Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-01-19, 14:35
  #8641
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Anser du att föräldrarna var onda som mördade sina barn? Om de inte var sjuka? Eller tycker du att de var allt igenom normalfungerande, ostörda?

Onda och goda, vad är vi två-åringar? Två föräldrar som försökt allt för hjälpa sina barn ger till slut upp, troligen deprimerade över sin egen men främst sina döttrars situation (som verkar fruktansvärd av det jag läst). Med hjälp av något som kallas empati kan man nog förstå att de var ganska less på livet, och att deras döttrar troligtvis inte kan ha mått så jävla bra. Föräldrarna har utåt sätt varit fullständigt normala.

Jag har själv en släkting (under 15) som lider av kronisk depression och det är något som fuckar upp livet för anhöriga långt utöver den enskilda individen. Att föräldrarna, som troligtvis tröstat och sagt att "allt kommer bli bra" till slut ger upp är inte ologiskt. Fruktansvärt och förkastligt, men inte fullständigt oförståeligt.

Dådet är ont i den mening man kan använda den typen av svartvitt moral, men människorna bakom det är lika komplexa och nyanserade som du och jag.
Citera
2018-01-19, 14:36
  #8642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Bra sagt!

Jag har respekt och förståelse för föräldrarna agerande. Tänk att se sina barn försvagas dag efter dag. Hur liv och lust sakta suddas ut. Det som borde ha varit utveckling och strävan efter att bli en egen individ förbyts mot stagnation, tillbakagång, hjälplöshet och smärta.
Alla föräldrar vet hur illa man mår utav att se sina barn lida. Jag kan inte tänka mig ett värre helvete än att se sina barn konstant lida. Lägg till vetskapen att de aldrig kommer att bli bra. Se deras personligheter sakta försvinna, avstånden mellan skratt och glädje bara förlängs. Tills det bara är sorg och lidande kvar. Kan det finnas något värre?
Naturligtvis är det inte rätt att döda någon och det är olagligt i Sverige att döda någon. Samtidigt kan döden vara en befriare. Jag kommer ihåg hur min mormor drabbades av demens. Hur hon sakta men säkert och bit för bit försvann. Förvirring, hjälplöshet, och smärta var allt som återstod.

Jag har även fantasi nog att också inse hur svår föräldrarnas sista tid måste ha varit. Hur svårt det måste ha varit att ta beslutet. För att inte tala om att faktiskt genomföra det. Jag respekterar föräldrarnas beslut.

Lägg ner scientologi-psykopat-Fritzel-alien-teorierna och visa lite respekt. Eller har ni så lite fantasi och empati att ni inte ens kan föreställa er det jag skrev ovan?

Scientologuppgifterna lämnades tidigt i tråden av bekanta, kände du familjen?
Citera
2018-01-19, 14:37
  #8643
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carola123
Dödshjälp är inte tillåtet i Sverige så mord är det. Sedan alla kommentarer om att man aldrig skulle kunna mörda sina barn är ju utifrån era sinnestillstånd just nu. Är man djupt deprimerad så skriver man inte på forum, man orkar knappt gå ur sängen. En depression är inget man själv bestämmer utan det är något man drabbas av. Självklart tänker man inte klart och kan se någon ljusning överhuvudtaget. Jag utgår ifrån att föräldrarna varit djupt deprimerade. Sedan så undrar jag hur många här som faktiskt träffat på människor med svår värk. Jag arbetar med det. Att höra en människa med outhärdlig smärta, att titta in i ögonen dag ut och dag in är svårt. Viss smärta går inte att medicinera bort. Jag har ingen aning om hur dessa barn mådde, om deras diagnos eller livskvalitet. Men jag möter människor varenda dag och deras anhöriga som ibland har en palliativ diagnos ibland inte. Men att skiva ut så bestämt "att jag skulle aldrig kunna mörda mina barn" , ja, det kanske inte alltid är glasklart för då tror jag inte att man vårdat en annan människa som verkligen lider.

Mååånga barn (och ju deras föräldrar) lider av fruktansvärda sjukdomar med bl a svår smärta - varför är det då inte mer vanligt att föräldrar dödar sina barn?!
Citera
2018-01-19, 14:37
  #8644
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Paradoxalt nog kan jag tänka mig att döttrarnas "diffusa" sjukdomstillstånd var svårare att hantera än om de hade haft en varsin klart definierbar och behandlingsbar sjukdom. Jag tror att föräldrarna var super-rigida och konkreta i sitt tänkande, att de ville ha ett problem (sjukdom) och en lösning (behandling).
Citera
2018-01-19, 14:38
  #8645
Medlem
wendy1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nellis-AFB
Bra sagt!

Jag har respekt och förståelse för föräldrarna agerande. Tänk att se sina barn försvagas dag efter dag. Hur liv och lust sakta suddas ut. Det som borde ha varit utveckling och strävan efter att bli en egen individ förbyts mot stagnation, tillbakagång, hjälplöshet och smärta.
Alla föräldrar vet hur illa man mår utav att se sina barn lida. Jag kan inte tänka mig ett värre helvete än att se sina barn konstant lida. Lägg till vetskapen att de aldrig kommer att bli bra. Se deras personligheter sakta försvinna, avstånden mellan skratt och glädje bara förlängs. Tills det bara är sorg och lidande kvar. Kan det finnas något värre?
Naturligtvis är det inte rätt att döda någon och det är olagligt i Sverige att döda någon. Samtidigt kan döden vara en befriare. Jag kommer ihåg hur min mormor drabbades av demens. Hur hon sakta men säkert och bit för bit försvann. Förvirring, hjälplöshet, och smärta var allt som återstod.

