2018-01-17, 16:51
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Gör inte det är du snäll. Ett enstaka exempel säger mig absolut ingenting

Du blir ju livrädd att notifikationer, så kommer göra det iallafall.
2018-01-17, 16:51
Medlem
bokskog54s avatar
Det är alltid två sidor av ett mynt.

Det finns ingen fundamenta att räkna på, som det gör med tex. ett börsbolag, vilket gör att priset kan stiga hur mycket som helst.

Det gör också att priset kan sjunka hur mycket som helst.
2018-01-17, 16:55
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Du Hornstull86 har 1 Bitcoin. Du vill köpa 1 produkt från Microsoft motsvarande 1 Bitcoin, transkationen godkänns av både delar. Att Microsoft sen omvandlar BTC till $, indiska rupees eller bananer spelar ingen som helst roll. Poängen är att du hade 1 BTC och du köpte något för det utan att behöva omvandla det till $.

Vad är vitsen att ens köpa med Bitcoin från första början? Då köper Bitcoins troligtvis med ditt mastercard, betalar en avgift där, sedan skickar du bitcoins och betalar ens avgift. Varför gå omvägen? Bättre att handla direkt med mastercard. Hade man fått lön i Bitcoin hade det varit en annan sak.
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Nää fy faaan.

Men du redan om några dagar tradar jag in ett nytt fresh konto. I det ser jag riktig potential! Detta kontot är för gammalt not fresh no fun!

Låter som en bra investering. Du verkar leva ett bra liv. Aldrig fått ligga. Aldrig tjänat en krona och är totalt efterbliven.

*Avundas*
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rawbiz
Du Hornstull86 har 1 Bitcoin. Du vill köpa 1 produkt från Microsoft motsvarande 1 Bitcoin, transkationen godkänns av både delar. Att Microsoft sen omvandlar BTC till $, indiska rupees eller bananer spelar ingen som helst roll. Poängen är att du hade 1 BTC och du köpte något för det utan att behöva omvandla det till $.

Ok. Om jag har en bil som jag vill byta mot en dator. Bilen är inget som datorförsäljaren vill ha, han vill ha svenska kronor eftersom hans anställda och leverantörer vill ha svenska kronor. Visst kan jag påstå att jag köpte datorn för bilen men det enda som hände var att bilen såldes i mellanskedet, dessutom med en transaktionskostnad. Helt i onödan. Är du med?

Skulle du acceptera lön i Bitcoin? En tillgång som tappar 50% i värde under månaden. Du utför arbete för 20000kr men får ett värde på10000kr ingen vill ta den risken och därför säljs bitcoin direkt när ett köp görs
Senast redigerad av Hornstull86 2018-01-17 kl. 16:58.
2018-01-17, 16:57
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Låter som en bra investering. Du verkar leva ett bra liv. Aldrig fått ligga. Aldrig tjänat en krona och är totalt efterbliven.

*Avundas*

Åå fy fan. Hur hanterar jag denna dippen i feels. Ska jag scalpa? Vet inte. Får logga in och se vad Eugene säger. Fast det vet jag ju redan! No scalping no trading
2018-01-17, 17:00
Medlem
frdks avatar
Så ett massivt stöd på 10k säger ni..
Läser 9,3k just nu.. och rusar vidare neråt.
2018-01-17, 17:01
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Det är alltid två sidor av ett mynt.

Det finns ingen fundamenta att räkna på, som det gör med tex. ett börsbolag, vilket gör att priset kan stiga hur mycket som helst.

Det gör också att priset kan sjunka hur mycket som helst.
Njah. Först och främst gäller ovanstående såklart alla enheter som inte används till något - framförallt när det är oklart vad enheterna ska användas till i framtiden -, vilket visserligen innebär de flesta enheterna på marknaden.

Men när vi istället pratar om enheter som Bitcoin, vilket tråden handlar om, kommer det visserligen fortfarande inte fungera som ett börsbolag - däremot påminner det om värderingen för guld. Guld kommer vid en bråkdel av sin värdering fångas upp av att företag faktiskt har användning för det (industriell tillämpning kan vid tillräckligt låg värdering i princip använda hur mycket som helst). Krashar priset på guld med 90% och ingen längre vill spekulera i det blir det plötsligt drivet av fundamenta. De där 90% extra det är värderat till idag kan vi dock inte räkna fram, för det är inte fundamentalt motiverat.

Ethereum är väl här det tydligast exemplet, eftersom folk har anvädning av ETH (inte bara för att köpa katter - kanske 80%-90% av allt som lanseras inom blockchain lanseras via ETH). D.v.s. om ingen vill spekulera i ETH faller priset till en nivå där det drivs av fundamental efterfrågan.

