Citat:
Pengar är inget annat än effektiviserad byteshandel. Säg att du är stolstillverkare. Lite otympligt att hitta en butiksägare som för tillfället behöver en stol varje gång du skall handla. Pengar är ett mellanting mellan dina tjänster och din byteshandelspartners tjänster, som gör att du kan idka byteshandel utan att din partner behöver just din tjänst där och då. Du säljer din stol till någon för pengar, i princip ett "bevis" på att du kan casha in tjänster från andra, som du sen använder i butiken, som butiksägaren sen kan använda vidare i byteshandel med andra.Intressat fråga som fler borde ställa sig. Vad är pengar? Går jag in på banken och lånar pengar till en bil så skapar banken dessa pengar i form av en skuld till banken som jag förväntas betala ränta på och amortera. Banken har aldrig dessa pengar fysiskt i form av insättningar av andra personer. Jag tror bankerna måste ha 10 procent av de belopp de har rätt att låna ut. Dessa lån i sin tur garanteras av centralbanker som den Svenska Riksbanken eller Federal reserv. Pengar är enligt mig det största bedrägeri mänskligheten utsatts för och fungerar bara så länge alla är med på noterna. Iden med pengar introducerades ganska tidigt i vår civilisation precis som lån och räntor.
Därför tror jag mer på guld, silver och diamanter.
Därför tror jag mer på guld, silver och diamanter.
Sen är det en vääääldigt grov förenkling av hur det ekonomiska systemet ser ut idag och konceptet med skuld har jag inte ens berört, men principiellt stämmer det.