2018-01-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Intressat fråga som fler borde ställa sig. Vad är pengar? Går jag in på banken och lånar pengar till en bil så skapar banken dessa pengar i form av en skuld till banken som jag förväntas betala ränta på och amortera. Banken har aldrig dessa pengar fysiskt i form av insättningar av andra personer. Jag tror bankerna måste ha 10 procent av de belopp de har rätt att låna ut. Dessa lån i sin tur garanteras av centralbanker som den Svenska Riksbanken eller Federal reserv. Pengar är enligt mig det största bedrägeri mänskligheten utsatts för och fungerar bara så länge alla är med på noterna. Iden med pengar introducerades ganska tidigt i vår civilisation precis som lån och räntor.
Därför tror jag mer på guld, silver och diamanter.
Pengar är inget annat än effektiviserad byteshandel. Säg att du är stolstillverkare. Lite otympligt att hitta en butiksägare som för tillfället behöver en stol varje gång du skall handla. Pengar är ett mellanting mellan dina tjänster och din byteshandelspartners tjänster, som gör att du kan idka byteshandel utan att din partner behöver just din tjänst där och då. Du säljer din stol till någon för pengar, i princip ett "bevis" på att du kan casha in tjänster från andra, som du sen använder i butiken, som butiksägaren sen kan använda vidare i byteshandel med andra.

Sen är det en vääääldigt grov förenkling av hur det ekonomiska systemet ser ut idag och konceptet med skuld har jag inte ens berört, men principiellt stämmer det.
2018-01-17, 23:00
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Man får vara lite kreativ.

Ett tips är att läsa på hur man gjort över historisk tid. Gömma i kråkbon, jordkällargolv, i väggar, som dekor fullt synligt, kryptiska ristade kartor eller instruktioner, uppdelat i portioner så man kan offra en del ifall det blir inbrott som kräver offring osv.

Jag vet att vissa religiösa grupper alltid bär en liten guldsäck runt halsen ifall de behöver det. Andra har sytt in mynt i kläderna.

I kassaskåpet kan man ha papperspengar, testamenten och kryptiska instruktioner åt släkt och vänner ifall man stupar i strid.

Jag har inte studerat vad som hände med börsen under exempelvis The Carrington Event. Jag kanske ska läsa på lite.
Sant, men köper man guld kan det vara svårt att få summan i små mängder, utan istället tackor. Att köpa utrustning att smälta hemma låter riskabelt men jag förstår din poäng. Får man fråga, äger du själv mycket guld? Det är som en vanligt sparkonto, ger inga pengar över tid men säkrar det ekonomiska när smällen är här.
2018-01-17, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
Du får fnittra, du får skratta rakt ut. Men mest av allt får du förklara hur jag påverkar folk till att köpa/sälja tro/inte tro? Jag vet nog mer än medelsvensson men jag har aldrig någonsin påstått att jag vet vad som krävs.

Oavsett om du vet mer än en medelsvensson så vet du ändå inte tillräckligt för att uttala dig.
2018-01-17, 23:07
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Sant, men köper man guld kan det vara svårt att få summan i små mängder, utan istället tackor. Att köpa utrustning att smälta hemma låter riskabelt men jag förstår din poäng. Får man fråga, äger du själv mycket guld? Det är som en vanligt sparkonto, ger inga pengar över tid men säkrar det ekonomiska när smällen är här.

Jag är mera en sån som är ute och letar efter guld i skog och mark. Jag äger mer mark och skog än guld.
Mark och skog ger mat och vatten när det blir svårt i världen. Man kan inte äta guld. Det lärde vi oss redan på Romartiden.
Senast redigerad av SituationReport 2018-01-17 kl. 23:18.
2018-01-17, 23:07
Medlem
RobertoSavianos avatar
Vart är alla trollen nu som sa att allt är över och att vi borde sålt allt vi hade?

Alla alts pumpar upp nu.
2018-01-17, 23:09
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Nu återhämtar sig marknaden, de som har gått in med fel incitament ble utsorterade då de var inne i det av fel orsak, och så köper de på sig mer i nästa "topp" och sedan säljer de i "dippen", det kan inte bli bättre! Nästan som om Darwin hade med ett finger i blockkedjan.

En nedgång på 19% idag men sedan en uppgång på nästan 18%, och människor snackar om massiv dipp. LOL

Jag gjorde dåliga affärer under dippen också. Jag visste det skulle återhämta sig, men inte riktigt så snabbt. Tur man har många i en wallet som man inte rör alls. Alla som säger att man ska sälja kan dra åt helvete. Dödsstraff på sådana alltså.
2018-01-17, 23:10
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Vart är alla trollen nu som sa att allt är över och att vi borde sålt allt vi hade?

