2018-01-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgbtgb
Jag är nyfiken och därför vill jag ställa en fråga till er. Hur upplever ni min intelligensnivå baserat på hur jag skriver och uttrycker mig? Svagbegåvad, normalbegåvad eller högra begåvning än genomsnittet?

Kommer INTE att besvara folk som enbart vill kränka och raljera. Sådana inlägg kommer genast att rapporteras.

Normalbegåvad definitivt
Citera
2018-01-16, 19:38
Medlem
Svagtbegåvad. Motivering:

Du har 0 självinsikt, du upprepar samma skräp-merit säkert 20 ggr i tråden, du anmäler inlägg istället för att bemöta dem, för att det inte står det du vill höra. Du söker bekräftelse från anonyma personer på ett forum.
Du rycker på dig offerkoftan så fort du blir "kränkt" av det folk skriver, du söker konstant bekräftelse och tackar alla som skriver något du vill höra och kallar folk för lögnare, idioter, när dom skriver skit du inte vill höra.

Du skrev "Kommer INTE att besvara folk som enbart vill kränka och raljera. Sådana inlägg kommer genast att rapporteras.", vilket betyder att du kommer göra som du gjort hittills dvs "uppleva" det som skrivs som kränkande för att slippa svara med ett motargument utan istället bara rapportera.
Hade du inte haft så många poster hade jag tagit för givet att du är ett troll.
Citera
2018-01-16, 19:46
Medlem
Citat:
Tack snälla du!

Du har rätt i att det inte är bra att mata trollen. Det är ju precis vad dom vill. Jag är väldigt duktig på att rapportera inlägg som bryter mot rådande regler. Det tar mig en sekund att göra det. Det är det bästa an kan göra.

Absolut!
Glöm inte att IQ endast mäter logiskt/abstrakt tänkande. Den definierar inte dej som person. Det är mycket lite forskning som har gjorts på hjärnan och de upptäcker nya saker hela tiden.
Hursomhelst, som jag sagt innan. Om resultatet stör dej så be om att få göra ett nytt, utan att en person sitter Brevid och stressar dej. Eftersom du kanske har lite stressproblem så kan du kanske öva lite på mensas IQtest så länge. Bara för att vänja dej.

Lycka till!
Citera
2018-01-16, 20:06
Medlem
junks avatar
Citat:
Jag är nyfiken och därför vill jag ställa en fråga till er. Hur upplever ni min intelligensnivå baserat på hur jag skriver och uttrycker mig? Svagbegåvad, normalbegåvad eller högra begåvning än genomsnittet? Motivera gärna era svar.

Kommer INTE att besvara folk som enbart vill kränka och raljera. Sådana inlägg kommer genast att rapporteras.

Helt obegåvad verkar du vara, det verkar som att du fick in en lyckträff på det där testet, tycker du ska vara grymt nöjd med det och gå vidare i livet. Sluta sitta och starta en massa meningslösa trådar på flashback där borde du starta.

Med tanke på antalet trådar du lyckats starta som dessutom flera har landat i papperskorgen, så lite läsning där rekommenderas till alla i tråden som tror TS är annat än låg begåvad eller helt obegåvad kanske går som utvecklingsstörd rent av.
Citera
2018-01-16, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vackertjej
Absolut!
Glöm inte att IQ endast mäter logiskt/abstrakt tänkande. Den definierar inte dej som person. Det är mycket lite forskning som har gjorts på hjärnan och de upptäcker nya saker hela tiden.
Hursomhelst, som jag sagt innan. Om resultatet stör dej så be om att få göra ett nytt, utan att en person sitter Brevid och stressar dej. Eftersom du kanske har lite stressproblem så kan du kanske öva lite på mensas IQtest så länge. Bara för att vänja dej.

Lycka till!

