2018-01-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdvindMedvind
Det känns som om det är samma om och om igen som det vänds och vrids på i denna tråd. Jag har inte heller något helt nytt att komma med, men möjligen ett nytt ställe att leta.

Läs inlägget i länken nedan. Tänk att det handlar om familjen i Bjärred och är skrivet av OH's syster. Åldrarna på 2 av döttrarna stämmer! Dock finns (fanns) det en tredje ännu yngre dotter.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/30614781-munchausen-by-proxy

- Kan det handla om familjen i Bjärred?
- Kan de ha haft en tredje dotter som avlidit tidigare?
- Kan man kanske hitta någonting om någon anhörig som sökt hjälp på nätet? Det finns fler trådar om Munchhausen på familjeliv.

Varsågoda att spinna vidare!

Text författaren kan medvetet ha ändrat detaljer för att det inte ska vara uppenbart vilka det handlar om utifall nån närstående skulle läsa inlägget. Så att det står 3 istället för 2 döttrar säger ingenting.
Citera
2018-01-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogstamejfan
Text författaren kan medvetet ha ändrat detaljer för att det inte ska vara uppenbart vilka det handlar om utifall nån närstående skulle läsa inlägget. Så att det står 3 istället för 2 döttrar säger ingenting.

Ytterst osannolikt vid MbP är det främst små barn som görs sjuka dessa barn framställs som friska innan det äldsta barnet insjuknande vid 11-12 års ålder, hon spelade ju fotboll. Hade de varit sjuka och varit inom vården sedan de var några få år utan att de hittats någon diagnos så skulle MbP kunna vara orsak
Citera
2018-01-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
De 9/1 saknas en 45 -årig man OH på sitt arbete i Lund där han ska vara huvudpersonen på ett seminarium. Han är en mycket välkänd expert på moms-frågor och är påtänkt för en professur, idag är han Docent i juridik.
Han är gift men en 2½ år äldre kvinna HB och paret har tillsammans två döttrar - Moa 11 år och Agnes 14 år.
Familjen flyttade till en villa på en hörntomt Bjärred utanför Lund 2012 från Göteborg.

Sedan 2016 har äldsta dottern haft hemundervisning av lärare från skolan fyra dagar i veckan och inte vistats på sin skola, orsaken har av insatta i media beskrivits vara kroniskt trötthet. Sedan i juni har även den yngsta dottern uppvisat likartade symtom och därför sedan augusti också varit hemma med hemundervisning av sin mellanstadieskolas lärare 3 dagar per vecka. Modern har enligt uppgift arbetat ett par dagar per vecka och därefter varit hemma. Fadern har under hösten förlagt sitt arbete till hemmet för att vara med barnen.

När han inte kommer till sin konferens 9/1 eftersöks han, polisen åker hem till familjen och slår in ett fönster. Väl i huset upptäcks hela familjen avliden, oklart sedan hur länge. En granne har sett fadern o en dotter i mellandagarna. Polisen uppger att det är ett våldsbrott som ligger bakom, men att GM sannolikt är någon av de fyra döda.

Vi vet inte av vad de dött av, varför eller när. Utredning pågår från polisens sida och i väntan på detta glöder denna tråd av spekulationer och teorier.
Mycket bra sammanfattning av det som vi VET.... i princip vet vi inte mkt mer. För all info från "säkra källor" är väl egentligen inte så säker?
Citera
2018-01-16, 18:11
Medlem
Märkligt ändå hur lite man vet om mamman. Ett rimligt scenario kan vara det här: Mamman lider av psykisk sjukdom vilken förvärras. Barnen har levt med detta en längre tid (år) och blivit symptombärare av en svår familjesituation. Därav diverse neurologiska/psykologiska symptom. Pappan är medberoende i mammans problematik och försöker upprätthålla familjesystemet. Mammans sjukdom förvärras dock och hon tar med sig barnen i ett utvidgat suicid. När pappan förstår vad som hänt så tar även han livet av sig.
Detta scenario stämmer för mig i relation till de beskrivningar som finns i denna långa tråd, där särskilt "brevet till pappan" av någon som förefaller ha varit en kollega, sticker ut.
Obs att jag spekulerar men omöjligt tror jag inte det är, i denna helt osannolika historia.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man bör inte kategoriskt utesluta något och det är ju möjligt att det här är undantaget som bekräftar regeln och att föräldrarna tillsammans tagit ett själmordsbeslut och ett beslut att mörda döttrarna. För det måste betraktas som likställt med mord på barnen oavsett tillvägagångssätt, då de enligt min mening inte kan samtycka till ett självmord i en situation föräldrarna är drivande och exempelvis instruerar barnen att ta gift.

