2018-01-17, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang ev planering, lite nya uppgifter:

Eva Smith, som er professor emeritus i strafferet, forklarer, at det handler om, hvorvidt der er hold i anklagen om, at Peter Madsen planlagde drabet. Hvis det er tilfældet, er det en stærkt skærpende omstændighed, mener hun.

- Det er helt anderledes, end hvis man helt impulsivt bliver rasende, og så ender det med et drab. Det er helt klart, at et planlagt og forberedt drab er en noget alvorligere sag

TV 2s rets- og kriminalreporter Astrid Søndberg har fulgt sagen tæt siden dens begyndelse. Hun mener ikke, at politiet rejser sådan en tiltale, "hvis de ikke mener, at de kan føre bevis for det".

- Politiet må være nået frem til noget i løbet af efterforskningen, der viser, at Peter Madsen havde forberedt det, siger hun og tilføjer:

- Vi ved allerede, at et vidne har set ham gå med en sav ned til ubåden på samme dag, hvor Kim Wall forsvandt. Jeg har også talt med en anden person, der har fortalt, at Peter Madsen to dage forinden forhindrede, at der blev sat sporingsudstyr på ubåden.

http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-16-advokat-derfor-er-livstid-til-peter-madsen-over-maalet
Hade han två dagar innan förhindrat att det satts spårningsutrustning på ubåten? Det var väldigt nytt för mig. Nu börjar vi komma till bevis!
Citera
2018-01-17, 17:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Forsvarer Betina Hald Engmark oplyser til TV 2, at hun tirsdag har besøgt Peter Madsen i fængslet. De har talt om anklageskriftet, og hvad der nu skal ske. Peter Madsen nægter sig fortsat skyldig i drab. - Hans stillingtagen er uændret, siger Betina Hald Engmark.
http://nyheder.tv2.dk/krimi/2018-01-16-advokat-derfor-er-livstid-til-peter-madsen-over-maalet

Så försvaret är lite av en underdog här då det är hennes första mord. Nu har dom allt på bordet och kan arbeta utifrån vilka rubriceringar som Madsen är misstänkt för.
Att man inte kan fastställa dödsorsaken är möjligen av en viss betydelse beroende på vad för bevisning man har. Det ska bli intressant att följa domstolsprocessen. Han kommer inte erkänna något här utan vidgår att han inte är skyldig till mer än griftefrid.

Att han anses frisk betyder kanske att dom bedömer lite som Sverige med att det inte räcker med psykisk störning utan det ska handla om allvarlig psykisk störning. Förvaring eller livstid är åklagarens bud. Det som är svårt är att veta vad dom egentligen har i bevis då man inte har tillgång till materialet.
Citera
2018-01-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky

Så försvaret är lite av en underdog här då det är hennes första mord. Nu har dom allt på bordet och kan arbeta utifrån vilka rubriceringar som Madsen är misstänkt för.
Att man inte kan fastställa dödsorsaken är möjligen av en viss betydelse beroende på vad för bevisning man har. Det ska bli intressant att följa domstolsprocessen. Han kommer inte erkänna något här utan vidgår att han inte är skyldig till mer än griftefrid.

Att han anses frisk betyder kanske att dom bedömer lite som Sverige med att det inte räcker med psykisk störning utan det ska handla om allvarlig psykisk störning. Förvaring eller livstid är åklagarens bud. Det som är svårt är att veta vad dom egentligen har i bevis då man inte har tillgång till materialet.
Ett bevis berättade man om ett par inlägg upp. Han hade två dagar innan hindrat att spårningsutrustning sattes på ubåten. Han tog med en såg ner till ubåten. Det är nog mest vittnesbevis och bristande trovärdighet man går efter. Men vad vet jag.
Citera
2018-01-17, 18:07
Medlem
trngws avatar
Om någon hade velat sätta spårningsutrustning på min båt, så hade jag också sagt nej.
Att en tredje part berättar för en fjärde att PM ska ha nekat någon det, så bevisar det ingenting, det är så betydelselöst för bevisföringen att det inte ens hade bidragit till en indiciekedja.
Senast redigerad av trngw 2018-01-17 kl. 18:12.
Citera
2018-01-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
K var naiv så att det räcker; hon uppvisade en egendomlig blandning av kunskap, intresse och kanske personlig erfarenhet av de mest motbjudande ting, och personlig naivitet. Som att hon trodde att hon hade carte blanche att blanda sig med dessa märkliga, eventuellt sjuka människor (sadister, "vampyrer"...), men att det inte skulle kunna bli farligt, inte kunna vidlåda henne själv... Som jag har skrivit tidigare, så har jag stött på det fenomenet förr hos i synnerhet kvinnor som haft en trygg medelklassuppväxt.

