2018-01-16, 10:35
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFantastico
Blir mörkrädd av alla teorier kring hur och varför detta skett.. Som senast "Om pappan inte avbokade sitt evenemang stödjer det teorin om att mamma är mördaren..." blir så trött.
Läste du det inlägget jag svarade på? Någon insatt i självmordstankar menade att de som planerar självmord kan ofta skjuta på självmordet om de har något inplanerat. Så Mr Fantastico, vad har du själv för fantastisk teori?
Citera
2018-01-16, 10:37
Medlem
Deadwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Oj, hur är det med läsförståelsen själv? Läs mina inlägg igen så förstår du förhoppningsvis. 400ben skrev ett långt inlägg i natt med sin teori om vad som hänt - helt utan substans - handlade om hur mordet skulle gått till, om hur de först skämtat om att begå självmord, förgiftningar och allt möjligt.
Det är inga speciellt galna teorier som framkommit i tråden.

Nej, det är du som inte fattar svart humor och ironi. Din sensationalystnad i kombination med dålig läsförståelse gör att du inte fattar.
Citera
2018-01-16, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lufsen123
Ja det är den teorin som verkar stämma mest, men jag kan inte förstå hur man som förälder kan avsluta sina barns liv. Man måste ändå va väldigt sjuk att ens kunna tänka den tanken.
De verkar ju ,enligt många som känner dom, varit väldigt vänliga och varma personer och troligtvis är de väl de mot sin familj med då?

Att ge sitt barn sömntabletter eller annat. Hur kan man ens göra det utan att bryta ihop när man fått för sig att göra det?
Jag menar barnen måste ju märkt på sina föräldrar att nåt va riktigt skumt.

För inte kan de varit så kalla att de kunnat dölja att det var sista gången de såg sina barn i livet?

Usch. Detta är hemskt.
Jag vet att depressioner kan göra en galen i tankarna men detta är verkligen något som måste va oerhört ovanligt även med tanke på värsta depressionen.

Jag förstår inte hur man kan göra så.
Men än en gång. Tur man inte förstår för då hade man vart i samma sits som GM.

Tragiskt. Fruktansvärt tragiskt öde.
Om de planerade detta så har de med största sannolikhet brutit ihop hur många gånger som helst. Kan tänka att de ville ge barnen en fin jul och ett mysigt nyår. Låter konstigt för folk som inte varit i situationen. Men jag misstänker att detta är ett övervägt beslut. Med massor av ångest inblandat.
Citera
2018-01-16, 10:39
Medlem
I slutet på veckan kanske vi får lite mer svar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar
Citat:
Men det kommer ta tid innan polisen säger något om hur familjen dog.

– Vi säger ingenting förrän vi har en fullständig bild. Därför säger vi inget ännu. Möjligen i slutet på veckan, säger Ewa-Gun Westford.
Citera
2018-01-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manot
Publicerad 16 jan 2018 kl 06.00
https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
"Jag såg en djup sorg i hans ögon."
Så beskriver en kollega sitt sista möte med pappan i Bjärredsfamiljen – när samtalet kom in på situationen i hans hem.
Kollegan berättar att pappan de sista åren ställde in en rad jobbrelaterade evenemang för att prioritera sin sjuka dotter.
---
I ett mejl till Expressen beskriver kollegan mannen som lugn, trevlig, social, duktig och noggrann:
”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.

"Sin sjuka dotter", inte sina sjuka döttrar.

Äldsta dottern blir sjuk, och kräver mycket hjälp och stöd från föräldrar och andra i omgivningen. Ingen har riktigt tid för lillasyster.

Lillasyster simulerar storasysters symptom, för att få uppmärksamhet.

En teori som säkert redan lagts fram, när det gäller hur två syskon kan få samma sjukdom.
Citera
2018-01-16, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skumfidusen71
Vad jag har läst (om jag fattat det rätt) så uttyckte mammans chef att de anställda har möjlighet att arbeta hemifrån vilket mamman också gjort. För övrigt ville chefen inte kommentera med hänsyn till anhöriga.
Mamman jobbade som jag förstått det hemifrån 2 dagar i veckan. Hon hade fortfarande semester när familjen hittades död. Pappan hade konferens inplanerad där han var huvudtalare vilket förklarar varför faderns arbete larmade men inte mammans.