Men testet fungerar inte så... Testledaren är närvarande för att förklara varje nytt moment, övervaka och dokumentera både resultat och genomförande, ställa frågor osv. Det är liksom inte bara ett provhäfte man sitter och fyller i med penna. Har svårt att tro att det kan genomföras på något annat sätt, åtminstone så vitt jag vet. Med andra ord kan resultatet alltså påverkas av en mängd faktorer - inte minst eventuell adhd-diagnos - och ska nog tas med en nypa salt.
Citera
2018-01-16, 20:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sprangkorv
Well.. Behöver du hjälp att tyda ett IQ test och skryter om hur du klarat dina 15 komvux kurser som om det vore något stort, så är du kanske inte den skarpaste kniven i lådan..

EDIT: och ju mer man läser denna tråden desto mer börjar man misstänka att det där IQ-testet stämmer på prick, dom kan tom varit lite generösa. Du blir inte smartare bara för att du är kränkt av att vara svagbegåvad

Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Så det gick åt skogen i grundskolan, men går bättre på distans. Du får skitresultat på ett begåvningstest. Min analys är att du ligger en bra bit under medel (100). Sikta på kroppsarbete. Går att tjäna en hel del på det.
Precis, 'höga' betyg på Komvux, oklart vilket program, och på distans, säger inte så mycket om IQ, att ensam på kammaren långsamt lära sig memorera saker är inte samma sak som högbegåvad.
Det resultat du postade i trådstarten säger ju vad du kan och inte, och hur du ligger till jämfört med normalpopulationen, nämligen lägre, i påfallande många fall.

Men du värderar MVG från Komvux på distans högre än ett test, för du var 'stressad', 'har ADHD, kanske', och testledaren 'satt där ' och 'tittade'?

Om du bara kunde läsa om du var ensam, satt i din speciella stol, och läste just den boken, men under andra omständigheter inte kunde ta dig igenom ens en enkel skriftlig instruktion, skulle du då verkligen säga att du var läskunnig?

Det är ungefär så du motiverar att du egentligen är högbegåvad, när du är ensam, med rätt ämne, utan att någon ser, och utan press.
Det är inte så man definierar högbegåvad, eller ens begåvad.

Satsa på ett jobb utan så mycket social interaktion, med många repetitiva moment.
Citera
2018-01-16, 21:39
Medlem
Citat:
Hjälp mig tyda detta testresultat som jag har gjort på psyket.Herre gud är jag svagbegåvad? Vad betyder dessa ord?

WAIS-IV, 10 ordinarie deltest: Hela skalan: 73-85 indexpoäng (78), percentil 7 = klart under genomsnittet General Ability Index: 77-89 indexpoäng (82), percentil 12 =klart under genomsnittet Verbal funktion: 82-97 indexpoäng (89), percentil 23 = genomsnittets nedre del - Likheter: 9 - Ordförråd: 10 - Information: 5 Perceptuell funktion: 74-88 indexpoäng (80), percentil 9 = klart under genomsnittet - Blockmönster: 7 - Matriser: 4 - Visuella pussel: 9 Arbetsminne: 73-88 indexpoäng (79), percentil 8 = klart under genomsnittet - Sifferrepettion: 6 - Aritmetik: 7 Snabbhet: 73-85 indexpoäng (76), percentil 5 = klart under genomsnittet - Symbolletning: 5 - Kodning:6 Det finns en signifikant skilllnad mellan HS och GAI på signifikansnivå .15. I övrigt en relativt jämn profil mellan index, men mer ojämn inom index. Ordförråd och Visuella pussel utgör signifikan starka deltest, medan Matriser utgör ett signifikant svagt deltest.

Testet du gjort består av olika deltest som mäter olika förmågor. Detta är alltså ett test som enbart administreras av psykologer och visar på en persons allmänna begåvningsnivå. Det är INTE bara matriser och visuella pussel som vid "vanliga" IQ-test. Psykologen har flera uppgifter under testets gång och måste sitta med i rummet. Exakt hur det ska gå till är väldigt strikt reglerat och ingenting jag kan hitta i din text tyder på några avsteg från manualen. Det är inte alltid bara resultaten som är intressanta, utan även hur testpersonen arbetar och beteendet i testsituationen.

