2015-03-18, 02:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmization
Haha, du verkar vettig. Psykologen kommer älska dig!

Missade du delen där jag skrev att jag ansåg att det är omöjligt för mig att bli antagen och att jag därför inte kommer ansöka och således aldrig träffa den där psykologen?

Nåväl, finns förhoppningsvis andra jobb att söka till.

Nu ska jag sova, nästa lektion börjar om bara några timmar ...odisciplinerad och olämplig som jag är kanske jag inte passar som soldat ändå, trots allt.
Citera
2015-03-18, 08:34
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Okej, tack för allas svar. Jag drar slutsatsen att det är fullt omöjligt för mig att bli antagen av Försvarsmakten dom kommande fem åren. Lyckligtvis är jag ung.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker att deras "princip" är idiotisk. De borde köra upp den i röven o börja ta hänsyn till vad det är för typ av brott och inte utesluta kompetenta, diciplinerade och vettigt folk(jag) med en god potential att bli en bra krigskämpe.

Jag tror du skall se det som så här:

Du anser att det finns regler man inte behöver följa. Det är ingen ovanlig åsikt, och i de flesta fall åker man ju inte heller fast för rena skitsaker eller gränsfall. Men nu har du uppträtt så att du riskerar ett straff, och så undrar du hur försvaret kommer att reagera om du blir fälld.

De kommer rimligtvis att tänka så här: AHA. Här har vi en kille (misstänker jag) som inte tycker det gör något om man bryter mot reglerna! Undrar vilka av VÅRA regler han kommer att strunta i, och när kan vi i så fall lita på att han inte tar med vapen hem när det är jaktsemester, skjuter förhatliga grannar, spränger bensinstationen när de chockhöjer bensinpriset eller börjar med litet politisk terrorism? Till detta kommer frågor av typen: I ett svårt och vanskligt läge kanske vi måste ge order som innebär att man måste sätta sin egen säkerhet i andra hand före samhällets och kamraternas - kommer någon som gör litet som den själv vill att vara pålitlig?

Gränser och krav är ibland absoluta. Detta kan vara en sådan gräns, och för de flesta förefaller det troligen dessutom vettigt att man åminstone BÖRJAR som anställd i försvaret med ett rent papper.

På den gamla, onda tiden hanterade pliktverket (värnpliktsmyndighet) det här litet annorlunda, då fanns det ställen att sätta folk på där de inte behövde prövas så hårt, och det var en principsak att alla skulle tjänstgöra. Nu ser man det annorlunda. Med ett brott i bagaget kan du inte heller antas till en del andra utbildningar, till exempel polis.
Citera
2015-05-10, 20:11
Medlem
DoggeAntiTrolls avatar
Jag har en fråga. Jag gick in på ett köpcenter som var 'öppet' mitt i natten på fyllan. Polis kom direkt när jag skulle ut därifrån (gjorde inget olagligt utan bara kollade runt eftersom det var öppet). Jag sa till polisen varför jag gick in och jag tog emot stafföreläggandet. Inget har hänt än dvs bötern har ej kommit.

Jag är antagen till GMU i september och undrar om dom kommer avslå min ansökan innan jag åker till GMUn? Jag gjorde ju inget direkt dumt, snodde och förstörde ingeting men ändå olaga intrång.

Vad kommer att hända?
Citera
2015-05-10, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoqiet
Okej, tack för allas svar. Jag drar slutsatsen att det är fullt omöjligt för mig att bli antagen av Försvarsmakten dom kommande fem åren. Lyckligtvis är jag ung.

Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker att deras "princip" är idiotisk. De borde köra upp den i röven o börja ta hänsyn till vad det är för typ av brott och inte utesluta kompetenta, diciplinerade och vettigt folk(jag) med en god potential att bli en bra krigskämpe.

1. Du kan läsa min tidigare post i frågan så kan du läsa om undantagen från regeln. Sedan är det upp till dig själv - antingen väntar du i fem år eller så försöker du uppfylla kriterierna för undantag, ifall du nu verkligen vill bli soldat enligt nuvarande kontrakt - snarare får man bilden av dina inlägg att du egentligen vill göra det som förr i tiden kallades för värnplikt.
Citera
2015-05-10, 22:33
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoggeAntiTroll
Jag är antagen till GMU i september och undrar om dom kommer avslå min ansökan innan jag åker till GMUn? Jag gjorde ju inget direkt dumt, snodde och förstörde ingeting men ändå olaga intrång.

Vad kommer att hända?

Det görs en personkontroll i samband med att du påbörjar utbildningen, och om du då finns med i belastningsregistret blir du sannolikt avskiljd från utbildningen när det uppdagas.
Citera
2015-05-11, 01:12
Medlem
Tester hos RM om en dryg månad. Kryssade i att jag inte blivit dömd senaste åren.

Helt förträngt att jag kört 86 km/h på en 70 km/h väg då polisen tog mig under en stor laserkontroll. Borde jag vara orolig för detta?

