2018-01-16, 03:16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stella17
Men folk är ju chockade över vad som hänt och
många söker därför svar. Så gott som allt i denna tråd är ju spekulationer. Vi vet inget förrän fakta läggs fram efter en lång polisutredning. Vi befinner oss nästan i ett kollektivt trauma och behöver få bearbeta tankar&teorier om vad som hänt. Låt oss få göra det; tycker däremot att tonen mot varandra, kunde vara lite mer ödmjuk. Respekt!

Jag förstår vad du menar, men att folk är chockade över vad som hänt och många söker därför svar är ingen ursäkt för att börja dra upp incest, sekt, CIA är inblandade, huvuden på skolan ska rulla osv här.

När man börjar drar upp saker utan substans är vi snart inne på dessa spår:

Ligger Obama bakom mordet?
Kan blattefamiljen som bor 100 meter därifrån vara inblandade?
Är judarna i Israel inblandade?
Kan skolan dödat de pga vad hemundervisningen kostade?
Ligger rektorn bakom det eftersom hon sa att detta var ett otänkbart scenarier?
Vilka Ufon var det som dödade de?
Dödade någon de för att kunna köpa huset billigt?
Någon som ville åt yrket pappan precis sökt och därför mördade honom?
Någon på Skatteverket som blev kär i mamman och kunde inte leva utan henne?

Ja du förstår min poäng, utan substans så sjunker nivån i tråden något enorm och är man borta från tråden en timme tar det 30 min att läsa ifatt. Därför skulle jag vilja att alla teorier utan substans hålls i en annan forumdel.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-16 kl. 03:18.
Citera
2018-01-16, 03:17
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekorima
Efter vad som framkommit i tråden så verkar OH ha varit en pragmatisk typ, möjligen elitistisk men med tanke på talet som kollegan skrev "En stjärna på momshimlen" så känns det inte troligt att han skulle vara så sjukligt elitistisk att han hade ihjäl barnen för att de var sjuka och inte kunde få en akademisk karriär. Det finns ingenting i hans levnadshistoria som framkommit som skulle tyda på något sådant. Snarare då tvärtom, att han hade gjort allt i sin makt för att hjälpa och stötta. Vilket delvis bekräftas av hans chef, i samband med att han gick ner i arbetstid.

För det första kan vem som helst skriva ihop ett fint tal om någon efter att en person har dött. I vissa kretsar är man så cynisk att man vet att det framstår som konstigt om man inte gör det, därför gör man det. Att det talet dessutom var något av det "märkligaste" jag läst detta året ställer det inte i bättre discobelysning.

En stjärna på momshimlen kan förövrigt betyda att han var extraordinärt begåvad och att han kunde regleringarna mer än någon annan i kretsen.
Juridik sägs allmänt dra till sig karriärister och sådana som har "ambitioner" och "ett driv". Sedan brukar man dela upp juridik än mer, handelsrätt är än mer vad ska vi säga "ambitiöst". Vill man vara en sympatisk jurist är det ofta Amnesty och att rädda katter man ägnar sig åt eller bara bodelning. Sedan finns det mellanting. Men visst Oskar kunde varit ett undantag.
Senast redigerad av Jewishuncle 2018-01-16 kl. 03:23.
Citera
2018-01-16, 03:18
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Är det "inget konstigt" med att ha ihjäl sina barn?! Jämför du barnamord med att ta bort en hund? Seriöst.
Seriöst, hur lyckades du få det till det.

Nej, jag har inte jämfört barnmord med hundavlivning, jag har gett exempel på att det kan vara rationellt att skjuta upp ett avslut för egen/andras skull.
Citera
2018-01-16, 03:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är inte synonymt att "slå ihjäl" och "döda".
Döda kan man göra utan att slå ihjäl.

Påståendet var att barnen var ihjälslagna -- var finns det belägg för det påståendet.

