2018-01-16, 16:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
I någon artikel har jag för mig att kroppen låg i en onaturlig ställning. Som möjligtvis är på sådant sätt att det inte ser ut som fallolycka eller liknande.

Ja, det framkom ju ganska tidigt att det var detta att kroppen låg i en onaturlig ställning, som gjorde att man misstänkte mord.

Nu hittar jag ingen artikel med denna fras, men många, många inlägg i tråden om denna ställning. Däremot hittade jag flera artiklar där man i tidigt skede sa att det var "omständigheter kring brottsplatsen" som verkade tyda på brott.

Funderar på om det är den onaturliga ställningen man menade. Eller var det något annat på brottsplatsen också?

"– Det finns omständigheter kring fyndplatsen som gör att vi misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott, säger Hans Lippens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/79ByK/misstankt-mord-pa-kvinna-i-ulricehamn--hittad-dod-vid-motionsspar

Hade det varit bilspår, då hade vi väl fått höra det vid det här laget?

Hur som helst, tänker jag att kombon "onaturlig ställning", omständigheter på brottsplatsen och att polisens gärningsmannagrupp kommit fram till att personen har troligen stark anknytning till Ulricehamn och känner till Lassalyckan väl, gör att jag får en känsla av att det är något alldeles speciellt på brottsplatsen som gör att man drar dessa slutsatser.

Att åka ut till ett joggingspår, för att random angripa en ensam joggare borde inte kräva större kunskap om området. Man kan bara traska dit, åka bil dit och utföra sitt dåd. Man kan googla först och kolla bra flyktvägar.

Men sett till att det finns flera vägar runt området som gör det lätt att köra in och vänta på sitt offer i joggingspåren, sedan promenera eller köra iväg utan att behöva synas vid spårstarten och parkeringen kanske man inte tänker på i första hand om man inte är bekant med området. Kanske ingen av observationerna av personen gjorts vid eller nära parkeringen? Har man sett en person i liknande kläder komma ut mot någon av dessa vägar efter dådet?

Här är några bra inlägg med kartor från en postare som bott länge i Ulricehamn:

https://www.flashback.org/sp62204270
https://www.flashback.org/sp62208395

Börjar tro att det är en "weirdo" ändå.
Citera
2018-01-16, 17:37
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, det framkom ju ganska tidigt att det var detta att kroppen låg i en onaturlig ställning, som gjorde att man misstänkte mord.

Nu hittar jag ingen artikel med denna fras, men många, många inlägg i tråden om denna ställning. Däremot hittade jag flera artiklar där man i tidigt skede sa att det var "omständigheter kring brottsplatsen" som verkade tyda på brott.

Funderar på om det är den onaturliga ställningen man menade. Eller var det något annat på brottsplatsen också?

"– Det finns omständigheter kring fyndplatsen som gör att vi misstänker att hon kan ha blivit utsatt för brott, säger Hans Lippens.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/79ByK/misstankt-mord-pa-kvinna-i-ulricehamn--hittad-dod-vid-motionsspar

Hade det varit bilspår, då hade vi väl fått höra det vid det här laget?

Hur som helst, tänker jag att kombon "onaturlig ställning", omständigheter på brottsplatsen och att polisens gärningsmannagrupp kommit fram till att personen har troligen stark anknytning till Ulricehamn och känner till Lassalyckan väl, gör att jag får en känsla av att det är något alldeles speciellt på brottsplatsen som gör att man drar dessa slutsatser.

Att åka ut till ett joggingspår, för att random angripa en ensam joggare borde inte kräva större kunskap om området. Man kan bara traska dit, åka bil dit och utföra sitt dåd. Man kan googla först och kolla bra flyktvägar.

Men sett till att det finns flera vägar runt området som gör det lätt att köra in och vänta på sitt offer i joggingspåren, sedan promenera eller köra iväg utan att behöva synas vid spårstarten och parkeringen kanske man inte tänker på i första hand om man inte är bekant med området. Kanske ingen av observationerna av personen gjorts vid eller nära parkeringen? Har man sett en person i liknande kläder komma ut mot någon av dessa vägar efter dådet?

