2018-01-16, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Det är fascinerande. Du lyckas inte nämna en enda unik sak som inte dryftats i pressen.

Du (påstår att du) känner mannen genom arbetslivet, och väljer att regga ett konto och skriva av dig på Flashback. Som sagt, fascinerande. Tack för din information.

Det är såna här inlägg som gör att det inte framkommer någon information...
Citera
2018-01-16, 06:59
Medlem
Crossmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insynsskydd
Ny bild på pappan som jag ej tror postats tidigare: http://forumbilder.se/H5LEK/os-he

Bara skummat igenom tråden lite snabbt.
Tycker det känns som han och/eller mamman lider av munchhausen by proxy, med tanke på att alla som påstår sig känna honom vagt, eller känner någon i hans i närhet känner till sjukdomsbilden inom familjen. Det känns definitivt onormalt att berätta om sin hemska familjesituation för allt och alla!
Sympatierna och medlidandet har säkert fungerat som tändvätska för honom. Tänk på att munchhausen mer påminner om mytomani än hypokondri. Man får en "kick" av medlidandet.

Jag är mycket väl bekant med den här psykiska störningen då jag har en person i släkten som lider utav det. Hens familj har fullständigt imploderat till 100% p.g.a detta och barnen i familjen är för närvarande sjukskrivna från skolan, djupt deprimerade samt självmordsbenägna.
Så nu för tiden är de dessutom fullproppade med diverse piller som gör dem ännu enklare att kontrollera. I hemmet är dessutom den sjukskrivne föräldern ständigt hemma och vakar över de "sjuka" barnen.
Till följd av sjukdomarna/defekterna har de i princip aldrig haft någon form av socialt umgänge eller varit delaktiga i fritidsaktiviteter. De har blivit extremt introverta och tystlåtna till följd av detta. De för oftast inte ens sin egen talan.
Nu för tiden är barnen inte ens med på släktmiddagarna, de är hemma med den andre föräldern.

Hen pratar om det här så fort chansen ges. I normala fall vill man ju inte lämna ut känslig information om sin familj/sina barn till vem som helst, men den här personen tar upp det exakt hela tiden. När hen har träffat personer i min närhet (flickvänner, kompisar) för första gången så har barnens sjukdomsbild/defekter tagits upp som samtalsämne direkt.
Det är riktigt jävla läskigt kan jag säga, får en klump i magen varje gång hen börjar prata om det.

Vet att munchhausen by proxy tagits upp tidigare i tråden, men jag tror inte folk förstår hur fruktansvärt jävla illa det kan skada en familj.

Tycker familjernas situationer verkar likna varandra, därför jag tog upp det här.
Det fetade rimmar inte så väl med familjen i Bjärred. Far och mor verkar inte ha skyltat med döttrarnas sjukdom.
Citat:
Ursprungligen postat av Costanza101
sammaanfattning?
Se min signatur.
Citera
2018-01-16, 07:07
Avslutad
Undrar hur jul och nyår firades i familjen?! Enbart dom fyra eller fler?
Citera
2018-01-16, 07:08
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Därför kommer vi aldrig få alla svar om den döda familjen i Bjärred

