2018-01-16, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Detta ryktet och den händelsen har kommit upp flera gånger, från flera personer som säger sig ha insyn på nått sätt.
Vad är det som gör att den inte är närmast sanningen.

Många här inne förkastar denna förklaring och istället spekulerar om:
Incest
Münchhausen
Avvikande prestationer från ungar
Otrohet
Pappa flipp.

Som sagt, alla har rätt att spekulera olika.

De som bor i området vet ingenting. Om någon granne skulle haft "närkontakt" någon gång så tror jag inte de märkt om t.ex pappan var deprimerad. De boende i område har säkert hämtat sina uppgifter från FB men vill inte säga det. Enligt flera uppgifter från föräldrarnas kollegor så var de sympatiska på alla sätt o vis. En fasad som de säkert höll även mot grannskapet.
Citera
2018-01-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Är det bara jag som upplever detta som märkligt/konstigt:

* Pappan beskrivs som djupt deprimerad men jobbar på förhållandevis som vanligt. Ansöker om professur och har annalkande föreläsningar. Hur orkar man det som ”djupt deprimerad”?

* Mamman beskrivs som deprimerad men jobbar också på förhållandevis som vanligt. Den enda med lite information (av vad jag sett i tråden) om hur mamman var som person beskriver henne som trevlig, stöttande och stabil. Finns uppgifter om att hon ska fått återfall av cancer men enligt hennes chef och förhållandevis nära arbetskamrater så skulle hon ju ”jobba på som vanligt”.

* Flickorna beskrivs som ”svårt sjuka/allvarligt sjuka” men ingen vet vilken diagnos. Heller är de inte så pass sjuka att de inte klarar undervisning, dock i hemmet. Enligt en (enligt mig tvivelaktig) källa så visste inte ens läkare vilken diagnos det handlade om - trots att något har visat sig på prover. Ovanligt att prover ger utslag men att man inte har någon aning om vad det är och framförallt ovanligt att två inom samma familj drabbas av en helt ny okänd sjukdom.
Ena flickan har dessutom setts under julhandeln i affären med pappan där man inte sett tecken på sjukdom - alltså inte helt uppenbart för blotta ögat. De var säkert sjuka, men frågan är - hur sjuka?
Tänker att om man är allvarligt svårt sjuk och ingen vet varför kanske man spenderar tiden på sjukhus? Åtminstone perioder av sjukhusvistelser? Det är ju svårt som läkare att behandla något man inte vet vad det är och vanligtvis brukar man vilja observera sånt man inte vet vad det är för att kunna behandla så korrekt som möjligt.

Av uppgifter som framkommer av scheele som jag bedömer som trovärdiga så har föräldrarna tillsammans planerat och mer eller mindre utfört detta. Anledningen? Möjligtvis hopplöshet/utmattning.
Min frågeställning blir då: Av vad? Av att de var sjuka eller av att inte veta vad det var? Av att måsta tillbringa mycket tid hemma med sjuka barn istället för att ägna sig åt sina jobb?
Ett svar på frågan kanske aldrig kommer men jag ser detta som synnerligen märkligt.
Under tiden ens barn är sjuka - speciellt svårt sjuka, så är det ändå väldigt ovanligt att föräldrar faller ner i depressioner - det brukar i regel komma efteråt. När barnet antingen avlider eller tillfrisknar - då släpper muren och man som förälder ”får tid” att även tänka på sig själv.
Även om det nu handlar om deprimerade föräldrar så bör ju första tanken rimligtvis vara att bara ta kol på sig själv?
Det är ju som sagt ovanligt att föräldrar dödar sina svårt sjuka och ens redan dödssjuka barn - hoppet om att de trots allt ska bli friska lever ju kvar! Är ju heller inte vanligt att föräldrar till barn i vegetabila tillstånd dödar dom - fastän det kanske vore ”bäst” för alla.