Nej, jag vill inte diskutera det här faktiskt, det blir bara osmakligt. Jag har aldrig försvarat M:s eventuella brott för övrigt, utan jag har hela tiden hoppats att han ska vara oskyldig till de värsta bitarna av det. Att han har styckat kroppen har han ju erkänt, men det kan ju röra sig om en transportstyckning på grund av svårigheten att få ut kroppen på annat sätt. Så mycket kan jag "ursäkta" p.g.a. de väldigt speciella omständigheterna ombord på ubåten, om hon bara dog på något annat sätt än för hans hand.

Sedan tror jag faktiskt att alla människor påverkas känslomässigt av brottsoffer och misstänkt gärningsman, vare sig de vill erkänna det eller inte. Det är lättare att bli upprörd och känna avsky mot ett gäng som misshandlar en vilt främmande, begåvad och skötsam ung man de stöter på på en öde plats, än ett gäng som utför samma grad av misshandel mot en f.d. gängmedlem som har golat. Och detta påverkar även vad man tycker att gärningsmannen ska få för straff o.s.v..

Vidare (och "värre") påverkar även sådant, som att man känner sig dragen till vissa människor och känner ovilja mot andra - utan att alltid kunna sätta fingret på varför, kanske. Tidigare erfarenheter av en viss "typ" av människa, halvt glömda... eller något urgammalt, biokemiskt som sätter igång processer i hjärnan, kanske. Det är detta som är läskigt i att människor ska sitta i jurys och domstolar och döma andra människor, för det kan aldrig bli helt objektivt. Undersökningar har t.ex. visat att vackra åtalade döms lindrigare än fula. Men en dag kommer det kanske att vara en algoritm som dömer!

Det du inte vill förstå, är att Madsen är som "bunkerläkaren", så ondsint att han medvetet gillrat en sexfälla under jord/vattenyta, där det är svårt/omöjligt att fly eller rädda offret. Han gjorde det dessutom i en arbetssituation. Det är DU som är naiv som trots all fakta med facit i hand, inte förstår att idioten är ytterst manipulativ.

Det var inget fel på Kim Wall. Finns inte en jävel som trott att Madsen skulle mörda dem under intervjun, men plötsligt så hände det eftersom säkringen gick i proppskåpet hos Madsen just denna tidpunkt. Hade kunnat hända vilken kvinna som helst som gick ombord.
Senast redigerad av Florman 2018-01-17 kl. 18:17.
Citera
2018-01-17, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang ev planering, lite nya uppgifter:

Eva Smith, som er professor emeritus i strafferet, forklarer, at det handler om, hvorvidt der er hold i anklagen om, at Peter Madsen planlagde drabet. Hvis det er tilfældet, er det en stærkt skærpende omstændighed, mener hun.

- Det er helt anderledes, end hvis man helt impulsivt bliver rasende, og så ender det med et drab. Det er helt klart, at et planlagt og forberedt drab er en noget alvorligere sag

TV 2s rets- og kriminalreporter Astrid Søndberg har fulgt sagen tæt siden dens begyndelse. Hun mener ikke, at politiet rejser sådan en tiltale, "hvis de ikke mener, at de kan føre bevis for det".

