Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Detta kan vara det största bedrägeriet ever....
Jag skulle hålla mig långt borta från allt som har med crypto att göra.
Förklaringen är enkel:
1. Totalt oanvändbart och svindyrt att köpa/sälja
2. Man kan alltid fylla på med nya cryptovalutor, vilket kommer att urholka ”värdet” på bitcoin.
Man kan mycket väl tjäna pengar på detta skojeri i det korta perspektivet men sannolikt är det egentliga värdet nära noll.
Jag skulle dock hålla mig så långt bort från allt som har med FIAT att göra. Diversifiera, ha lite fiat, realtillgångar, guld, crypto osv. Framförallt inga jävla lån i FIAT för när smällen väl kommer så kommer det inte vara roligt. (Då kommer alla dina tillgångar tvångsförsäljas för att betala en påhitad FIAT-skuld)
1: Nej det är väldigt användbart och det blir allt billigare. Transaktionskostnaden för en hel del krypto är lägre än den du har när du använder dit VISA/Mastercard. (Och väldigt mycket snabbare)
2: Precis som med kronor, dollar (välj valfri fiat-valuta). Skillnaden är att det är marknaden som får sätta priset på crypto till skillnad från dagens system av centraliserad inflation/stöld. Dagens system av FIAT-valutor kräver dessutom en evigt ökande skuldsättning vilket kommer leda till katastrof, armod och slaveri i långa loppet.
Edit: Det största bedrägeriet ever är dagens FIAT-system där banker hittar på "tillgångar" i form av pengar för att sedan låna ut och kräva ränta samt amorteringar i verkliga tillgångar. Äckligt är det.