Här är några bra inlägg med kartor från en postare som bott länge i Ulricehamn:

https://www.flashback.org/sp62204270
https://www.flashback.org/sp62208395

Börjar tro att det är en "weirdo" ändå.

"Omständigheter på platsen" kan väl vara hennes glasögon som inte fanns vid/på henne? Om de låg för långt från kroppen för att kunna bara studsat av vid ett normalt fall om man tänker sig någon som snubblar.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2018-01-16 kl. 17:44.
Citera
2018-01-16, 18:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riskan
Fanns väl ingen polis på plats, var har du läst det ? Om man befinner sig
på golfbanan är man väl inte på plats. Och oavsett har väl hon inget med
mordet att göra. Däremot tycker jag det är lite konstigt att om man ser
någon uppehålla sig i ett område under en hel dag och dessutom går med jackan
framför ansiktet då hade jag blivit nyfiken och "luskat" lite mer.

Hur vet du att hon var på golfbanan? För att hon säger det?
Hur vet du att hon inte har med det att göra?
Citera
2018-01-16, 19:49
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
"Omständigheter på platsen" kan väl vara hennes glasögon som inte fanns vid/på henne? Om de låg för långt från kroppen för att kunna bara studsat av vid ett normalt fall om man tänker sig någon som snubblar.

Så kan det förstås vara, samt att hon dessutom låg 20 meter in i skogen från där glasögonen låg.
Samtidigt står det ju i samma artikel att glasögonen låg i joggingspåret, som ytterligare en omständighet.

Känns förstås skumt att någon först tappar glasögonen, sedan tar sin in i skogen såpass långt om man bara plötsligt inte mår bra eller behöver vila.

Jag får en känsla av att den onaturliga ställningen, är en del i pusslet för gärningsmannaprofilen. Att det är något med den som inte bara skvallrar våld och mord.....Och att personen sedan kan ha tagit sig från platsen via någon av de vägar som ligger i anslutning till den plats där hon hittades.

Personen har observerats från 10.30 och framåt. Framåt, kan det vara någon som observerat denna person efter den troliga mordtiden, dvs efter 16.20-16.30.

Det finns flera stigar, småvägar som löper ut från enmilsslingan. En passerar ett hus. Kan någon person vid fastigheten observerat personen t ex?

Ett försök att överföra (från Danjilehas karta) den förmodade platsen för var Liselotte hittats.
Vid 1 hittades hon. tryck på siffrorna, så kommer text fram.

https://kartor.eniro.se/?c=57.793272,13.454089&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[57.793084,13.453896,%22Ungef%C3%A4r%20h%C3%A4r%20s ka%20hon%20ha%20hittats%22,0],[57.793547,13.452373,%22H%C3%A4r%20ska%20det%20finn as%20en%20stig%22,0],[57.792798,13.458799,%22En%20mindre%20v%C3%A4g%20%2 2,0]]}&q=%22lassalyckan,%20ulricehamn%22;geo
Citera
2018-01-16, 20:59
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:

Ett försök att överföra (från Danjilehas karta) den förmodade platsen för var Liselotte hittats.
Vid 1 hittades hon. tryck på siffrorna, så kommer text fram.

https://kartor.eniro.se/?c=57.793272,13.454089&z=17&l=aerial&d={%22m%22:[[57.793084,13.453896,%22Ungef%C3%A4r%20h%C3%A4r%20s ka%20hon%20ha%20hittats%22,0],[57.793547,13.452373,%22H%C3%A4r%20ska%20det%20finn as%20en%20stig%22,0],[57.792798,13.458799,%22En%20mindre%20v%C3%A4g%20%2 2,0]]}&q=%22lassalyckan,%20ulricehamn%22;geo

Cirka 200 meter från närmaste golfbanehål.
Citera
2018-01-16, 21:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Cirka 200 meter från närmaste golfbanehål.