Jag har även fantasi nog att också inse hur svår föräldrarnas sista tid måste ha varit. Hur svårt det måste ha varit att ta beslutet. För att inte tala om att faktiskt genomföra det. Jag respekterar föräldrarnas beslut.

Lägg ner scientologi-psykopat-Fritzel-alien-teorierna och visa lite respekt. Eller har ni så lite fantasi och empati att ni inte ens kan föreställa er det jag skrev ovan?
Du har respekt för mord på barn? Det har inte jag.
Citera
2018-01-19, 14:39
  #8646
Medlem
[quote=Tey44|62962181]Varför skulle polisen gå ut med att föräldrarna skrivit ett avskedsbrev om de inte hade nog med uppgifter som styrker att båda var med på detta?? Sättet mor och far dog på kanske också visar att de begick självmord?[/QUOTE

Det finns ett brev och polisen kan förstås inte bevisa att mamman INTE ville underteckna. Det sades att 3 fanns döda i sängarna och att pappan dog sist, genom att hänga sig. Vilket talade emot gemensamt suicid. Eller har man nu redovisat dödsorsakerna och jag missat det?
Enklast är att lägga ner fallet för polisen och för oss alla.
__________________
Senast redigerad av flashbackfollower 2018-01-19 kl. 14:43. Anledning: ångrar
Citera
2018-01-19, 14:40
  #8647
Medlem
Flera behandlingsbara sjukdomar kan ge liknande symtom och det är därför viktigt att få en ordentlig diagnosticering så att dessa kan uteslutas.

Behandling
Idag finns ingen läkemedelsbehandling som botar ME/CFS. Dock finns det läkemedel som lindrar symtomen vid smärta, sömnsvårigheter, nedstämdhet med mera. För tillfället pågår studier kring läkemedel som påverkar immunsystemet men dessa är i dagsläget enbart i forskningsstadiet.

Med hjälp av kognitiv beteendeterapi kan patienter få hjälp med att hantera sin vardag.

ME/CFS finns även hos barn (ej före pubertet), ofta förekommande efter en akut infektion som t ex körtelfeber
Yngre patienter och patienter som upptäcks tidigt i sjukdomsförloppet är förutsättningar för en bättre prognos

Så här står det när man läser om ME och liknande från www.hjarnfonden.se har valt ut det positiva jag hittade, så om de led utav den sjukdomen så hade kanske något kunnats göra.
Citera
2018-01-19, 14:40
  #8648
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Äkta namnunderskrift säger inget. Hon kan ha varit dödshotad... nej, fallet blir aldrig löst fullt ut. O kan ha varit värsta psykot någonsin. Åtminstone dog hela hans familj! Som familjefar bör man sträva efter att hålla familjen levande eller ta hjälp om man inte klarar det själv. Han gjorde sig till gud, läkare, bödel. Doktor Glas. Hyllad nu?
Det är 100% säkert att detta var i samförstånd, den delen av polisutredningen är klar och det är ingen gissning från polisens sida, de vet att detta skedde i samförstånd.
Citera
2018-01-19, 14:40
  #8649
Medlem
Det är ju obegripligt att flera här skriver att föräldrarna var "friska". Man kan omöjligt vara frisk om man ta livet av sina barn! Vad som är intressant här, tycker jag, är hur sjuka FÖRÄLDRANA var, inte barnen. Och då syftar jag inte, som vissa här, på att depression eller liknande skulle vara någon förmildrande omständighet!
Och det är irrelevant om barnen var deprimerade. Finns det liv finns det hopp. Man dödar inte sina barn. Blir situationen en övermäktig ber man om hjälp.
Citera
2018-01-19, 14:40
  #8650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Paradoxalt nog kan jag tänka mig att döttrarnas "diffusa" sjukdomstillstånd var svårare att hantera än om de hade haft en varsin klart definierbar och behandlingsbar sjukdom. Jag tror att föräldrarna var super-rigida och konkreta i sitt tänkande, att de ville ha ett problem (sjukdom) och en lösning (behandling).

Det är i så fall långt ifrån unikt för dem.
Så vill nästintill alla ha det, oavsett vad man är för personlighet, vilken utbildning man har osv......
Citera
2018-01-19, 14:41
  #8651
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Det fanns ingen narcissism hos föräldrarna.

Fascinerande hur du kan vara så exakt i ditt utlåtande. Kände du föräldrarna personligen?
Citera
2018-01-19, 14:41
  #8652
Medlem
Nellis-AFBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackfollower
Scientologuppgifterna lämnades tidigt i tråden av bekanta, kände du familjen?

Det spelar väl ingen roll med scientologi-ufo-högpresterande-bra jobb.

Finns det inget hopp eller framtid för dina barn spelar väl ingenting någon roll. Har du barn själv?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback