillfället som jag ser, när kursen kan gå upp utan att det är spekulation som driver det, är om vi får en global bankkris och folk inte längre litar på att man kommer få tillbaka pengar man stoppar in i bankerna. Vid ett sådant tillfälle fyller faktiskt Bitcoin en värdefull funktion; digital betalning som är säkrare än banker. Men hur mycket det är värt (=vilken kurs som kommer nås), eller om förtroendet för bankväsendet någonsin kommer bli så lågt, är omöjligt att sia om.

FIAT-valutor är uppbackade av stater, det är det som garanterar deras värde. Svenska staten lovar att du alltid kan betala dina skatteskulder i kronor och alltid kommer få ditt bidrag i kronor. Det ger en följdeffekt av säkerhet i hela samhället som är knutet till den aktuella staten. Med det sagt så är inte heller FIAT-valutor immuna mot spekulation, inflation, bubblor och ekonomisk misär, men de känns säkrare än Bitcoin och de är i nuläget långt mycket mer användbara.

Tack. Jag läser hellre väl underbyggda argument även om jag nödvändigtvis inte delar dem.
Ja, bitcoin är ju egentligen redan föråldrad men lever väl kvar tack vare att den var först och flest känner till den.
Tänk att bitcoin är version 1.0 av blockkedjan och etherium och liknande är 2.0. Det är alltså inte enbart i syfte att flytta pengar utan en bank inblandad. Civic mfl. som tidigare tagits upp kan ersätta KYC. Vechain kan användas för att kontrollera en produkts äkthet för att dra några exempel.

Det är fortfarande förhållandevis få som handlar med kryptovalutor. Kan det vara en orsak till den höga volatiliteten vi ser? Kan det vara så att ett fåtal personer med mycket pengar orsakar detta? Pump and dump.

Bitcoin i sig är egentligt väldigt säkert. Problemet har varenda gång varit hos exchangen som blivit hackad eller att man har haft för högt förtroende till densamma. Lägger man det istället på en hårdvaruwallet ska mycket till, troligtvis helt omöjligt för obehöriga att stjäla.
Sen är ju egentligen bitcoin inte riktigt så anonymt som många vill få det att låta som. Det finns andra valutor som lämpar sig bättre till det.

USA 2009?
Venezuela?
2018-01-17, 23:30
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
De vill skapa ett stort decentraliserat nätverk av beräkningskraft som man kan hyra in sig på, vilket jag tycker låter som bra affärsidé.

Däremot ser jag inte varför man behöver blockchain-teknik för det, än mindre varför man om man ställer upp med datorkraft måste få betalt i deras tokens (och inte direkt i FIAT) och allra minst varför man måste gå via Bitcoin för omvandla deras token till FIAT så att du kan handla bröd för det.

Med andra ord är vi tillbaka i min ursprungspost; jag ser inte att Bitcoin tillför något av värde jämfört med de existerande alternativen för finansiella transaktioner.

För att ta del och rendera filmer med deras teknik till exempel, så måste du använda deras tokens annars kan du inte använda deras plattform.

Stora studios som disney och pixar kommer vilja åt deras teknik och måste då köpa deras tokens. De skapar sin egen infrastruktur.
2018-01-17, 23:30
Medlem
movsds avatar
Drygade mig bara

Tror inte hemvärnet är mkt värt när större delen av befolkningen vill ha vapen. Det blir som ett USA om det blir omnämnt att en katastrof är här. Vapen och guld alltså. Jag hoppas vi inte är där under mina år här men att det händer tvekar jag inte på. Då har vi förhoppningsvis antimagnetic-fields.
2018-01-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Tack. Jag läser hellre väl underbyggda argument även om jag nödvändigtvis inte delar dem.
Ja, bitcoin är ju egentligen redan föråldrad men lever väl kvar tack vare att den var först och flest känner till den.
Tänk att bitcoin är version 1.0 av blockkedjan och etherium och liknande är 2.0. Det är alltså inte enbart i syfte att flytta pengar utan en bank inblandad. Civic mfl. som tidigare tagits upp kan ersätta KYC. Vechain kan användas för att kontrollera en produkts äkthet för att dra några exempel.

