Citat:
Ursprungligen postat av
Zoqiet
Okej, tack för allas svar. Jag drar slutsatsen att det är fullt omöjligt för mig att bli antagen av Försvarsmakten dom kommande fem åren. Lyckligtvis är jag ung.
Avslutningsvis vill jag säga att jag tycker att deras "princip" är idiotisk. De borde köra upp den i röven o börja ta hänsyn till vad det är för typ av brott och inte utesluta kompetenta, diciplinerade och vettigt folk(jag) med en god potential att bli en bra krigskämpe.
Jag tror du skall se det som så här:
Du anser att det finns regler man inte behöver följa. Det är ingen ovanlig åsikt, och i de flesta fall åker man ju inte heller fast för rena skitsaker eller gränsfall. Men nu har du uppträtt så att du riskerar ett straff, och så undrar du hur försvaret kommer att reagera om du blir fälld.
De kommer rimligtvis att tänka så här: AHA. Här har vi en kille (misstänker jag) som inte tycker det gör något om man bryter mot reglerna! Undrar vilka av VÅRA regler han kommer att strunta i, och när kan vi i så fall lita på att han inte tar med vapen hem när det är jaktsemester, skjuter förhatliga grannar, spränger bensinstationen när de chockhöjer bensinpriset eller börjar med litet politisk terrorism? Till detta kommer frågor av typen: I ett svårt och vanskligt läge kanske vi måste ge order som innebär att man måste sätta sin egen säkerhet i andra hand före samhällets och kamraternas - kommer någon som gör litet som den själv vill att vara pålitlig?
Gränser och krav är ibland absoluta. Detta kan vara en sådan gräns, och för de flesta förefaller det troligen dessutom vettigt att man åminstone BÖRJAR som anställd i försvaret med ett rent papper.
På den gamla, onda tiden hanterade pliktverket (värnpliktsmyndighet) det här litet annorlunda, då fanns det ställen att sätta folk på där de inte behövde prövas så hårt, och det var en principsak att alla skulle tjänstgöra. Nu ser man det annorlunda. Med ett brott i bagaget kan du inte heller antas till en del andra utbildningar, till exempel polis.