2018-01-16, 17:02
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Det håller jag fullständigt med om! Inte slätas över som ett barmhärtighetsmord och locket på, som många här önskar.

Ja man undrar hur folk tänker när två barn som sitter fast i en familj mördas Med föräldrar som jämt vaktar Kvävningsvarning
Citera
2018-01-16, 17:02
Medlem
Twiggygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Jag skulle säga att det är omöjligt att bara dö av insomningstabletter (som är vad man brukar mena med sömnmedicin på recept), men om mamman hade cancer och starka morfinprepparat hemma så är en en "enkel match" att ta kål på någon. Men med bara typ imovane/stillnoct tror jag inte det är möjligt. Om man inte tar så många så man inte får luft eller kvävs i sina egna spyor, men det kan man ju göra på 500 alvedon också.

Bara att tejpa på ett par fentanylplåster, som finns tillgängliga för cancerpatienter. Men det förklarar ju inte skadorna på mor och barn. Knivskador pratas det om. Tror knappast på att dom knivat sej själva.
Och NEJ, det går inte att dö av Imovane.
Citera
2018-01-16, 17:04
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag kom att tänka på de värmefläktar som hänger utanför de flesta villor och som blåser tempererad luft in i husen. Kan nån utomstående ha utnyttjat fläkten i det aktuella fallet för att spruta in ett luftburet gift in i huset som var bortvädrat sen flera dar när polisen gjorde inbrytning?

Det skulle förklara spridningen till olika rum av kropparna samt polisens villrådighet när det gäller dödssättet. Eller har jag låtit fantasin skena iväg med mej nu igen? För att spetsa denna teori ytterligare så tänkte jag på nån konkurrerande kollega som ville få den där professuren före Oskar?

Har själv funderat på det
Det perfekta mordet av någon utomstående
Citera
2018-01-16, 17:05
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Ja man undrar hur folk tänker när två barn som sitter fast i en familj mördas Med föräldrar som jämt vaktar Kvävningsvarning

Barn behöver vänner skola intressen
Citera
2018-01-16, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoopCola
Jag skulle säga att det är omöjligt att bara dö av insomningstabletter (som är vad man brukar mena med sömnmedicin på recept), men om mamman hade cancer och starka morfinprepparat hemma så är en en "enkel match" att ta kål på någon. Men med bara typ imovane/stillnoct tror jag inte det är möjligt. Om man inte tar så många så man inte får luft eller kvävs i sina egna spyor, men det kan man ju göra på 500 alvedon också.

Fast nja, jag vet ett fall där en person tog livet av sig genom att äta 20 tabletter imovane/stillnoct. Han var dock uppemot 75 år.
Citera
2018-01-16, 17:07
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kardashanarsel
Barn behöver vänner skola intressen

Källa på de?
Citera
2018-01-16, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shaggyme
Jag kom att tänka på de värmefläktar som hänger utanför de flesta villor och som blåser tempererad luft in i husen. Kan nån utomstående ha utnyttjat fläkten i det aktuella fallet för att spruta in ett luftburet gift in i huset som var bortvädrat sen flera dar när polisen gjorde inbrytning?

Det skulle förklara spridningen till olika rum av kropparna samt polisens villrådighet när det gäller dödssättet. Eller har jag låtit fantasin skena iväg med mej nu igen? För att spetsa denna teori ytterligare så tänkte jag på nån konkurrerande kollega som ville få den där professuren före Oskar?

När man precis trodde att ALLA teorier avhandlats..
Citera
2018-01-16, 17:11
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Källa på de?

