Citat:
Ursprungligen postat av
Heliarchos
Kommunismen är det statslösa samhället som ska tänkas uppstå efter att staten rövat all egendom från innevånarna och delat ut den. Tanken är alltså att när staten med våld har stulit all egendom som kanske funnits hos folk i generationer och delat ut den, då ska alla kunna tänka sig att leva tillsammans i ett stort kollektiv? Folk kommer alltså inte tycka att de blivit förfördelade eller orättvist behandlade? De kommer alltså inte vilja ta tillbaka sin egendom när staten blivit upplöst? Jag håller det för osannolikt.
Det behövs inget våld för att beröva den besuttna klassen deras rikedomar, vi kan med demokratiska val rösta fram politiker som kan lagstifta mot privat ägande. En demokratisk vald kommunistregering, det vore något det.
Kapitalisterna kommer antagligen inte vara glada. Precis som i Ryssland eller på Kuba kommer det bli försök att störta den folkliga kommunistregeringen, det får man var beredd på.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heliarchos
Mer sannolikt är att staten kommer att vara kvar för att upprätthålla omfördelningspolitiken och detta kommer i sin tur förhindra det kommunistiska samhället från att någonsin uppstå. Man kan inte skapa kommunism genom att beröva folk deras egendom.
Det handlar inte om folks egendom, utan om folkets. I ett kapitalistiskt samhälle är det kapitalsiterna som äger allt. Jag äger inte fabriken där jag är anställd eller huset där jag bor, det gör en kapitalist. Om vi, folket, tog makten över produktionsmedlen kunde vi arbeta år oss själva istället för åt en fabriksägare som blir rik på vårat arbete.
Citat:
Ursprungligen postat av
Heliarchos
Men nej det vill de inte för de vet att de är beroende av företagare som kan skapa jobb, de är beroende av staten som kan ge dem deras bidrag. De har ingen egentlig vilja att uppnå kommunism, de vill bara ha resurser. Kommunismen drivs därför av girighet, avundsjuka och ett gigantiskt hyckleri.
Staten kan själv driva företag, då går vinsterna till statskassan istället för att hamna i fickorna på privata aktieägare.