2018-01-17, 22:20
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Nej du är oförskämd och girig! Och så är du vad heter det nu, fan heter det, hittar inte ordet, det där alla nya ungdomar är nuförtiden, får gå in på tyda här och kolla vad "entitled" blir på svenska. Nej jag fick fan inte fram ordet jag letar efter! En mindre skandal!

En trajder som gör pengar med sina redskap som baseras på intrikata analyser kommer givetvis inte ge bort dem till dig, det du säger är att han ska ge dig gratis pengar. Skärpning!

Haha, ja du, jag bryr mig egentligen inte. Vad ni än säger kommer jag aldrig sätta mina surt förvärvade slantar på detta
2018-01-17, 22:21
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Jag tror faktiskt också att en dipp till 8,5 fortfarande är möjlig, men closar den innanför molnet på det dagliga, har jag svårt att se att den droppar igen.

5000 tror jag du bara kan drömma om. Samma med längre period. Det går bli en snabb återhämtning upp till 14-15, sen där kan den nog gå sidleds ett tag.
Allright ja det finns ju support vid 14-15 så absolut. Jag tycker bara personligen att den nivån är lite för hög rent generellt i nuläget och att det behövs mer tid och då tänker jag på mer tid i folks medvetanden, lite starkare rötter om man säger så, hos fler människor. Men vem vet, det är lite 50/50 just nu. Men all FUD som sprids just nu hos skeptiker är bara skrattretande vid det här laget. Generellt är det folk som är så hårt rotade vid det gamla systemet att dom inte ens har förmågan att visualisera sig något annorlunda. Det är förståeligt, människan fungerar så. Men det är synd att mänskliga framsteg alltid! ska föregås av så mycket motstånd.
2018-01-17, 22:22
Medlem
PippiDrengs avatar
Citat:
Ta reda på vad pengar är för något.

Jag är ingen självutnämnd expert som du själv.
Frågorna ställde jag för att få någon att förklara skillnaderna mer pedagogiskt än vad jag någonsin kan lyckas med så att till och med en idiot som du kan förstå.
Svara på frågorna istället!
2018-01-17, 22:33
Medlem
statemachines avatar
Citat:
många vill nog inte se att det rör sig för mycket mellan fyrsiffrigt och femsiffrigt, då det skapar onödigt skrivande när man beskriver myntets värde så därför tror jag att det kommer stanna på fyrsiffrigt.
Tror du verkligen att värdet kommer bestämmas av att det är "jobbigt att växla mellan att skriva fyr- och femsiffriga tal"
2018-01-17, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av statemachine
Tror du verkligen att värdet kommer bestämmas av att det är "jobbigt att växla mellan att skriva fyr- och femsiffriga tal"
Det är såhär det blir när man får en spekulationsbubbla driven av de som vanligtvis inte ägnar sig åt aktiva investeringar.
2018-01-17, 22:40
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Kompatibel med andra kryptovalutor? Tveksamt. Tror inte många som är inom krypto idag skulle stödja en centraliserad valuta framtagen av en stat.

Varför skulle då ryssarna vara intresserade av att ta fram en kryptovaluta? Då skulle de bara kunna använda den inom Ryssland, kan de lika gärna hålla sig till sin gamla rubel.
2018-01-17, 22:40
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Ska göra ett försök att ge min syn på det hela, även om jag är ute på lite tunn is

Jag tror personligen inte på Bitcoin eller andra kryptovalutor. Efter att ha läst på en del, utan att på något sätt vara expert, så ser jag helt enkelt inte värdet i det. Visst, man kan skicka pengar utan banker som mellanhand, men kommer det någonsin vara en särskilt värdefull tjänst för gemene man? Jag tror inte det. Det är endast folk som vill hålla sig undan bankväsendet (oftast kriminella) som kan utnyttja kryptovalutors största fördel. Jag tror inte de kriminella är en tillräckligt stor grupp för att hålla uppe värdet i "valutan" genom efterfrågan från endast den gruppen.

I övrigt ser jag inga andra fördelar, bara nackdelar. Det verkar vara långsamt, energikrävande, höga transaktionskostnader (jämfört med banksystemet) och osäkert (titta på alla hacks som skett med bitcoins för hundratals miljoner stulna). Eftersom det tilltalar kriminella kommer stater göra vad de kan för att sabotera.

Jag är helt övertygad om att det i princip enda som driver kursen i nuläget är ren spekulation. Folk köper för de tror att att kursen kommer stiga, eftersom de hoppas att andra kommer köpa för att de tror att kursen ska stiga, o.s.v. Upp som en raket när psykologin är på det hållet, ner som en pannkaka när psykologin vänder.

Enda tillfället som jag ser, när kursen kan gå upp utan att det är spekulation som driver det, är om vi får en global bankkris och folk inte längre litar på att man kommer få tillbaka pengar man stoppar in i bankerna. Vid ett sådant tillfälle fyller faktiskt Bitcoin en värdefull funktion; digital betalning som är säkrare än banker. Men hur mycket det är värt (=vilken kurs som kommer nås), eller om förtroendet för bankväsendet någonsin kommer bli så lågt, är omöjligt att sia om.