Förmågorna då?
- Verbal funktion visar allmänbildning, förmågan att resonera och ordförråd. Där presterar du på en låg genomsnittlig nivå.
- Perceptuell funktion visar hur bra man kan se mönster (t.ex. matriser). Där presterar du på en nivå klart under genomsnittet
- Arbetsminne undersöker hur bra man kan hålla kvar information i medvetandet, som t.ex. när man återger sifferserier. Där presterar du på en nivå klart under genomsnittet.
- Snabbhet undersöker hur snabbt man kan bearbeta information och göra något av det. Där presterar du också på en nivå klart under genomsnittet.

Dina olika förmågor (index) ligger på en jämn nivå om man jämför dem med varandra, men deltesten inom respektive index skiljer sig en del i resultat.

HS är den sammanvägda poängen och utgörs alla index. GAI ser bara till den verbala och perceptuella förmågan, vilket kan vara bra i vissa fall. T.ex. vid ADHD är det inte helt ovanligt att snabbhet och arbetsminne ligger på en klart lägre nivå än den verbala och perceptuella förmågan. Både din HS och GAI visar på en nivå klart under genomsnittet. Att skillnaden är signifikant mellan HS och GAI på en .15-nivå skulle jag inte lägga stor vikt vid. Om det hade varit signifikant på en .05-nivå hade det varit intressant.

Det finns absolut faktorer som kan störa ett tests pålitlighet. Exempel på såna är trötthet, substanspåverkan och nervositet. Dock tycker jag inte att man bara ska vifta bort resultatet för att man inte tycker om det. Jag har själv testat personer som har legat på en allmännivå (HS) kring 70-75, något jag aldrig hade gissat innan de väl testades. Vissa har även varit högskoleutbildade och haft kvalificerade arbeten. Man kan leva ett fullt normalt liv med en sådan begåvningsnivå.

Med detta sagt menar jag inte att ditt resultat måste vara korrekt - inte alls. Jag skulle bara råda dig att inte vända dig emot resultatet bara för att det inte visar det du vill.
Citera
2018-01-16, 21:47
Medlem
Tegelsten3Ns avatar
Jag tycker du verkar svagbegåvad, dels av dina inlägg i tråden att dömma, och dels från dina testresultat.
Vidare så tyder din oförmåga att se rationellt på argument som framförs här, samt ditt försvarande av din egen begåvning med hänvisningar till komvuxkurser, också på låg intelligens.
Citera
2018-01-16, 21:49
Bannlyst
Citat:
Jag är nyfiken och därför vill jag ställa en fråga till er. Hur upplever ni min intelligensnivå baserat på hur jag skriver och uttrycker mig? Svagbegåvad, normalbegåvad eller högra begåvning än genomsnittet? Motivera gärna era svar.

Av det jag läser så svagbegåvat. Handlar mycket om vilka ämnen du svarar i också.

Om du nu har ADHD så föreslår jag att du nyttjar det till din fördel. Positivt är att du antagligen är ganska energisk och kan tänka utanför boxen. Kan du bli någorlunda duktig på något kan du säkert komma med nya lösningar på gamla problem, men inte utan att du är någorlunda kunnig först som sagt.

Skaffa rutiner och se till att hålla ett jämnt blodsocker och god sömn så du inte får dippar och depressioner så kommer du klara dig bättre och antagligen inte märka av dina svaga sidor. Är du optimist kommer du säkert smitta av dig och bli gillad av din omgivning.

Pröva enkla jobb med tex kroppsarbete och utan för mycket stress.