Utöver denna ordningsbot är jag ren från belastningsregistret. Känns riktigt surt om jag skulle torska på detta då en framtid inom det militära länge varit en stor dröm.
Citera
2015-05-11, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andoz
Tester hos RM om en dryg månad. Kryssade i att jag inte blivit dömd senaste åren.

Helt förträngt att jag kört 86 km/h på en 70 km/h väg då polisen tog mig under en stor laserkontroll. Borde jag vara orolig för detta?

Utöver denna ordningsbot är jag ren från belastningsregistret. Känns riktigt surt om jag skulle torska på detta då en framtid inom det militära länge varit en stor dröm.

Nej. Alla kör för fort ibland.
Citera
2015-05-11, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
En soldat ska bara lära sig döda på effektivaste sätt och frivilligt utsätta sig för dödsfara.
fan i mig jag tror vi rekryterar konflikträdda förskollärare helst kvinnliga till den typen av yrke.

nej en soldat ska lyda order under alla omständigheter och klara att lösa olika situationer under stor press.

det är inga rambo killar dom söker. kondition och logiskt tänkande är dom viktigaste egenskaperna
Citera
2015-12-22, 15:49
Medlem
Hej
Jag är skriven i Norge just nu och är med i deras belastningsregister, har bott där i 3 år nu.
Till saken så har jag tänkt att söka in till GMU och undrar om dem kommer att göra
en check i norska belastningsregistret eller bara svenska?
Är svensk medborgare fortfarande och mitt register är grönt i Sverige, det har inte skickats över.
Citera
2015-12-22, 17:02
Medlem
Mr EmComs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedway
Hej
Jag är skriven i Norge just nu och är med i deras belastningsregister, har bott där i 3 år nu.
Till saken så har jag tänkt att söka in till GMU och undrar om dem kommer att göra
en check i norska belastningsregistret eller bara svenska?
Är svensk medborgare fortfarande och mitt register är grönt i Sverige, det har inte skickats över.
Dom kollar på flashback också, och med den profilbilden blir du nekad dirr.
Citera
2015-12-22, 19:15
Medlem
SSG90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradet
Alla befattningar nu för tiden är säkerhetsklassade, dvs du får inte finnas i belastningsregister. Framkommwer detta under värnplikten ( och antagligen under militära tjänstgöringen) så kommer du stängas av alt sägas upp.

Helt fel. Det som inte accepteras är bl a våldsbrott, sexualbrott, stöld eller andra typer av brott där man tydligt inte respekterat andra människors liv, hälsa eller egendom.
Citera
2015-12-22, 19:42
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag tror du skall se det som så här:

Du anser att det finns regler man inte behöver följa. Det är ingen ovanlig åsikt, och i de flesta fall åker man ju inte heller fast för rena skitsaker eller gränsfall. Men nu har du uppträtt så att du riskerar ett straff, och så undrar du hur försvaret kommer att reagera om du blir fälld.

De kommer rimligtvis att tänka så här: AHA. Här har vi en kille (misstänker jag) som inte tycker det gör något om man bryter mot reglerna! Undrar vilka av VÅRA regler han kommer att strunta i, och när kan vi i så fall lita på att han inte tar med vapen hem när det är jaktsemester, skjuter förhatliga grannar, spränger bensinstationen när de chockhöjer bensinpriset eller börjar med litet politisk terrorism? Till detta kommer frågor av typen: I ett svårt och vanskligt läge kanske vi måste ge order som innebär att man måste sätta sin egen säkerhet i andra hand före samhällets och kamraternas - kommer någon som gör litet som den själv vill att vara pålitlig?

Gränser och krav är ibland absoluta. Detta kan vara en sådan gräns, och för de flesta förefaller det troligen dessutom vettigt att man åminstone BÖRJAR som anställd i försvaret med ett rent papper.

På den gamla, onda tiden hanterade pliktverket (värnpliktsmyndighet) det här litet annorlunda, då fanns det ställen att sätta folk på där de inte behövde prövas så hårt, och det var en principsak att alla skulle tjänstgöra. Nu ser man det annorlunda. Med ett brott i bagaget kan du inte heller antas till en del andra utbildningar, till exempel polis.

Är inte övertygad om att tänket är rätt.

1) Dels ger militärtjänstgöring stadga till ett liv som inte haft det,
2) dels kan straffade personer vara effektiva i riktigt krig.

Under finska fortsättningskriget gjorde brottmålsfångarna som befriats från fängelse till fronten i Nikke Pärmis bataljon Musta Nuoli (Svarta Pilen) bataljonen väl av sig. Politiska fångarna (kommunisterna) som tillfördes rymde över till fienden så fort de fick en chans. Bataljonen bestod endast av fångar som befriats för fronttjänstgöring.

I min syn är svenska försvarets PK princip här (igen) något som skiljer sig från västvärldens kutymer och ett uttryck av Sveriges fredsskada o barnslighet.

Ta inte illa upp

PS. När överstelöjnant Nikke Pärmi som själv suttit några år för ett dråp i sin ungdom fick en mördare från fängelset, noterade han åt soldaterna i närheten "Se på herrar, nu har vi fått en yrkesman hit."
Senast redigerad av adam7 2015-12-22 kl. 19:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in