2018-01-17, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Den logiska slutsatsen blir att minst en person i familjen inte har blivit mördad, utan har tagit sitt eget liv. En viktig uppgift för rättsläkarna blir att ta reda på vem det var, säger Brita Zilg.
– Av de här fyra, vem var det som begick självmord och vem var det som blev mördad?

Om nu fadern hittades hängd, som det sagts i tråden ett flertal gånger (bl a av mig efter mottaget PM) så borde ju egentligen slutsatsen vara logisk. Även om de måste säkerställa via rättsmedicin, borde det vara logiskt. Eller är jag fel på det?

Edit: det kan vara så att han faktiskt inte hittades hängd. Attan. Där föll min teori.
mitt fetade. Det enda man med säkerhet kan anta är mitt fetade. Det kan alltså ha varit mer än en av familjemedlemmarna som begått självmord. Om mannen var hängd så kan man väl rimligtvis anta att han är en av dem som begått självmord, kanske den enda men inte klarlagt...
Citera
2018-01-17, 18:34
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grem84
(FB) 6 personer hittad döda i ett hus i Ulstrup Danmark 2017-01-09

Lite sjukt att det här var exakt på dagen ett år tidigare...

Ja det är mycket som hopas kring tidpunkten. Men det finns nog lite säsongstendens att ta hänsyn till också. Perioden efter nyår är tuff för somliga. Det lär också alltid finnas "jubileum" eller årsdagar att föra fram.

Det har sagts tidigare att vi inte haft mycket på mamman, men det slår mig att vi inte har så fasligt mycket på pappan heller, utöver kollegers uppskattning. Jag tänker på motgångstålighet och social och emotionell intelligens, odyl., hur det nu graderas eller uttrycks. Jag minns människor som jag har stött på som omgivningen uppskattat av för mig lite okända anledningar. Men som varit (elelr förefallit vara) "sociopater" eller emotionellt vingklippta individer, med förvisso ofta hög prestationsförmåga på ganska smala områden. Jag skulle kunna tro att en sådan person skulle kunna visa sig ha väldigt svårt att acceptera vissa typer av avvisanden eller motgångar – jag tänker då exv. på hustruns vilja till skilsmässa under lite uppslitande former. Nu har det väl konstaterats att ingen juridisk process inletts mellan makarna här, men det kan ju vara ngt som skulle "läggas fram" för familjen under julen, tänkte hustrun.

Det skulle väl teoretiskt sett kunna räcka. Det rimmar lite illa med bilden som förmedlas rörande maken, men vad vet man som sagt.
Citera
2018-01-17, 18:38
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ockhams rakkniv säger att man inte skall anta fler faktorer än som behövs för att förklara situationen, såvida inte fakta säger annorlunda.

I det här fallet säger det oss att i utgångsläget har en person mördat de övriga och därefter begått självmord. Då behöver man inte postulera några gemensamma självmordspakter.

Det är också vad all statistik säger oss har inträffat.

Att föräldrarna i samförstånd dödat barnen eller att alla fyra varit delaktiga i beslutet är en mycket svår och tillkrånglad lösning som i högsta grad går emot både Ockham och tillgänglig statistik.

Rent praktisk är den förstås möjlig och kan därför inte helt uteslutas, men det vore ett mycket ovanligt fall.

Ja, men i just detta ovanliga fall tror jag att det i första hand var en mördare, men utesluter inte att ytterligare en förälder var delaktig.

Och med mitt inlägg syftade jag också på att ”min teori” är mer närmare sanningen än giftgas i ventilationen eller någon sekt.
Citera
2018-01-17, 18:39
Medlem
Byxan81s avatar
Kan inte folk läsa tråden? Dag för dag börjas det om med EXAKT samma spekulationer som var redan dagen efter det hände. Använd sökfunktionen!

Och framförallt, låt de som har källor skriva, istället för att ge dem skit. Era egna jävla fantasier är värdelösa!

Antar de legat några dagar åtminstone, innan de blev funna. Annars hade det väl vart onödigt av rättsläkaren att ta upp vad som händer, om det gått några dagar.
Citera
2018-01-17, 18:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Polisens löfte: Allmänheten kommer att få svar
”Kommer gå ut med tillräckligt för att folk ska känna ro i själen”

Samtidigt har spekulationer om både metod och motiv fullständigt exploderat på internet, framförallt på diskussionsforumet Flashback.

Då gärningsmannen är avliden kommer allt utredningsmaterial skyddas av sekretess och aldrig bli offentligt. Men allmänheten kommer att få svar. Det lovar polisen.
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-01-16/-Polisens-l%C3%B6fte-Allm%C3%A4nheten-kommer-att-f%C3%A5-svar-478919.html

Härlig information faktiskt att Bjärredsborna och allmänheten ska få svar i den här sorgliga historia.
Snaskiga detaljer kommer givetvis inte att framkomma men svar lovar polisen.
Citera
2018-01-17, 18:40
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Varför blandar du ihop Gardasil mot luvmoderhalscancer med svininfluensamassvaccineringen?

För att Gardasil var uppe tidigare i tråden och att flertal flickor tappat ork och blivit infektionskänsliga mm. som bestående biverkan.

