2015-12-22, 19:52
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Hej
Jag är skriven i Norge just nu och är med i deras belastningsregister, har bott där i 3 år nu.
Till saken så har jag tänkt att söka in till GMU och undrar om dem kommer att göra
en check i norska belastningsregistret eller bara svenska?
Är svensk medborgare fortfarande och mitt register är grönt i Sverige, det har inte skickats över.
Skulle jag vara du skulle jag skriva mig i Sverige en tid före jag sökte. Kan inte garantera vad de söker, men för att komma in som rekryt går ingen igenom för mycket. Det som finns på listan görs. Utlandsutredning för svenskar från Sverige finns knappast.

PS. Bara fundering. Inga fakta.
Citera
2016-04-16, 13:09
Medlem
Jag har nyligen blivit antagen till en GMU utbildning som har med underrättelse att göra, trodde faktiskt inte att jag skulle bli antagen då jag har blivit tagen för fortkörning. Saken är den att jag mönstrade för lite över 1 år sedan och då var jag inte straffad och blev inte antagen på den utbildningen jag ville komma in på.

Så testade att prata med en yrkesvägledare nu i veckan och nu när jag har en fortkörning på mig och sökte in på nytt och han sa att dom skulle göra registerutdrag på mig och sen skulle jag få svar, och nu har jag blivit antagen

Har dom helt enkelt missat min fortkörningsbot eller jag hade bara tur att dom såg förbi det? Eller kommer jag få göra GMU men sedan inte fortsätta inom min befattning som har med underättelse att göra? För även enligt FMs hemsida så får man inte göra GMU om man finns med i polisens brottsregister?
Citera
2016-04-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theman__
Jag har nyligen blivit antagen till en GMU utbildning som har med underrättelse att göra, trodde faktiskt inte att jag skulle bli antagen då jag har blivit tagen för fortkörning. Saken är den att jag mönstrade för lite över 1 år sedan och då var jag inte straffad och blev inte antagen på den utbildningen jag ville komma in på.

Så testade att prata med en yrkesvägledare nu i veckan och nu när jag har en fortkörning på mig och sökte in på nytt och han sa att dom skulle göra registerutdrag på mig och sen skulle jag få svar, och nu har jag blivit antagen

Har dom helt enkelt missat min fortkörningsbot eller jag hade bara tur att dom såg förbi det? Eller kommer jag få göra GMU men sedan inte fortsätta inom min befattning som har med underättelse att göra? För även enligt FMs hemsida så får man inte göra GMU om man finns med i polisens brottsregister?
En fortkörningsbot är en ordningsbot som utfärdas av polisen (förutsatt att det är en vanlig penningbot, inte dagsböter/strafföreläggande som utfärdas av åklagare), vad jag sett citeras här i tråden handlar om strafföreläggande eller böter utfärdade av åklagare eller allmän domstol och det är alltså vad som inte är acceptabelt enligt FM.

Så. En ordningsbot borde inte vålla några problem per automatik.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/
Citera
2016-04-16, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LegalEgalist
En fortkörningsbot är en ordningsbot som utfärdas av polisen (förutsatt att det är en vanlig penningbot, inte dagsböter/strafföreläggande som utfärdas av åklagare), vad jag sett citeras här i tråden handlar om strafföreläggande eller böter utfärdade av åklagare eller allmän domstol och det är alltså vad som inte är acceptabelt enligt FM.

Så. En ordningsbot borde inte vålla några problem per automatik.

https://polisen.se/Lagar-och-regler/Boter/

Ah tack för det snabba svaret, då förstår jag. Var visst jag som var dåligt påläst, jag trodde att ordningsbot tillhörde strafföreläggande.

var för övrigt en penningbot bara jag fick på plats av polis
Citera
2018-01-17, 22:05
Medlem
Antar att man är rätt körd om man har två ringa narkotikadomar i registret (och därutöver en ännu äldre 5+ år, men som SÄPO såklart ser i alla fall) varav en av dessa domar är för framställan? Hehe

Är egentligen inte särskilt sugen, men hade kunnat ta det som sista utväg om jag får kicken från jobbet här i Norge
Citera
2018-01-18, 17:16
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackOlivesMatter
Antar att man är rätt körd om man har två ringa narkotikadomar i registret (och därutöver en ännu äldre 5+ år, men som SÄPO såklart ser i alla fall) varav en av dessa domar är för framställan? Hehe

Är egentligen inte särskilt sugen, men hade kunnat ta det som sista utväg om jag får kicken från jobbet här i Norge

Du är rätt körd. Rakt och ärligt.

