2018-01-16, 17:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det där kan vara den vidrigaste och äckligaste teorin i hela tråden. Föräldrarna verkade för snälla och dottern önskade att dö? Så fruktansvärt lågt när det är två barn som dött.
Ja Oskars och Hannas kollegor beskrev ju dem som snälla, trevliga och ödmjuka. Varför är teorin vidrig och äcklig när vi inte ens vet vad som skett i huset eller om barnen blivit mördade?

Väx upp.
Citera
2018-01-16, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Du tycker på fullaste allvar att det är en relevant jämförelse i sammanhanget?
Jag bara påpekade att du inte letat tillräckligt bra för att hitta ett fall där ett par föräldrar mördar sina barn och sedan tar livet av sig. Om det är en relevant jämförelse vet jag inte. Men motivet "hopplösa framtidsutsikter" skullle kunna vara liknande.
Citera
2018-01-16, 17:29
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Tack #Hussvangssvensson för länken till #Stefan.S formidabla inlägg och det är i grova drag det jag hittat i litteraturen.

Jag hade en teori om att barnen mördats av båda föräldrarna tillsammans, gissar att de producerade videon efter barnen dog eller var döende, då jag inte vet om de hade möjlighet till detta före. Därefter tar de avsked av varandra, hon begår självmord och han väntar in att hon helt säkert dött och därefter kan han ha tagit överdos av något samtidigt som han hänger sig.

Problemet med statistiken är att den är lite vansklig i detta fall, alla studier har gällt en förövare, dvs pappan eller mamman. Om vi nu utgår från att båda var med på detta, så blir detta fall så unikt att jag tänker att det faller utanför studierna. Jag gissar bara händelseförloppet utifrån det vi hört.

Enda anledningen till att jag möjligen skulle acceptera pappan som ”kontrollant/övervakare” vet inte hur jag ska benämna detta, är därför han dog av en annan metod. Hängning indikerar att han med full säkerhet vill dö, det vill han för att han är sist, hans familj är död. Men jag kan likafullt se mamman som baneman för barnen. Tänk er bara familjen Göebbels under sista dagarna under WW2, enda fallet jag spontant känner till där moder/fader först dödar barnen och sedan sig själva.

Jag tror inte vi haft något fall i Sverige historiskt med 2+2.

Dessutom finns en grupp utvidgade suicid med filicid som ofta går under radarn. Bilar som av oklar anledning körs rakt in i fronten på lastbilar/bussar vid gott väglag och raksträckor. Vet ej om mannen oftast är ansvarig, tror det i de fallen.

Jag länkar även in Stefan.S inlägg nr. 4999, tack Stefan.S det uppskattas verkligen!

Man bör inte kategoriskt utesluta något och det är ju möjligt att det här är undantaget som bekräftar regeln och att föräldrarna tillsammans tagit ett själmordsbeslut och ett beslut att mörda döttrarna. För det måste betraktas som likställt med mord på barnen oavsett tillvägagångssätt, då de enligt min mening inte kan samtycka till ett självmord i en situation föräldrarna är drivande och exempelvis instruerar barnen att ta gift.

Jag misstror varken dig eller din källa, så vi får väl acceptera att det är så du beskriver det kan ha gått till då. Ett gemensamt självmord av föräldrarna som innan detta mördar barnen. Men fortfarande vore detta så pass ovanligt att jag måste reservera mig för att din källa eventuellt missuppfattat något. Till dess säkrare indikationer framkommer tror jag alltså ändå det kan ha varit fadern som ensam agerade. Men låt oss inte bli oense över detta. Det är ju fortfarande bristen på helt säkerställd information som är problemet och som påverkar hur man skall bedöma sannolikheten för något.
Citera
2018-01-16, 17:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Ja Oskars och Hannas kollegor beskrev ju dem som snälla, trevliga och ödmjuka. Varför är teorin vidrig och äcklig när vi inte ens vet vad som skett i huset eller om barnen blivit mördade?

Väx upp.

Nja, enligt polisen är det mord och en i familjen är gärningsperson. Så vi bör nog räkna med att barnen dödats och även en förälder. Så visst är det mord och ingenting annat.
Citera
2018-01-16, 17:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Fast nu tänker jag att "familj i kris" kan innebära kris pga sjukdomsbesked, dvs att man - till exempel - nyligen fått veta att båda döttrarna har en sjukdom eller ett syndrom som inte går att bota och att de förmodligen inte kommer leva förbi gymnasiet. Hur skulle sociala myndigheter kunnat hjälpa till då? Det är en smärta som ingen kan ta bort. Kurator, psykolog och samtalskontakt har familjen med all sannolikhet haft via barnkliniken och/eller habiliteringen.

Att föräldrar till sjuka barn gör ngt sådant här är ju extremt ovanligt. Är det verkligen rimligt då att tro att ngn skulle kunnat förutse det? Det är knappast ngt man berättar.
Nej men nu ska det ju göras orosanmälan på betydligt svagare grunder än "tror att föräldrarna dödar barnen". Vad sedan socialen eventuell kan göra är upp till deras bedömning efter eventuell utredning.
Citera
2018-01-16, 17:34
Bannlyst
Citat:
Det framstår vidare som orimligt att ingen av föräldrarna sökt extern hjälp om sådana diskussioner uppstått, utan att båda varit så psykiskt instabila att det ansett det vara adekvat att mörda sina barn. Betänk hur ovanligt det trots allt är att ens en förälder mördar sina barn. Hur ovanligt är det inte då att två föräldrar skulle mörda sina barn och sedan sig själva? Jag har inte hittat något sådant exempel i litteraturen.

