2018-01-17, 21:51
Medlem
RobertoSavianos avatar
Nu har BTC Passerat första resistance leveln (Tenkan) på hourly. Nästa är på 11.7 (Kijun).

Tar sig även tillbaka och kan close:a daily innanför Kumo och då kan vi vara tillbaka på 14k innan helgen är slut.
2018-01-17, 21:53
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Varför skulle vi? 8,500 är sista anhalten. Det är vad man brukar kalla "botten". Säljer man nu och den tar fart upp igen innan det, så har man gjort bort sig.

Man kan dock sätta tajta stopp losses på 8,4 typ eftersom om den faller igenom 8.5 kan nästa support ligga så långt ner som på 3k, men det är knappast troligt.
Hur får ni fram siffrorna? Vad kommer 8.5 och 8.4 ifrån?
2018-01-17, 21:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av statemachine
Hur får ni fram siffrorna? Vad kommer 8.5 och 8.4 ifrån?
Tror du seriöst att en lönsam trajdar kommer ge ut sina redskap? Går du hem till juveleraren också och frågar om du kan få hans diamantborr?
2018-01-17, 21:58
Medlem
statemachines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negerhate
Tror du seriöst att en lönsam trajdar kommer ge ut sina redskap? Går du hem till juveleraren också och frågar om du kan få hans diamantborr?
Haha, nej men det känns som siffrorna bara är tagna ur luften. Men vad vet jag. Jag är en sk "nocoiner".
2018-01-17, 22:02
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Haha, nej men det känns som siffrorna bara är tagna ur luften. Men vad vet jag. Jag är en sk "nocoiner".

I detta fall inget superavancerat. Det är 200 EMA och har alltid varit en superstark support-level för BTC.
2018-01-17, 22:02
Medlem
Enbolots avatar
Har inte orkat läsa hela tråden, har bara följt utvecklingen av Bitcoin fragmentariskt. Hörde ett rykte om att Ryssland skulle införa en kryptovaluta. Kommer det vara den ryska staten som stöder detta projekt eller är det ett privat projekt av någon oligark?
Kommer denna att vara kompatibel med andra kryptovalutor? En statlig rysk kryptovaluta kan ju vara intressant.
2018-01-17, 22:04
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enbolot
Har inte orkat läsa hela tråden, har bara följt utvecklingen av Bitcoin fragmentariskt. Hörde ett rykte om att Ryssland skulle införa en kryptovaluta. Kommer det vara den ryska staten som stöder detta projekt eller är det ett privat projekt av någon oligark?
Kommer denna att vara kompatibel med andra kryptovalutor? En statlig rysk kryptovaluta kan ju vara intressant.

Kompatibel med andra kryptovalutor? Tveksamt. Tror inte många som är inom krypto idag skulle stödja en centraliserad valuta framtagen av en stat.
2018-01-17, 22:04
Bannlyst
Citat:

Nej du är oförskämd och girig! Och så är du vad heter det nu, fan heter det, hittar inte ordet, det där alla nya ungdomar är nuförtiden, får gå in på tyda här och kolla vad "entitled" blir på svenska. Nej jag fick fan inte fram ordet jag letar efter! En mindre skandal!

En trajder som gör pengar med sina redskap som baseras på intrikata analyser kommer givetvis inte ge bort dem till dig, det du säger är att han ska ge dig gratis pengar. Skärpning!
2018-01-17, 22:05
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Nu har BTC Passerat första resistance leveln (Tenkan) på hourly. Nästa är på 11.7 (Kijun).

Tar sig även tillbaka och kan close:a daily innanför Kumo och då kan vi vara tillbaka på 14k innan helgen är slut.
Jag skulle vara försiktig med att ropa hej. Jag ser hellre att den rör sig mot 8500 faktiskt, det skulle kännas som en mer hälsosam konsolidering, t.om ännu lägre vid 5000. Den får gärna ligga där nere och bygga momentum under en längre period. Upp till ett år eller mer.
2018-01-17, 22:08
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Jag skulle vara försiktig med att ropa hej. Jag ser hellre att den rör sig mot 8500 faktiskt, det skulle kännas som en mer hälsosam konsolidering, t.om ännu lägre vid 5000. Den får gärna ligga där nere och bygga momentum under en längre period. Upp till ett år eller mer.

Jag tror faktiskt också att en dipp till 8,5 fortfarande är möjlig, men closar den innanför molnet på det dagliga, har jag svårt att se att den droppar igen.

5000 tror jag du bara kan drömma om. Samma med längre period. Det får bli en snabb återhämtning upp till 14-15, sen där kan den nog gå sidleds ett tag.
Senast redigerad av RobertoSaviano 2018-01-17 kl. 22:17.
2018-01-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PippiDreng
Vafan. Det här visste jag ju. Ursäkta min glömska.
Hur som helst så förklarar du det hela bra. Du verkar ha koll.
I ditt exempel kan vi alltså byta ut "strumpor" mot "bitcoin" så vet de som frågat i tråden varför en bitcoin kostar ~10000$.
Med andra ord är det alltså alla som handlar med valutan som gemensamt bestämmer hur mycket den ska vara värd.