Nej om du nu ska vara petimeter och diskutera semantik, så finns det inget belägg för att de blev ihjälslagna, det borde däremot stå fullständigt klart för alla som läser här att barnen inte själva tagit livet av sig samtidigt. De blev mördade, det är huvudhypotesen här.
Citera
2018-01-16, 03:19
Medlem
Jewishuncles avatar
Citat:
Det går ganska bra ihop med att man inte vill att anhöriga runtomkring skall koppla speciella dagar till händelsen.

Precis som många väntar med att avliva hunden till efter jul för att barnen inte skall behöva vara ledsna på julen och slippa förknippa julen med att hunden avlivades.

Precis som föräldrar väntar till efter storhelger/födelsedag etc med att meddela barnen att de skall skiljas osv..

Inget konstigt alls med andra ord.

De flesta om inte absoluta majoriteten av riktiga svenskar anser nog att helgerna slutar efter nyår. Ingen bryr sig längre om trettonhelgen. Men visst man kan säga att de lade på lite extra tid för de anhöriga så att de inte skulle kunna associera detta med nyår.
Citera
2018-01-16, 03:25
Bannlyst
Citat:
Seriöst, hur lyckades du få det till det.

Nej, jag har inte jämfört barnmord med hundavlivning, jag har gett exempel på att det kan vara rationellt att skjuta upp ett avslut för egen/andras skull.

Ganska smaklöst exempel måste jag säga. Men låt oss säga att du har rätt: hur länge har de vetat om detta? När inleddes "planeringen"? Midsommar? Första advent?
Citera
2018-01-16, 03:28
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej om du nu ska vara petimeter och diskutera semantik, så finns det inget belägg för att de blev ihjälslagna, det borde däremot stå fullständigt klart för alla som läser här att barnen inte själva tagit livet av sig samtidigt. De blev mördade, det är huvudhypotesen här.
Det är inte bara semantik när man går ut med uttalanden om "ihjälslagna".
Hur de dött är sannolikt kopplat till varför de dött också - och handlar det om ett självmord "för barnens" skull så lär det ha planerats under en tid och barnen knappast ha slagits ihjäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Jewishuncle
De flesta om inte absoluta majoriteten av riktiga svenskar anser nog att helgerna slutar efter nyår. Ingen bryr sig längre om trettonhelgen. Men visst man kan säga att de lade på lite extra tid för de anhöriga så att de inte skulle kunna associera detta med nyår.
Nej, de flesta anser nog att julen slutar helt tjugondedagknut när julsakerna skall städas bort, och givet att trettondagen är en röd dag så är nog de flesta medvetna om den.
Citera
2018-01-16, 03:29
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ganska smaklöst exempel måste jag säga. Men låt oss säga att du har rätt: hur länge har de vetat om detta? När inleddes "planeringen"? Midsommar? Första advent?
Det går ju inte att svara på utan att veta varför en eller båda föräldrarna valde den utvägen.
Citera
2018-01-16, 03:32
Avstängd
Citat:
Jag tror tvärtom, dödar man sina barn så är det något man tänkt på en tid och inget som kommer som en blixt från klar himmel.

Den 6:e januari är trettondagsafton och sista helgdagen på julhelgen ...

Vad baserar du det på?

Btw, vem fan ser 6/1 som en högtid? Det är en helt vanlig dag, bara att det är en röd dag.

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag tror vi ska vara väldigt försiktiga innan det skapas någon trådsanning om att dessa barn endast hade undervisning 3-8 timmar per vecka av elevassistenter....

De hade flera olika lärare från högstadiet som kom fyra dagar i veckan till äldsta dotter som fullföljde läroplanen minus praktiska övningarpå detta sätt och mellanstadielärare som kom tre dagar per vecka till den yngsta dottern. Det är de fakta som rektorer och andra presenterat i media.

Jag vet inte om jag läste det här eller om det sades på nyheterna men fick information om att de hade undervisning 3-4 dagar i veckan där någon kom 1-2 timmar.

Att flera olika lärare från högstadiet kom fyra dagar i veckan till äldsta dotter kan ju betyda 3-4 olika lärare men bara 1-2 timmar i veckan per lärare.