Det känns ju mer som om (i min värld) att mycket talar för att skam är drivkraften bakom detta dådet. Frågan är bara - över vad?
Vad säger att det äldsta barnet inte tillbringade mycket tid på sjukhus med undersökningar och utredningar innan det beslutades om hemundervisnng står ju i protokoll från 2016 om problem med skolan föregående läsår.

Familjen sköt upp skolmöte de skulle haft före jullovet till efter jullovet så det är ju inte helt osannolikt att de fick besked om vilken diagnos barnen hade eller/och besked om hur mammans sjukdom var spridd.
Citera
2018-01-16, 11:08
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFantastico
Att fadern var pedofil och allt detta med sjukdomar och isolering av barnen berodde på faderns minst sagt sjuka hemlighet, han blir påkommen av frun och ser detta som enda utväg.

Tänk såhär:
Vart kommer all information vi vet kring familjens mystiska sjukdomar, cancer och "extremt" svåra livssituation ifrån, vem är det som upprätthållit och spridit denna information? Fadern.

Jag motsäger inte att det kan ha varit så att 75% av familjen led av en dödlig sjukdom, men jag säger att sannolikheten för att det skulle varit något annat som drivit detta är betydligt större.
Det är det väl inte alls? Sjukdomarna styrks av läkare och skola, cancer hörs det om från lite här och var (inklusive en person i tråden som påstår sig ha jobbat med morsan) och att de skulle vara "isolerade" är bara spekulation. Att de var hemmaliggandes är inte samma sak som isolering.
Senast redigerad av Crossmack 2018-01-16 kl. 11:19.
Citera
2018-01-16, 11:10
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Att fadern var pedofil och allt detta med sjukdomar och isolering av barnen berodde på faderns minst sagt sjuka hemlighet, han blir påkommen av frun och ser detta som enda utväg.

Tänk såhär:
Vart kommer all information vi vet kring familjens mystiska sjukdomar, cancer och "extremt" svåra livssituation ifrån, vem är det som upprätthållit och spridit denna information? Fadern.

Jag motsäger inte att det kan ha varit så att 75% av familjen led av en dödlig sjukdom, men jag säger att sannolikheten för att det skulle varit något annat som drivit detta är betydligt större.
Ja absolut, så kan det vara. Låter inte helt otroligt. Någonting galet måste finnas bakom dessa mord.
Citera
2018-01-16, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossmack
Det är det väl inte alls? Sjukdomarna styrks av läkare och skola, cancer hörs det om från lite här och var (inklusive en person i tråden som påstår sig ha jobbat med morsan) och att de skulle vara "isolerade" är bara spekulation. Att de var hemmaliggandes är inte samma sak som isolering.

Citera inte delar av mitt inlägg tack.

Jag uppfattar det som att den mesta info kring barnens hemskolning och familjens svåra livssituation kommer ifrån fadern.

Detta är min teori och jag hoppas att jag har fel, men jag faller hela tiden tillbaka till att fadern är den drivande i allt detta och då blir incest det mest självklara, alternativt någon annan psykisk störning.
Citera
2018-01-16, 11:14
Medlem
Gizurs avatar
En första indikation på om en av de två vuxna bedöms vara gärningsman kan komma vid begravningen. Kommer alla att begravas tillsammans? Om mamman hade varit min syster och polisen meddelat att händelseförloppet var att mannen mördat henne och de två barnen så tror jag inte att jag skulle velat ha dem begravda tillsammans, det skulle störa sorgearbetet och besöken vid graven.

Om jag däremot hade fått ta del av ett brev från henne där det framkom att det var ett gemensamt beslut så skulle det kanske blivit annorlunda.

Håller det visserligen som ganska osannolikt att det var just ett gemensamt beslut.
Citera
2018-01-16, 11:14
Medlem
Citat:

Tänk såhär:

Det är konstigt att på det enda stället där mamman inte var involverad och hade insyn och inflytande, där vågade pappan berätta om den egentliga familjesituationen, vilket också var anledningen att hans chef fick polisen att utifrån en samlad bild alls åka ut till bostaden.
Det kallas för insideinfo.
På skolan och i möten var det pappan som skickades ut som talesman för familjen, mamman var bara med då även den yngsta dottern skulle ha hemundervisning, det vill säga avskärmas från skolmiljön.

