2018-01-17, 19:32
Avslutad
PEAB, brf Gripen, Barkarbystaden

2017-11-12
14 lägenheter 1 rum: 14 sålda => försäljningsgrad 100%
41 lägenheter 2 rum: 36 sålda => försäljningsgrad 88%
42 lägenheter 3 rum: 8 sålda => försäljningsgrad 19%
4 lägenheter 4 rum: 3 sålda => försäljningsgrad 75%

2017-12-09:
41 lägenheter 2 rum: 37 sålda => försäljningsgrad 90%

2018-01-17
41 lägenheter 2 rum: 36 sålda => försäljningsgrad 88%

Projektet har inflyttning vintern 2018/2019 och säljstartades augusti 2016.

www.peabbostad.se

=>
Helt otroligt, åter ett projekt där försäljningen varit negativ på sistone. Ok, jag tolkar "bokad" som såld, och "reserverad" som osåld. Kan ha varit en "bokad" lägenhet som ändrade status till "till salu".

Här har vi då fenomenet med ettor och tvåor som såldes med framgång fram till dess att kraschen startade i höstas, medan treorna i mycket större omfattning förblev osålda.

Jag noterade samma fenomen på ett Ikano-projekt i Barkarbystaden.

=>
MEN vem har köpt dessa ettor 2-3 år före inflyttning. Föräldrar till sina barn? Spekulanter?

Vilken "normal köpare" beställer en etta 2-3 år före inflyttning. En 20-25-åring i hyresrätt måste ju utgå från att han/hon lika gärna kan behöva en större lägenhet. Varför binda upp sig så långt i förväg för en etta. Nja, jag tror inte att det handlar om slutanvändare.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 19:44.
2018-01-17, 19:36
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag har räknat lite på det och folk som köpte BR i början på 90-talet (runt centrala Hisingen) har nog tjänat nästan femtusenspänn i månaden om de sålde på ATH i somras, Kanske räknat fel nu men minns klart och tydligt att ettorna gick för under fyrtiotusen i början på 90-talet för att nu säljas för ca:2 mille.
Typ 78400 kr i höjning om året minus hyra ger enligt mina beräkningar nästan 5k + i månaden.

Jovisst! Hatet och avundsjukan frodas! Jag förstår det! Detta var/är ingen sund politik i långa loppet, borde politikerna förstått, men det gjorde dom inte uppenbarligen.
Lägenheten jag sålde i Sthlm, en liten trea, gav 13 000 i vinst per månad i tolv år, det efter reavinstskatten var betald. Det är självklart att vi har alla bubblors moder till låne-/bostadsbubbla. Folk har inte råd att betala 13 000 mer för en lägenhet (plus skatten då) varje månad i över ett decennium och det är ju inte så att Sthlm helt bytt ut sin befolkning utan folk har helt enkelt lånat helt orimligt mycket pengar.
2018-01-17, 19:37
Medlem
Blingons avatar
Från Boolis nyhetsbrev, utskickat via email:

Citat:
Trender på bostadsmarknaden

Vi på Boolikontoret följer allt som händer i bostadsvärlden och har här satt ihop en kort sammanfattning av läget som vi hoppas att du kommer att gilla och ha nytta av!

Vad hände på bostadsmarknaden 2017 egentligen?

I början av 2017 såg vi ett lågt utbud av bostäder till salu. En hög efterfrågan från köpare i kombination med det låga utbudet gjorde att många köpare konkurrerade om samma objekt. Det resulterade i att budgivningarna var hetsiga under våren. Under inledningen av sommaren såg vi de första tecknen på att budgivningarna saktade in. Det är inget konstigt med hänsyn till årstiden -det anmärkningsvärda var att det fortsatte även efter semestrarna.

Fler bostäder till salu under hösten
I slutet av sommaren ökade utbudet av nyproducerade bostäder en hel del och det fanns fler bostäder för köpare att välja mellan. I september började det totala utbudet, alltså snittet för alla bostäder i landet (både villor, lägenheter och fritidshus) öka. På kort tid steg utbudet till att vara det högsta sedan 2014. En redan något avsvalnad marknad påverkades av utbudsökningen, och medelslutpriset på lägenheter hamnade för första gången på flera år under fjolårets nivå. I samma veva började det pratas om ett utökat amorteringskrav och när beslutet togs blev många oroliga.

[Bild: Käckt litet diagram på ovanstående]

Olika prisförväntningar hos köpare och säljare
När bostadsmarknaden svajar är köpare snabba att följa med nedåt. Som köpare vill man inte betala för mycket för sin bostad. Tvärtemot hur köpare beter sig i en svajig marknad håller säljarna kvar sina prisförväntningar. Här blir det ett glapp mellan köpare och säljare, eftersom man har olika bild av vad bostaden är värd. När köpare och säljare inte är överens om priset leder det till att annonstiderna går upp något, det tar längre tid att sälja. Under hösten såg vi också att många säljare sänkte sina utropspriser, vilket är ett tecken på att köpare och säljare har börjat anpassa sig till ett nytt läge.