Men om vi då snackar FIAT valutor. Kan du ge liknande bra exempel på hur värdet bestäms?
Vilken garanti har de som handlar med dessa valutor att dem håller ett visst värde?
Kan användarna vara med och påverka värdet på något sätt? Är det ens önskvärt?
Jag förstår att det är lite att jämföra äpplen med päron och detta är något av en ledande fråga, men du verkar kunna förklara det hela bra.
Ska göra ett försök att ge min syn på det hela, även om jag är ute på lite tunn is

Jag tror personligen inte på Bitcoin eller andra kryptovalutor. Efter att ha läst på en del, utan att på något sätt vara expert, så ser jag helt enkelt inte värdet i det. Visst, man kan skicka pengar utan banker som mellanhand, men kommer det någonsin vara en särskilt värdefull tjänst för gemene man? Jag tror inte det. Det är endast folk som vill hålla sig undan bankväsendet (oftast kriminella) som kan utnyttja kryptovalutors största fördel. Jag tror inte de kriminella är en tillräckligt stor grupp för att hålla uppe värdet i "valutan" genom efterfrågan från endast den gruppen.

I övrigt ser jag inga andra fördelar, bara nackdelar. Det verkar vara långsamt, energikrävande, höga transaktionskostnader (jämfört med banksystemet) och osäkert (titta på alla hacks som skett med bitcoins för hundratals miljoner stulna). Eftersom det tilltalar kriminella kommer stater göra vad de kan för att sabotera.

Jag är helt övertygad om att det i princip enda som driver kursen i nuläget är ren spekulation. Folk köper för de tror att att kursen kommer stiga, eftersom de hoppas att andra kommer köpa för att de tror att kursen ska stiga, o.s.v. Upp som en raket när psykologin är på det hållet, ner som en pannkaka när psykologin vänder.

Enda tillfället som jag ser, när kursen kan gå upp utan att det är spekulation som driver det, är om vi får en global bankkris och folk inte längre litar på att man kommer få tillbaka pengar man stoppar in i bankerna. Vid ett sådant tillfälle fyller faktiskt Bitcoin en värdefull funktion; digital betalning som är säkrare än banker. Men hur mycket det är värt (=vilken kurs som kommer nås), eller om förtroendet för bankväsendet någonsin kommer bli så lågt, är omöjligt att sia om.

FIAT-valutor är uppbackade av stater, det är det som garanterar deras värde. Svenska staten lovar att du alltid kan betala dina skatteskulder i kronor och alltid kommer få ditt bidrag i kronor. Det ger en följdeffekt av säkerhet i hela samhället som är knutet till den aktuella staten. Med det sagt så är inte heller FIAT-valutor immuna mot spekulation, inflation, bubblor och ekonomisk misär, men de känns säkrare än Bitcoin och de är i nuläget långt mycket mer användbara.
2018-01-17, 22:18
Medlem
Enbolots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationReport
Ja, i realiteten så är Bitcoins idag en världsvaluta. Alla håller med om det och alla använder bitcoins. Men när priserna steg kraftigt så gick transaktionskostnaderna upp så mycket att Bitcoins riskerade att förinta sig själv. Som tur är så går priset ned igen och det är utmärkt för handeln. Ju lägre värde desto bättre handel.

Andra kryptovalutor som kan vara bättre än Bitcoins finns, men det är bara Ethereum som är allmänt accepterad som världsvaluta bland unga människor som alldeles strax ersätter alla gamla fiat-dinosaurier. ( Vi talar om några få år då de flesta 40-talister dör ).

När fiat är död så existerar bara krypto. Men dessa är inte säkra investeringsobjekt, det ska de inte heller vara. Krypto "valutor" är till för att idka snabb och smidig handel, inte lägga på hög.

Därför kommer vi i framtiden växla krypto mot fysiskt guld och silver, utan fiat mellanhänder.

En dag, kanske om några tiotals år, så kommer solen ge ifrån sig en solstorm som dödar all elektronik och bränner sönder alla ledningar. Det finns inget som kan säkra oss från det och det händer med några hundra års mellanrum. Då kommer krypto valutorna få en rejäl smäll, då många coins försvinner spårlöst. Själva blockkedjorna kommer klara sig, men hela handelsplatformen kommer sluta fungera tills vi byggt upp allt igen. Då är det guld och silver som gäller som vanligt.

Därför är krypto inte något för den långsiktige investeraren. Men lite kan man riskera, då det finns bra potential så länge det fungerar.

Efter solstormen ( eller EMP, vilket är oundvikligt att det kommer att hända till slut ), så byggs elektriska nätet sakta upp igen under ca 20 års tid, samtidigt återbyggs internet upp igen men under den långa tiden kommer det komma nya varianter och lösningar av valuta system, varav kryptovalutor i vår dags tappning kommer vara arkaiskt. Guld och silver kommer dock fungera även efter sådana händelser.

Rekommendation är därför att växla krypto mot guld/silver och vice versa utan att använda fiat valutor och att inte enbart ha krypto som långtids investering, utan snarare en mindre del man är villig att offra till fördel för risk-reward tills internet dör och återuppstår.

Vaket inlägg! Den där solstormen har jag förutspått länge och som du så riktigt påpekar kommer den med jämna mellanrum. Den sista stora EMP slog ut all el i New York i början av 1900-talet. Så det handlar inte om utan när. Då kommer det att vara fysiskt guld och silver som gäller vilket jag förutspått och därför garderat mig med. Frågan är om papperspengar kommer att vara gångbara efter att all digital teknik slagits ut. Det kommer att ta decennier att bygga upp systemen igen. OK fiberkablar och sådant klara sig men all solid state teknologi är körd för gott. Samma sak sker i närheten av en kärvapenexplotion därför hade ryssarna rörradio på sina MiG-25 i alla fall den som Belenko landade i Japan.
Senast redigerad av Enbolot 2018-01-17 kl. 22:23.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in