Det var pappans arbetsplats som anade oråd och det hade de ju också fog för att göra.
Och: Mannens chef säger att han aldrig känt någon oro för sin medarbetare. Hur situationen har sett ut i familjen är inget han vill uttala sig om.
Citera
2018-01-16, 11:16
Medlem
Det känns som om det är samma om och om igen som det vänds och vrids på i denna tråd. Jag har inte heller något helt nytt att komma med, men möjligen ett nytt ställe att leta.

Läs inlägget i länken nedan. Tänk att det handlar om familjen i Bjärred och är skrivet av OH's syster. Åldrarna på 2 av döttrarna stämmer! Dock finns (fanns) det en tredje ännu yngre dotter.

http://www.familjeliv.se/forum/thread/30614781-munchausen-by-proxy

- Kan det handla om familjen i Bjärred?
- Kan de ha haft en tredje dotter som avlidit tidigare?
- Kan man kanske hitta någonting om någon anhörig som sökt hjälp på nätet? Det finns fler trådar om Munchhausen på familjeliv.

Varsågoda att spinna vidare!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Så kan det vara, han kanske hade ihjäl dom för att dom inte gillade boken. !!
Så måste det ju vara.
Den teorin är inte sämre än många andra
Vems teori skulle det vara? Idén med posten var att resencera 'barnboken' och hur den är skriven, då den kan ge viss inblick i hur OH tänker kring sitt jobb och dialog med barnen.

Det som var mest iögonfallande var just hur han verkar ha uppfattat sig själv och sitt yrke.

I övrigt är jag fortfarande inne på linjen att det inte var planerat, utan att något stort har hänt, som gjort att någon trillade över kanten.
Citera
Medlem
Avantgarderobs avatar
Detta låter som en högst trovärdig hypotes att pappan (OH) mycket väl ha drabbats av depression eller livskris. Det tycks finnas lite info om mammans och pappans privatliv

Hursomhelst var han ledande inom sitt ämne om VAT/moms på europeisk nivå. Han är bl.a. ordförande i Momsinstitutet (http://momsinstitutet.se/om-oss/) och föreläser på internationella konferenser etc.

Det förefaller som att OHs samarbete med EY (fd Ernst & Young) resulterar i att han blir partner (https://beta.companieshouse.gov.uk/officers/TeJLjaHj9HsTTFC1u4-bgCWPMtE/appointments) men att detta avslutas efter knappt två år.

Han har också en ny inriktning på det akademiska arbetet genom att han får knappt 1,9 mkr i forskningsanslag från Ragnar Söderbergs stiftelse om miljöskatter (http://ragnarsoderbergsstiftelse.se/oskar-henkow).

I juni 2017 föreslås att OH anställas vid Uppsala Universitet (se §9 http://www.jur.uu.se/digitalAssets/600/c_600716-l_3-k_fnprot170607.pdf) men det förefaller inte som att detta följts upp, oklart varför.

På sin hemsida (http://henkow.se/activitiesandpublications.html) anger han att ska vara “Key-note paper and presenter at the forthcoming Vienna Wirtschaftsuniversitait seminar on VAT in January 2018.” men i det officiella programmet (https://www.wu.ac.at/fileadmin/wu/d/i/taxlaw/eventsn/VATcaseLaw2017_prog_V11.pdf) finns han inte med. Detta ska för övrigt ske samtidigt som den inplanerade konferensen i Stockholm den 12/1 som ställdes in. Han var för övrigt Key-note speaker vid 2017 års konferens i Wien.