Hur är din motorik och rumsuppfattning? Ta inga farliga jobb, typ takläggare eller trafikrelaterade jobb, du besitter inte det konsekvenstänk som är nödvändigt.
Citera
2018-01-16, 21:52
Medlem
Triplefaces avatar
Citat:

Normalbegåvning eller högre. Tycker att du uttrycker dig på ett bättre (smartare) sätt än genomsnittet. Hade gissat att du pluggar på högskolan om jag fått utgå enbart ifrån hur du uttrycker dig.

Läs kommentarerna på Aftonbladets eller Nyheter24s Facebooksidor så ser du hur svagbegåvade människor skriver. Det värsta är nog att många av dem är normalbegåvade..
Citera
2018-01-16, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleovarnamnet
Fy, så många elaka, mästrande och felaktiga svar du fått.
Jag har också gjort ett sådant test vid min adhd-utredning. Psykologen frågade innan om jag sovit ordentligt et c och sa att om man var trött/i obalans/påverkad på andra sätt kunde resultatet bli så missvisande att det inte var någon idé med att genomföra det. Och med det syftade han givetvis på missvisande neråt och inte uppåt, så du kan mycket väl ha presterat avsevärt mycket sämre än det du skulle ha kunnat göra.
Och ja, psykologen sitter en majoritet av tiden mittemot en, iakttar en och antecknar ens resonemang och lösningar. Varför gafflar ni, som uppenbarligen aldrig har gjort testet, emot?
Jag har för övrigt sett en hel del svagbegåvade skriva och jag skulle bli mycket förvånad om du låg på iq 80.
(Och oavsett vilket tycker jag testet var ganska meningslöst och inte sa något om förmågan att kunna reflektera, tänka självständigt och dra slutsatser, vilket kännetecknat alla riktigt smarta jag känner. Ett evigt pillande med olika former och mönster och minnestest. Skulle inte förvåna mig om vänner som har doktorerat inom samhälle och humaniora skulle hamna på under medel i det testet. Är väl en dröm för naturvetare med asperger, dock.) (Och för att ingen skall börja med "amen du dissar testet bara för att du fick lågt!" Jag fick 130, det räcker för mig.)

Har också genomgått en utredning av ett NPT där samtliga test och praktiska moment var övervakade och i princip all tid som inte handleddes satt psykologen och förde anteckningar.

Som du säger påverkar dagsformen mycket, men ett deltest kan i sig spilla över på ett annat och påverka resultaten. Under vissa delprov kan man behöva redogöra varför man valde ett visst svar eller utförde en uppgift på ett visst sätt. Jag hade aldrig reflekterat på vissa av sådana saker i mitt liv, det gjorde mig ofokuserad och gav skenande tankar. Med det i huvudet påbörjades nästa delprov. Inför hela min utredningen var jag dessutom oförberedd på vad som väntade mig, t ex skattning av intelligens.

Men man är trots allt där för det misstänks en NPF och inte kolla hur smart man är, så resultaten borde bli lite därefter. Kan berätta om hur jag fick utföra bland annat ett 'Rätt form i rätt hål'-test som gick på tid. Hann med alla utom den sista, de var ganska kluriga, men den sista gick bara inte. Kände mig som en treåring med ett riktigt damputbrott! Jag tror den sista var omöjlig att lösa för psykologen var mäkta road av mig och behövde ta den ifrån mig när tiden var slut och vägrade visa lösningen. "Vet du hur man löser den?"

Jag får ett sammanbitet "Ja", men såg hur hon pressa samman käkarna och bet sig i läppen, "om du inte ljuger för mig måste du berätta för mig" varpå hon börjar skratta hjärtligt och säger det finns inte tid, vi måste fortsätta. Frustrationen av det bar jag sedan med mig över till nästa delprov. När jag kommit igång med det satt hon en bit bort snett ifrån mig och smålog medan hon ibland kollade på mig och förde anteckningarna extra hårt med pennfan, vänder mig mot henne, slår ut med händerna och "alltså, det här går inte, jag tänker fortfarande på figuren", ett riktigt leende, hon tittar upp mot mig, rättar till sig i fåtöljen, "ehrm, det går på tid" Jag ser hur hon kämpar emot och gräver in blicken i sitt papper, men ögonen avslöjar henne, Nu var jag ju mer intresserad av henne än testen

Personligen fick jag väldigt bra resultat på alla moment i min utredning och min IQ bedömdes vara 127, fick b l a väldigt bra på minnestest, visuella test, mönster etc som vägde upp. Utöver WAIS gjorde jag en del tester till och jag fick 125 på ett IQ test bestående av enbart symboler och figurer. Men vad hjälper det då jag är oförmögen att använda mig av det på ett värdefullt sätt i livet?

