2018-01-17, 11:40
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Nu ställer ju vissa aktörer om BR till HR då det inte går att sälja lägenheterna och just Järfälla eller ja Barkarbystaden som område kallas är ju det område där det har ställt om mest, och detta med att ställa om tänkta BR till HR är nog bara i början just nu. Även ställa om BR till "hyrköp" har man gjort i området alltså att man hyr lägenheterna med option att få köpa lägenheten om man vill vid senare tillfälle.

https://www.svd.se/bostadsratten-under-press--fler-aktorer-staller-om

Absolut. Har hängt med i debatten och är medveten om detta men jag har hittills inte hört några priser. Om prisnivån blir den som finns idag för nybyggda HR, då kommer det inte att hjälpa mycket. Om skälet till omställning från BR till HR är att bolagen inte får sålt sina BR pga folk inte har råd, vad kommer då priset bli för HR? Risken tror jag är att de blir dyra, rent av "för" dyra för många vilket inte kommer att lösa bostadsproblematiken.

Det kommer bli riktigt spännande att se vart prisnivån på dessa HR hamnar. Jag skulle sätta en slant på att vi kommer få se "subprime" liknande prissättningar. Dvs du får rabatt de första åren för att sedan få rejäl höjning.

En annan fråga är hur många migranter som kommer att få dessa bostäder på kommunernas / skattebetalarnas bekostnad. En kommun kommer få svårt att säga nej om bostäder finns. Det i sig kommer antagligen inte gillas av de svenskar som betalar "dyrt" för att bo i ett bättre område.

Det kan komma att hända mycket de kommande 1-2 åren.

// CC
2018-01-17, 11:45
Avslutad
Skanskas vinstvarning handlar om verksamheten utanför Norden.

De upprepar att BoKlok går bra.

SKANSKA: STARK UTVECKLING PRISVÄRDA BOSTÄDER ÄVEN 4 KV - FC

""Affordable-segmentet har gått ganska starkt även under det fjärde kvartalet", sade han.

Skanska bygger "lågpris"-bostäder tillsammans med Ikea, det så kallade "Boklok"-konceptet. För en dryg månad sedan meddelade Skanska att det ska investerar cirka 250 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Boklok-fabriken i Vimmerby."

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SKANSKA-STARK-UTVECKLING-PRISVAeRDA-BOSTAeDER-AeVEN-4-KV-FC-1013147238
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 11:49.
2018-01-17, 11:49
Medlem
brutalares avatar
Vad tror ni om bostadsbubblan att köpa i en flera decennier gammal förening eller en nyproduktion? Är den ena större risk än den andra? Vad hade du köpt om ni skulle ge er in på marknaden för första gången ?
2018-01-17, 11:52
Medlem
biljons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

""Affordable-segmentet har gått ganska starkt även under det fjärde kvartalet", sade han.

Skanska bygger "lågpris"-bostäder tillsammans med Ikea, det så kallade "Boklok"-konceptet. För en dryg månad sedan meddelade Skanska att det ska investerar cirka 250 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Boklok-fabriken i Vimmerby."

https://www.vafinans.se/aktier/nyheter/SKANSKA-STARK-UTVECKLING-PRISVAeRDA-BOSTAeDER-AeVEN-4-KV-FC-1013147238

Det är ju konstigt att detta koncept går så bra när vi har "experter" i tråden som envist hävdar att det inte går att bygga billigt med acceptabel marginal.
2018-01-17, 11:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Vad tror ni om bostadsbubblan att köpa i en flera decennier gammal förening eller en nyproduktion? Är den ena större risk än den andra? Vad hade du köpt om ni skulle ge er in på marknaden för första gången ?
Måste erkänna att jag i dessa tider försöker undvika att använda orden "köpa" och "bostadsrätt" i samma mening.

Beträffande medlemskap i överbelånade bostadsrättsföreningar, där i många fall bostaden inte ens är färdigbyggd, men alla risker läggs på köparen, och där utvecklarna ännu inte haft vett att sänka sina priser, och där Wallenstams VD kallar marknaden "stendöd" - ja som sagt, jag försöker undvika att ta orden "köpa" och "bostadsrätt" i mun i samma mening.

Kan det tänkas att det existerar bostadsrätter som är så kraftigt rabatterade att prisnivån är acceptabel. Det är förstås teoretiskt möjligt, och mer sannolikt i äldre föreningar. Men man ska ha klart för sig att allt är en och samma marknad, nyproduktionen drar med sig det befintliga beståndet ner.

disclaimer: Detta är mina åsikter. Jag kan ha fel. Ingen sitter inne med vetskap om framtiden.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 12:01.
2018-01-17, 11:58
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama

Ja BoKlok är väl nästa decenniums typ av bostadsbyggande och där ligger ju faktiskt Skanska bra till,

https://www.svd.se/europa-bromsar--men-norden-drar-vet-mer-nasta-kvartal

Europa bromsar – men Norden drar: ”Vet mer nästa kvartal”
Citat:
"Uppsägningar hos Skanska utesluts inte i Sverige, men tyngdpunkten ligger utomlands. Byggjätten vinstvarnade på onsdagen, och ska säga upp 3 000 anställda. Också en rad chefer tvingas gå."