Vad guld lär oss i den här historien är att marknaden gillar att spekulera i begränsade resurser som har en fundamental efterfrågan hos företag som skapar värde. D.v.s. prisbilden blir en slags kompromiss av fundamental efterfrågan och av marknadens spekulation/store of value.

Vad steemit (och faktiskt även guld) lär oss är att värdet vid fundamental efterfrågan inte nödvändigtvis är extremt högt.
Senast redigerad av Trillske 2018-01-17 kl. 17:08.
2018-01-17, 17:02
Medlem
Sn0o0oZs avatar
Citat:
skitsnack
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
skitsnack

kan ni två snälla gå och förpesta någon annan tråd med era känsloargument och förskolebeteende, ni tillför fanimig inte mycket till tråden som helhet då ni besitter kunskap men hakar upp er så in åt helvete på någon meningsskiljaktighet och sedan enbart ordbajsar inlägg på inlägg.

Edit: Detta lightning network som det talades om en sväng tidigare i tråden kommer det bli vedertaget? om ja, kommer vi få se transaktionsutgifter gå ner till under kronan isåfall när?
Senast redigerad av Sn0o0oZ 2018-01-17 kl. 17:07.
2018-01-17, 17:04
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sn0o0oZ
kan ni två snälla gå och förpesta någon annan tråd med era känsloargument och förskolebeteende, ni tillför fanimig inte mycket till tråden som helhet då ni besitter kunskap men hakar upp er så in åt helvete på någon meningsskiljaktighet och sedan enbart ordbajsar inlägg på inlägg.
Jao jag känner att jag kanske har gått over the top. Men nu har robeeto lovat mig stöd i form av extra privata PM så ska sluta skriva här.
2018-01-17, 17:06
Medlem
Det är möjligt att bitcoin fortsätter rasa eftersom att de flesta altcoins är i sådant tidigt stadie och okunniga investerare. Teknologin bakom bitcoin är dock här för att stanna. Folk panik säljer för att man inte förstår hur mycket Blockchain teknologin har att ge. Just nu har det bara varit extremt mycket hype och okunniga som kommer in i marknaden och är lätt skrämda för att de inte har gjort sin läxa innan de har investerat.
Wabi till exempel har tagit Blockchain teknologin för att kunna säkerställa att produkter/mediciner inte är kopior. Detta är ett extremt stort problem som finns i världen (se källa). Att förbjuda bitcoin som china hotar med är en bromskloss för teknisk utveckling och det är de fattiga som får betala.
Klart att Riksbankerna kommer kämpa emot för att upprätthålla sitt monopol och makt, det är upp till oss att fatta beslut om hur vi vill att framtiden ska se ut. Antingen låter vi banker styra allt eller så låter vi folket välja vad som ska vara lönsamt. For better or worse. Men det är dags att sluta smutskasta bitcoin för att det används till diverse skumma handlingar.
Som att inte "riktiga" valutor används för kriminella ändamål och så kommer det alltid att vara. Oavsett valuta.

källa: http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2017/substandard-falsified-products/en/
2018-01-17, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av youngjibber
Det är möjligt att bitcoin fortsätter rasa eftersom att de flesta altcoins är i sådant tidigt stadie och okunniga investerare. Teknologin bakom bitcoin är dock här för att stanna. Folk panik säljer för att man inte förstår hur mycket Blockchain teknologin har att ge. Just nu har det bara varit extremt mycket hype och okunniga som kommer in i marknaden och är lätt skrämda för att de inte har gjort sin läxa innan de har investerat.
Wabi till exempel har tagit Blockchain teknologin för att kunna säkerställa att produkter/mediciner inte är kopior. Detta är ett extremt stort problem som finns i världen (se källa). Att förbjuda bitcoin som china hotar med är en bromskloss för teknisk utveckling och det är de fattiga som får betala.
Klart att Riksbankerna kommer kämpa emot för att upprätthålla sitt monopol och makt, det är upp till oss att fatta beslut om hur vi vill att framtiden ska se ut. Antingen låter vi banker styra allt eller så låter vi folket välja vad som ska vara lönsamt. For better or worse. Men det är dags att sluta smutskasta bitcoin för att det används till diverse skumma handlingar.
Som att inte "riktiga" valutor används för kriminella ändamål och så kommer det alltid att vara. Oavsett valuta.

källa: http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2017/substandard-falsified-products/en/

Mycket fint gjort det där med medicinen, men varför ska en bitcoin kosta 10k $?

Det är lite som att säga: börsen som fenomen är en fantastisk uppfinning då företag kan finna kapital och sparare kan få avkastning - därför ska klädbolaget OddMoly gå upp till 100kr/st
Senast redigerad av Hornstull86 2018-01-17 kl. 17:10.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in