Men en utredning och resultaten är inget man söker sig till för att ta med i sitt CV. Värdet i eventuell diagnos är att det öppnar upp för en del hjälpmedel, så strunt samma hur smart man råkade vara dagarna testen gjordes.

Gjorde testet på mensa någon länkat för skojs skull, överraskas förstås när tiden var slut(för bråttom förbi instruktionerna) på fråga 11 och fick 89. Troligtvis var de svar jag hunnit med rätt. Försökte på nytt och nu med fem minuter till godo och alla svar enbart på intuition, 119 men förmodar flera fel.

IQ blir ett ganska trubbigt mätvärde, särskilt då det går att öva upp förmågan att få bättre resultat på test. Kvoten i sig fortsätter då vara ganska intetsägande om personen i fråga. Mindsetet när testet görs är även väldigt viktigt, sen måste man vara intresserad, vara road av det.

Om det sen helt plötsligt sträcker sig från de test med enbart abstrakt tänkande likt de som de flesta som kommenterat här inne kanske är vana vid till att även inkludera praktiska moment, dessutom bevakad - så skiter det sig ofta även för den bäste.

WAIS testet är brett, men vem fan bryr sig om vem Martin Luther King var, även om jag kunde redogöra mycket väl på den frågan? Och ja, den frågan ingick! Eller är det något jag skulle kunna ha användning av på fina societetsmiddagar bland fint och välutbildat folk? Det fanns inte en enda grej bland alla frågor eller ordförståelse, bildningsnivå jag var helt aningslös kring, svarade säkert fel på en del frågor, men på a.m p.m t ex, varför frågan ens fanns i testet vet jag ej. Och varför vet jag vad det både står för och betyder?

Ett lågt resultat är inte så smickrande, och förstår att TS grämer sig, men det är inte nödvändigtvis ett högt heller.

Är det första gången man ställs inför ett sådant test helt, dessutom aningslös och oförberedd är det inte helt lätt. Tycker man det är tråkigt, tappar fokus, har en dålig dag, hungrig, körigt i magen etc är det kört även för den utan funktionsnedsättningar. Men adhd behöver, som andra varit inne på inte vara synonymt med imbecill.

Skulle icke diagnosticerade personer med 'högpresterande adhd' som går under radarn få en diagnos höjs snittet och om de med uppenbara svårigheter fångas upp i tid och får verktyg att hantera sig själva, genomföra utbildning etc skulle snittet höjas, men det har kanske tagits i beaktande av forskarna?

Personligen tycker jag det är ett otyg att vårdens mål är att försöka omforma alla med npf till stereotyper och det är ett evigt korrigerande att få dem att passa in, gärna med medikamenter istället för att ge en chans åt individen att spela på sina positiva sidor och det de har goda förutsättningar för.

Hade gärna fötts utan 'högfungerande adhd med vissa autistiska drag' eller vad de kallar det.
Senast redigerad av starxgvs 2018-01-16 kl. 21:59.
Citera
2018-01-16, 22:04
Medlem
Japhys avatar
Citat:

Du verkar ha en ganska normal förmåga att uttrycka dig i skrift. Det säger dock inte mer än att du har ett rättstavningsprogram installerat. Däremot är din attityd ett säkert tecken på svagbegåvning. Detta eftersom du kräver av respondenterna att de anpassar sina svar efter dina behov av bekräftelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in