2018-01-16, 22:32
Medlem
MosterAugustas avatar
Shite! Allt rasar... Allt? Nej! Min favorit Tether ligger tryggt kvar på 1$.

Favorit för att den visar hur fantastisk kryptomarknaden blivit. Skojarna bakom bitfinex lovar att de backar varje Tether med en fiat-dollar. Någonstans har vi 1,7 miljarder dollar i cash. Trust us!

Så sent för några timmar sen pumpades det ut ytterligare 150 miljoner Tethers. Undrar om det är trångt i dörren...
2018-01-16, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Tog många år innan it branchen blev intressant igen, alla broar brann även de kvalitativa dessvärre. Tycker kryptotekniken är spännande och tillför branchen mycket gott (oberoende signering, flyande säkerhet etc) Däremot kommer den här cirkusen begrava de positiva sakerna i ett minfält av skeptisism, vilket gör att tillämpningar är no-grata för en lång tid framöver.

Finns ingen chans att världsbankerna skulle tillåta okontrollerbar aktör verka lokalt. Bara en tidsfråga innan de styrs undan och tekniken införs i ny tappning bundet till världsekonomin i någon form. Där först kan jag se en stabil framtid

Ja det kan kanske bli så att förtroendet för "krypto" kommer skadas för gemene man ute i samhället men då krypto är världsomspännande och inte nationsbundet så kommer det säkerligen användas minst lika mycket som SEK (med sina 10 miljoner användare) i långa loppet.

Jag tror dock att det kommer finnas en efterfråga även när alla nya "spekulanter" har bränt sig. Vi lever i spännande tider och framtiden ser väldigt spännande ut.

Saken är dock att ingen stat/reglering etc kan stoppa utvecklingen så vidare de inte väljer att stoppa internet vilket i framtiden även kan bli svårt då även internet kan komma att bli decentraliserat på ett bättre sätt. Får bli att de sätter upp störningsutrustning i varje stad osv i så fall och varför skulle medborgarna acceptera något sådant? Spännande tider som sagt, internet är nog den bästa uppfinningen hittills i människans historia och vad som kommer bli av med den får vi se.
2018-01-16, 22:34
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DRD4
Ja hade jag läst nationalekonomi så hade jag självfallet inte behövt fråga, thats what i like about you, youre sharp as a razor!

Jag tänkte på att bankerna själva skapar pengar ut ur tomma intet genom att låna ut och på att guldreserverna verkar vara obefintliga t.ex.
Så länge staten kräver in en ansenlig andel av BNP i skatt så kommer alla skattepliktiga personer och företag att efterfråga fiat. Annars väntar straff. Därför måste företag som tar betalt i andra valutor ändå växla till lokal fiat. Värdet på valutan beror därmed på skattebasen och i princip på landets produktion i grova drag. Alternativt efterfrågan på vår produktion, men det ska vara samma sak med optimal fördelning av resurser.

Typ.

Den dagen vi kan betala skatt direkt med en kryptovaluta kommer det att ändras, men inte förr.
2018-01-16, 22:37
Medlem
JPMorgandonators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cryptoking
Bitcoin påväg ner kraftigt , fynda eller vänta ? ?
Kort svar-fynda.

Gardera med något säkert som svenska bostäder.
Senast redigerad av JPMorgandonator 2018-01-16 kl. 22:41.
2018-01-16, 22:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag köpte julklappar med BTC i år och två spel till mig själv så helt "oanvändbar" är den ju inte. Men kan hålla med om att det är svindyrt att utföra transaktioner.
ja det kanske kan roa nån datanörd att man kan köpa saker, men jag förstår inte nöjet i att betala 10-15% mer för samma sak?

Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jag ser dock BTC som en enorm testballong och att flera potentiella försök kommer så småningom med ännu bättre grejer.

Det är möjligt att crypto har en framtid, men jag tror att det är väldigt långt borta och det är inte säkert att det är bitcoin som blir den globala lösningen.

Jag brukar jämföra med dotcom-bubblan. Många idéer från den tiden har ju utvecklats och används idag.
Men aktierna i exempelvis Framfab och Icon Medialab är ju totalt värdelösa...

Och jag är ganska säker på att bitcoin kommer att göra samma resa..
2018-01-16, 22:39
Medlem
Hexen666s avatar
Jag skulle sätta en köporder någonstans mellan 7000-8000 $
2018-01-16, 22:43
Medlem
Förmodligen är detta en reaktion på att folk börjar inse risken då inflödet av nya spekulanter i krypto börjat mattats av. Folk vågar inte ligga kvar och riskera mer. Det finns inget fundamentalt värde, det finns ett värde i dom olika sk blockchain teknikernas användbarhet. Men vad mer, hur analysera?
2018-01-16, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
jag tror själv på realtillgångar främst. Och crypto är inte en realtillgång, utan ren luft i min värld.

Precis som kronor. Vad ska du avyttra din realtillgång mot? Mot andra realtillgångar? Ska du byta din lägenhet mot en bondgård på landet osv? Vi behöver något medel som underlättar transaktioner och minskar transaktionskostnader. Hur detta medel ska se ut osv får marknaden avgöra snarare en centraliserad stat.