- Politiet må være nået frem til noget i løbet af efterforskningen, der viser, at Peter Madsen havde forberedt det, siger hun og tilføjer:

- Vi ved allerede, at et vidne har set ham gå med en sav ned til ubåden på samme dag, hvor Kim Wall forsvandt. Jeg har også talt med en anden person, der har fortalt, at Peter Madsen to dage forinden forhindrede, at der blev sat sporingsudstyr på ubåden.

Ja, dessutom har han tidigare haft samtal kring var man säkrast döljer ett lik och där enighet fanns om att Köge Bukt var bästa stället. Förhållandevist djupt och förbud för fritidsdykare.

Även konsumtion av grova vålds-, sex-, tortyr- och mordfilmer är en form av förberedelse som medverkar till att planerandet börjar ta form. Personen närmar sig förverkligandet allt mer.

Sågen kanske var den sista kompletteringen?
Sedan var han redo.

Att det var just Kim Wall som då dök upp och att tillfället, några minuter utan åsyn från kajen, gavs var en olycklig slump.

Han fick en chans och slog till direkt.
------------------
Han hade kunnat undkomma också. Då hade han förfinat sina erfarenheter och blivit än skickligare samt än farligare. En seriemördare.

*Han underskattade grovt både polisens och militärens skicklighet, likhundar, dykare, forskare mfl.

*Den, för PM okända, mänskliga egenskapen att man slår larm om en nära vän saknas.

*Missade att sänka den viktigaste kroppsdelen (torson)

All heder åt ett bra grundligt arbete av många!

R.I.P. Kim Wall
Citera
2018-01-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om någon hade velat sätta spårningsutrustning på min båt, så hade jag också sagt nej.
Att en tredje part berättar för en fjärde att PM ska ha nekat någon det, så bevisar det ingenting, det är så betydelselöst för bevisföringen att det inte ens hade bidragit till en indiciekedja.
Varför skulle du säga nej till spårningsutrusning? På vilket sätt skulle detta skada dig?
Citera
2018-01-17, 19:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
K var naiv så att det räcker; hon uppvisade en egendomlig blandning av kunskap, intresse och kanske personlig erfarenhet av de mest motbjudande ting, och personlig naivitet. Som att hon trodde att hon hade carte blanche att blanda sig med dessa märkliga, eventuellt sjuka människor (sadister, "vampyrer"...), men att det inte skulle kunna bli farligt, inte kunna vidlåda henne själv... Som jag har skrivit tidigare, så har jag stött på det fenomenet förr hos i synnerhet kvinnor som haft en trygg medelklassuppväxt.
Med facit i hand är det lätt att komma med sådana här påståenden. Att en journalist åker med en halvkänd dansk rymdentreprenör i dennes ubåt för ett tvåtimmars samtal känns helt oskyldigt i mina ögon och jag skulle gjort precis samma sak om jag var journalist.

Vilka varningstecken skulle hon ha sett som indikerade att allt inte stod rätt till? Pojkvännen vinkade av henne när hon åkte ut och de talade med mängder av människor i andra båtar under sin färd ut.

Det är möjligt att hon gjort farliga saker, men just det här känns otroligt oförutsägbart. Mediebilden av PM när du gör en Google-sökning ser ju helt annorlunda ut nu än innan KW:s försvinnande. Nu grävs ju all skit fram till ytan, men när KW gjorde sin research fann hon ingenting om alla PM:s negativa karaktärsdrag som vi nu känner till. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att du är helt ute och cyklar i din kritik mot KW.
Citera
2018-01-17, 19:14
Medlem
Varulvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Med facit i hand är det lätt att komma med sådana här påståenden. Att en journalist åker med en halvkänd dansk rymdentreprenör i dennes ubåt för ett tvåtimmars samtal känns helt oskyldigt i mina ögon och jag skulle gjort precis samma sak om jag var journalist.

Vilka varningstecken skulle hon ha sett som indikerade att allt inte stod rätt till? Pojkvännen vinkade av henne när hon åkte ut och de talade med mängder av människor i andra båtar under sin färd ut.