Pappan hade börjat jobba hemifrån mer den senaste tiden.

De obekräftade uppgifter jag har fått via PM säger att flickorna var sjuka. Mamman hade cancer. Alla tre ska ha varit deprimerade.

Det kan mycket väl vara så att han arbetade hemifrån ville bevaka döttrarna...
Han kanske var rädd att de skulle skada sig själva, han kanske var rädd att mamman skulle skada dem...det är ju fortfarande spekulation

Ja, men är det egentligen det han säger att mamman faktiskt gjorde?
Den chefen uttalade sig så här:
– Av respekt för familjen och anhöriga vill jag inte gå närmare in på det. Men vi har flexibla arbetstider och man har möjlighet att jobba hemma om arbetsuppgifterna möjliggör det. Det hade även hon möjlighet att använda.
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/

Och i det senaste nytt i en artikel står det bara att pappan var den som varit hemma mera för att prioritera dottern, där står inte ett ord om att mamman skulle ha gjort samma sak.
... pappan de sista åren ställde in en rad jobbrelaterade evenemang för att prioritera sin sjuka dotter.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
(mitt fetade och kursiverade i din text)
Citera
2018-01-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
I slutet på veckan kanske vi får lite mer svar:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddmGJO/en-vecka-efter-tragedin--bjarredsbor-vill-ha-svar

Ja det återstår att vänta ...men de behöver inte säga "hur". Intresset för "vem" är större tror i alla fall jag.
Citera
2018-01-16, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pHr33
Fick höra följande från person som bor i närområdet:
  • "Familjen" valde att begå självmord (oklart om barnen var med på beslutet, men iaf minst båda föräldrarna)
  • De lämnade ett brev efter sig
  • Barnen dog av sömntabletter
  • Frun hade dödlig bröstcancer
  • Mannen led av depression
  • Mannen hängde sig själv efter att försäkrat sig om att de övriga var färdiga

Har inget som pekar på att just dessa uppgifter är mer tillförlitliga än vilket annat skvaller som helst, men det är iaf rykten som går i närområdet och utanför denna tråd.

Detta ryktet och den händelsen har kommit upp flera gånger, från flera personer som säger sig ha insyn på nått sätt.
Vad är det som gör att den inte är närmast sanningen.

Många här inne förkastar denna förklaring och istället spekulerar om:
Incest
Münchhausen
Avvikande prestationer från ungar
Otrohet
Pappa flipp.

Som sagt, alla har rätt att spekulera olika.
Citera
2018-01-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattyxne
"Sin sjuka dotter", inte sina sjuka döttrar.

Äldsta dottern blir sjuk, och kräver mycket hjälp och stöd från föräldrar och andra i omgivningen. Ingen har riktigt tid för lillasyster.

Lillasyster simulerar storasysters symptom, för att få uppmärksamhet.

En teori som säkert redan lagts fram, när det gäller hur två syskon kan få samma sjukdom.

Jag har tänkt samma sak, att lillasyster härmar storasyster för att inte bli försummad och åsidosatt.
Bara det att de blir "sjuka" vid nästan exakt samma åldrar(12)?

Kanske missat, men jag har inte sett någon skriva det tidigare.
Citera
2018-01-16, 10:55
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Har läst Agnes, Moa och momsen nu flera gånger och försöker tyda texten men det är så många frågor som uppstår. Tror ni de kör en textanalys av texten?

Ja vad tror ni polisen gör exakt? Alltså har ni förhoppningar på att polisen kommer ge er ett facit? För det har då inte jag. Detta kommer stängas som en "tragedi". Skandal!
Ja, nu läste även jag texten några gånger, sant, många frågor som uppstår.
"Oj! Det blev många äpplen... Måste vi prata om det här, jag vill leka lite istället…
– Gör det. Kram på dig. …"

*"Det är storasyster Agnes, med full koll på siffror och
skolgång, hon går ju faktiskt i den högsta klassen i
lågstadiet, 3an.

– Jo, dom finns där också. Kom till mig! Ska jag
berätta mer?
– Gör det om du vill, säger Agnes och släntrar
nonchalant över och sätter sig bredvid pappa på soffan."

