2018-01-16, 17:17
Medlem
CoopColas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twiggygirl
Bara att tejpa på ett par fentanylplåster, som finns tillgängliga för cancerpatienter. Men det förklarar ju inte skadorna på mor och barn. Knivskador pratas det om. Tror knappast på att dom knivat sej själva.
Och NEJ, det går inte att dö av Imovane.
Enklare att köra med rc-fentanylspray, som jag skrev i tråden igår. Lagligt att beställa och väldigt lätt att hitta. Bara spraya 7-8 spray i näsan på någon som inte sover (och saknar tolerans) så kommer de inte vakna upp. Lägger man till en imovane eller två så är det ännu större chans att man lyckas.

De har haft problem med dem i Skåne och många har dött, så det har säkert varit gott om inslag på tv och i lokaltidningar, har själv sett tvinslag där de berättar hur lätt det är att beställa och hur dödligt det är.
Citera
2018-01-16, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Hur ovanligt är det inte då att två föräldrar skulle mörda sina barn och sedan sig själva? Jag har inte hittat något sådant exempel i litteraturen.
Leta lite till så hittar du paret Goebbels.
Citera
2018-01-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Photoshopped
Du har uppenbarligen aldrig sett GoT. Gör det först och återkom.

Nej, vill absolut inte se mera av den. Frågar dig som sett den och säkert vet: upprepar flickan "a girl has no name" på fler ställen i filmen och i vilka sammanhang?
Citera
2018-01-16, 17:18
Medlem
trueforgoods avatar
Vet inte om det diskuterats (förutom den befängda Scienoligiteorin), men det skulle vara intressant att veta om familjen var religiösa.

Religion är en galenskap i sig och i kombination med sjukdom, desperation och så vidare kanske det spelade en roll för det inträffade. Dom kanske trodde att dom skulle bli förlåtna trots dödssynden självmord (om t ex Kristendom) pga dom tragiska omständigheterna, och leva lyckliga och friska ihop i himmelriket.

Bara spekulationer dock.
Citera
2018-01-16, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenjoh75
Jag minns inte var jag läste det, tror att det var någon av de första artiklarna i tidningarna, men om det stämmer att sociala myndigheter inte varit inkopplade alls så ser jag det som betydligt mer anmärkningsvärt än att barnen beviljats hemundervisning. Åtminstone den ena rektorn har ju uttalat sig om "en familj i kris" och skulle de ändå inte ha gjort orosanmälan till soc. låter det som en solklar brist i deras agerande och ansvar.

Men om man med "inte inkopplade" egentligen menar att anmälan till socialen gjorts men att de efter avstämning har lagt ärendet till handlingarna då de inte ansett sig ha grund för insatser från sin sida så är det ju en bedömning som bör rannsakas.

Fast nu tänker jag att "familj i kris" kan innebära kris pga sjukdomsbesked, dvs att man - till exempel - nyligen fått veta att båda döttrarna har en sjukdom eller ett syndrom som inte går att bota och att de förmodligen inte kommer leva förbi gymnasiet. Hur skulle sociala myndigheter kunnat hjälpa till då? Det är en smärta som ingen kan ta bort. Kurator, psykolog och samtalskontakt har familjen med all sannolikhet haft via barnkliniken och/eller habiliteringen.

Att föräldrar till sjuka barn gör ngt sådant här är ju extremt ovanligt. Är det verkligen rimligt då att tro att ngn skulle kunnat förutse det? Det är knappast ngt man berättar.
Citera
2018-01-16, 17:19
Medlem
kardashanarsels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Detta är givetvis fel. Syftet med en rättegång är avgöra om det finns tillräckligt med bevis för att fälla en misstänkt och polisens utredning syftar förvisso till att samla fakta som utgör grund de bevis som läggs fram i rättegången.

Men själva polisutredningen syftar förstås också i högsta grad till att reda ut vad som egentligen hände. Först därefter kan slutsatsen att en rättegång inte kommer att hålla och att brottet är polisiärt uppklarat dras.

Denna process bör liksom rättegången gå att granska, annars hamnar vi i experternas diktatur, som innebär att en officiell bild alltid skall tas för given och att experter som får arbeta ostört kommer att dra korrekta slutsatser. Det stämmer inte; man måste kunna granska sådant.

Därför måste synen på sådant här som en familjetragedi, ett tragiskt självmord, något som skall hemlighållas, ändras. Det här är som allra minst ett mord på två unga människor och det är och bör inte vara någon privatsak.