Att fullföljde läroplanen minus praktiska övningar innebär inte att man har en lärare på heltid hos sig.

Jag tror att lärarna i det stora hela varit hos barnen efter skoldagen för de övriga barnen. Alltså att man har skoklassen mellan 8-13 och sedan med barnen mellan 14-16 tex. Visst kan man tagit en extern hjälp också, men jag tvekar att man haft någon hos barnen 20-25 timmar i veckan.

Citat:
De är döda. Om de inte är dödade för annans hand, så innebär det att båda barnen har suiciderat. Samtidigt. Låter det troligt?

De kan ju ha blivit förgiftade. Det är inte att bli ihjälslagen.

Citat:
Är det "inget konstigt" med att ha ihjäl sina barn?! Jämför du barnamord med att ta bort en hund? Seriöst.

Man förstår ju vad han menar. Han försöker bara få fram en poäng att man väntar till efter högtider. Nu tror jag inte man planerar något sådant här utan det sker rätt drastiskt, men om man hade planerat det hade jag inte slagit ihjäl mina barn den 30/12 utan hade kunnat vänta till 2/1.
Senast redigerad av 400Ben 2018-01-16 kl. 03:35.
Citera
2018-01-16, 03:34
Bannlyst
Citat:
Hur de dött är sannolikt kopplat till varför de dött också - och handlar det om ett självmord "för barnens" skull så lär det ha planerats under en tid och barnen knappast ha slagits ihjäl.

Jaha, så om barnen är sjuka och ska barmhärtighetsmördas, så slår man upp i mordmanualen sidan 87, och där står att de ska dödas medelst stryknin. Eller?

Det finns ju ingenting som säger att de INTE blev ihjälslagna. Nu tror jag ju inte det själv, det är ett uttryck för mord, men rent hypotetiskt så kan de ha blivit ihjälslagna. Det hade troligen varit mer skonsamt än giftmord. Tråden har ju varit inne på detta tidigare, med dödsorsak, men jag menar att det är skillnad på dödsorsak (gift, överdos, våld) och anledning.
Citera
2018-01-16, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Tack för att du kommer med sansad information.

Om man vill få stopp på alla spekulationer är den bästa metoden att ge korrekt information som gör spekulationerna överflödiga.

Folk spekulerar just därför att information saknas, samtidigt som det rimligen måste finnas några extraordinära pusselbitar i detta fall; hur deprimerade och sjuka flera familjemedlemmar än är så är det ju ytterst ovanligt att hela familjen dör på detta sätt.

Tänker likadant. Sjukdomar är inte en tillräcklig förklaring till vad som skett. Dödliga sjukdomar brukar få människor att vilja leva så länge det går, inte att vilja dö i förtid.
Jag tror det ligger någon typ av konflikt eller annat komplext drama bakom.
Citera
2018-01-16, 03:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jaha, så om barnen är sjuka och ska barmhärtighetsmördas, så slår man upp i mordmanualen sidan 87, och där står att de ska dödas medelst stryknin. Eller?

Det finns ju ingenting som säger att de INTE blev ihjälslagna. Nu tror jag ju inte det själv, det är ett uttryck för mord, men rent hypotetiskt så kan de ha blivit ihjälslagna. Det hade troligen varit mer skonsamt än giftmord. Tråden har ju varit inne på detta tidigare, med dödsorsak, men jag menar att det är skillnad på dödsorsak (gift, överdos, våld) och anledning.
För att slå ihjäl en människa krävs en aggression och en förmåga att faktiskt bruka det våld som krävs... Barmhärtighetsmord utgår vanligen från synen att man "hjälper" människan och därför väljer en metod som uppfattas som barmhärtig.

Det krävs nog en mycket sinnessjuk människa för att anse att det är en barmhärtighetsgärning att slå ihjäl barn.

Edit:
Och eftersom ingen vet hur de dog så är det ju dumt att hävda att de blivit just ihjälslagna ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in