Det förefaller som att han toppar karriären hösten 2014 med att bli partner på EY men att detta kanske inte gick förena med familjelivet med sjuka barn och/eller sjuk fru. Detta kan ha utlöst en livskris som bidragit till händelseutvecklingen.
Citera
2018-01-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrinnan14
Är det bara jag som upplever detta som märkligt/konstigt:

* Pappan beskrivs som djupt deprimerad men jobbar på förhållandevis som vanligt. Ansöker om professur och har annalkande föreläsningar. Hur orkar man det som ”djupt deprimerad”?

* Mamman beskrivs som deprimerad men jobbar också på förhållandevis som vanligt. Den enda med lite information (av vad jag sett i tråden) om hur mamman var som person beskriver henne som trevlig, stöttande och stabil. Finns uppgifter om att hon ska fått återfall av cancer men enligt hennes chef och förhållandevis nära arbetskamrater så skulle hon ju ”jobba på som vanligt”.

* Flickorna beskrivs som ”svårt sjuka/allvarligt sjuka” men ingen vet vilken diagnos. Heller är de inte så pass sjuka att de inte klarar undervisning, dock i hemmet. Enligt en (enligt mig tvivelaktig) källa så visste inte ens läkare vilken diagnos det handlade om - trots att något har visat sig på prover. Ovanligt att prover ger utslag men att man inte har någon aning om vad det är och framförallt ovanligt att två inom samma familj drabbas av en helt ny okänd sjukdom.
Ena flickan har dessutom setts under julhandeln i affären med pappan där man inte sett tecken på sjukdom - alltså inte helt uppenbart för blotta ögat. De var säkert sjuka, men frågan är - hur sjuka?
Tänker att om man är allvarligt svårt sjuk och ingen vet varför kanske man spenderar tiden på sjukhus? Åtminstone perioder av sjukhusvistelser? Det är ju svårt som läkare att behandla något man inte vet vad det är och vanligtvis brukar man vilja observera sånt man inte vet vad det är för att kunna behandla så korrekt som möjligt.

Av uppgifter som framkommer av scheele som jag bedömer som trovärdiga så har föräldrarna tillsammans planerat och mer eller mindre utfört detta. Anledningen? Möjligtvis hopplöshet/utmattning.
Min frågeställning blir då: Av vad? Av att de var sjuka eller av att inte veta vad det var? Av att måsta tillbringa mycket tid hemma med sjuka barn istället för att ägna sig åt sina jobb?
Ett svar på frågan kanske aldrig kommer men jag ser detta som synnerligen märkligt.
Under tiden ens barn är sjuka - speciellt svårt sjuka, så är det ändå väldigt ovanligt att föräldrar faller ner i depressioner - det brukar i regel komma efteråt. När barnet antingen avlider eller tillfrisknar - då släpper muren och man som förälder ”får tid” att även tänka på sig själv.
Även om det nu handlar om deprimerade föräldrar så bör ju första tanken rimligtvis vara att bara ta kol på sig själv?
Det är ju som sagt ovanligt att föräldrar dödar sina svårt sjuka och ens redan dödssjuka barn - hoppet om att de trots allt ska bli friska lever ju kvar! Är ju heller inte vanligt att föräldrar till barn i vegetabila tillstånd dödar dom - fastän det kanske vore ”bäst” för alla.

Det känns ju mer som om (i min värld) att mycket talar för att skam är drivkraften bakom detta dådet. Frågan är bara - över vad?

Dessa människor ser jobbet dom det viktigaste i livet, det sista man släpper innan döden
Citera
2018-01-16, 11:18
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Citera inte delar av mitt inlägg tack.

Jag uppfattar det som att den mesta info kring barnens hemskolning och familjens svåra livssituation kommer ifrån fadern.

Detta är min teori och jag hoppas att jag har fel, men jag faller hela tiden tillbaka till att fadern är den drivande i allt detta och då blir incest det mest självklara, alternativt någon annan psykisk störning.
Jag citerade enbart det jag ville kommentera, men jag rättar till det nu.

Du har nog uppfattat fel, källan till rykten om cancer och sjukdomar är inte fadern. Jag undrar vad som får dig att tro det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in