2018-01-17, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyper90
Jag kan inte. Kan lite ord.
Gick inte på engelskan i skolan

Ja detta är mycket ovanligt om du i dag är 27 år gammal i Sverige. Men som du skriver gick du aldrig på Engelska lektionerna. Och det kan man ju räkna ut inte är direkt vanligt. Inte så att många helt skippar ett ämna i grundskolan rent statistiskt.

Däremot är det som med Tyska, skitenkelt att lära sig som vuxen så inte direkt något att gråta blod över. Franska/Ryska/Mandarin hade varit bökigare att lära sig.

Ta bort texten på Netflix så kommer du snart kunna förstå Amerikanska dialekter mycket bra av att lyssna.

För att bli bra på uttal och använda språket själv måste du öva dagligen.
Citera
2018-01-17, 15:13
Medlem
CannonDorfs avatar
Citat:
Är inte tappad. Har inget inget intresse att lära så är väll därför jag inte lär mig. Kan ju dom vanliga orden

Det kan likväl vara dünning-krüger effekten som talar. Att du säger att det är så, betyder inte nödvändigtvis att det är så. Men skitsamma.

Det är i princip som att säga att du inte har intresse av att lära dig svenska, och därför kan du inte prata. Engelska är något vi alla blir exponerade för dagligen. Vare sig man vill eller inte, så lär man sig därför språket nästan oundvikligen.

Vad exakt är "de vanliga orden"? Typ "yes", "no", "me", "you" etc? Skulle du begripa en barnbok på engelska?
Citera
2018-01-17, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CannonDorf
Det kan likväl vara dünning-krüger effekten som talar. Att du säger att det är så, betyder inte nödvändigtvis att det är så. Men skitsamma.

Det är i princip som att säga att du inte har intresse av att lära dig svenska, och därför kan du inte prata. Engelska är något vi alla blir exponerade för dagligen. Vare sig man vill eller inte, så lär man sig därför språket nästan oundvikligen.

Vad exakt är "de vanliga orden"? Typ "yes", "no", "me", "you" etc? Skulle du begripa en barnbok på engelska?
Jag kan väll säga jag är hungrig eller mat
Bil. Motor. Båt. Men jag ju inte säga meningar.
Sen har jag lärt med vissa bildelar för jag håller på med bilar.
Citera
2018-01-17, 15:30
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Det finns det säkert tycker vi svenskar överlag är dåliga på engelska.
Varje gång det diskuteras svenskars engelskakunskaper så skall det dyka upp en fåntratt som du och påstå att svenskar är dåliga på engelska. Om du åker ut och reser i ett par andra icke-engelskspråkiga länder så hade du insett rätt fort att medelsvensson är betydligt bättre på engelska än typ alla andra länders invånare. Om du inte orkar resa så kan du bara använda Google för att ganska fort inse att svenskens goda engelskakunskaper är fakta.

Till TS: Det är nog väldigt ovanligt bland normalbegåvade 27 åringar att inte kunna engelska även om kvalitén varierar förstås. Jag hade en dock en vän i grundskolan som inte var den vassaste kniven i lådan. Duktig praktiskt och så men sannerligen inget läshuvud. Han kunde i stort sätt ingen engelska och det skulle förvåna mig om han kunde det idag. Han kunde dock inte så mycket annat heller. I en klass på 20 elever går det säkerligen en eller två rätt korkade personer med inlärningssvårigheter som har ännu svårare för att lära sig ett främmande språk så helt ensam lär du inte vara. Framför allt pojkar brukar vara överrepresenterade bland dom mest korkade. Nu med all invandring lär engelskakunskaperna gå bakåt dessutom.
Citera
2018-01-17, 15:35
Medlem
MsPa1nTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeBirdSeed
Det finns det säkert tycker vi svenskar överlag är dåliga på engelska.

Är du ett troll eller bara knasig i bollen?

https://www.ef.se/epi/

Sverige är #2 utav 80 andra länder, bara slådd utav Nederländerna.
Citera
2018-01-17, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Varje gång det diskuteras svenskars engelskakunskaper så skall det dyka upp en fåntratt som du och påstå att svenskar är dåliga på engelska. Om du åker ut och reser i ett par andra icke-engelskspråkiga länder så hade du insett rätt fort att medelsvensson är betydligt bättre på engelska än typ alla andra länders invånare. Om du inte orkar resa så kan du bara använda Google för att ganska fort inse att svenskens goda engelskakunskaper är fakta.

Till TS: Det är nog väldigt ovanligt bland normalbegåvade 27 åringar att inte kunna engelska även om kvalitén varierar förstås. Jag hade en dock en vän i grundskolan som inte var den vassaste kniven i lådan. Duktig praktiskt och så men sannerligen inget läshuvud. Han kunde i stort sätt ingen engelska och det skulle förvåna mig om han kunde det idag. Han kunde dock inte så mycket annat heller. I en klass på 20 elever går det säkerligen en eller två rätt korkade personer med inlärningssvårigheter som har ännu svårare för att lära sig ett främmande språk så helt ensam lär du inte vara. Framför allt pojkar brukar vara överrepresenterade bland dom mest korkade. Nu med all invandring lär engelskakunskaperna gå bakåt dessutom.
Är dum tycke bara skolan var jävligt tråkig
Citera
2018-01-17, 15:37
Medlem
Citat:
Tyckte
Citera
2018-01-17, 15:40
Medlem
Bara för ni gillar att plugga. Så behöver man inte ha dålig stil mot som som inte gör det
Citera
2018-01-17, 15:40
Medlem
slidsekret88s avatar
Citat:
Jag kan väll säga jag är hungrig eller mat
Bil. Motor. Båt. Men jag ju inte säga meningar.
Sen har jag lärt med vissa bildelar för jag håller på med bilar.

Om du hade varit normalbegåvad så hade du förstås snappat upp mer än det där. Ditt sätt att skriva, din skolk-historik och din oförmåga att ta till dig engelska från populärkulturen osv gör mig övertygad om att du nog skall fortsätta att pilla med bilar och inte bekymra dig så mycket om att göra något annat här i livet...
"One beer" räcker gott att kunna för semesterresan till Rhodos.
Citera
2018-01-17, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slidsekret88
Om du hade varit normalbegåvad så hade du förstås snappat upp mer än det där. Ditt sätt att skriva, din skolk-historik och din oförmåga att ta till dig engelska från populärkulturen osv gör mig övertygad om att du nog skall fortsätta att pilla med bilar och inte bekymra dig så mycket om att göra något annat här i livet...
"One beer" räcker gott att kunna för semesterresan till Rhodos.
Du måste vara efterbliven
Citera
2018-01-17, 15:50
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Det tyckte jag också. Var inte heller där så mycket sista åren men lärde mig ändå. Jaja alla är vi bra på olika saker helt enkelt. Var glad för att du är duktig praktiskt. Inte fy skam det heller. Bättre lön än flera akademiker. Själv kan jag max byta en glödlampa själv.
Citera
2018-01-17, 16:08
Medlem
durtmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanssachs
Även om man läst engelska i skolan, så kan man vid 60-årsåldern ha glömt det mesta man lärt sig, speciellt vad gäller ordförrådet.
Ja kanske om man inte tittar på engelsktalade serier, film, musik eller spenderar tid på nätet med undantag för sin facebook bubbla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in