2018-01-16, 21:57
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
"Okej". Min metod att tjäna pengar fungerar bättre än din. Låt oss stanna där.

Din metod? Tror inte du har en metod. Tror du är en amatör som haft tur.
Tro mig, har varit där. Därefter blev jag klok, och tjänade mitt livsupphälle.
2018-01-16, 21:59
Medlem
kurt-sunes avatar
Detta kan vara det största bedrägeriet ever....

Jag skulle hålla mig långt borta från allt som har med crypto att göra.

Förklaringen är enkel:

1. Totalt oanvändbart och svindyrt att köpa/sälja

2. Man kan alltid fylla på med nya cryptovalutor, vilket kommer att urholka ”värdet” på bitcoin.

Man kan mycket väl tjäna pengar på detta skojeri i det korta perspektivet men sannolikt är det egentliga värdet nära noll.
2018-01-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frdk
Älskar hur vissa analyserar krypto som om det fanns ett reellt värde.

Än mer hylleriskt blir det när 95% inte har en suck om vad de köper in sig på. Har slutat handla om teknik, just nu startas det mer och mer valutor för varje minut som alla är i grunden kopior och drivs från nån tonårings garderob.

Vi som var med om IT kraschen känner igen allt som det vore igår och vet hur det kommer sluta. Starta en hemsida så strömmar miljoner in i risk kapital, aktien stiger och accellererar uppåt när fler ser chansen att hoppa på båten

Japp och efter IT-bublan stod ett par kvalitetsbolag kvar och har hjälpt till att förändra samhället/ekonomin/teknologin till det bättre. De som kunde hitta guldkornen i bubblan gjorde även riktigt bra med pengar.

Precis som IT-bubblan så inser folk att detta är framtiden och framtiden är alltid svårvärderad. Väldigt svårt till omöjligt att veta vilken som kommer vara vinnaren till slut.

En ordentlig "sättning" på marknaden är bara bra då det sorterar bort en hel del av skiten förhoppningsvis. Fan till och med nigerianscammers startar ICO:s idag och då vet man att det är illa.
2018-01-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Förklaringen är enkel:

2. Man kan alltid fylla på med nya cryptovalutor, vilket kommer att urholka ”värdet” på bitcoin.

Man kan mycket väl tjäna pengar på detta skojeri i det korta perspektivet men sannolikt är det egentliga värdet nära noll.

Jag skulle dock hålla mig så långt bort från allt som har med FIAT att göra. Diversifiera, ha lite fiat, realtillgångar, guld, crypto osv. Framförallt inga jävla lån i FIAT för när smällen väl kommer så kommer det inte vara roligt. (Då kommer alla dina tillgångar tvångsförsäljas för att betala en påhitad FIAT-skuld)

1: Nej det är väldigt användbart och det blir allt billigare. Transaktionskostnaden för en hel del krypto är lägre än den du har när du använder dit VISA/Mastercard. (Och väldigt mycket snabbare)

2: Precis som med kronor, dollar (välj valfri fiat-valuta). Skillnaden är att det är marknaden som får sätta priset på crypto till skillnad från dagens system av centraliserad inflation/stöld. Dagens system av FIAT-valutor kräver dessutom en evigt ökande skuldsättning vilket kommer leda till katastrof, armod och slaveri i långa loppet.

Edit: Det största bedrägeriet ever är dagens FIAT-system där banker hittar på "tillgångar" i form av pengar för att sedan låna ut och kräva ränta samt amorteringar i verkliga tillgångar. Äckligt är det.
2018-01-16, 22:18
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
En hel ekonomis ekonomiska välstånd. Betalningsförmåga, värdighet.

Obligationer och dess ränta sätts därefter. Men det visst du förmodligen om du läst 5 poäng nationalekonomi

Ja hade jag läst nationalekonomi så hade jag självfallet inte behövt fråga, thats what i like about you, youre sharp as a razor!

Jag tänkte på att bankerna själva skapar pengar ut ur tomma intet genom att låna ut och på att guldreserverna verkar vara obefintliga t.ex.
2018-01-16, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Haha, kul. Plussade över 50% de senaste 6 åren. Min portfölj finns noterad här.

Du har där emot ingen koll på någonting öht. Jävla nolla. Du lurar folk till att investera i saker som du tycker är rimliga. Borde vara straffbart.

Har du plussat över 50%?
(Gapskratt)

Du verkar vara en väldigt arg och lättkränkt person. Kanske beror din ilska på att du bränt dig rejält på dina investeringar, kanske den beror på något annat...

Cool down!

Det enda jag gjorde var att anta din utmaning om att visa någon med track-rekord som inte avfärdar Bitcoin som en bluff utan underliggande värde.

Vilket jag gjorde.

Till saken hör att jag inte rekommenderar någon att köpa coins. Det är onekligen en extremt volatil tillgång och man kan förlora en massa pengar om man investerar fel.
Ingen kan emellertid förneka att det också går att tjäna enorma pengar på cryptovalutor. I det korta perspektivet handlar det om tur och riskbenägenhet. I ett längre perspektiv handlar det om ett "bet" på att man tror på den underliggande teknikens potential, samt att vissa coin-projekt faktiskt kan tillföra ett faktiskt mervärde inom olika branscher/sektorer.