Trots en svajig höst är prisutvecklingen för 2017 positiv om man jämför med 2016 på helårsbasis. Två veckor in i 2018 rapporterar mäklare om fler spekulanter på visningarna. Vår statistik visar fortfarande en något avvaktande marknad. Utbudet av lägenheter till salu de första två veckorna 2018 är över 100% högre i både Stockholm och Göteborg jämfört med de två första veckorna 2017. Det är sannolikt att utbudet fortsätter vara högt under de första månaderna, med många som vill sälja eller köpa bostad innan det utökade amorteringskravet träder i kraft.

Varför skiljer sig statistiken åt?
Det finns många olika aktörer som för statistik över vad som händer på bostadsmarknaden. Och det finns minst lika många sätt att mäta på. Det finns varierande sätt att samla in datan och olika källor till statistiken. Olika aktörer har olika områdesindelningar och tidsperioder när de publicerar sin statistik.

Matilda Adelborg
Publicerad: 16 januari

Så, nu har ni fått svar på alla era frågor.
2018-01-17, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Sedan går ju andra stycket jag länkade i artikeln direkt rakt emot vad Alpha101 har rapat upp här i tråden i ett par år, ännu en gång står du här som trådens Bagdad bob.
Så som vardå?
Det är är rena fantasier. (Som vanligt skulle jag säga).

------------------------------
https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-jordbro-haninge-kommun-mjolnartappan-74-13228035
Försäljning av kedjehus i Jordbro. Ca 22K/kvm. Varför skulle inte det vara möjligt?

Det som är signifikant bland de flesta av er bubbelpladdrare är att ni fullkomligt saknar läsförståelse. Man kan få intrycket att ni läser några ord. Fantiserar fritt om resten.
2018-01-17, 20:57
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Så som vardå?
Det är är rena fantasier. (Som vanligt skulle jag säga).

https://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-jordbro-haninge-kommun-mjolnartappan-74-13228035
Försäljning av kedjehus i Jordbro. Ca 22K/kvm. Varför skulle inte det vara möjligt?

Det som är signifikant bland de flesta av er bubbelpladdrare är att ni fullkomligt saknar läsförståelse. Man kan få intrycket att ni läser några ord. Fantiserar fritt om resten.

Jag som är ny i tråden erkänner direkt att det finns någon form av systemfel (bubbla) när man å ena sidan betalar för att bo (HR) medans man tjänat på att bo (BR) i tiotals år. Något skulle gjorts för länge sen! Ett gammalt beprövat ordspråk är att: Är huvudet dumt får kroppen lida! Har sett det stämma in åtskilliga gånger. Tuff framtid nu! De svagaste kommer usch, få betala priset för vansinnespolitiken som förts.
2018-01-17, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Skanskas vinstvarning handlar om verksamheten utanför Norden.

De upprepar att BoKlok går bra.

SKANSKA: STARK UTVECKLING PRISVÄRDA BOSTÄDER ÄVEN 4 KV - FC

""Affordable-segmentet har gått ganska starkt även under det fjärde kvartalet", sade han.

Skanska bygger "lågpris"-bostäder tillsammans med Ikea, det så kallade "Boklok"-konceptet. För en dryg månad sedan meddelade Skanska att det ska investerar cirka 250 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Boklok-fabriken i Vimmerby."

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SKANSKA-STARK-UTVECKLING-PRISVAeRDA-BOSTAeDER-AeVEN-4-KV-FC-1013147238

Tycker det är lite komiskt att de marknadsför sig som "lågpris"-bostäder. Kollade in ett projekt i Bålsta för skoj skull: http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Uppsala-lan/cedern/

Brf radhus om 117 kvm som går för 2,6-2,7 MSEK med en avgift om 5tkr i månaden. Skummade igenom den ekonomiska planen för föreningen. Priset för medlemskapet inkl föreningens lån landar på 4,2 MSEK. Dvs, det ligger 1,5 MSEK i lån för varje hus. Nu kommer jag inte ihåg exakt men föreningen klarar av en ränta om 2,5% innan avgifterna behöver korrigeras, snitträntan enligt offert låg kring 1,5%-2% om jag inte minns helt galet. För 4,2 MSEK kan man typ köpa tomt och bygga hus själv i Bålsta och slippa kreditrisk på grannarna. Är detta verkligen något man kan kalla prisvärda bostäder?
2018-01-17, 23:01
Medlem
Jag har lagt märke till att det är väldigt billigt att bo på hotell nu i Stockholm. Det kanske är bara för att det är januari?

Ett enkelrum från 1100:- för 2 nätter, fre-sön. Centralt läge.

För nåt år sen kommer jag ihåg för den summan fick jag bo på en sunkig båt med delat badrum eller ta pendeln långt ut.

Har det blivit en överetablering av hotell också?

