2018-01-17, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Eh? Det var inget uttalande av personlig erfarenhet, det är vetenskapligt bevisat. Utmattad som i trött och orkeslös blir i regel alla småbarnsföräldrar mer eller mindre, men utmattning som i utmattningssyndrom är extremt ovanligt och utmattningen har då inte sin grund ”i barnen”

Det är ett nödvändigt men inte tillräckligt villkor. Är du bekant med dessa begrepp?
Citera
2018-01-17, 22:51
Medlem
Rent objektivt har det inte på ett enda ställe gått att få någon annan information annat än att dessa föräldrar är stabila, kunniga och väldigt omtänksamma.

Visst är det förfärligt vad som hänt, men det går säkert att finna någon sorts logik i det som har hänt. Väldigt ofta så har fall där föräldrar/förälder dödar sina egna barn någon form av förklaring.

Verklig eller inbillad sådan från förälderns sida, så finns det något tankemönster vi kan relatera till. Inte nödvändigtvis acceptera och assimilera, var det ett verkligt problem för föräldern där de motiverade sina handlingar utifrån detta, så var det en förklaring. Där är det i detta fallet mer rimligt att se ett barmhärtighetsmotiv, framför att fadern upplevt någon kränkning inom äktenskapet. Det senare tror jag inte alls på.
Citera
2018-01-17, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Absolut. Det man dock bör komma ihåg är att polisen har som rutin att erbjuda samtalsstöd till sin personal i situationer där döda människor påtträffas.

Det gör vi när det har varit något speciellt, som till exempel detta. Sådana ärenden lämnar ingen opåverkad.
Det var något "speciellt" med just dessa döda, "sådana ärenden", därför erbjöds de första poliserna samtalsstöd.
Som dessutom orsakade ett "stort polispådrag".
Citera
2018-01-17, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Ska det tolkas som en halvtid?

Tror på detta hos mamman och barnen. http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2013/05/NiemannPicks-sjukdom-typ-C/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Det gör vi när det har varit något speciellt, som till exempel detta. Sådana ärenden lämnar ingen opåverkad.
Det var något "speciellt" med just dessa döda, "sådana ärenden", därför erbjöds de första poliserna samtalsstöd.

Det speciella var att barn var döda. Inget mer.
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl väldigt speciellt att hitta en hel familj död i sitt hem, oavsett hur de dött eller var i huset de fanns?
Citera
2018-01-17, 22:54
Medlem
Citat:
hitta döda ev mördade barn är väl speciellt?
Citera
2018-01-17, 22:55
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:

Min bedömning är att det speciella låg i att det var en hel familj som hittades död. Skriver min bedömning, utan att för den skull veta om vad mer som polisen upptäckte.

Det jag dock vet är att polisen har en rutin gällande samtalsstöd i samband med dödsfall. Notera att jag ej lägger in någon värdering i hur de döda har bragts om livet.
Citera
2018-01-17, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Åhh ja en video var det ja. Det sa du först inledningsvis och igår brev för att återgå till video. Ja, men då är saken biff. Vodkan lär vänta på dig nära fakta ligger på bordet. Du kanske ska bestämma om det är ett brev eller en video nu då?
Som jag redan sagt flera gånger.
Jag har bara återgett det jag fått mig berättat, och jag har två olika uppgifter. Ena personen säger video, andra sa brev. Personen som sa brev sa sedan att det kunde lika gärna varit en video, flera andra säger därefter; video inget annat.
Men som jag redan sagt, allt ska förklaras i detalj för dig, varför vet jag inte riktigt. Eget tänkande är verkligen inte din paradgren.
Citera
2018-01-17, 22:57
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Till er som säger att ni har säkra källor.

Är era källor sådana med förstahandsuppgifter eller har de fått informationen i andra eller tredje hand? Jag tänker mig att även poliser kan spela varandra spratt, liksom vanliga människor kan. Om någon polis misstänker att en annan läcker info till fb, eller till någon som i sin tur läcker till fb, kan den tanken uppstå, att förmedla falsk info till läckan. Kanske för att få arbetsro eller bara av ren djävulskap.

Jag tänker främst på polisens talesperson Westford som härom dagen uttryckte, med udden klart mot fb, sin förvåning över att personer verkade så säkra på vad som hänt. Och i samma mening tyckte jag mig kunna utläsa, att hon också menade att antagandena var helt fel. Eller åtminstone att osäkerhet råder kring vad som har hänt, men på fb visste man bestämt.

Dagens intervju med rättsmedicinaren pekar, i mitt tycke, mot att polisen inte heller vet så mycket om vad som verkligen har hänt. Vem som har mördat vem och vem som har begått självmord samt i vilken ordning.
Det verkade också oklart om pappan (eller någon alls) verkligen har hittats hängd. I intervjun framstår det nästan som att alla har hittats döda på olika platser, eller kanske i samma säng, och att rättsmedicinarna har ett himla pussel att lägga.
Men samtidigt är det oklart om den intervjuade är direkt delaktig i denna utredning eller om hon bara uttalar sig generellt om hur man arbetar på rättsmedicin.

Jag skulle inte alls bli förvånad om den förklaring vi alla väntar på kommer att bli en stor överraskning.
Citera
2018-01-17, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreba
Något kollektivt självmord är det inte fråga om. Mamman och barnen har hittats i Sina resp sovrum. Om mamman vore förövare så borde hon rimligen ha legat med sina barn. Pappan har mördat hela familjen. Inget gift har använts, ty det hade tytt på planering. Familjen har strypts därefter burits till sina Resp sovrum, som om inget har hänt. Han har därefter tagit sitt eget liv. En impulsiv handling.

Motivet: började nyligen med Sertralin. Blev avtrubbad och våldsam. Frun har haft litet socialt nätverk, dålig självkänsla, han har dominerat henne totalt. Långvarig psykisk misshandel som slutligen gått överstyr.

Kan du hänvisa till någon artikel där media eller polis gått ut med den informationen?
Ja, gärna resten också i ditt första stycke som även det är framställt av dig som fakta.
Citera
2018-01-17, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elweli
En till hittepåteori: På tal om våldsbrott... det kanske uppstod våld/slagsmål ändå? Därav spekulationer kring blod/blåmärken och allt som kommit på tal... Tänker att kanske mamman mått väldigt psykiskt dåligt och planerat detta helt ensam, att hon och de sjuka (?) barnen ska lämna jordelivet. Den vaga bilden vi fått är att HB varit lite ensam och hemma väldigt mkt? Kanske tycker hon att OH ägnar för mycket tid till jobbet och alla kollegor som älskar och hyllar honom. OH kanske försökte gottgöra genom att jobba hemifrån, vilket OH beklagat sig för inför kollegor. ”Jobbigt hemma”. Men så upptäckte HB att OH i smyg ansökt om en ny tjänst som skulle innebära att hon och barnen blev ”ensamma” igen. Där brinner det... Hon har kanske precis hunnit droga barnen en eftermiddag när pappan kommer hem. Väl planerat dagen innan OH’s stora möte/föredrag (eller vad det var). Han blir skogstokig, flyger på henne. Ruskar om henne, slår, skriker och ser svart. Hans barn är döda! Antingen så dödar han sin fru under utbrottet och ser sedan ingen annan utväg än att ta livet av sig själv med. Vad finns kvar att leva för?

Ännu en fantasihistoria om hur detta hemska gått till...

Tycker detta låter mycket troligt faktiskt, skulle mkt väl kunna vara så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in