Precis som med alla högriskinvesteringar, läs på först och OM man vill investera, så bör man endast satsa en liten del av sina tillgångar.
2018-01-16, 22:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Jag skulle dock hålla mig så långt bort från allt som har med FIAT att göra. Diversifiera, ha lite fiat, realtillgångar, guld, crypto osv.
jag tror själv på realtillgångar främst. Och crypto är inte en realtillgång, utan ren luft i min värld.

Citat:
Framförallt inga jävla lån i FIAT för när smällen väl kommer så kommer det inte vara roligt. (Då kommer alla dina tillgångar tvångsförsäljas för att betala en påhitad FIAT-skuld)
låter som en redig konspiration. När ska det ske menar du?

Citat:
1: Nej det är väldigt användbart och det blir allt billigare. Transaktionskostnaden för en hel del krypto är lägre än den du har när du använder dit VISA/Mastercard. (Och väldigt mycket snabbare)
det är det inte. Det kostar minst 10-15% att växla till sig bitcoin och sedan är användningsområdet extremt begränsat, för att inte säga helt oanvändbart pga extrem volatilitet...

Citat:
2: Precis som med kronor, dollar (välj valfri fiat-valuta). Skillnaden är att det är marknaden som får sätta priset på crypto till skillnad från dagens system av centraliserad inflation/stöld. Dagens system av FIAT-valutor kräver dessutom en evigt ökande skuldsättning vilket kommer leda till katastrof, armod och slaveri i långa loppet.
marknaden spekulerar bara i crypto just nu. Men det har inget med verkligt värde att göra. Har man gjort ett klipp bör man sälja rubbet och köpa realtillgångar anser jag.

Citat:
Edit: Det största bedrägeriet ever är dagens FIAT-system där banker hittar på "tillgångar" i form av pengar för att sedan låna ut och kräva ränta samt amorteringar i verkliga tillgångar. Äckligt är det.
då får du väl bo i rymden då om det inte passar?
2018-01-16, 22:24
Medlem
frdks avatar
Citat:
Japp och efter IT-bublan stod ett par kvalitetsbolag kvar och har hjälpt till att förändra samhället/ekonomin/teknologin till det bättre. De som kunde hitta guldkornen i bubblan gjorde även riktigt bra med pengar.

Precis som IT-bubblan så inser folk att detta är framtiden och framtiden är alltid svårvärderad. Väldigt svårt till omöjligt att veta vilken som kommer vara vinnaren till slut.

En ordentlig "sättning" på marknaden är bara bra då det sorterar bort en hel del av skiten förhoppningsvis. Fan till och med nigerianscammers startar ICO:s idag och då vet man att det är illa.

Tog många år innan it branchen blev intressant igen, alla broar brann även de kvalitativa dessvärre. Tycker kryptotekniken är spännande och tillför branchen mycket gott (oberoende signering, flyande säkerhet etc) Däremot kommer den här cirkusen begrava de positiva sakerna i ett minfält av skeptisism, vilket gör att tillämpningar är no-grata för en lång tid framöver.

Finns ingen chans att världsbankerna skulle tillåta okontrollerbar aktör verka lokalt. Bara en tidsfråga innan de styrs undan och tekniken införs i ny tappning bundet till världsekonomin i någon form. Där först kan jag se en stabil framtid
2018-01-16, 22:25
Avslutad
Citat:
Jag skulle dock hålla mig så långt bort från allt som har med FIAT att göra. Diversifiera, ha lite fiat, realtillgångar, guld, crypto osv. Framförallt inga jävla lån i FIAT för när smällen väl kommer så kommer det inte vara roligt. (Då kommer alla dina tillgångar tvångsförsäljas för att betala en påhitad FIAT-skuld)

nja man måste nog lösa detta i sverige på ett smidigare sätt annars blir det jobbigt..

" Betalning med bitcoin vid köp av en vara (till exempel ett par skor) eller en tjänst (till exempel en taxiresa) medför att bitcoin har avyttrats mot en ersättning som motsvarar värdet av varan eller tjänsten. Varje sådan betalning med bitcoin medför alltså en separat kapitalvinstberäkning."

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html?q =bitcoin
2018-01-16, 22:27
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Förklaringen är enkel:

Jag köpte julklappar med BTC i år och två spel till mig själv så helt "oanvändbar" är den ju inte. Men kan hålla med om att det är svindyrt att utföra transaktioner.

Jag ser dock BTC som en enorm testballong och att flera potentiella försök kommer så småningom med ännu bättre grejer.
2018-01-16, 22:29
Medlem
Citat:
Framförallt inga jävla lån i FIAT för när smällen väl kommer så kommer det inte vara roligt.

Tvärt om. Fiatlån med fast ränta är underbara.
När det smäller har man plötsligt ingen skuld längre.
2018-01-16, 22:32
Medlem
Hur som.

Köp aldrig på fallande trend...

Köp när det bottnat och vänt och är på väg upp igen... Det har ramlat i en månad ingen vet hur länge det pågår...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in