Om jag vore du så skulle jag stanna här i Norge istället. Samhället fungerar bättre, och framtiden ser avsevärt ljusare ut. Jag stannar här, that's for damn sure.
Citera
2018-01-19, 00:49
Medlem
Stureplansstekarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Hej
Jag är skriven i Norge just nu och är med i deras belastningsregister, har bott där i 3 år nu.
Till saken så har jag tänkt att söka in till GMU och undrar om dem kommer att göra
en check i norska belastningsregistret eller bara svenska?
Är svensk medborgare fortfarande och mitt register är grönt i Sverige, det har inte skickats över.
Aha, jag trodde anteckningar fördes över mellan de nordiska länderna.
Citera
2018-01-19, 11:01
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackOlivesMatter
Antar att man är rätt körd om man har två ringa narkotikadomar i registret (och därutöver en ännu äldre 5+ år, men som SÄPO såklart ser i alla fall) varav en av dessa domar är för framställan?

Ja, det är kört. Narkotika, tillgrepps och våldsbrott medför ansökan ned i papperstuggen direkt när det gäller anställningar inom FM.
Citera
2018-01-19, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theman__

Helt ärligt vem fan bryr sig om en fortkörning. När du väl är inne i FM (gjort GU) kommer det vara dina befäl som anställer dig. Det får dom göra även om polisen säger att du är straffad för mord. Dom rekomenderar endast att du inte ska få ett jobb pga att du är straffad. Det är ändå regementet som gör den slutliga bedömningen. Dock väger ju självklart sånt in.

Vilken normal officer bryr sig om en fortkörning? Sköter du dig bra kommer dom anställa dig. Ordningsföreselser ska inte vara ett problem.
Citera
2018-01-20, 20:14
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Helt ärligt vem fan bryr sig om en fortkörning. När du väl är inne i FM (gjort GU) kommer det vara dina befäl som anställer dig. Det får dom göra även om polisen säger att du är straffad för mord. Dom rekomenderar endast att du inte ska få ett jobb pga att du är straffad. Det är ändå regementet som gör den slutliga bedömningen. Dock väger ju självklart sånt in.

Vilken normal officer bryr sig om en fortkörning? Sköter du dig bra kommer dom anställa dig. Ordningsföreselser ska inte vara ett problem.

Förstår din poäng men om man är straffad för mord så kommer man aldrig få anställning.
Citera
2018-01-20, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Förstår din poäng men om man är straffad för mord så kommer man aldrig få anställning.
Nej men det är fortfarande upp till din chef på regementet att avgöra.
Citera
2018-01-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Detta svar är en parad av okunskap, det är INTE Polisen som rekommenderar någonting alls.

Registerkontroll genomförs av SÄPO som en del av säkerhetsprövning när Försvarsmakten ska inplacera någon i säkerhetsklass 3 eller högre.

Om det blir napp i registerkontrollen avgör MUST om det framkomna påverkar möjligheten till inplacering i säkerhetsklass. Organisationsenhet överlåter även slutligt beslut till MUST om OrgE själva har kommit fram till något i sin del av säkerhetsprövningen och inte anser att inplacering kan ske eller är osäkra på bedömningen av det som framkommit.

Lästips för den som inte är nöjd med att sitta och killgissa:
H Säk Säkprövn 2017
Säkerhetsskyddslag (1996:627)
Säkerhetsskyddsförordning (1996:633)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här