Vet du vilket av dessa vaccin dessa flickor skulle blivit sjuka av?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divadnil
mitt fetade. Det enda man med säkerhet kan anta är mitt fetade. Det kan alltså ha varit mer än en av familjemedlemmarna som begått självmord. Om mannen var hängd så kan man väl rimligtvis anta att han är en av dem som begått självmord, kanske den enda men inte klarlagt...
Missade den. Du har rätt. MINST en person.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
[i]

Edit: det kan vara så att han faktiskt inte hittades hängd. Attan. Där föll min teori.
Utifrån Expressen-artikeln från ikväll, länkad i tidigare inlägg, tycker jag det tydligt verkar som att poliserna och rättsmedicinarna på plats inte kunnat avgöra av vad de - alla fyra - dött av och när de dött.
Citera
Bannlyst
Jag har precis insett att jag förmodligen har skrivit fel info om en sak, och det måste jag då självklart rätta till.
Ett gäng gånger har jag skrivit att döttrarna var dödligt sjuka och det var FEL
Jag ber om ursäkt, men jag tolkade min källa helt fel.
Min källa skrev att flickorna
var dö-sjuka = jätte-sjuka.
När jag förde den informationen vidare, så skrev jag att flickorna var dödligt sjuka.
Fel av mej, och jag ber ödmjukast om ursäkt.

Därför korrigerar jag den delen av min text.
Rätt text och info från mej är:

Detta var en vanlig svensk familj, med mycket kärlek och stort mod, och dom var väldigt omtyckta, precis så som dom beskrivs i tindnigarna bla.
Flickorna hade godkänd hemskola.
Flickorna hade obotliga sjukdomar och det var fruktansvärt jobbigt för hela familjen, och dom hade ingen möjlighet till ett normalt liv.
Mamman hade obotlig cancer, och i och med att flickorna hade en icke botbar sjukdom, så rasar all framtidshopp och drömmar för familjen.

Det var ett gemensamt (i alla fall mellan mor o far) beslut att avsluta tillsammans..osv.osv.osv

Som sagt, fel av mig, och jag ber om ursäkt. !
Citera
2018-01-17, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ceasefire
Fick precis som flera andra information från pålitlig källa, som jag inte tänker avslöja, redan den 10e om att pappans hängt sig och att där fanns avskedsbrev (eller liknande). Den 11 fick jag höra att föräldrarna gjort det i samförstånd.
Detta skrev jag här men folk vägrarna ta till sig informationen om man inte avslöjar sin källa.
Jag kan tycka att det inte krävs så mycket tankeverksamhet för att förstå att vissa källor röjer man inte eftersom man då missbrukar källans förtroendet och resultatet blir att man inte har en källa längre.
Vi är knappast flera stycken som ljuger ihop en historia för att det känns bra för oss - vad skulle vi tjäna på det? På grund av otacksamheten som många fått här har jag därför valt att inte kommentera mer sedan dess.
Nu tycker däremot att vissa här verkligen är värda ett tack, bland annat Scheele och Avd.9 som kämpat på länge trots nivån här.
Tack för att ni orkar fortsätta, utan era seriösa inlägg i denna tråd så hade tråden legat på en ännu lägre nivå.

Som förälder själv så orkar jag inte tänka på i vilken fruktansvärd sits familjen måste varit i när föräldrarna till slut ser detta som den enda utvägen.
Självklart är det fortfarande mord och ett fruktansvärt brott men om man försöker tänka lite bredare och tänker sig in i föräldrarna situation så ser man också skillnad på mord och mord.

Eftersom en eller flera gärningspersoner tillhör dom döda så kommer inte fallet att prövas rättsligt och då kommer det följdaktligen inte heller att avgöras om det handlar om mord. Om gärningspersonen/personerna varit vid liv så är det inte heller säkert att rubriceringen av brottet hade landat i mord. Det finns en möjlighet att det hade bedömts som dråp. Det hade även hypotetiskt kunnat bli en blandning av mord och dråp eftersom det möjligen finns flera offer. Allt beror på vad som har hänt och i vilken ordning saker och ting har skett. Men även om någon medvetet har tagit livet av en eller flera offer så är det inte per automatik alltid mord. Det finns nyanser även i lagen.
Citera
2018-01-17, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag har precis insett att jag förmodligen har skrivit fel info om en sak, och det måste jag då självklart rätta till.
Ett gäng gånger har jag skrivit att döttrarna var dödligt sjuka och det var FEL
Jag ber om ursäkt, men jag tolkade min källa helt fel.
Min källa skrev att flickorna
var dö-sjuka = jätte-sjuka.
När jag förde den informationen vidare, så skrev jag att flickorna var dödligt sjuka.
Fel av mej, och jag ber ödmjukast om ursäkt.

Därför korrigerar jag den delen av min text.
Rätt text och info från mej är:

Detta var en vanlig svensk familj, med mycket kärlek och stort mod, och dom var väldigt omtyckta, precis så som dom beskrivs i tindnigarna bla.
Flickorna hade godkänd hemskola.
Flickorna hade obotliga sjukdomar och det var fruktansvärt jobbigt för hela familjen, och dom hade ingen möjlighet till ett normalt liv.
Mamman hade obotlig cancer, och i och med att flickorna hade en icke botbar sjukdom, så rasar all framtidshopp och drömmar för familjen.

Det var ett gemensamt (i alla fall mellan mor o far) beslut att avsluta tillsammans..osv.osv.osv

Som sagt, fel av mig, och jag ber om ursäkt. !
Snyggt och prydligt. Den där obotliga cancern är dock väldigt obekräftad. Men jag tror nog det. Att hon fått besked om metastaser som tyvärr inte är behandingsbara. Men vi får svar snart.

Om det var gemensamt beslut eller ej låter jag vara osagt. Men jag hoppas det. Varför jag hoppas det begriper jag inte själv. Fast det hjälper ju inte flickorna. Stackars töser.
Citera
2018-01-17, 18:51
Medlem
lakritcs avatar
Finns det något känt fall i Sveriges kriminalhistoria där samtliga inblandade begått självmord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in