Det är möjligt att hon gjort farliga saker, men just det här känns otroligt oförutsägbart. Mediebilden av PM när du gör en Google-sökning ser ju helt annorlunda ut nu än innan KW:s försvinnande. Nu grävs ju all skit fram till ytan, men när KW gjorde sin research fann hon ingenting om alla PM:s negativa karaktärsdrag som vi nu känner till. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att säga att du är helt ute och cyklar i din kritik mot KW.

Merwinna har varit med från början i den här tråden och har försökt få in att KW på något sätt är skyldig till hennes egna morbida död. Nästan allt Merwinna har föreslagit har varit av sexuell karaktär mer eller mindre, i vilket KW, enligt Merwinna horade ut sig till PM och att han råkade döda henne i något sadosexuellt samlag.

Inget av det här har varit av allmän teori överhuvudtaget, men Merwinna måste bara in med sina jävla inlägg överallt för KW måste ju ha gjort NÅGOT för att förtjäna att dö.
Citera
2018-01-17, 19:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Ämnet: "vad man kunde ta reda på om M före den 10:de augusti" känns söndertuggat.

K utmanade ju ödet på alla möjliga sätt: retade upp Idi Amins söner, levererade regimkritiska reportage inifrån Nordkorea... det finns ett foto där hon är i en liten motorbåt med en neger också. Vet i och för sig inte om någon annan tog bilden, men hon kan ha tagit den med självutlösare också. Eller så var det en annan manlig neger som tog den... Hon har rört sig ensam i för vita kvinnor erkänt farliga länder. Hon hade tur fram till den 10:de augusti; statistiskt sett borde hon ha varit död tidigare. Men då räckte hennes mentala osårbarhetsmantel inte längre till. Men detta känns också ganska uttjatat...
Citera
2018-01-17, 20:07
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Det är många som vet, ämnet är välstuderat.

Det finns två likartade, ärftliga åkommor som kallas psykopati och narcissism. Personer som har haft oturen att få sådana gener, saknar förmåga att känna skuld, skam och ånger - känslor som får normalempatiska personer att må dåligt om de gjort något som bryter mot samhällets regelverk. I psykologin talar man om att man internaliserar samhällets regler; dvs. gör dem till sina egna.

Psykopaten saknar alltså förmåga att reagera emotionellt om vederbörande sticker kniven i en annan person, och det enda som avhåller denne från att göra just detta, är att det är opraktiskt med mycket blod, att psykopaten inte har lust att hamna i fängelse och andra praktiska detaljer.

Om psykopaten, som i fallet med Madsen, börjar intressera sig för att försöka bryta mot lagen och komma undan polisen för skojs skull, är det inga emotionella hinder att göra som han gjorde med KW. Tvärtom kan det bli en sport att komma undan med ett bestialiskt brott.
Det finns mycket mer att skriva om ämnet, men det finns en hel del populärvetenskapligt att läsa på nätet om du söker på psykopati eller narcissim.
Jo, men det är ju mystiskt med psykopati. Hur botar man sånt, eller hur lär man upp en person du får inte döda. Men sen är det ju också konstigt att dom tror att dom ska komma undan med det, det gör dom ju sällan. Och sen har man ju inte empati för att det står i lagboken utan för att man har kommit på det själv.
Citera
2018-01-17, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Varulv
Merwinna har varit med från början i den här tråden och har försökt få in att KW på något sätt är skyldig till hennes egna morbida död. Nästan allt Merwinna har föreslagit har varit av sexuell karaktär mer eller mindre, i vilket KW, enligt Merwinna horade ut sig till PM och att han råkade döda henne i något sadosexuellt samlag.

Inget av det här har varit av allmän teori överhuvudtaget, men Merwinna måste bara in med sina jävla inlägg överallt för KW måste ju ha gjort NÅGOT för att förtjäna att dö.

Har inte de idag inspärrade mördarna på våra fängelser tillgång till internet? Tanken slog mig att de kanske även har hittat hit, de har ju lite tid över till galna spekulationer.

Sen tror jag dansken rätt som det är skriver en bok, dels för att ha medel den dagen han får komma ut och samtidigt då återuppleva sina handlingar. Han har väl inte så mycket annat att fördriva tiden med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in