Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-01-16, 12:16
  #1
Medlem
lasse33s avatar
Är det möjligt att göra något annat än det man helst vill av de alternativ man har? Så här: Egentligen vill jag inte gå upp ur sängen men eftersom jag är pissnödig så tvingas jag att överväga och till sist göra det.

Någon gång kommer viljan att tömma blåsan väga tyngre än lusten att ligga kvar i sängen. Jag kanske kan välja att kissa på golvet istället men vore det i så fall inte för att det var det jag helst ville, oavsett anledning?

Exempel: Någon skriker till mig att ställa mig sist i en kö. Det finns ingen lag som förbjuder mig att ställa mig först utan jag gör det pga moral och för att undvika konflikt. Jag gjorde det jag helst ville. Är något annat möjligt?

Kan man avstå från att göra det man ville mest för att välja alternativ två; näst mest?
Citera
2018-01-16, 12:56
  #2
Medlem
Bonnatorps avatar
Det beror nog lite på hur man definierar vilja också.
Är det den generella aspirationen man har och kan uttrycka i ord, eller är det den specifika tankeprocess som föranleder och orsakar handlingen?

I det första fallet, antagligen.
I det andra fallet, definitivt inte såvida du inte har nervskador.

Berättelser om psykiska problem där folk hamnar i maniska eller psykotiska episoder och t.ex. spenderar pengar "mot sin vilja" kan te sig som ett lite tunt resonemang.
__________________
Senast redigerad av Bonnatorp 2018-01-16 kl. 12:59.
Citera
2018-01-16, 13:46
  #3
Medlem
N.Dongos avatar
Som du själv kan man ju ha flera rivaliserande viljor samtidigt. Ett barn kanske inte vill städa undan sina leksaker, men samtidigt vill det inte att föräldern ska bli arg. Då måste den ena viljan kapitulera. Barnet städar motvilligt, eftersom viljan till mest harmoniska resultat i det här exemplet väger tyngre.

En annan gång skiter barnet i eventuell ilska från föräldern och låter bli att städa. Då ignoreras den ena viljan till förmån för viljan som tycker att man kan låta det ligga och börja på nåt annat roligt.
Citera
2018-01-16, 13:48
  #4
Medlem
ParadisetSveriges avatar
Enligt mig så är ens vilja planterad av universum. Det vill säga att man egentligen inte har en egen vilja.

Att man är en robot eller kugghjul eller mönster i ett förbestämt system.

Exempel:
Rosa elefant.

Nu tänker du på det bara för att jag planterade in det i ditt huvud och universum planterade in det i mitt huvud från början.

Den fria viljan finns bara för att någon har bestämt att vi ska ha en fri vilja. Är det verkligen frihet?

Men att du frågar om man kan göra nått mot den universiella viljan det ter sig för mig väldigt ologiskt. Men då är ju den här världen mer konstig en logisk.
__________________
Senast redigerad av ParadisetSverige 2018-01-16 kl. 13:59.
Citera
2018-01-16, 13:56
  #5
Medlem
lasse33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Dongo
Som du själv kan man ju ha flera rivaliserande viljor samtidigt. Ett barn kanske inte vill städa undan sina leksaker, men samtidigt vill det inte att föräldern ska bli arg. Då måste den ena viljan kapitulera. Barnet städar motvilligt, eftersom viljan till mest harmoniska resultat i det här exemplet väger tyngre.

En annan gång skiter barnet i eventuell ilska från föräldern och låter bli att städa. Då ignoreras den ena viljan till förmån för viljan som tycker att man kan låta det ligga och börja på nåt annat roligt.

Ja och i både exemplen gjorde barnet det han eller hon ville mest. Vad jag vill komma till är frågan om det är möjligt att göra något annat än det man vill mest av olika "rivaliserande viljor".
Jag vet inte på vilket annat sätt jag kan uttrycka mig än så.
Citera
2018-01-16, 16:06
  #6
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
När du gör någonting så är det ju det fysiska beviset på vad du ville mest.
Även om man väljer att avstå från att göra ett val så är det ju vad du ville mest.
Så, nej. Man kan inte göra något mot sin vilja. Möjligt undantag är väl att dö då många inte vill det men kommer att göra det i alla fall.
Citera
2018-01-17, 08:25
  #7
Medlem
lasse33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
När du gör någonting så är det ju det fysiska beviset på vad du ville mest.
Även om man väljer att avstå från att göra ett val så är det ju vad du ville mest.
Så, nej. Man kan inte göra något mot sin vilja. Möjligt undantag är väl att dö då många inte vill det men kommer att göra det i alla fall.

