2018-01-16, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Den som använder argumentet »tidsobestämt utöver årtal« ska naturligtvis använda »X antal«. De rimmar lika högt och falskt som en ostämd träskofiol.

Kommer från skribenten som var helt ovetandes om att "X antal år sedan" är vedertagen svenska. Hur man nu kan ha missat det.
Citera
2018-01-16, 22:05
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Kommer från skribenten som var helt ovetandes om att "X antal år sedan" är vedertagen svenska. Hur man nu kan ha missat det.

Du kanske missade att det var jag som startade den diskussionen, således har du återigen gjort en tankevurpa.

Sedan är ju vedertaget inte synonym till korrekt, vilket var min poäng. Jag tror att du själv är medveten om att »de som« [som du stör dig på] och »omständigt« är vedertaget, trots att det korrekta är omständlig och det strikta är dem.

»X antal« försvaras av sådana som inte själva förstår, men tror och tycker. Det är dock som jag skrivit ett antal gånger vars och ens beslut vad de vill använda respektive störa sig på.
Senast redigerad av HerrGickhan 2018-01-16 kl. 22:10.
Citera
2018-01-16, 22:37
Bannlyst
Citat:

Sedan är ju vedertaget inte synonym till korrekt, vilket var min poäng..

"X antal år sedan" kan inte visas vara inkorrekt på några grammatiska grunder. Det är dessutom vedertaget. Grammatik följer inte några matematiska eller logiska mallar. Du har inga ben att stå på i den här frågan.
Citera
2018-01-18, 17:59
Medlem
Politiskt nyspråk som fördunklar integrationsdebatten. På vänstersidan framför allt papperslös, EU-migrant, storbråk, ensamkommande flyktingbarn och nysvensk (antingen är man svensk eller så är man det inte). Den som använder dessa ord försöker framställa samhällsproblem som mindre allvarliga än de faktiskt är.

Likaså högerpopulisternas godhetsknarkare, kulturmarxist och "cuck" (Sverigevänner om några borde veta att det heter hanrej). Ad hominem som ska förringa motståndaren. Ibland försöker högerpopulisterna här på FB skoja till det med ord som nogger, spökplump, zoomalier, sliddjur, kebabtekniker, pensionsräddare etc. Som om den klämkäcka omklädningsrumshumorn skulle förta det faktum att den som uttalar dessa ord är både feg, ohyfsad och människofientlig.
Senast redigerad av Aethelred 2018-01-18 kl. 18:01.
Citera
2018-01-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aethelred
Politiskt nyspråk som fördunklar integrationsdebatten. På vänstersidan framför allt papperslös, EU-migrant, storbråk, ensamkommande flyktingbarn och nysvensk (antingen är man svensk eller så är man det inte). Den som använder dessa ord försöker framställa samhällsproblem som mindre allvarliga än de faktiskt är.

Likaså högerpopulisternas godhetsknarkare, kulturmarxist och "cuck" (Sverigevänner om några borde veta att det heter hanrej). Ad hominem som ska förringa motståndaren. Ibland försöker högerpopulisterna här på FB skoja till det med ord som nogger, spökplump, zoomalier, sliddjur, kebabtekniker, pensionsräddare etc. Som om den klämkäcka omklädningsrumshumorn skulle förta det faktum att den som uttalar dessa ord är både feg, ohyfsad och människofientlig.

Märkligt, att du stör dig på såväl PK-nyspråket som högerpopulisternas vokabulär.

Här några ord ur nyspråket, som stör mig: nyanlända, tolerans, världsöppenhet och utmaning!!!

Här ett till, som nog stör dig - men som jag gillar skarpt: batikhäxa. Det är inte ohyfsat eller människofientligt - det är patriotiskt.
Senast redigerad av dubbelbottnad 2018-01-18 kl. 21:51. Anledning: korr
Citera
2018-01-19, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Märkligt, att du stör dig på såväl PK-nyspråket som högerpopulisternas vokabulär.

Här några ord ur nyspråket, som stör mig: nyanlända, tolerans, världsöppenhet och utmaning!!!

Här ett till, som nog stör dig - men som jag gillar skarpt: batikhäxa. Det är inte ohyfsat eller människofientligt - det är patriotiskt.

Batikhäxan har åsikter och en livsstil som ofta är motsägelsefulla och därför inbjuder till narr och hån. Ordet är därför alldeles utmärkt. Nedsättande ord är inte per definition ohyfsade.

Tolerans tycker jag också är ett märkligt ord. Vad innebär det ens? Jag tror att många på vänsterkanten förväxlar tolerans med acceptans.
Citera
2018-01-19, 13:32
Medlem
Pajas - Många använder det utan att riktigt veta vad det betyder.
Citera
2018-01-19, 14:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Pajas - Många använder det utan att riktigt veta vad det betyder.

Vad tror de att det betyder då?
Citera
2018-01-19, 14:05
Medlem
Citat:
Vad tror de att det betyder då?

Många använder det för att förolämpa, förminska och nedvärdera. Men i själva verket har ordet en neutral konnotation, till och med positiv. Att roa andra är väl positivt, eller?
Citera
2018-01-19, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Många använder det för att förolämpa, förminska och nedvärdera. Men i själva verket har ordet en neutral konnotation, till och med positiv. Att roa andra är väl positivt, eller?

Nej, det har du missuppfattat. Det är sedan 1800-talet belagt att använda pajas som nedsättande:

Citat:
Ursprungligen postat av SAOB
b) mer l. mindre bildl. (jfr a); särsk.: (tokrolig l. stollig l. burlesk) upptågs- l. rolighetsmakare; äv. (nedsättande) om person som saknar (allvar o.) värdighet; stundom närmande sig l. övergående i bet.: narr (se d. o. 1). CFDahlgren 5: 165 (1833).

http://www.saob.se/artikel/?unik=P_0001-0139.ZHDD&pz=5

Kopplingen är att en pajas eller clown (liksom narren) är en figur som saknar en seriös förhållning till sina gärningar. Satt att roa, javisst, men likaså en stolle.
Citera
2018-02-05, 20:43
Medlem
Det felaktiga vardagliga användandet av "Syntax error".

Jag ser emellanåt här på Flashback folk som tycks använda begreppet "syntax error" helt felaktigt.

Oftast också när det rör sig om meningsmotståndare som enligt skribenten råkat ut för ironiska situationer.

Exempel:
"En rik person råkade ut för böter och han kunde inte betala! Snacka om syntax error!"

Som utvecklare så skäms jag nästan när någon använder det så fel. Det blir pinsamt på något sätt.

Varför har folk börjat använda begreppet så felaktigt? Vad tror folk att det betyder? Tror folk att det är något slags begrepp för ironi? Eller tror de att det är synonymt med ett slags hjärnsläpp, någon chock av något slag?

Om man ska försöka slänga sig runt med IT-termet så hade det varit vettigare att bara kalla det "Fatal error". Men syntax handlar för fasen om språk (Ironiskt nog)
Senast redigerad av Daudodidi 2018-02-05 kl. 20:51.
Citera
2018-02-05, 20:49
Medlem
Som-Gjutens avatar
Jag ser det mer som att alla döda fiskar flyter med strömmen, bara hakar på alla olika värdelösa "trender" utan att veta vad det betyder/innebär etc.

Tänker bland annat tillbaka på alla människor som höll på med "icebucket-challenge" för de trodde det var en kul fluga för att bli populär på sociala medier, och i slutändan inte skänkte en enda slant till ALS forskningen ( som ju var grundsyftet med det)

Kort och gott sagt, det är ett desperat försök till att "passa in" och vara "hipp"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in