Men har man inte sagt att DNA:t kommer från en man?
Åtminstone är det ju bara män som topsas.
Eller menar du någon annan golfspelare än polischefen?
Citera
2018-01-16, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eminent-dietist
Frågan är ju om en muslimsk, patriark som tappat ansiktet under något möte för flera år sedan skulle dyka upp där ute i något motionsspår? Hade det skett i anslutning till hennes arbetsplats eller hem hade jag köpt teorin.

Jag tror mer på en galning. En mördare som har läst för mycket musse-pigg. Därav klädvalet en lång rock med krage som döljer ansiktet på bästa blottarmaner.

Men om GM har ruvat på hämnd i några år så är det ju inte konstigt om han vet att hon skall vara i motionsspåret den dagen och tidpunkten.
Om vi leker med tanken att den här filuren i lång jacka och mössa inte är GM så kan GM antingen skuggat Liselotte ända från arbetsplatsen/hemmet eller vetat exakt var hon brukade gå och vilken tidpunkt och helt enkelt legat gömd och väntat på henne.
Citera
2018-01-16, 22:11
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Men har man inte sagt att DNA:t kommer från en man?
Åtminstone är det ju bara män som topsas.
Eller menar du någon annan golfspelare än polischefen?

DNA:t behöver ju inte vara från mördaren överhuvudtaget. Vi vet ju inte om det finns en koppling.
Nu var det närmast signalementet jag spekulerade i.
Citera
2018-01-16, 22:35
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leorardlake
Tänk om det är ett liknande motiv som ikea mördaren gm vet att han kommer utvisas

Inte särskilt troligt. På vilket sätt slipper man utvisning om man begått ett mord som man sedan lyckas komma undan med?
Citera
2018-01-16, 23:14
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Ovanligt varsam och försiktig mördare, detta.

Och ovanligt fogligt mordoffer som inte verkar ha kämpat emot.

Vem mördar så diskret att endast en onaturlig kroppsställning och några andra omständigheter gör att polisen misstänker mord, och att det krävs obduktion för att påvisa att våld förekommit.

Vem mördar på det här viset? Man kanske inte tänker på en galen, psykotisk person i första hand. Eller våldtäktsman eller rånare?

Så vilka andra typer kan finnas där och vad kan motivet vara? Tycker man kan fundera över om det var någon hon kände igen. Eller om det kan ha varit ett proffs (men varför, i så fall?).
Citera
2018-01-16, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel

Vem mördar på det här viset? Man kanske inte tänker på en galen, psykotisk person i första hand. Eller våldtäktsman eller rånare?

Så vilka andra typer kan finnas där och vad kan motivet vara? Tycker man kan fundera över om det var någon hon kände igen. Eller om det kan ha varit ett proffs (men varför, i så fall?).

Det är ju det som verkar göra det här fallet så svårlöst.
Väldigt många lösa trådar och möjliga scenarier.
Citera
2018-01-16, 23:53
Medlem
greta-forvetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Din kommentar får mig osökt att tänka på Engla-mordet, där har man ju argumenterat för att Eklund borde ha stoppats redan vid mordet på Pernilla (fanns bevis som inte följdes upp ordentligt). Att Eklund ens åkte dit för mordet på Engla var en ren tillfällighet - hans lastbil blev, om minnet inte sviker mig, fotograferad av ett par turister i en kritisk tidpunkt, av ren och skär slump.

Vad jag vill säga med mitt exempel ovan är hur mycket mer komplicerad en utredning blir om det visar sig att GM bor på annan ort än offret. Eklund är för att uttrycka sig milt, en imbecill jävel, som höll sig undan polisens radar tack vare sitt jobb som lastbilschaufför.

Det är naturligt att till en början rikta in sökandet på en personer i närområdet. Vi vet av erfarenhet att man tenderar begå brott i sin närmiljö, en miljö som man är bekant med.

Men kanske. måste man så småningom, överge den här hypotesen. Det kan vara så att det finns/har funnits en fast punkt i Ulricehamn men att GM nu bor på annan ort.

Det var Eklunds privat ägda Saab som fotograferades av en snubbe som just precis i rätt ögonblick provade sin nya kamera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in