En mordutredning där gärningsmannen är död blir inte offentlig. Och frågorna som vänner, kollegor och närstående ställer kommer för de flesta att förbli obesvarade.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred
Citera
2018-01-16, 07:10
Avslutad
Rektor lärare mfl inom skolan säger att de inte funnits några signaler. Kan O och H så kallt ha spelat friska pigga och glad för att sedan bakom stängda dörrar vara mördare?
Om så var fallet hur kom de sig att de valde att bo mitt i Bjärred och inte avskiljt ute på landet?...
Nej något måste hänt under ledigheten som fått bägaren att rinna över...
Citera
2018-01-16, 07:13
Medlem
Publicerad 16 jan 2018 kl 06.00
https://www.expressen.se/kvallsposten/kollegan-om-pappan-i-bjarred-djup-sorg-i-hans-ogon/
"Jag såg en djup sorg i hans ögon."
Så beskriver en kollega sitt sista möte med pappan i Bjärredsfamiljen – när samtalet kom in på situationen i hans hem.
Kollegan berättar att pappan de sista åren ställde in en rad jobbrelaterade evenemang för att prioritera sin sjuka dotter.
---
I ett mejl till Expressen beskriver kollegan mannen som lugn, trevlig, social, duktig och noggrann:
”Hans enda svaghet yrkesmässigt de senaste åren var att han prioriterade sin sjuka dotter framför allt annat och därför behövde ställa in det ena engagemanget efter det andra”.
Citera
2018-01-16, 07:23
Medlem
Håll i teorihattarna nu.
Har gått igenom kanske 200-250 sidor men har inte sett någon ta upp min teori som lyder;

Pappan eller mamman tar livet av sig själv (låt oss säga hängning) utan den andres vetskap. Pappan eller mamman hittar sin respektive död och blir då så förtvivlad, pga dom redan existerande psykiska besvär som finns, att hen bestämmer att själv ta livet av sig, men inte vill lämna barnen ensamma kvar så bestämmer sig för att döda dom innan hen avslutar sitt liv sist.

I rest my case
Citera
2018-01-16, 07:24
Medlem
Insynsskydds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Du kan delvis ha rätt men om fetade stämmer så borde väl barnens sjukdomsbild/defekter varit klarlagda här i tråden för länge sedan.

Absolut inte, tvärt om. Det handlar om grov mytomani. Man förvränger hela tiden sjukdomarna/defekterna och hittar på nya beroende på vem man kommunicerar med, vilket skapar förvirring och oförståelse för de som blir manipulerade av den som lider av MSB. "Kicken" för stunden är viktig för den som lider av MBP och därför beskriver hen alltid sjukdomarna/defekterna på olika sätt samt ständigt hittar på nya.

Hade inte vi i släkten känt till att den här personen lider av MBP hade vi varit lika förvirrade som folk i den här tråden.

Länkar till ett inlägg i en annan tråd som jag tycker beskriver det hela bra: (FB) Munchausen by proxy
Senast redigerad av Insynsskydd 2018-01-16 kl. 07:27.
Citera
2018-01-16, 07:25
Medlem
Ejsidisis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-16/darfor-kommer-vi-aldrig-fa-alla-svar-om-den-doda-familjen-i-bjarred
Blir intressant att höra LGWP:s teorier i Veckans brott ikväll. Svårt att tro att han inte tar upp det på något sätt.
Citera
2018-01-16, 07:27
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
Frun var 5 år äldre, det är ocskå en avvikare!!

Stämmer inte riktigt, hon var född 1969-08-03 och han var född 1972-02-07.

Det är drygt 2.5 år äldre, tycker inte det kan klassas som en avvikelse... Visst, det kanske är vanligare att man är lika gamla eller att det är mannen som är några år äldre men det är definitivt inte konstigt med en fru som är 2.5 år äldre.
Citera
2018-01-16, 07:36
Medlem
Aftonbladet morgon ska prata om fallet strax
Citera
2018-01-16, 07:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Nej precis! Min uppfattning är att det är inget man kan planera i förväg. "Om två veckor så slår vi ihjäl syskonen!", utan det ligger helt i linje med det du skriver. Något exceptionellt och oåterkalleligt har inträffat, som man ömöjligen kan planera för. Exempelvis ett eller flera dödsfall.

Det låter väll fullt rimligt.
En vän till mig gick från fullt frisk till död på 2,5 vecka.
Akut Leukemi, som först yttrade sig som en kraftig förkylning, men väl på sjukan såg man Leukemin, och 2 veckor senare dog han.
Något i den stilen, skulle kunna ha hänt, kanske.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in