Alla alts pumpar upp nu.

Det är helt galet vad det rör sig upp och ner. Varför?
2018-01-17, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Det finns inga sådana börser/banker där du kan köpa små altcoins för fiat. Det är så marknaden är uppbyggd.

https://www.civic.com/ är ett exempel.
Efter att ha kikat på din länk är jag fortfarande inte övertygad.

För det första är ditt exempel inte särskilt revolutionerande. Visst, det är säkert en schysst och bra tjänst, men det finns gott om fungerande alternativ för digital identifiering.

För det andra kan detta göras utan att man behöver ta dubbla omvägar via först Bitcoin och sedan deras egen token. Allt hade likaväl kunnat ske direkt mot FIAT-valutor. Visst är Blockchain-tekniken innovativ för datavalidering (och säkert mycket annat), men det betyder inte att man måste koppla massa låtsasvalutor till det.

För det andra kommer det ALDRIG slå bland gemene man om man ska ha en egen "valuta" för varje produkt eller tjänst man ska köpa. Mycket för omständigt. Särskilt inte om den valutan endast kan köpas genom ett supervolatilt, långsamt och osäkert mellansteg som Bitcoin. Tänk dig att man ska köpa något imorgon, man växlar in FIAT-mot Bitcoin men innan du hinner handla har värdet halverats.
2018-01-17, 23:15
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Jag är mera en sån som är ute och letar efter guld i skog och mark. Jag äger mer mark och skog än guld.
Mark och skog ger mat och vatten när det blir svårt i världen. Man kan inte äta guld. Det lärde jag mig redan på Romartiden.
Om du är så gammal och har sådan vishet ska jag inte fråga mera. Din poäng är given däremot. Hamnar vi där är många körda och det blir ett kaos vi får hantera istället för pengar. Rån, mord, inbrott. Alla gör allt för att överleva i en sådan situation. Bunkra upp med vapen kanske, förutom guld.
2018-01-17, 23:15
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Efter att ha kikat på din länk är jag fortfarande inte övertygad.

För det första är ditt exempel inte särskilt revolutionerande. Visst, det är säkert en schysst och bra tjänst, men det finns gott om fungerande alternativ för digital identifiering.

För det andra kan detta göras utan att man behöver ta dubbla omvägar via först Bitcoin och sedan deras egen token. Allt hade likaväl kunnat ske direkt mot FIAT-valutor. Visst är Blockchain-tekniken innovativ för datavalidering (och säkert mycket annat), men det betyder inte att man måste koppla massa låtsasvalutor till det.

För det andra kommer det ALDRIG slå bland gemene man om man ska ha en egen "valuta" för varje produkt eller tjänst man ska köpa. Mycket för omständigt. Särskilt inte om den valutan endast kan köpas genom ett supervolatilt, långsamt och osäkert mellansteg som Bitcoin. Tänk dig att man ska köpa något imorgon, man växlar in FIAT-mot Bitcoin men innan du hinner handla har värdet halverats.

Okej, kolla Golem istället.

https://golem.network/

Du måste verkligen förstå technologin här dock och är du inte mycket till tech-freak blir det nog svårt att ta in.
2018-01-17, 23:18
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Om du är så gammal och har sådan vishet ska jag inte fråga mera. Din poäng är given däremot. Hamnar vi där är många körda och det blir ett kaos vi får hantera istället för pengar. Rån, mord, inbrott. Alla gör allt för att överleva i en sådan situation. Bunkra upp med vapen kanske, förutom guld.

Jag skrev på fånen, det blev fel i orden. Så gammal är jag inte förhoppningsvis.

Angående samhälls situationen så kan du ju se vart det bär hän. Inte speciellt lugnt i städerna.

Det man ska göra i orostider är att gå med i hemvärnet. Då blir man många med samma mål och de har vapen.

Kryptovaluta hamnar långt borta när det väl smäller i el-näten. Då ska man redan ha vatten för månader och mat för flera veckor minst i lager.

I naturen sker katastrofer med jämna mellanrum så det är en helt naturlig del av att vara människa att ha ett hemligt lager med mat, kläder, ved och vatten. Vi hade aldrig klarat Younger Dryas eller ens mini-istiden på medeltiden om vi inte varit förutseende och många tillsammans.
Senast redigerad av SituationReport 2018-01-17 kl. 23:21.
2018-01-17, 23:21
Medlem
Vill tacka alla idioter som paniksålt och er som gjort om flashback till en fud central. Ska ta väl hand om er crypto.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in