Alltså har man bara ett alternativ eftersom alla andra handlingar är omöjliga.
Citera
2018-01-17, 16:28
  #8
Medlem
gabrielle2s avatar
Viljan att göra vad man vill är begränsad.
Oftast handlar det om andras viljor som krockar med ens egna.

Gör ett experiment! Kolla under en hel vecka hur du gör med din egna vilja.
Om du agerar mot den, följer den och varför du följer något mot din vilja.
Följ även enbart din vilja vad som än händer.
Jag tror att du måste testa din fråga för att få svar på den.

Att följa kroppens system är väl egentligen inget man kan gå emot utan att få större problem.
Citera
2018-01-17, 16:57
  #9
Medlem
EdonkeySfinxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Viljan att göra vad man vill är begränsad.
Oftast handlar det om andras viljor som krockar med ens egna.
Gör ett experiment! Kolla under en hel vecka hur du gör med din egna vilja.
Om du agerar mot den, följer den och varför du följer något mot din vilja.
Följ även enbart din vilja vad som än händer.
Jag tror att du måste testa din fråga för att få svar på den.
Att följa kroppens system är väl egentligen inget man kan gå emot utan att få större problem.
Men...om din chef ger dig en order och du vill inte och säger nej. Då har du följt din vilja.
Om du underkastar dig hans vilja och följer order. Är inte det också din vilja? Din vilja i detta fallet påverkas av konsekvenserna helt klart men det är väl fortfarande din vilja?
Citera
2018-01-17, 19:51
  #10
Medlem
N.Dongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdonkeySfinx
Men...om din chef ger dig en order och du vill inte och säger nej. Då har du följt din vilja.
Om du underkastar dig hans vilja och följer order. Är inte det också din vilja? Din vilja i detta fallet påverkas av konsekvenserna helt klart men det är väl fortfarande din vilja?
Ja, men då är det inte längre en helt fri vilja på samma sätt.
Citera
2018-01-17, 21:33
  #11
Medlem
lasse33s avatar
Jag kan medvetet hålla handen mot en glödhet spisplatta men det vore fortfarande det jag ville helst, om jag hade gjort det dvs.

F.ö. irriterar det mig att "vanligt folk" (svensson och mustafa) tror att dom har en fri vilja att påverka och bestämma över sina egna liv. Fri vilja är en myt som är motbevisad och spräckt. Någon fri vilja att medvetet bestämma vad vi ska göra har vi inte. Svensson vill inte vetas vid obehagliga sanningar. Så jävla fegt.
De går dag ut och dag in, hela livet, och tror att de sjävla bestämmer vad de ska göra.
Då dumt att man tar sig för pannan.

Steven Pinker: On Free Will: http://www.youtube.com/watch?v=VQxJi0COTBo
Sam Harris on the Illusion of Free Will: http://www.youtube.com/watch?v=7t_Uyi9bNS4
Sam Harris: The Self is an Illusion: http://www.youtube.com/watch?v=fajfkO_X0l0
FREE WILL - Lawrence Krauss and Richard Dawkins: http://www.youtube.com/watch?v=anBxaOcZnGk
__________________
Senast redigerad av lasse33 2018-01-17 kl. 21:59.
Citera
2018-01-17, 22:04
  #12
Medlem
Man kan alltså argumentera för att det finns flera viljor, utav vilka man (vanligtvis?) måste välja en att agera på.

Detta kan bli ganska komplext känner jag. Hur många viljor kan befinna sig i konflikt på samma gång? Det kanske kan delas upp enkelt i en vilja som kommer "inifrån" (vad du faktiskt skulle vilja göra, om du själv styrde), och en vilja som påverkas av yttre faktorer.

Man måste också fråga sig här, nånstans, vem/vad är "jag"?

Kan jag hänvisa till "min" vilja, om jag har agerat utifrån någon annans? Jag vet inte.

En person som agerar på autopilot, kan sägas lida brist på vilja. Är vi verkligen så säkra på hur vi ska se på dessa begrepp?

Ska jag vara helt ärlig, så lutar jag nog mot att "vilja" överlag antagligen helt enkelt är ett totalt missförstått begrepp. Man gör. Eller, man är i görandet. Vilja är nog snarast en upplevelse än något annat, och förmodligen en sekundär effekt av signaler som skickas hit och dit inom dig.

Determinism vs fri vilja, spelar ju in här förstås, alltså. Det går att argumentera för att vi endast är upplevare av våra egna verkligheter, snarare än faktiska aktiva aktörer i dessa.

Fast tänker man för mycket i dessa spår blir man kanske lite sjuk i huvudet efter ett tag. Kanske. Vad vet jag^^
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback