2018-01-16, 16:40
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Optimisering
Du är medveten om att ett ord kan ha flera betydelser?

Jag skulle föreslå att du slår upp definitionen av "uppsyn", gärna på www.svenska.se. Det står naturligtvis var och en fritt att definiera ord som han eller hon (eller om man nu definierar sig som genderfluid, two-spirit, dragonkin eller någon typ av byggnad) vill, men det underlättar inte kommunikationen om man väljer definitioner som skiljer sig från de vedertagna.
Citera
2018-01-16, 16:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrpator
Jag skulle föreslå att du slår upp definitionen av "uppsyn", gärna på www.svenska.se. Det står naturligtvis var och en fritt att definiera ord som han eller hon (eller om man nu definierar sig som genderfluid, two-spirit, dragonkin eller någon typ av byggnad) vill, men det underlättar inte kommunikationen om man väljer definitioner som skiljer sig från de vedertagna.

2. Uppsikt. Svårt.
Citera
2018-01-16, 17:37
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
2. Uppsikt. Svårt.

Och det var alltså i den betydelsen du använde ordet?
Citera
2018-01-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag stör mig på ordet "äska" som jag upptäckte först härom året, och då i ett tv-spel, FIFA där man skulle "äska" mer pengar

"äska" är ju kanslispråk. Det kanske var en konstig maskinöversättning av "request".

Byråkrater kan äska anslag till sin verksamhet. Passar inte så bra i sammanhanget med fotbollsklubbar.
Citera
2018-01-16, 18:18
Medlem
Citat:
2. Uppsikt.

Nej

Dessutom passar det inte heller i din ursprungsmening.

Kanske menade du "syn, synen". Det är inte heller perfekt i din mening, men inte längre slående felaktigt.
Citera
2018-01-16, 18:21
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
"äska" är ju kanslispråk. Det kanske var en konstig maskinöversättning av "request".

Byråkrater kan äska anslag till sin verksamhet. Passar inte så bra i sammanhanget med fotbollsklubbar.
Att begära mer pengar är väl ändå att begära mer anslag, eller har jag missuppfattat det?
Och i så fall så borde det fungera precis lika bra inom fotbollen som inom vilket kansli som helst, tycker jag i alla fall.
Det hindrar dock inte att jag stör mig på uttrycket.
Har man alltid använt detta uttryck inom "kansliverksamhet", eller är det ett av alla våra nyord som tagits i bruk under senare år?
Citera
2018-01-16, 20:17
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Har man alltid använt detta uttryck inom "kansliverksamhet", eller är det ett av alla våra nyord som tagits i bruk under senare år?

"Äska" har nog använts i flera hundra år inom statlig förvaltning. Det är ett mycket gammalt ord med indoeuropeiska rötter som är etymologiskt närbesläktat med engelskans "ask". Det verkar onekligen en smula malplacerat i det här sammanhanget, men varför inte låta gamla fina ord komma till heders igen?
Citera
2018-01-16, 20:23
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
"Äska" har nog använts i flera hundra år inom statlig förvaltning. Det är ett mycket gammalt ord med indoeuropeiska rötter som är etymologiskt närbesläktat med engelskans "ask". Det verkar onekligen en smula malplacerat i det här sammanhanget, men varför inte låta gamla fina ord komma till heders igen?
Jag har som sagt var aldrig registrerat att jag hört det innan och trodde att det var ett av alla "svengelska" ord som hittats på under senare år. Men tack för svar.
Stör mig i alla fall på det och tycker inte det är ett fint ord, hur gammalt det än är.
Tycker det låter töntigt, men det är jag det.
Citera
2018-01-16, 20:23
Medlem
hippilis avatar
Ordet mingla blev ju populärt att säja på senare tid som ska betyda småprata. Sedan 70 talet betyde mingla onanera. Ett störande ord.
Citera
2018-01-16, 20:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Nej

Dessutom passar det inte heller i din ursprungsmening.

Kanske menade du "syn, synen". Det är inte heller perfekt i din mening, men inte längre slående felaktigt.

Jo. De/dem-inspektion har jag som en intelligensdetektor. Blotta uppsynen av de-missbruk äcklar mig.
Citera
2018-01-16, 20:47
Bannlyst
Citat:
Och det var alltså i den betydelsen du använde ordet?

Gissa.
Citera
2018-01-16, 21:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Nej. Fel eftersom det är tidsobestämt utöver åratal. Mitt asteoridexempel med X antal illustrerar hur det visst det hör hemma i språket. Alternativet: "okänt antal år" är bara omständligt.

Den som använder argumentet »tidsobestämt utöver årtal« ska naturligtvis använda »X antal«. De rimmar lika högt och falskt som en ostämd träskofiol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in