Det är fortfarande förhållandevis få som handlar med kryptovalutor. Kan det vara en orsak till den höga volatiliteten vi ser? Kan det vara så att ett fåtal personer med mycket pengar orsakar detta? Pump and dump.

Bitcoin i sig är egentligt väldigt säkert. Problemet har varenda gång varit hos exchangen som blivit hackad eller att man har haft för högt förtroende till densamma. Lägger man det istället på en hårdvaruwallet ska mycket till, troligtvis helt omöjligt för obehöriga att stjäla.
Sen är ju egentligen bitcoin inte riktigt så anonymt som många vill få det att låta som. Det finns andra valutor som lämpar sig bättre till det.

USA 2009?
Venezuela?
Jag är inte tillräckligt insatt för att bemöta det du skriver, så lämnar det därhän. Jag kan bara konstatera att jag har inte blivit övertygad av det jag läst och hört.

Angående dina två sista meningar; ja i dessa lägen skulle Bitcoin enligt mitt resonemang haft en värdefull funktion. Och under dessa kriser skulle troligtvis kursen stigit en del. Men i USA stabiliserade sig sedan läget, och då försvann funktionaliteten igen. Jag tror även att Venezuela kommer stabilisera sig tids nog, men i detta nu tror jag Venezualerna har nytta av Bitcoin eller andra kryptovalutor.
2018-01-17, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av statemachine
Haha, ja du, jag bryr mig egentligen inte. Vad ni än säger kommer jag aldrig sätta mina surt förvärvade slantar på detta
Nej för du är ingen vinnare du är en bortskämd en som trodde du kunde få the golden reciepe här i tråden. Men det fick du inte och då kröp du tillbaks i din offerroll. Fortsätt förlora.

Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Jag är ingen självutnämnd expert som du själv.
Frågorna ställde jag för att få någon att förklara skillnaderna mer pedagogiskt än vad jag någonsin kan lyckas med så att till och med en idiot som du kan förstå.
Svara på frågorna istället!
Du fick ett exemplariskt ingång av mig, istället för att utforska så bestämde du dig för att slå på bordet och skrika högt i ilska, VARFÖR KAN JAG INTE FÅ GRATIS PENGAR.

Citat:
Tror du verkligen att värdet kommer bestämmas av att det är "jobbigt att växla mellan att skriva fyr- och femsiffriga tal"
En analys av flera analyser, när jag däremot använder mina redskap för att göra trejding så kör jag en komplett bild. Du gör ingen analys.

Citat:
Det är såhär det blir när man får en spekulationsbubbla driven av de som vanligtvis inte ägnar sig åt aktiva investeringar.
Aktiva investeringar som inte ens ger en bråkdel av Bitcoin, för det är inte längre där pengarna finns.

Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Intressat fråga som fler borde ställa sig. Vad är pengar? Går jag in på banken och lånar pengar till en bil så skapar banken dessa pengar i form av en skuld till banken som jag förväntas betala ränta på och amortera. Banken har aldrig dessa pengar fysiskt i form av insättningar av andra personer. Jag tror bankerna måste ha 10 procent av de belopp de har rätt att låna ut. Dessa lån i sin tur garanteras av centralbanker som den Svenska Riksbanken eller Federal reserv. Pengar är enligt mig det största bedrägeri mänskligheten utsatts för och fungerar bara så länge alla är med på noterna. Iden med pengar introducerades ganska tidigt i vår civilisation precis som lån och räntor.
Därför tror jag mer på guld, silver och diamanter.

Jag gav ett serisöt tips till personen som frågade, han förväntade sig tydligen att jag skulle ge honom en guide till hur han skulle bli rik, speciellt utformad för hans mentala förmåga och rådande situation. Bortskämt minst sagt!
2018-01-17, 23:38
Medlem
Citat:
För att ta del och rendera filmer med deras teknik till exempel, så måste du använda deras tokens annars kan du inte använda deras plattform.

Stora studios som disney och pixar kommer vilja åt deras teknik och måste då köpa deras tokens. De skapar sin egen infrastruktur.
Ja, det är så de valt att lägga upp det. Men det är inte så det MÅSTE läggas upp. När det kommer en konkurrent som erbjuder samma tjänst men utan omvägen via volatila och (för alla andra syften) värdelösa tokens/"valutor" så kommer konkurrenten få en fördel på grund av att det är smidigare och innebär lägre risk att använda deras tjänst.