Jag misstror varken dig eller din källa, så vi får väl acceptera att det är så du beskriver det kan ha gått till då. Ett gemensamt självmord av föräldrarna som innan detta mördar barnen. Men fortfarande vore detta så pass ovanligt att jag måste reservera mig för att din källa eventuellt missuppfattat något. Till dess säkrare indikationer framkommer tror jag alltså ändå det kan ha varit fadern som ensam agerade. Men låt oss inte bli oense över detta. Det är ju fortfarande bristen på helt säkerställd information som är problemet och som påverkar hur man skall bedöma sannolikheten för något.
Citera
2018-01-16, 18:11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Orimligt men inte omöjligt. Massjälvmorden/massakern i Jonestown är ett exempel. En del blev mördade men andra tog sitt, och sina barns, liv.

Det är ett specialfall som inte är direkt jämförbart med den aktuella situationen.

Det enda det säger är att föräldrar har kapacitet under vissa omständigheter att mörda sina barn. Det i sig tror jag alla förstår är möjligt.

Man förväxlar sedan allmänt ofta gärna det fullt tänkbara med det sannolika och kommer till slutsatsen att det finns stor sannolikhet att det gått till så och jämställer det med teorin att en förälder mördat barnen. Men så är det inte, utan nästan undantagslöst rör det sig om en GM och i då fall nästan alltid mannen då.

Är det här undantaget som bekräftar regeln må det vara så. Det är tänkbart att mamman givit medgivande. Men osannolikt i utgångsläget. Sedan har vi de förmenta läckorna från folk som säger sig ha inside info. Där bör man veta oavsett hur mycket msn litar på dem att sådana alltid framkommer och ofta visat sig ha fel.
Citera
2018-01-16, 18:14
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalloBaby
Jag har läst igenom tråden en hel del. Står fast att det är någon utifrån som mördat familjen.
Sedan Oscars stora kunskap och intelligens. teorier om Vat samt CJEU. Mycket är korrupt och han kansek skrev och forskade på något han fått nys om och förstått.
hru var hans inställning mot vacciner tex? Läkemedeslbranchen mördar folk i världen som flugor som är emot deras forskningspåståenden. Människor som har ett inflytande av något slag. och EU och företagen vad finns där att koppla ihop Oscar med?
Det finns säkert något annat spm ligger bakom. tror inte på en familjetradegi!
Var han trogen? Finns många frågor.
.

Har du något belägg för detta påstående?
Länka gärna till någon form av källa, så som statistik eller forskning.
Citera
2018-01-16, 18:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifaransriktning
Märkligt ändå hur lite man vet om mamman. Ett rimligt scenario kan vara det här: Mamman lider av psykisk sjukdom vilken förvärras. Barnen har levt med detta en längre tid (år) och blivit symptombärare av en svår familjesituation. Därav diverse neurologiska/psykologiska symptom. Pappan är medberoende i mammans problematik och försöker upprätthålla familjesystemet. Mammans sjukdom förvärras dock och hon tar med sig barnen i ett utvidgat suicid. När pappan förstår vad som hänt så tar även han livet av sig.
Detta scenario stämmer för mig i relation till de beskrivningar som finns i denna långa tråd, där särskilt "brevet till pappan" av någon som förefaller ha varit en kollega, sticker ut.
Obs att jag spekulerar men omöjligt tror jag inte det är, i denna helt osannolika historia.

Nej, det är alltså tänkbart och då är det hela en osannolik historia på tvärs med statistik om hur det brukar vara.

Eller också är det pappan som är ensam Gm och då är det ungefär samma brutala, hemska och banala - i meningen utan speciellt särskiljande kriminologiska inslag - historia det brukar vara, inte hela tiden, men då och då.
Citera
2018-01-16, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalloBaby
Jag har läst igenom tråden en hel del. Står fast att det är någon utifrån som mördat familjen.
Det finns många familjer som lider av sjukdomar mm. Har barn som är sjuka men inte vill de dö för det. Det ska mycket till innan man vill dö. En naturlig mänsklig instinkt är att överleva att tro att allt kommer lösa sig. Att en intelligent man som Oscar verkade vara skulle mördat familjen som han älskar: det är långsökt och mycket ovanligt. Tror inte ett smack på den teorin och jag hoppas polisen gör sitt jobb och är uppmärksam och även har med den teorin om att någon utifrån kan ha uträttat det här dådet.
Kronisk trötthet av vaccine då? Som många andra barn= Flickor gardasil= Eller svininfluensavaccine. De skulle jag gärna vilja veta.
Sedan Oscars stora kunskap och intelligens. teorier om Vat samt CJEU. Mycket är korrupt och han kansek skrev och forskade på något han fått nys om och förstått.
hru var hans inställning mot vacciner tex? Läkemedeslbranchen mördar folk i världen som flugor som är emot deras forskningspåståenden. Människor som har ett inflytande av något slag. och EU och företagen vad finns där att koppla ihop Oscar med?
Det finns säkert något annat spm ligger bakom. tror inte på en familjetradegi!
Var han trogen? Finns många frågor.