Edit: tittade på första helgen efter lön i januari nu, lika billigt.
Senast redigerad av dc3102 2018-01-17 kl. 23:05.
2018-01-17, 23:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Jag har lagt märke till att det är väldigt billigt att bo på hotell nu i Stockholm. Det kanske är bara för att det är januari?

Ett enkelrum från 1100:- för 2 nätter, fre-sön. Centralt läge.

För nåt år sen kommer jag ihåg för den summan fick jag bo på en sunkig båt med delat badrum eller ta pendeln långt ut.

Har det blivit en överetablering av hotell också?

Edit: tittade på första helgen efter lön i januari nu, lika billigt.
Den iakttagelsen stämmer bra med Scandic Hotels vinstvarning från igår:

"Varför var Stockholmsmarknaden svagare än koncernens övriga marknader under fjärde kvartalet?

"Det har ju tillkommit kapacitet i marknaden - mer än 1.000 nya rum under 2017. Vi har haft en hyggligt bra efterfrågetillväxt under året, men den har blivit svagare under slutet på året. Marknaden har inte riktigt orkat assimilera den här nya kapaciteten. Det är inget vi är oroliga över på sikt, men just under fjärde kvartalet och i synnerhet i slutet på fjärde kvartalet har det varit lägre beläggning.""

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SCANDIC-HOTELS-MÅSTE-ANPASSA-TILL-RÅDANDE-MARKNADSLAeGE-FC-1013105283
2018-01-17, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Tack för dina insikter, tyvärr har folk guldfiskminne och tror att det alltid går att låna nästan obegränsat. 2011 borde ju annars vara närtid för även unga människor.

Det är som att det blir nån slags kognitiv blackout när man nämner fakta som att en etta på gärdet såldes för 20 tusen på nittiotalet (alltså inte per kvadratmeter!) eller att det inte gick att få bolån i perioder.

Jämfört med hur det är nu var det hur lätt som helst att få ett bolån 2011.

Om nu den här personen inte fick ett sådant "litet lån" med den inkomsten fanns det andra bakomliggande orsaker.

Jag jobbade med bolån då och jobbar fortfarande med det.

/ Fakta
2018-01-17, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullius
Den kan rapporteras in till Mäklarstatistik utan att rapporteras in till Hemnet. Hemnet har ju ett eget gränssnitt medan mäklarnas egna säljsystem rapporterar till Mäklarstatistik. Booli letar efter objekt som försvunnit från mäklarnas webbsidor och anser att dessa är sålda. Så har jag fattat det iallafall.
Att objektet markerats som sålt måste såvitt jag begriper vara ett grundkrav för att det ska dyka upp i någon statistik extern från mäklarfirman, det händer att objekt läggs på is eller blir helt återkallade, skulle dessa leta sig ut i statistik med adresser & prisuppgifter blir allt till en enda röra.
2018-01-17, 23:45
Avslutad
Hyror på 2-rumslägenheter som hyrs ut på Södermalm (blocket.se), kkr/månad

5,5
6,0
7,0
9,0
12,0
12,0
12,0
12,9
13,0
13,0
13,7
14,0
14,0
14,0
14,0
14,5
14,5
14,6
14,9
15,0 - median
15,0
15,0
15,0
15,0
15,0
15,0
15,0
15,0
16,0
16,0
16,0
16,1
16,5
17,3
17,3
17,9
20,0
20,7
20,7

=>
Medianhyran ser nu ut att vara på väg att falla under 15 kkr/månad.

Detta med 1 000 nya hotellrum under 2017 påverkar nog en hel del t ex via airbnb, som då inte ger samma möjligheter till extraförtjänster.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 23:48.
2018-01-17, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Jag som är ny i tråden erkänner direkt att det finns någon form av systemfel (bubbla) när man å ena sidan betalar för att bo (HR) medans man tjänat på att bo (BR) i tiotals år. Något skulle gjorts för länge sen! Ett gammalt beprövat ordspråk är att: Är huvudet dumt får kroppen lida! Har sett det stämma in åtskilliga gånger. Tuff framtid nu! De svagaste kommer usch, få betala priset för vansinnespolitiken som förts.
Vad skulle systemfelet vara?

Är det ett systemfel att det blir dyrare att nyproducera och existerande bostäder därmed stiger i pris. Har byggjobbare och hantverkare någon slags skyldighet att arbeta för lägre och lägre löner. Eller vad?

Hyresgästen hade kunna ta "kontantinsatsen" plus det motsvarande amorteringar som bostadsägaren gör och köpt aktier i t ex Wallenstam. Då har hyresgästen också varit bostadsägare.
Köpte man för 500 kSEK 1998 har hyresgästen 25,2 MSEK i dag.

Men valde hyresgästen att i stället slösa upp inkomsterna på nöjen och förlustelser så har man bara upplevelserna kvar. Dock har många sådan svårt att förlika sig med det. Och vill gärna stjäla aktiespararnas och bostadsägarnas tillgångar.
En del kallar det tom systemfel.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in