FIAT-valutor är uppbackade av stater, det är det som garanterar deras värde. Svenska staten lovar att du alltid kan betala dina skatteskulder i kronor och alltid kommer få ditt bidrag i kronor. Det ger en följdeffekt av säkerhet i hela samhället som är knutet till den aktuella staten. Med det sagt så är inte heller FIAT-valutor immuna mot spekulation, inflation, bubblor och ekonomisk misär, men de känns säkrare än Bitcoin och de är i nuläget långt mycket mer användbara.

Du har ju tyvärr helt misslyckats förstå att största användningsområdet för Bitcoins är som betalmedel för andra tokens och kryptovalutor där riktiga företag står bakom många nya blockchain-baserade affärsideér som är fantastiskt nyskapande.

Det är därför Bitcoin går upp och det är därför folk köper bitcoin.
2018-01-17, 22:44
Medlem
Citat:
Du har ju tyvärr helt misslyckats förstå att största användningsområdet för Bitcoins är som betalmedel för andra tokens och kryptovalutor där riktiga företag står bakom många nya blockchain-baserade affärsideér som är fantastiskt nyskapande.

Det är därför Bitcoin går upp och det är därför folk köper bitcoin.
Därav att jag eventuellt är ute på tunn is. Men varför kan man inte köpa andra kryptovalutor direkt med FIAT-valuta då? Om det du skriver stämmer så är Bitcoin endast ett omständigt mellansteg. Skulle också uppskatta om du vill länka ett exempel på det du nämner, vore intressant att läsa.
2018-01-17, 22:45
Medlem
movsds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
En dag, kanske om några tiotals år, så kommer solen ge ifrån sig en solstorm som dödar all elektronik och bränner sönder alla ledningar. Det finns inget som kan säkra oss från det och det händer med några hundra års mellanrum. Då kommer krypto valutorna få en rejäl smäll, då många coins försvinner spårlöst. Själva blockkedjorna kommer klara sig, men hela handelsplatformen kommer sluta fungera tills vi byggt upp allt igen. Då är det guld och silver som gäller som vanligt.
Hur gick börsen senaste solstormen? Du har rätt i att utan elektronik är vi körda. Vet själv hur handikappad man är utan el en dag när det görs en större förändring i stadsnätet. Frågan är hur man förvarar metaller. Hemma? En bank känns inte säkert när de förlorat allt.
2018-01-17, 22:49
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Därav att jag eventuellt är ute på tunn is. Men varför kan man inte köpa andra kryptovalutor direkt med FIAT-valuta då? Om det du skriver stämmer så är Bitcoin endast ett omständigt mellansteg. Skulle också uppskatta om du vill länka ett exempel på det du nämner, vore intressant att läsa.

Det finns inga sådana börser/banker där du kan köpa små altcoins för fiat. Det är så marknaden är uppbyggd.

https://www.civic.com/ är ett exempel.
2018-01-17, 22:50
Medlem
SituationReports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av movsd
Hur gick börsen senaste solstormen? Du har rätt i att utan elektronik är vi körda. Vet själv hur handikappad man är utan el en dag när det görs en större förändring i stadsnätet. Frågan är hur man förvarar metaller. Hemma? En bank känns inte säkert när de förlorat allt.

Man får vara lite kreativ.

Ett tips är att läsa på hur man gjort över historisk tid. Gömma i kråkbon, jordkällargolv, i väggar, som dekor fullt synligt, kryptiska ristade kartor eller instruktioner, uppdelat i portioner så man kan offra en del ifall det blir inbrott som kräver offring osv.

Jag vet att vissa religiösa grupper alltid bär en liten guldsäck runt halsen ifall de behöver det. Andra har sytt in mynt i kläderna.

I kassaskåpet kan man ha papperspengar, testamenten och kryptiska instruktioner åt släkt och vänner ifall man stupar i strid.

Jag har inte studerat vad som hände med börsen under exempelvis The Carrington Event. Jag kanske ska läsa på lite.
2018-01-17, 22:51
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ta reda på vad pengar är för något.

Intressat fråga som fler borde ställa sig. Vad är pengar? Går jag in på banken och lånar pengar till en bil så skapar banken dessa pengar i form av en skuld till banken som jag förväntas betala ränta på och amortera. Banken har aldrig dessa pengar fysiskt i form av insättningar av andra personer. Jag tror bankerna måste ha 10 procent av de belopp de har rätt att låna ut. Dessa lån i sin tur garanteras av centralbanker som den Svenska Riksbanken eller Federal reserv. Pengar är enligt mig det största bedrägeri mänskligheten utsatts för och fungerar bara så länge alla är med på noterna. Iden med pengar introducerades ganska tidigt i vår civilisation precis som lån och räntor.
Därför tror jag mer på guld, silver och diamanter.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in