Citat:
låter som en redig konspiration. När ska det ske menar du?

Jadu som alla bubblor så spricker de till slut. Jag kan inte sätta ett exakt datum men då bara mer "luft" som du kallar det byggs upp i systemet så kommer ballongen bara bli större och större tills det blir en rejäl smäll.

Citat:
det är det inte. Det kostar minst 10-15% att växla till sig bitcoin och sedan är användningsområdet extremt begränsat, för att inte säga helt oanvändbart pga extrem volatilitet...

Ahh men vad alla är insnöade på bitcoins..... Det finns fler krypto och bättre. Du kan även bryta tillgångar med hjälp av grafikkort och el så du behöver inte ens köpa tillgången utan skapa den med hjälp av andra tillgångar.

På sikt så kommer även konkurrens driva ner kostnaden för att växla till sig krypto för du tror väl inte det bara kommer finnas en aktör som kan tjäna 10-15% på alla växlingar? Även banken tar avgifter när du skickar pengar i andra valutor, forex tar avgifter när du köper semsterpengar osv osv. Är väl inget konstigt?

Citat:
marknaden spekulerar bara i crypto just nu. Men det har inget med verkligt värde att göra. Har man gjort ett klipp bör man sälja rubbet och köpa realtillgångar anser jag.

Vad är verkligt värde? Det bestämmer marknaden. Varför är folk villiga att betala upp till 100 ggr för en märkesväska när en "icke"-märkesväska kostar 100 ggr mindre med samma kvalité? Håller med om att priset är väldigt spekulationsdrivet men det är det även på dollar, kronor, euro, guld, etc så detta är inget nytt.

Bitcoin är märkesväskan i kryptovärlden men inte den bästa väskan.

Citat:
då får du väl bo i rymden då om det inte passar?

Bäste argumentet någonsin. Om du inte accepterar att bli bedragen/utpressad så får du väl bo i rymden.......
2018-01-16, 22:47
Medlem
TheAlamos avatar
Enligt folk på Etoro så är det normalt att kryptos går ner den här tiden på året pga. att kineser tar ut alla sina pengar för att lägga på resor hem till sina föräldrar under kinesiska nyår.
2018-01-16, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
nja man måste nog lösa detta i sverige på ett smidigare sätt annars blir det jobbigt..

" Betalning med bitcoin vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa) medför att bitcoin har avyttrats mot en ersättning som motsvarar värdet av varan eller tjänsten. Varje sådan betalning med bitcoin medför alltså en separat kapitalvinstberäkning."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html?q =bitcoin

Ja skatterättsligt så är Sverige efterblivet. Men även om du gör en vinst på dina EURO som blev över vid semesterresan så ska dessa beskattas som kapitalvinst. Dock finns undantag för just mindre belopp vid just semester osv.

Hur gör man egentligen om man har växlat till sig EURO för 8 kr styck och väljer att handla för dem i butik i Sverige när de är värda 10 kr st? Jag tror faktiskt att du ska ta upp detta till beskattning också.
2018-01-16, 22:52
Medlem
Citat:
Det är möjligt att crypto har en framtid, men jag tror att det är väldigt långt borta och det är inte säkert att det är bitcoin som blir den globala lösningen.

Jag brukar jämföra med dotcom-bubblan. Många idéer från den tiden har ju utvecklats och används idag.
Men aktierna i exempelvis Framfab och Icon Medialab är ju totalt värdelösa...

Och jag är ganska säker på att bitcoin kommer att göra samma resa..

Tror inte heller att Bitcoin är någon global lösning längre, teknologiskt sätt har den blivit omsprungen för länge sen... lever endast på sitt namn och att den va först ut.
2018-01-16, 23:01
Medlem
frdks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Saken är dock att ingen stat/reglering etc kan stoppa utvecklingen så vidare de inte väljer att stoppa internet vilket i framtiden även kan bli svårt då även internet kan komma att bli decentraliserat på ett bättre sätt. Får bli att de sätter upp störningsutrustning i varje stad osv i så fall och varför skulle medborgarna acceptera något sådant? Spännande tider som sagt, internet är nog den bästa uppfinningen hittills i människans historia och vad som kommer bli av med den får vi se.

Ägande och byte kan de såklart inte stoppa, däremot stannar det där. Att äga BTC handlar bara om köpa, spekulera och sälja. Likt en docka på hyllan man ser efter lite då och då.
Den fungerar inte som vanlig valuta tills dess att den går att handla med i daglig verksamhet, men där faller allt på att skatt och registrerade kassasystem måste uppfyllas enligt lag i de flesta tongivande länderna, vilket krypto i sin grund inte uppfyller och kommer därför bli klassad som olaglig. En världsbank behöver lägga på ett eget operativt lager på dagens teknik som kopplas ihop med varje persons vanliga bankkonto, även tillströmningen av valuta behöver regleras så det följer landets styrelement.

som sagt tekniken är spännande, men just nu är allt fast i en spekulationsbubbla som kan dra iväg åt vilket håll som helst. Ren och skär gambling.

EDIT: börjar närma sig dagslägsta igen, tror nog 10k spräcks inatt
Senast redigerad av frdk 2018-01-16 kl. 23:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in