Och återigen, säg att det blir en dundersuccé med deras affärsidé, tokens och allt de erbjuder. Varför kan man bara köpa eller sälja dessa via Bitcoins? Det finns ingen som helst logik eller fördel i att låsa in sig på det sättet.
2018-01-17, 23:43
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ja, det är så de valt att lägga upp det. Men det är inte så det MÅSTE läggas upp. När det kommer en konkurrent som erbjuder samma tjänst men utan omvägen via volatila och (för alla andra syften) värdelösa tokens/"valutor" så kommer konkurrenten få en fördel på grund av att det är smidigare och innebär lägre risk att använda deras tjänst.

Och återigen, säg att det blir en dundersuccé med deras affärsidé, tokens och allt de erbjuder. Varför kan man bara köpa eller sälja dessa via Bitcoins? Det finns ingen som helst logik eller fördel i att låsa in sig på det sättet.

Alla kommer använda sig av tokens-systemet. Jag tror det kommer vara norm inom några år. Disneyland och EA games var tidiga på det, fler kommer ansluta.
2018-01-17, 23:44
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Efter att ha kikat på din länk är jag fortfarande inte övertygad.

För det första är ditt exempel inte särskilt revolutionerande. Visst, det är säkert en schysst och bra tjänst, men det finns gott om fungerande alternativ för digital identifiering.

För det andra kan detta göras utan att man behöver ta dubbla omvägar via först Bitcoin och sedan deras egen token. Allt hade likaväl kunnat ske direkt mot FIAT-valutor. Visst är Blockchain-tekniken innovativ för datavalidering (och säkert mycket annat), men det betyder inte att man måste koppla massa låtsasvalutor till det.

För det andra kommer det ALDRIG slå bland gemene man om man ska ha en egen "valuta" för varje produkt eller tjänst man ska köpa. Mycket för omständigt. Särskilt inte om den valutan endast kan köpas genom ett supervolatilt, långsamt och osäkert mellansteg som Bitcoin. Tänk dig att man ska köpa något imorgon, man växlar in FIAT-mot Bitcoin men innan du hinner handla har värdet halverats.

Tanken med Civic är att du inte ska behöva lämna ut ID-kort, adress, telenummer osv osv till varenda bank, myndighet eller företag som vill veta vem du är. Du kan då välja vilka uppgifter om dig de ska få tillgång till. Går du på krogen exempelvis kan du lätt verifiera att du har åldern inne utan att behöva lämna ut ditt ID.

Det går visst att köpa altcoins för fiat men än så länge är det bara ett fåtal som jag känner till. Typ de fem största.
Gemene man behöver aldrig tänka på att de använder olika valutor. Det sköts automatisk beroende på vilken tjänst du använder. Verifierar du dig på flygplatsen betalar flygplatsen en avgift för att köra kontrollen.
2018-01-17, 23:48
Medlem
Citat:
Alla kommer använda sig av tokens-systemet. Jag tror det kommer vara norm inom några år. Disneyland och EA games var tidiga på det, fler kommer ansluta.
Företagen kommer försöka, ja, eftersom det låser kunderna till företagen. Men kunderna lär inte nappa. Tänk va drygt om du behövde ICA-tokens för att handla på ICA, och du kan inte använda de pengarna på COOP för de tar bara emot COOP-tokens. Och det krävs massa växlingar, kostnader och energiåtgång för att åstadkomma växling dem emellan. Och ICA-tokens värde är ena dagen dubbelt mot COOP-tokens och hälften nästa, så du har ingen aning om ifall du har råd att handla det du vill från dag till dag. Nej, för få fördelar för kunden.
2018-01-17, 23:52
Medlem
statemachines avatar
Hur mycket har du tjänat, negerhataren?
2018-01-17, 23:53
Bannlyst
Citat:
Hur mycket har du tjänat, negerhataren?

Lika hemligt som bitmynten givetvis!

De flesta har inte vad som krävs. Hard work.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in