De verkar inte vara speciellt intresserade och uppsatsen tillägnas dem, den var färdig augusti 2017. Barnens ointresse kan vara en del i allt. Han reser land och rike runt och föreläser och har människor runt sig som dyrkar honom för hans insatser i ämnet (enligt kollegorna som skrivit om honom senaste dagarna.). Tankarna snurrar hos pappan kombinerat med MBP.
Citera
2018-01-16, 10:55
Medlem
tigrinnan14s avatar
Är det bara jag som upplever detta som märkligt/konstigt:

* Pappan beskrivs som djupt deprimerad men jobbar på förhållandevis som vanligt. Ansöker om professur och har annalkande föreläsningar. Hur orkar man det som ”djupt deprimerad”?

* Mamman beskrivs som deprimerad men jobbar också på förhållandevis som vanligt. Den enda med lite information (av vad jag sett i tråden) om hur mamman var som person beskriver henne som trevlig, stöttande och stabil. Finns uppgifter om att hon ska fått återfall av cancer men enligt hennes chef och förhållandevis nära arbetskamrater så skulle hon ju ”jobba på som vanligt”.

* Flickorna beskrivs som ”svårt sjuka/allvarligt sjuka” men ingen vet vilken diagnos. Heller är de inte så pass sjuka att de inte klarar undervisning, dock i hemmet. Enligt en (enligt mig tvivelaktig) källa så visste inte ens läkare vilken diagnos det handlade om - trots att något har visat sig på prover. Ovanligt att prover ger utslag men att man inte har någon aning om vad det är och framförallt ovanligt att två inom samma familj drabbas av en helt ny okänd sjukdom.
Ena flickan har dessutom setts under julhandeln i affären med pappan där man inte sett tecken på sjukdom - alltså inte helt uppenbart för blotta ögat. De var säkert sjuka, men frågan är - hur sjuka?
Tänker att om man är allvarligt svårt sjuk och ingen vet varför kanske man spenderar tiden på sjukhus? Åtminstone perioder av sjukhusvistelser? Det är ju svårt som läkare att behandla något man inte vet vad det är och vanligtvis brukar man vilja observera sånt man inte vet vad det är för att kunna behandla så korrekt som möjligt.

Av uppgifter som framkommer av scheele som jag bedömer som trovärdiga så har föräldrarna tillsammans planerat och mer eller mindre utfört detta. Anledningen? Möjligtvis hopplöshet/utmattning.
Min frågeställning blir då: Av vad? Av att de var sjuka eller av att inte veta vad det var? Av att måsta tillbringa mycket tid hemma med sjuka barn istället för att ägna sig åt sina jobb?
Ett svar på frågan kanske aldrig kommer men jag ser detta som synnerligen märkligt.
Under tiden ens barn är sjuka - speciellt svårt sjuka, så är det ändå väldigt ovanligt att föräldrar faller ner i depressioner - det brukar i regel komma efteråt. När barnet antingen avlider eller tillfrisknar - då släpper muren och man som förälder ”får tid” att även tänka på sig själv.
Även om det nu handlar om deprimerade föräldrar så bör ju första tanken rimligtvis vara att bara ta kol på sig själv?
Det är ju som sagt ovanligt att föräldrar dödar sina svårt sjuka och ens redan dödssjuka barn - hoppet om att de trots allt ska bli friska lever ju kvar! Är ju heller inte vanligt att föräldrar till barn i vegetabila tillstånd dödar dom - fastän det kanske vore ”bäst” för alla.

Det känns ju mer som om (i min värld) att mycket talar för att skam är drivkraften bakom detta dådet. Frågan är bara - över vad?
Citera
2018-01-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geggamoja
Läste du det inlägget jag svarade på? Någon insatt i självmordstankar menade att de som planerar självmord kan ofta skjuta på självmordet om de har något inplanerat. Så Mr Fantastico, vad har du själv för fantastisk teori?

Att fadern var pedofil och allt detta med sjukdomar och isolering av barnen berodde på faderns minst sagt sjuka hemlighet, han blir påkommen av frun och ser detta som enda utväg.

Tänk såhär:
Vart kommer all information vi vet kring familjens mystiska sjukdomar, cancer och "extremt" svåra livssituation ifrån, vem är det som upprätthållit och spridit denna information? Fadern.

Jag motsäger inte att det kan ha varit så att 75% av familjen led av en hemsk sjukdom, men jag säger att sannolikheten för att det skulle varit något annat som drivit detta är betydligt större.
Senast redigerad av MrFantastico 2018-01-16 kl. 11:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in