Lär dig stava! Tala svenska
Citera
2018-01-16, 17:12
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CountMyshkin
Hallå!
Se filmen. Har vi diskuterat den tidigare? Jag hade i alla fall missat att TITTA på, filmen och blir oerhört betänksam efter att ha sett den nu. Hur tolkar man flickans svar till honom på slutet? Obehagligt när man förstår vad han erbjuder och att hon till, och med vill fortsätta vara blind än att tacka ja.
Varför vill en flicka i Bjärred kalla sig "a girl has no name"?

https://m.youtube.com/watch?v=TgXlQlOrSx8

Du har uppenbarligen aldrig sett GoT. Gör det först och återkom.
Citera
2018-01-16, 17:13
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ossian.allvetaren
Jag vet följande:
1. Oskar var djupt deprimerad
2. Oskar var en fantastisk familjefar
3. Oskars döttrar var sjuka. Kronisk trötthet är ett helvete!
4. Oskar skulle bli professor och förberedde en viktig konferens innan tragedin
5. Oskar är ingen supermänniska. Det kan brista för vem som helst som lever under press
Då skulle vi ha långt många fler barnamord i Sverige om det kan brista för vem som helst under press. Du har dragit dina slutsatser efter vad du tror, andra är mer öppna för vad som kan ha hänt dessa två oskyldiga barn.
Citera
2018-01-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gizur
Att familjen i något slags familjeråd diskuterat livssituationen och där, gemensamt och enhälligt, kommit fram till att avsluta sina liv framstår som en av de minst sannolika teorierna i tråden.

Det låter fullständigt orimligt att två föräldrar skulle resonera med en elvaårig flicka om inte det bästa vore att de tar livet av henne. Även om något av barnen hade uttryckt någon form av abstrakt dödslängtan hade de därtill förmodligen blivit alldeles förtvivlade över tanken på att föräldrarna eller det andra syskonet också skulle dö. Människor, undantaget de som är med i vissa extrema sekter, sitter helt enkelt inte ner och diskuterar i samförstånd att alla i familjen ska dödas.

Hur tror ni ett barn reagerar om dess föräldrar skulle säga: "Ja, det är nog bäst att vi dödar dig"?

Det är även väldigt orimligt att föräldrarna i samförstånd skulle ha diskuterat och kommit överens om ett kollektivt själv-/massmord. Om en partner tar upp att den vill dö och ta barnen med sig i döden är den naturliga reaktionen att den andre blir upprörd, arg och förfärad. Inte att den håller med och tänker ut en plan.

Det framstår vidare som orimligt att ingen av föräldrarna sökt extern hjälp om sådana diskussioner uppstått, utan att båda varit så psykiskt instabila att det ansett det vara adekvat att mörda sina barn. Betänk hur ovanligt det trots allt är att ens en förälder mördar sina barn. Hur ovanligt är det inte då att två föräldrar skulle mörda sina barn och sedan sig själva? Jag har inte hittat något sådant exempel i litteraturen.
Senast redigerad av Stefan S 2018-01-16 kl. 17:19.
Citera
2018-01-16, 17:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag citerar ur artikeln:

Allmänheten vill också veta: diskussionsforumet Flashbacks tråd om mordfallet närmar sig 6 000 inlägg, med spekulationer om sjukdomsbilder, tänkbara brottsförlopp och amatörpsykologiska utläggningar.
Men den förklaring som alla – med av mer eller mindre goda skäl – efterlyser kommer kanske aldrig. Dels för att människors agerande kanske aldrig kan förstås fullt ut. Men också av rent juridiska skäl.
Syftet med en polisutredning är att hitta tillräckligt med bevis för att en person ska kunna fällas för brott. I Bjärredsfallet kommer detta inte att ske: polisen har redan meddelat att gärningsmannen inte söks utanför familjen.

Detta är givetvis fel. Syftet med en rättegång är avgöra om det finns tillräckligt med bevis för att fälla en misstänkt och polisens utredning syftar förvisso till att samla fakta som utgör grund de bevis som läggs fram i rättegången.

Men själva polisutredningen syftar förstås också i högsta grad till att reda ut vad som egentligen hände. Först därefter kan slutsatsen att en rättegång inte kommer att hålla och att brottet är polisiärt uppklarat dras.

Denna process bör liksom rättegången gå att granska, annars hamnar vi i experternas diktatur, som innebär att en officiell bild alltid skall tas för given och att experter som får arbeta ostört kommer att dra korrekta slutsatser. Det stämmer inte; man måste kunna granska sådant.

Därför måste synen på sådant här som en familjetragedi, ett tragiskt självmord, något som skall hemlighållas, ändras. Det här är som allra minst ett mord på två unga människor och det är och bör inte vara någon privatsak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in