"En fråga just nu är också om Skanska passar på att ta höjd för en sättning i norsk och svensk bostadsproduktion, efter höstens sjunkande priser.
– Angående svensk bostadsmarknad vet vi mera först i andra kvartalet 2018. Det finns en svagare marknad, men också en starkare marknad för billigt boende, svarade vd Anders Danielsson."

Det är först nästa kvartal vi vet mer om hur Sverige går, BoKlok har ju ändå haft i Borlänge att man får 24 månader avgiftsfritt ifall man köper redan väldigt billiga radhus.

Sedan går ju andra stycket jag länkade i artikeln direkt rakt emot vad Alpha101 har rapat upp här i tråden i ett par år, ännu en gång står du här som trådens Bagdad bob.
2018-01-17, 12:01
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Mitt tips är att köpa i en lågt belånad förening som äger marken. Som jag skrivit tidigare i tråden är priserna inte tillräckligt rabatterade vid höga föreningslån / tomträtt för att kompensera för risken att månadsavgiften går upp.

Politikerna kommer vara tvugna att leta efter intäkter framöver och då kommer tomträttsavgälden vara en kassako. Den höjs ju redan nu i Sthlm, men den kan höjas ännu mer i framtiden.

Edit: Jag håller med PresidentBahama om att orden köpa och bostadsrätt inte är en lämplig kombination just nu. Om inte alternativet är att tälta under en gran så skulle jag vänta ut ytterligare prisnedgång. Jag väljer att göra så själv, men jag kan ju ha helt fel.
Senast redigerad av Tullius 2018-01-17 kl. 12:17.
2018-01-17, 12:11
Medlem
sebno1s avatar
http://www.boklok.se/boletare/hitta-bostad/till-salu/projekten/sverige/Stockholms-lan/geografin/

Här är det ju lägenheter och radhus kvar i Jordbro med ett pris på runt: 25 000 kr/m2 för nyproduktion ändå går försäljningen segt vilket ger ju en hint om andra byggherrarnas svårsålda lägenheter har för nersida när dom tar runt 80 000 kr/m2 i dagsläget.

Det jag gillar med BoKlok är väl att man har i avtalen att man inte kan spekulera med bostäderna på samma vis som gick förut:

Därför säljer vi med pristaksklausul
Citat:
För att undvika spekulationsköp av BoKlok lägenheter, har vi i attraktiva områden infört en begränsning av försäljningspriset de första två åren. Det tillåtna försäljningspriset motsvarar den insats du betalar, men räknas upp årligen, baserat på konsumentprisindex och eventuella värdehöjande förbättringar du gjort i lägenheten. Du kan få mer information om detta av kundansvarig.
2018-01-17, 12:12
Avslutad
Antal lägenheter till salu enligt räknaren på hemsidan.

Bonava 9 januari

Totalt Sverige: 900
Totalt Stockholm: 675
Stockholm, lägenheter: 552

Totalt Göteborg: 58
Göteborg, lägenheter: 58

Totalt Uppsala: 154
Uppsala, lägenheter: 154

Bonava 17 januari

Totalt Sverige: 901
Totalt Stockholm: 677
Stockholm, lägenheter: 554

Totalt Göteborg: 57
Göteborg, lägenheter: 57

Totalt Uppsala: 153
Uppsala, lägenheter: 153

Under första kvartalet 2017 sålde Bonava Sverige 155 bostäder. Under första kvartalet 2016 sålde man 249 bostäder.

www.bonava.se
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 12:17.
2018-01-17, 12:16
Medlem
rrpipers avatar
När det ställs om från BR till HR i Stockholm, var går de kontrakten att få? Kommer de till Stockholms stads bostadsförmedling eller går de nån annanstans?
2018-01-17, 12:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
När det ställs om från BR till HR i Stockholm, var går de kontrakten att få? Kommer de till Stockholms stads bostadsförmedling eller går de nån annanstans?
Wallenstam verkar lägga hälften av nyproduktions-HR i egen kö, och hälften hos Bostadsförmedlingen:
https://www.wallenstam.se/sv/bostader/lediga-bostader/
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-01-17 kl. 12:21.
2018-01-17, 12:21
Medlem
javeliners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper

Hör av dig direkt till uthyraren är mitt tips. Då kan du säkert kringgå diverse köer

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in