Det finns många sådana fall. De faller under begreppet filicid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Familicide
Citera
2018-01-16, 17:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag kom att tänka på de värmefläktar som hänger utanför de flesta villor och som blåser tempererad luft in i husen. Kan nån utomstående ha utnyttjat fläkten i det aktuella fallet för att spruta in ett luftburet gift in i huset som var bortvädrat sen flera dar när polisen gjorde inbrytning?

Det skulle förklara spridningen till olika rum av kropparna samt polisens villrådighet när det gäller dödssättet. Eller har jag låtit fantasin skena iväg med mej nu igen? För att spetsa denna teori ytterligare så tänkte jag på nån konkurrerande kollega som ville få den där professuren före Oskar?

Njaaa, säger jag.
Men skäms inte för det, finns några värre id'eer än din.
Citera
2018-01-16, 17:36
Medlem
Tyvärr missbrukas sekretess idag i allt från rättsfall till socialtjänst. Tom inom hemtjänsten kan man knappt yttra till nära släktingar vad deras äldre släkting önskar etc.
Citera
2018-01-16, 17:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Guy86
Tror det ligger någon sanning i det. Föräldrarna verkade för snälla för att ta livet av sina barn mot deras vilja. Tror den äldsta dotter hade en önskan att dö för att slippa lidandet, hon berättade för sin familj, de diskuterade det en hel del och bestämde sig för att begå kollektivt självmord eftersom de helt enkelt inte kunde leva utan varandra.

Så kan det säkert vara.
Citera
2018-01-16, 17:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Polisen utreder händelsen som ett mord – men söker ingen utomstående gärningsperson. Misstanken är att någon i familjen har valt att avsluta sitt och de andras liv.

Citat:
Rättsmedicin i Lund genomför en obduktion. De har regelbunden kontakt med utredarna under denna vecka och diskuterar saker med dem, säger polisens presstalesperson Ewa-Gun Westford.

Men det kommer att ta tid innan polisen säger något om hur familjen dog.

– Vi säger ingenting förrän vi har en fullständig bild. Därför säger vi inget ännu. Möjligen i slutet på veckan, säger Ewa-Gun Westford.

Citat:
De tycker att polisen borde gå ut med mer information för att få slut på spekulationerna.

– Alla väntar, väntar på att få reda på vad som hänt. Det är aldrig bra med spekulationer, säger Danuta Domanska.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar
Igen då utifall någon missat att polisens arbetshypotes handlar om en gärningsperson.
Citera
2018-01-16, 17:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Att familjen i något slags familjeråd diskuterat livssituationen och där, gemensamt och enhälligt, kommit fram till att avsluta sina liv framstår som en av de minst sannolika teorierna i tråden.

Varför är den minst sannolik
Förklara gärna.
Tack.
Citera
2018-01-16, 17:44
Medlem
Gizurs avatar
Citat:
Det låter fullständigt orimligt att två föräldrar skulle resonera med en elvaårig flicka om inte det bästa vore att de tar livet av henne. Även om något av barnen hade uttryckt någon form av abstrakt dödslängtan hade de därtill förmodligen blivit alldeles förtvivlade över tanken på att föräldrarna eller det andra syskonet också skulle dö. Människor, undantaget de som är med i vissa extrema sekter, sitter helt enkelt inte ner och diskuterar i samförstånd att alla i familjen ska dödas.

Hur tror ni ett barn reagerar om dess föräldrar skulle säga: "Ja, det är nog bäst att vi dödar dig"?

Det är även väldigt orimligt att föräldrarna i samförstånd skulle ha diskuterat och kommit överens om ett kollektivt själv-/massmord. Om en partner tar upp att den vill dö och ta barnen med sig i döden är den naturliga reaktionen att den andre blir upprörd, arg och förfärad. Inte att den håller med och tänker ut en plan.

Det framstår vidare som orimligt att ingen av föräldrarna sökt extern hjälp om sådana diskussioner uppstått, utan att båda varit så psykiskt instabila att det ansett det vara adekvat att mörda sina barn. Betänk hur ovanligt det trots allt är att ens en förälder mördar sina barn. Hur ovanligt är det inte då att två föräldrar skulle mörda sina barn och sedan sig själva? Jag har inte hittat något sådant exempel i litteraturen.
Jag håller med om detta.

Att föräldrarna gemensamt tar livet av sig själva och sina är oerhört sällsynt, det fall som kanske är mest känt är Joseph och Magda Goebbels som påstås ha varit överens om att i slutskedet i Hitlerbunkern 1945 ta sina liv och de sex barnens (andra redogörelser finns visserligen).

Statistiskt så är det mest sannolika i det här fallet att pappan på eget initiativ mördade resten av familjen och sedan tog sitt eget liv, motivet till det kan han mycket väl ha tagit med sig i graven. Ofta verkar någon slags psykisk sjukdom finnas i botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in