Citat:
Ursprungligen postat av
zorigo
Ska göra ett försök att ge min syn på det hela, även om jag är ute på lite tunn is
Jag tror personligen inte på Bitcoin eller andra kryptovalutor. Efter att ha läst på en del, utan att på något sätt vara expert, så ser jag helt enkelt inte värdet i det. Visst, man kan skicka pengar utan banker som mellanhand, men kommer det någonsin vara en särskilt värdefull tjänst för gemene man? Jag tror inte det. Det är endast folk som vill hålla sig undan bankväsendet (oftast kriminella) som kan utnyttja kryptovalutors största fördel. Jag tror inte de kriminella är en tillräckligt stor grupp för att hålla uppe värdet i "valutan" genom efterfrågan från endast den gruppen.
I övrigt ser jag inga andra fördelar, bara nackdelar. Det verkar vara långsamt, energikrävande, höga transaktionskostnader (jämfört med banksystemet) och osäkert (titta på alla hacks som skett med bitcoins för hundratals miljoner stulna). Eftersom det tilltalar kriminella kommer stater göra vad de kan för att sabotera.
Jag är helt övertygad om att det i princip enda som driver kursen i nuläget är ren spekulation. Folk köper för de tror att att kursen kommer stiga, eftersom de hoppas att andra kommer köpa för att de tror att kursen ska stiga, o.s.v. Upp som en raket när psykologin är på det hållet, ner som en pannkaka när psykologin vänder.
Enda tillfället som jag ser, när kursen kan gå upp utan att det är spekulation som driver det, är om vi får en global bankkris och folk inte längre litar på att man kommer få tillbaka pengar man stoppar in i bankerna. Vid ett sådant tillfälle fyller faktiskt Bitcoin en värdefull funktion; digital betalning som är säkrare än banker. Men hur mycket det är värt (=vilken kurs som kommer nås), eller om förtroendet för bankväsendet någonsin kommer bli så lågt, är omöjligt att sia om.
FIAT-valutor är uppbackade av stater, det är det som garanterar deras värde. Svenska staten lovar att du alltid kan betala dina skatteskulder i kronor och alltid kommer få ditt bidrag i kronor. Det ger en följdeffekt av säkerhet i hela samhället som är knutet till den aktuella staten. Med det sagt så är inte heller FIAT-valutor immuna mot spekulation, inflation, bubblor och ekonomisk misär, men de känns säkrare än Bitcoin och de är i nuläget långt mycket mer användbara.
Tack. Jag läser hellre väl underbyggda argument även om jag nödvändigtvis inte delar dem.
Ja, bitcoin är ju egentligen redan föråldrad men lever väl kvar tack vare att den var först och flest känner till den.
Tänk att bitcoin är version 1.0 av blockkedjan och etherium och liknande är 2.0. Det är alltså inte enbart i syfte att flytta pengar utan en bank inblandad. Civic mfl. som tidigare tagits upp kan ersätta KYC. Vechain kan användas för att kontrollera en produkts äkthet för att dra några exempel.
Det är fortfarande förhållandevis få som handlar med kryptovalutor. Kan det vara en orsak till den höga volatiliteten vi ser? Kan det vara så att ett fåtal personer med mycket pengar orsakar detta? Pump and dump.
Bitcoin i sig är egentligt väldigt säkert. Problemet har varenda gång varit hos exchangen som blivit hackad eller att man har haft för högt förtroende till densamma. Lägger man det istället på en hårdvaruwallet ska mycket till, troligtvis helt omöjligt för obehöriga att stjäla.
Sen är ju egentligen bitcoin inte riktigt så anonymt som många vill få det att låta som. Det finns andra valutor som lämpar sig bättre till det.
USA 2009?
Venezuela?