Mycket bra skrivet av dig
Citera
2018-01-16, 17:20
Medlem
Någon i tråden nämnde en släkting till mamman som finns på FB. Jag gjorde en liten koll på vilka sidor som släktingen gillat och fann något intressant. Hen har gillat en sida som heter Barnens rätt. Dock ser jag nu att släktingen har begränsat sina gilla-sidor och tagit bort den sedan jag var inne senast och tittade.
På Barnens rätt-sidan presenterar föreningen sig som ”Föräldrar som vill att föräldrarna, inte staten, ska ta hand om barnen. ”
Här är länk:
http://www.barnensratt.se/

Letade vidare på sidan och fann ett intressant inlägg om hemundervisning!
Länk:
http://www.skola.gr8.se/

Samband?

Släktingen gillade även sidan Paleo Institute som bedriver ”funktionsmedicin på evolutionär nivå”. Googlar man ihop med ME får man intressanta träffar bl a den här:
http://www.paleo-institute.se/upl/files/136419

Mina funderingar: släktingen kan ha varit orolig och forskat och gillat sidor för att ha koll. Eller så finns det inom familjen en inställning att föräldrar, inte stat står för uppväxt och uppfostran. Jag undrar över barnens förskoleår. Hade de barnomsorg? Eller var de hemma fram till att de var tvungna att börja skolan p g a skolplikt?
Föreningen Barnens rätt vill driva denna fråga, att föräldrar ska kunna få rätt att vara hemma med deras barn med ”föräldralön”.
Tyvärr har mitt inlägg inte riktigt på fötterna i o m att släktingen har tagit bort gilla-sidor. Men detta var vad jag såg.
Citera
2018-01-16, 17:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag citerar ur artikeln:

Allmänheten vill också veta: diskussionsforumet Flashbacks tråd om mordfallet närmar sig 6 000 inlägg, med spekulationer om sjukdomsbilder, tänkbara brottsförlopp och amatörpsykologiska utläggningar.
Men den förklaring som alla – med av mer eller mindre goda skäl – efterlyser kommer kanske aldrig. Dels för att människors agerande kanske aldrig kan förstås fullt ut. Men också av rent juridiska skäl.
Syftet med en polisutredning är att hitta tillräckligt med bevis för att en person ska kunna fällas för brott. I Bjärredsfallet kommer detta inte att ske: polisen har redan meddelat att gärningsmannen inte söks utanför familjen.

Dom kunde nämnt Facebook också där jag läste kommentarerna. Där var människor rent ut sagt hysteriska. Kanske inte lika många scenario osv, men dom gick bananas. Men vill man ändå nämna Flashback så är det kanske en bra grund till vad man behöver berätta om fallet för att minska människors undran i detta fallet.
Citera
2018-01-16, 17:22
Medlem
Jag har visserligen läst hela tråden, men minns faktiskt inte om det diskuterats en ganska uppenbar anledning till utvidgat självmord, och det är önskan att bestraffa partnern för reellt eller upplevt svek? Att barnen mördas också är kanske i mördarens skeva världsbild logiskt då det vore synd om barnen att leva vidare utan föräldrarna.
Citera
2018-01-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Leta lite till så hittar du paret Goebbels.

Du tycker på fullaste allvar att det är en relevant jämförelse i sammanhanget?
Citera
2018-01-16, 17:24
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakefjorden
Fast nu tänker jag att "familj i kris" kan innebära kris pga sjukdomsbesked, dvs att man - till exempel - nyligen fått veta att båda döttrarna har en sjukdom eller ett syndrom som inte går att bota och att de förmodligen inte kommer leva förbi gymnasiet. Hur skulle sociala myndigheter kunnat hjälpa till då? Det är en smärta som ingen kan ta bort. Kurator, psykolog och samtalskontakt har familjen med all sannolikhet haft via barnkliniken och/eller habiliteringen.

Att föräldrar till sjuka barn gör ngt sådant här är ju extremt ovanligt. Är det verkligen rimligt då att tro att ngn skulle kunnat förutse det? Det är knappast ngt man berättar.

Tror inte att svensk sjukvård meddelar genom "sjukdomsbesked", med ett käckt tack o hej leverpastej - nu får du själv klara dej. Tror du ?
Citera
2018-01-16, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamourlucretia
Jag har visserligen läst hela tråden, men minns faktiskt inte om det diskuterats en ganska uppenbar anledning till utvidgat självmord, och det är önskan att bestraffa partnern för reellt eller upplevt svek? Att barnen mördas också är kanske i mördarens skeva världsbild logiskt då det vore synd om barnen att leva vidare utan föräldrarna.

Här finns en del sammanställt:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in