Ditt resonemang är så dumt så det är nästintill roligt!!

Kan såna som du inte sluta med konspirationsteorier in i absurdum ?
Det har absolut hänt att mord utförts när stora summor pengar varit på spel men då har det varit den enskilde personen som mördats. Om ditt resonemang hade haft en mikroskopisk chans att vara relevant och OH skulle mördats av en inhyrd hitman så hade en ykresmördare gjort det på ett betydligt "säkrare" ställe än i offrets eget hem i ett villaområde med grannar och ögon bara någon meter därifrån. Risken att bli upptäckt är ju enorm, för att inte tala om det absolut mest osanolika hitentills nämligen att hitmanen även skulle bemöda sig med att döda två oskyldiga sjuka barn samt fru. Även en idiot kan räkna ut att ett mord på 4 personer skapar stora resurser hos polisen. Vilken jag antar att man som inhyrd mördare inte vill ha efter sig. Och sist men inte minst: för att polisen offentligt går ut med informationen om att åklagare inte kopplas in så har dem funnit någonting på brottsplatsen som gör polisen så säkra på händelseförloppet, det är liksom inget självklart beslut att inte koppla in åklagare utan ordentligt med kött på benen.
Citera
2018-01-16, 18:26
Medlem
tigrinnan14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Jag vet följande:
1. Oskar var djupt deprimerad
2. Oskar var en fantastisk familjefar
3. Oskars döttrar var sjuka. Kronisk trötthet är ett helvete!
4. Oskar skulle bli professor och förberedde en viktig konferens innan tragedin
5. Oskar är ingen supermänniska. Det kan brista för vem som helst som lever under press

Du vet något så väldigt personligt som att han var ”djupt deprimerad”, men du hade ingen aning om vilken sjukdom barnen hade? Det har du ju läst dig till i Expressen och dessutom utgått från att det måste vara ME, trots att det står -någon form- av kronisk trötthet?
En djupt deprimerad, fantastisk familjefar som dessutom ansökte om professur och förberedde ”viktiga konferenser” - lite motsägelsefullt va? Deprimerad kan jag köpa och ändå få till stånd dessa saker - men inte djupt deprimerad.

Sen detdär skitsnacket om Gardasil och att ME kan vara en biverkning av vaccin har vi ju redan gått igenom på PM - där det blev VÄLDIGT tydligt att du inte har någon som helst varken koll eller kunskap - så just den biten kan du verkligen lägga ner då det ju är bevisad osanning från din sida!

Och nej - det kan inte brista för ”vem som helst under press” och framförallt så dödar ”vem som helst” inte sina egna barn och familj!

Du vet nog lika lite om pappan och familjen som du vet om Gardasil!
Citera
2018-01-16, 18:29
Avslutad
Nåt stämmer inte med kollegors och chefens uttalande om den godemedarbetare och forskaren OH
För inte ringer arbetsplatsen Polisen när hen inte dyker upp?...
Citera
2018-01-16, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Du vet något så väldigt personligt som att han var ”djupt deprimerad”, men du hade ingen aning om vilken sjukdom barnen hade? Det har du ju läst dig till i Expressen och dessutom utgått från att det måste vara ME, trots att det står -någon form- av kronisk trötthet?
En djupt deprimerad, fantastisk familjefar som dessutom ansökte om professur och förberedde ”viktiga konferenser” - lite motsägelsefullt va? Deprimerad kan jag köpa och ändå få till stånd dessa saker - men inte djupt deprimerad.

Sen detdär skitsnacket om Gardasil och att ME kan vara en biverkning av vaccin har vi ju redan gått igenom på PM - där det blev VÄLDIGT tydligt att du inte har någon som helst varken koll eller kunskap - så just den biten kan du verkligen lägga ner då det ju är bevisad osanning från din sida!

Och nej - det kan inte brista för ”vem som helst under press” och framförallt så dödar ”vem som helst” inte sina egna barn och familj!

Du vet nog lika lite om pappan och familjen som du vet om Gardasil!

https://www.youtube.com/watch?v=IUSAiP0Rqb8

Den här dokumentären om vaccinskadade flickor i Danmark talar för sig! Jag tror definitivt Gardasil kan ha triggat igång en eventuell ME. Det är du som är korkad! Går inte att förklara något för någon som inte begriper!
Citera
2018-01-16, 18:36
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
https://www.youtube.com/watch?v=IUSAiP0Rqb8

Den här dokumentären om vaccinskadade flickor i Danmark talar för sig! Jag tror definitivt Gardasil kan ha triggat igång en eventuell ME. Det är du som är korkad! Går inte att förklara något för någon som inte begriper!

Många av de sidorna du läser på är köpta av företag som har en historia av att hypnotisera personer, det kan vara så att de tar sig in i hjärnan på dig när du läser o riskerna med mediciner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in